Nieuwe aanwinst

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » ma 18 apr 2022 19:58

Twee weken geleden zei mijn vrouw dat zij een andere caravan wilde maar niet precies wist wat zij wilde. De enige beperking die ik heb meegegeven is dat de auto maximaal 1800kg mag trekken.

Dit weekend is de Sprite ingeruild voor een nieuwe hobby 560WFU Excellent. Iets breder, iets langer en natuurlijk een stuk moderner dan de Sprite.

Als opties hebben wij een 2000kg as, vloerverwarming, 1 kolom tafelpoot, 12volt pakket, 6e combiboiler, en 7 zone koudschuim matras met bijpassende lattenbodem en nog wat kleine zaken. We hebben voor de Enduro 505 FL mover gekozen, de level functie schijnt een prettige feature te zijn. Mocht iemand ervaring met deze mover hebben dan hoor ik het graag!

De leveringsdatum is geschat op 2e week juni van dit jaar. Dus voor de zomervakantie kunnen we proefkamperen!

Onderschrift wordt aangepast zodra ik het forum op een PC ga bekijken!



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door BertJan » ma 18 apr 2022 20:04

gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe caravan, het advies voor de mover is alleen niet de beste, de enduro mag 2000 kg op recht terrein en 1750 kg op een helling, dus als je hem over de camping rijd is dat wat krap aan, helaas zijn er meerdere bedrijven die hier slecht advies geven, ik zou de mover schrappen en een bedrijf wat wel verstand van movers heeft er een laten monteren.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Chris » ma 18 apr 2022 21:18

Gefeliciteerd...
Dat zijn geen halve maatregelen zeg.
Vorige week het nieuwe idee en vandaag gekocht..
Mooi mooi... mooooooi thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Nieuwe aanwinst

Bericht door Carnavalswiertz » ma 18 apr 2022 21:50

Gefeliciteerd met “de nieuwe”. Opties lijken me ook mooi. Ik zou nog in overweging willen geven ATC, zeker indien de combinatie aan haar fysieke grenzen komt.
ATC kan eventueel nog in een later stadium worden aangeschaft.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door deusjevo » di 19 apr 2022 00:56

Gefeli’t!
2e week juni is wel heel snel zeg. thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Philmar » di 19 apr 2022 06:39

Die vrouwen toch! Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop.

Philmar

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2015
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Hans 555 » di 19 apr 2022 07:02

Teerd met de aanwinst. Maar nu zie ik ook een andere trekker aankomen. De auto mag 1800 kg trekken maar met de nieuwe hut van max 2000 kg zal het wat moeilijk worden, mits natuurlijk die massa van de nieuwe hut benut wordt. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » di 19 apr 2022 08:11

Allen dank voor de positieve reacties!

De caravan heeft een omloopmaat 14, de Sprite een 13. De levertijden op een Torino is erg lang maar vorige week een mail van Bax ontvangen dat ze er 1 hadden liggen. Krijg deze week de nota, daarna komt hij onze kant op. Hoop dat er nog een rechter zijkant geleverd kan worden....

De 2000kg as: de caravan is rijklaar 1467 en had een 1600kg as. Deze ophoging is de meest logische gezien het laadvermogen wat overblijft bij de standaard as.

Een andere trekker? Neuh, de Volvo trekt ook deze caravan met 2 vingers in de neus, beetje dieselpower met trapondersteuning ;-).

De mover, omdat ik maar 1800kg mag trekken is het binnen de (mijn) marge. De beste mover staat immers voor de caravan. Mocht je tot de 2000kg laden dan is het, ben ik met je eens, wat krap bemeten.

De caravan staat al bij de dealer, was net binnen. Omdat wij een andere bed bodem en matras willen moest dat besteld worden. Er wordt eind mei voor de dealer een zelfde model caravan gemaakt en die konden ze nog aanpassen, daar laten ze de bodem en het matras in leveren en die zetten ze over. Vandaar de levering tweede week van juni. Dit was aanzienlijk goedkoper dan een losse na levering.

ATC is een leuke aanvulling maar of ik dat doe.... Met de Sprite een keer een slinger gehad en het TSA (trailer stability assist) systeem greep keurig in en de boel was weer stabiel. Misschien later.

En ja, vrouwen weten wat ze willen. Vooral de verwarmde garderobe bij de instap vindt ze geweldig. Ik ben blij met de iets grotere keuken. Daarbij zijn we erg blij met het bed (8 cm breder en 8 cm langer dan in de Sprite) en de vloerverwarming.

Ben trouwens benieuwd in hoeverre ik de extra centimeters in de breedte ga merken tijdens het rijden. Wij rijden veel RN in Frankrijk, dat is niet altijd even ruim.

Nog even een vraag over de een kolom tafelpoot, die schuif je eenvoudig weg. Hoe zit dat tijdens het rijden? Leggen jullie die vast? De tafel in de Sprite klapte ik in en stopte ik in de kast.

En wat is een goede plek voor de sleutel van de mover?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door moyzo » di 19 apr 2022 08:14

Proficiat, nu de voorpret.
Over de Enduro 505 FL: onze ervaring is dat hij een caravan van 1800 kg goed kan hebben onder normale omstandigheden. Maar met een caravan van 2000 kg zouden wij hem niet opnieuw aanschaffen. Dan zal hij het toch erg zwaar gaan krijgen in een drassige ondergrond of als hij een beetje helling moet trekken, of net zoals bij ons een stoeprandje op als hij de stalling in moest.
Het levelsysteem is leuk maar niet van die waarde dat je hem daar nu voor moet aanschaffen tenzij je geen ervaring hebt met het waterpas zetten van een caravan op oprijblokken bijv.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Paul Vingerhoets » di 19 apr 2022 08:31

Bij onze dethleffs zitten er 2 sjorbandjes onder de zithoek waarmee de tafel gefixeerd kan worden tijdens het rijden
Verwacht dat andere merken ook wel zoiets bedacht hebben
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door willianv » di 19 apr 2022 09:53

Gefeliciteerd met de aanwinst.

Wij hebben jaren een 560 WFU prestige gehad. Ik vond het een erg fijne caravan en verlang er soms nog wel naar terug.

Ga je vast veel plezier van beleven!
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Aviva » di 19 apr 2022 16:32

Dat is nog eens snel knopen doorhakken thumbup.gif haphop.gif

Van harte met deze mooie aanschaf en lekker dat je er komende zomer nog mee op pad kunt.
Geniet van de voorpret!
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1718
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door witjesm » di 19 apr 2022 16:55

Wauw het kan snel gaan, gefeliciteerd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door AadB » di 19 apr 2022 17:50

Gefeliciteerd thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Kasper

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Kasper » di 19 apr 2022 17:55

Gefeliciteerd met je nieuwe caravan! thumbup.gif

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » di 26 apr 2022 19:36

Weet iemand de bandenmaat bij een 2000kg as met lichtmetalen velgen? Ik meen iets gelezen te hebben van 225 breed. Dat is een best bandje... maar klopt dat? Kan het in de folder niet terug vinden.

En zitten er andere remtrommels onder?

Kreeg te horen van de dealer dat de verlichting boven en onder de kastjes niet dimbaar zou zijn, klopt dat? Beetje vreemd anno 2022....

En iemand ervaring met connect+? (Variant dat je via 4g de caravan kunt benaderen) Moet je dat kastje kopen of zit dat er al in?

Sorry voor de vragen maar het instructieboekje en de folder maken mij niet veel wijzer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Chris » di 26 apr 2022 20:07

HEt is nogal eens zo dat de duurste versie wel dimbare verlichting heeft maar de modellen daaronder niet.
Voor dimbare verlichting worden vaak speciale schakelaars gebruikt... die zijn met 4 draden aangesloten.
De gewone schakelaars hebben maar 2 draden.
Hobby heeft de lichtstuurkasten, die zijn weer anders, daar zit een centraal bedienings paneel in ... meeste dimbaar...niet alles.
Tabbert,,,, alleen de 2 duurste modellen, de Puccini is voorzien van dimbare verlichting net als de Celini.
De modellen daaronder nog niet.
Zo standaard is dat helaas dus nog niet anno 2022.

Je kan natuurlijk wel van alles zelf ook maken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » wo 27 apr 2022 08:12

Het zal vast niet zo simpel zijn als de schakelaars aanpassen en twee extra draden trekken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

workel

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door workel » wo 27 apr 2022 11:44

apejoekie schreef:
di 26 apr 2022 19:36
Weet iemand de bandenmaat bij een 2000kg as met lichtmetalen velgen? Ik meen iets gelezen te hebben van 225 breed. Dat is een best bandje... maar klopt dat? Kan het in de folder niet terug vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Bandenmaat met 2000 kg as is 225/70R/15C, check mobile.de maar eens met 2000 kg as vind je deze maat.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » wo 27 apr 2022 13:29

Oké, Bedankt voor de tip! Dat zijn beste sloffen voor een caravan...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door eurotrotter » za 30 apr 2022 15:53

Carnavalswiertz schreef:
ma 18 apr 2022 21:50
Ik zou nog in overweging willen geven ATC, zeker indien de combinatie aan haar fysieke grenzen komt.
Mijn advies zou zijn nog even door te sparen voor ITBS. mrgreen.gif

https://www.youtube.com/watch?v=7gZ87YAAYek
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » wo 18 mei 2022 08:58

Even een tegenvaller... 2e week juni wordt mogelijk 2e week juli. Ze zeggen dat het voor de vakantie goed komt, wordt wel spannend! Weekend proef kamperen is nu lastig plannen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

workel

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door workel » wo 18 mei 2022 10:28

OK.
Wat is de reden, caravan er (nog) niet of heeft de dealer het te druk?

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Chrisje113 » wo 18 mei 2022 11:13

[re.gif] [re.gif]
Onze caravan zou eigenlijk eind april verwacht worden maar door materiaal schaarste is dit 1 maand later geworden.
Nu kan ik hem komende vrijdag op gaan halen en met hemelvaart mooi even alles uitproberen.
Hopelijk krijg je hem op tijd voor de vakantie, ook Hobby zal last hebben van de leveringen lijkt me.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door apejoekie » wo 18 mei 2022 17:35

Late(re) levering.... mag de dealer gaat zijn best doen!

Vandaag even gekeken en gevraagd waar de schakelaar van de mover komt. Genoeg opties, huiswerk meegekregen. Meteen wat andere zaken opgenomen waaronder de bandenmaat. Beste sloffen hoor!



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”