Vreemde beschadiging op velg

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Vreemde beschadiging op velg

Bericht door stj63 » zo 17 apr 2022 16:08

Op de door mij onlangs aangekochte caravan liggen LM velgen van Hobby. Op deze velgen zit een flinke beschadiging waarvan ik de oorzaak niet kan achterhalen. Op beide velgen is dezelfde beschadiging zichtbaar. Of het een beschadiging is of dat er sprake is van een bepaalde stof die erop zit of de vernislaag heeft beschadigt, geen idee. Ik ken de historie niet.

Afgaand op onderstaande foto, wie kan me een tip of advies geven om de beschadiging te repareren?

Velg.png
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door deusjevo » zo 17 apr 2022 16:45

Lijkt wel iets van een zuur?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door mrbullmastiff » zo 17 apr 2022 17:16

Ik zou ze schuren en spuiten met een spuitbus. De oorzaak wellicht een agressieve reiniger.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

workel

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door workel » zo 17 apr 2022 17:24

[re.gif]
Blanke lak is van de velg af denk ik, of de vorige eigenaar heeft het wielslot met geweld erop en eraf gehaald.

Banden eraf van beide velgen en naar een hersteller, die spuit de velgen en maakt ze weer strak, als nieuw. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan verwacht ik.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 apr 2022 18:41

Lijkt erop dat inderdaad de laklaag beschadicht of slecht is en er vocht onder is gekomen,waardoor het aluminium is gaan oxideren.

Het lijken gepolijste velgen te zijn met een laklaag, dit is een stuk duurder om te laten repareren of je moet ze laten spuiten in 1 of 2 kleuren
Het ontlakken en weer polijsten is een wat duurdere oplossing, maar verschillende velgen reparateurs kunnen je daarover wel informeren, stuur de foto’s maar op naar een paar bedrijven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door sailor wim » zo 17 apr 2022 19:16

Zijn deze beschadigingen die veel in een (draai)richting zijn soms veroorzaakt door een velgborstel van een wasstraat?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door PD » zo 17 apr 2022 19:21

Bekend fenomeen van de eerste jaren van de Premium. Ze werden destijds onder garantie vervangen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door mrbullmastiff » zo 17 apr 2022 19:57

[mention]stj63 [/mention] als je echt ze netjes wil hebben kan ik je spuiterij Terneuzen aanraden. Levert goed werk en is niet duur.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door stj63 » zo 17 apr 2022 20:39

PD schreef:
zo 17 apr 2022 19:21
Bekend fenomeen van de eerste jaren van de Premium. Ze werden destijds onder garantie vervangen.
Enig idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn? Wat ik vreemd vindt is dat de schade telkens aan dezelfde kant van de spaak begint en dan horizontaal een streep nalaat die niet doorloopt tot aan het einde van de spaak. Lijkt dus te zijn ontstaan tijdens een draaiende beweging. Soms aan het einde van de horizontale streep een krul die dan ook allemaal dezelfde richting lijken te gaan.

Mijn Premium is van 2012. Net even door de oude brochures gebladerd en lijkt ook het jaar te zijn waarin dit model op de markt gekomen is. Onder garantie zullen ze de velgen wel niet meer repareren :(.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door PD » zo 17 apr 2022 20:45

[re.gif]
Nee geen idee. Onze eerste Premium was een 540 UFe uit 2013 met verzwaarde 2 ton’s as. Daar zaten grotere velgen onder die er geen last van hadden. Onze latere 2017 Premium 650 UFf had er ook geen last van.

Ik vermoed een lakprobleem dus de oplossing zal zijn om ze te laten spuiten of poedercoaten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Micky » zo 17 apr 2022 21:51

stj63 schreef:
zo 17 apr 2022 20:39
PD schreef:
zo 17 apr 2022 19:21
Bekend fenomeen van de eerste jaren van de Premium. Ze werden destijds onder garantie vervangen.
Enig idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn? Wat ik vreemd vindt is dat de schade telkens aan dezelfde kant van de spaak begint en dan horizontaal een streep nalaat die niet doorloopt tot aan het einde van de spaak. Lijkt dus te zijn ontstaan tijdens een draaiende beweging. Soms aan het einde van de horizontale streep een krul die dan ook allemaal dezelfde richting lijken te gaan.

Mijn Premium is van 2012. Net even door de oude brochures gebladerd en lijkt ook het jaar te zijn waarin dit model op de markt gekomen is. Onder garantie zullen ze de velgen wel niet meer repareren :(.
Doorgaans pekel van de straat, op de scherpe hoeken zit te weinig lak waardoor pekel en water bij het blanke lichtmetaal kunnen komen en zo zorgen voor corrosie en dat kruipt onder de lak door
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door stj63 » zo 17 apr 2022 22:25

sailor wim schreef:
zo 17 apr 2022 19:16
Zijn deze beschadigingen die veel in een (draai)richting zijn soms veroorzaakt door een velgborstel van een wasstraat?
Daar had ik nog niet bij stilgestaan maar zou inderdaad ook nog een oorzaak kunnen zijn. Zoals vermeld, ik heb de caravan pas sinds februari en weet niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Dat de vorige eigenaar het niet zo nauw nam met een schoonmaakbeurt heeft ook op andere plekken wel sporen achtergelaten. Zie hieronder een afbeelding van het zwarte polyplastic front. Bij de aankoop het ik dat niet zo gezien. Caravan stond binnen maar als ie nu in de zon staat :(.

raam voor behandeling.png

Gisteren aan het poetsen geweest en gelukkig is de schade wel te herstellen. Op de foto hieronder hetzelfde scherm. Het rechterdeel is 2x behandeld, midden 1x en links nog onbehandeld. Je ziet de sporen ook boven het zwarte voorfront. Jammer van het vele werk om dit resultaat te behalen maar toch ook wel leuk om te doen. Ik ga de uitdaging aan om het weer in nieuwstaat te brengen :). Of een wasstraat dit kan veroorzaken weet ik eigenlijk niet. Ik ben geen fan van wasstraten en komt er nooit :).

raam bij behandeling.png
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022 22:32

Mijn vrouw had op haar vorige auto ook velgen met van die scherpe randen.
Ook die hadden kruipsporen onder de lak.
Ik heb altijd die scherpe randen de schuld gegeven, daar is zo makkelijk een "lekkie" in de lak te krijgen, en dan kruipt het vocht er vanzelf in.
Adhesie of cohesie?? dat weet ik niet meer.... school te lang geleden..


p.s
Als je je eens verveelt... ik zet mijn hutje graag eens bij je neer.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Vreemde beschadiging op velg

Bericht door stj63 » zo 17 apr 2022 22:49

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

Wat de scherpe randen betreft, je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik herken dat zelf niet maar dat ligt dan vast aan het type velg dat op m'n auto ligt. M'n vorige Hobby had stalen velgen met wieldoppen dus vandaar mijn vraag. Er zal niet anders op zitten dan schuren en een clearcoat eroverheen :(

Oh en... bij adhesie is sprake van twee componenten die elkaar afstoten, bij cohesie trekken ze elkaar aan :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022 22:52

Hoe heet dan ook alweer als vocht ergens onder kruipt?


enne effe wat anders...
Het is op het forum een goed gebruik om wanneer je op een voorgaand bericht reageerd dat niet e quoten.
Het is dan logisch zonder quote, en dan blijft de leesbaarheid veel beter in je topic.

Zelfs dit [re.gif] hoeft niet eens....
Allemaal ten gunste van de leesbaarheid.

Wat ik, we, wle eens doen is quoten om er een stukje tekst uit te halen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door PD » zo 17 apr 2022 23:10

Micky schreef:
zo 17 apr 2022 21:51
Doorgaans pekel van de straat, op de scherpe hoeken zit te weinig lak waardoor pekel en water bij het blanke lichtmetaal kunnen komen en zo zorgen voor corrosie en dat kruipt onder de lak door
Ingeval van de eerste series Premium in 14” voor de enkelassers en 13” voor de tandemassers speelde pekel geen rol. De meesten zagen in de winter geen daglicht en vertoonden toch dit effect. Wij hadden geluk dat de 2 tonner 15” had en die hadden er geen last van.

Hobby heeft ze destijds onder garantie gewisseld, als ik me goed herinner ook die van VIP’s eerste Premium.

Deze wielen werden overigens ook door andere merken zoals Eriba af-fabriek gemonteerd met dezelfde problemen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Micky » zo 17 apr 2022 23:37

Pekel ligt nog lang op de straat en dit is 100% veroorzaakt door wat ik hierboven schreef, vocht kruipt eronder en kruipt door, lak dicht gewoon niet voldoende af, heb zelf 2 keer een compleet nieuwe set velgen gekregen op mijn auto’s, beide keren om deze reden en bij gepolijst lichtmetaal. Als je niet reclameert krijg je ook geen nieuwe velgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jekihero

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Jekihero » ma 18 apr 2022 10:21

stj63 schreef:
zo 17 apr 2022 22:49
(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

Wat de scherpe randen betreft, je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik herken dat zelf niet maar dat ligt dan vast aan het type velg dat op m'n auto ligt. M'n vorige Hobby had stalen velgen met wieldoppen dus vandaar mijn vraag. Er zal niet anders op zitten dan schuren en een clearcoat eroverheen :(

Oh en... bij adhesie is sprake van twee componenten die elkaar afstoten, bij cohesie trekken ze elkaar aan :).

In de natuurkunde is adhesie (van het Latijnse adhaesio = aanhechting) de aantrekkingskracht tussen ongelijksoortige moleculen: moleculen van verschillende stoffen. Adhesie staat tegenover cohesie, de aantrekkingskracht tussen gelijke moleculen. Holle (A) en bolle (B) meniscus

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Unplugged » di 19 apr 2022 12:26

Chris schreef:
zo 17 apr 2022 22:52
Hoe heet dan ook alweer als vocht ergens onder kruipt?
Capillaire werking

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door VIP » di 19 apr 2022 12:34

Dit probleem kwam toen al binnen enkele maanden aan het licht en had niets met pekel/strooizout te maken, was een productie fout van de velgenleverancier.

Deze velgen werden toen direct en kosteloos vervangen voor nieuwe exemplaren (inclusief banden omleggen en de/montage).

Nu 10 jaar later is van coulance geen sprake meer.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Chris » di 19 apr 2022 15:05

Unplugged schreef:
di 19 apr 2022 12:26
Chris schreef:
zo 17 apr 2022 22:52
Hoe heet dan ook alweer als vocht ergens onder kruipt?
Capillaire werking
Thanx....ik kon er niet meer opkomen.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vreemde beschadiging op velg

Bericht door Morgoth » wo 20 apr 2022 15:25

Tsja, stralen en poedercoaten lijkt me de enige goede oplossing. Mooi glimmend zwart maken, staat goed onder deze caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”