Commercial banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Commercial banden

Bericht door Daphne » vr 22 apr 2022 08:26

dieseltijger schreef:
do 21 apr 2022 23:18
. Of een commercial band een ander gedrag van de combinatie bewerkstelligt zou ik niet weten. De ophanging van de Avensis is niet zo kritisch - of liever gezegd: Ik vind zowat alle auto's met een caravan erachter beroerd rijden (traag, je voelt de caravan bij bubbels of zijwind krachten uitoefenen op de auto).
Vast de delta-as whistle.gif whistle.gif whistle.gif néh néh.gif

Je hebt dat hele gewraakte draadje verkondigd dat je nergens last van hebt, geen enkel verschil tussen de merken banden ervaart en nu lees ik dat je zowat alle auto’s met caravan beroerd vindt rijden scratch.gif
Je hebt duidelijk nog nooit een fijne combi gehad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Commercial banden

Bericht door Erwin1987 » vr 22 apr 2022 08:49

Re:

Als alle dingen tot op de cent het goedkoopste moeten en je accepteert dit soort dingen lijkt me het ook vrij logisch dat je nooit iets krijgt wat fijn rijdt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 09:04

Oh vast. Ik daag je uit: rijdt jouw combi niet aanmerkelijk trager met meer dan 1000 kg of meer extra te trekken, of zijn de wetten van de natuurkunde plotsklaps niet van toepassing? Voel jij de extra knik niet als je een verkeersdrempel neemt? Voel jij geen beweging als er een grote tegemoetkomende vrachtwagen passeert?

Ik noem een kat een kat, hou mezelf niet voor de gek, en maak me er niet druk over. Maar je hebt gelijk: Toyota's en Delta assen rijden ruk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Commercial banden

Bericht door Erwin1987 » vr 22 apr 2022 09:05

Is dat wat ik typte?
Mijn combi rijdt prima, trager zal zeker, rest merk ik weinig verschil, maar noem mij maar gek dat ik niet met een halve velg lood ga rijden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 09:12

Als je je hierdoor lekkerder voelt..... Ik geef je volkomen gelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Commercial banden

Bericht door Erwin1987 » vr 22 apr 2022 09:13

Kip lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 09:14

Don't tok to me!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Commercial banden

Bericht door Daphne » vr 22 apr 2022 09:26

dieseltijger schreef:
vr 22 apr 2022 09:04
Oh vast. Ik daag je uit: rijdt jouw combi niet aanmerkelijk trager met meer dan 1000 kg of meer extra te trekken, of zijn de wetten van de natuurkunde plotsklaps niet van toepassing? Voel jij de extra knik niet als je een verkeersdrempel neemt? Voel jij geen beweging als er een grote tegemoetkomende vrachtwagen passeert?

Ik noem een kat een kat, hou mezelf niet voor de gek, en maak me er niet druk over. Maar je hebt gelijk: Toyota's en Delta assen rijden ruk.
Trager vanwege de maximum snelheid knipoog.gif en natuurlijk voel je dat er meer gewicht mee moet. Maar daar hebben we geen last van, we zijn vaak nog sneller weg bij een verkeerslicht dan solo auto’s. Ik had het meer over de dit deel.
voelt de caravan bij bubbels of zijwind krachten uitoefenen op de auto).
We hebben de Knaus er voor weggedaan. whistle.gif Door andere banden werd het wel minder, maar zonder 100 kg kogeldruk bleef het armoe. Maar goed, was de Knaus onze eerste caravan, dan was dat voor ons waarschijnlijk normaal geweest en wisten we niet beter. Helaas verpest en wisten we wel beter. Ik heb er een hekel aan dat de caravan beweging naar de auto doorgeeft, voor ons klopt het dan niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 09:47

Nou ja, ik bemerkte het eveneens bij de - tamelijk recente - VW golf van mijn zwager, en een Octavia TDI toen zij onze caravan leenden. Je voelt het gewoon, linksom of rechtsom. Wat echt wel beter is bij deze auto's is dat zij door de turbo inderdaad bij lagere toeren veel vermogen hebben. En een V70 rijdt goddelijk.

En inderdaad, ik vind auto's wel leuk - maar niet zo leuk dat ik er veel geld aan wil spenderen. Daar vinden mensen klaarblijkelijk wat van, en dat staat ze volkomen vrij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Commercial banden

Bericht door Morgoth » vr 22 apr 2022 10:07

Mijn mening: Zuinigheid bedriegt de wijsheid.

Ik tel grofweg zo'n 50 loodjes van 10 gram. Er zit dus een halve kilo aan lood op de velg. Je band heeft een afrollengte van ongeveer 2m. De bandenfabikant heeft het dus voor elkaar gekregen om op een lap rubber van 2 meter een halve kilogram aan rubber meer op één bepaalde plek te persen. Dat is echt niet goed. Er zit duidelijk een fout in de band. Of het op dit moment nou wel of niet goed rijdt is nog tot daar aan toe, maar je gaat toch willens en wetens niet rijden met een band waarvan je weet dat er een fout in zit? Balans is niet het enige wat belangrijk is in een band! Wie zegt mij dat dit extra rubber ook hetzelfde in veert? Warmte afvoert?

Ik begrijp ook de bandenleverancier niet. De mijne zou zo'n band absoluut niet monteren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Commercial banden

Bericht door Gerrie » vr 22 apr 2022 10:47

Dieseltijger, was er maar nooit over begonnen 😂.
Waarom ben je er over begonnen . Dacht je , ik heb wat leuks te vertellen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Commercial banden

Bericht door E.T. » vr 22 apr 2022 11:12

dieseltijger schreef:
vr 22 apr 2022 09:47
Nou ja, ik bemerkte het eveneens bij de - tamelijk recente - VW golf van mijn zwager, en een Octavia TDI toen zij onze caravan leenden. Je voelt het gewoon, linksom of rechtsom. Wat echt wel beter is bij deze auto's is dat zij door de turbo inderdaad bij lagere toeren veel vermogen hebben. een V70 rijdt goddelijk.
Maak je geen illusies, ook in mijn V70 voel ik dat er "wat" achter hangt, als dat nu de Knaus van 1700 kg, de BIOD van amper 700 kg of een AHW van max 750 kg is.

Los daarvan vind het een interessante discussie, ben benieuwd of je nog een reactie krijgt van Kleber.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 11:30

@Morgoth, je hebt daar een goed punt. Ik houd het vooralsnog op variatie in het productieproces: Ik heb het een paar keer eerder meegemaakt dat er een behoorlijke onbalans in een band zat. Bij een Vredestein caravanband en bij een van m'n leasebakken, dus het zal wel Michelin, Continental of Pirelli geweest zijn. In alle gevallen hebben die banden hun tijd - volledig naar tevredenheid - uitgediend.

Punt is dat we hier (vind ik dan hè) soms te ver doorschieten. Dus bij deze: bij een operatie moeten vooral caravanforummers per definitie onder volledige narcose gebracht worden, omdat ze zich anders teveel bemoeien met het werk van de operateur. ("Dokter u moet echt hechten in plaats van..."<spuit>. "Zo meneer Dieseltijger is in dromenland, en laat ons ons werk doen")

Ik laat het gewoon zo Morgoth, uit ervaring.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 11:32

E.T. schreef:
vr 22 apr 2022 11:12


Maak je geen illusies, ook in mijn V70 voel ik dat er "wat" achter hangt, als dat nu de Knaus van 1700 kg, de BIOD van amper 700 kg of een AHW van max 750 kg is.

Los daarvan vind het een interessante discussie, ben benieuwd of je nog een reactie krijgt van Kleber.
En dat kwalificeer ik dus als beroerd rijden. Ik vind een auto zonder caravan duidelijk lekkerder rijden. En ik rij wel eens mee met een V70, dat is een verrukkelijk slagschip.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Commercial banden

Bericht door Daphne » vr 22 apr 2022 11:39

dieseltijger schreef:
vr 22 apr 2022 11:30
Punt is dat we hier (vind ik dan hè) soms te ver doorschieten.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Eerlijk gezegd doe je daar net zo hard aan mee knipoog.gif Krijg zelfs soms het idee dat je expres tegen de stroom ingaat, en niet omdat je met minder ook genoegen neemt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 11:52

Shhttt...

By the way: hierbij het antwoord van Kleber, door de Michelin helpdesk
sa1.png
sa2.png
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 11:53

(vervolg)
sa3.png
sa4.png
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 11:55

...And here the lesson endeth...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Commercial banden

Bericht door Morgoth » vr 22 apr 2022 14:17

[re.gif] [re.gif]
En wat zeiden ze van het lood?

[re.gif] [re.gif] [re.gif] [re.gif] (ofzo)

Weet je, ik vind ook dat we hier vaak doorslaan in veel dingen. Belading, disseldruk, fietsenrekken achterop, drie reservewielen mee, extra garagekriks, 100kg gas voor het geval dàt, drie setjes caravanspiegels enz, je kent alle discussies. Maar in dit geval is het iets anders. Wanneer je onder een auto een band hebt die om wat voor reden dan ook niet goed is, dan voel je dat in de vorm van trillingen. Onder de caravan voel je dit niet. Daar rij je gewoon vrolijk mee verder. Als de band klapt dan heb je zeer waarschijnlijk meteen behoorlijk schade. Vergeet niet dat een caravanband veel meer druk heeft dan de band in van een auto. En als je het niet in de eerste seconde doorhebt en de band nog een kilometertje in je triplex wielkast rondslingert, dan is de schade al helemaal niet te overzien.

Ik denk dat ik doorgaans in mijn opvattingen niet erg doorsla, maar op bandengebied wellicht wel. Ik zou dus nooit voor een paar tientjes besparing een goedkope band nemen, puur omdat ik bij een eventuele klapband mezelf niet wil verwijten dat ik zo nodig een goedkope band wilde.

Maar in jouw geval ligt het nòg anders. Kleber is een prima band maar in jouw geval is er gewoon iets mis mee. Een bandenboer hoort zo'n band niet te verkopen. Je weet namelijk niet wàt er mis mee is. Een halve kilo rubbertolerantie op een band die zelf nog geen 8kg weegt is gewoon veel te veel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Commercial banden

Bericht door Hermanus » vr 22 apr 2022 15:27

Ik denk dat het wiel niet slim geplakt is met het lood.

Ik heb 12 jaar bij een bandenboer gewerkt, en hééél veel banden gemonteerd en gebalanceert.

Het komt soms inderdaad voor dat een band veel afwijking heeft, vooral als er een bandenspanningsventiel in komt.

Wij plakten dat lood dan niet in één rij van boven naar beneden, maar in 2 of 3 rijtjes achter elkaar.

Dan blijf je beter op de plaats van de onbalans, en heb je met veel minder lood hetzelfde effect.

En nogmaals, Kleber is een prima band, en ook prijstechnisch ligt deze in de middenmoot.

Wil je dus echt besparen op de kosten, dan kies je geen Kleber, maar één of ander Aziatisch of Oost-Europees merk.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 16:40

@Hermanus: Dankjewel! Goede info!
@Morgoth: Het zijn ongeveer 37 Fe 5 grams balanceergewichten. 37 * 5 gram = 185 gram. Dat is best wel veel. Stel dat de oorzaak niet zozeer gelegen is door een onvolledig karkas - maar gewoon een overlappend stuk rubber - ik zou er echt niet wakker van liggen.
@Ferdi: Heb ik nou een keer een kwaliteitsband (Kindje van Michelin, ik zou niet weten wat deze kost trouwens) heb ik er meer gelazer mee dan met de honkitonk banden die aantoonbaar beter in balans waren. Ik denk dat je het niet zo goed gelezen of begrepen hebt.

@Allen:
- ik verwijs naar de mail. Let op het advies qua levensduur: 10 jaar. Uiteraard heeft Michelin geen enkel verstand van banden, maar bij deze een onderbouwde besparing qua kosten en millieu van 4 op de 10 jaar.

- Mensen met een kwispelende caravan: Lees ook hier het advies van Michelin. Wellicht zijn jullie hiermee geholpen door de grotere zijdelingse stabiliteit.

- Zet je banden lekker op spanning in de stalling: zo blijven ze "rond & gezond"

@PD: Het draagvermogen en de doorgifte van stoten komt door het luchtpakket - niet zozeer door de stugheid van de bandwangen. Ik heb de vrijheid (die ik niet neem) om de vuldruk te verhogen naar 4,5 bar, en aldus een maximaal toelaatbare belasting tot 900 kilo per band toe te laten. Dat is apekool. Ik hou het op 3,5..3,6 bar - meer dan voldoende. ik geniet van de (voor mij niet waarneembare) extra stabiliteit. Dus jouw aanname is in ieder geval onvolledig (want je hebt de toegepaste luchtdruk over het hoofd gezien)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » vr 22 apr 2022 16:59

Gerrie schreef:
vr 22 apr 2022 10:47
Dieseltijger, was er maar nooit over begonnen 😂.
Waarom ben je er over begonnen . Dacht je , ik heb wat leuks te vertellen.
Valt wel mee hoor. We hebben een verzameling van meningen, ervaringen, en een reactie van Michelin (pardon: Kleber - of betreft het dezelfde fabrikant?), feitelijke informatie en daarmee de geïnteresseerde lezertjes helpen de vastgeroeste zekerheden bevestigd of bijgesteld te zien, daar is het mij om te doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Commercial banden

Bericht door dieseltijger » do 5 mei 2022 19:37

Voor de twijfelaars, en mensen die na een jaar nòg op een T-splitsing staan te dubben of ze links- of rechtsaf moeten slaan:
Knipsel.jpg
Tegenstrijdige meningen ook bij de bandenfabrikanten, maar transparantie voor alles. Hihihi

"....
Geachte heer D. Tijger,

Beste Diesel



Bedankt voor uw vraag en de interesse die u stelt in de Michelin banden.



Ik leidt uit uw vraag af dat u bestelwagenbanden vergelijkt met personenwagenbanden.



Bestelwagenbanden hebben een andere en zwaardere karkasopbouw ten opzichte van personenwagenbanden om aan de specifieke eisen van bestelwagens te kunnen voldoen, nl hoger zwaartepunt, dikwijls overbeladen, onderspanning, stoeprandschade, enz…

Dit maakt de band inderdaad stugger en ook zwaarder.



Onze mening is dat een personenwagenband met voldoende draagvermogen de beste oplossing is voor een caravan.



Indien u een meer gedetailleerd advies wenst, dan ontvangen wij graag de exacte afmeting en maximaal toegelaten massa van de caravan.



Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,



Met vriendelijke groet / Cordialement / Regards



DAVID WITTERS

Michelin BELUX

CUSTOMER AND ENGINEERING SUPPORT B2C 4W BENELUX

Standards & regulations representative benelux



Michelin Belux NV
Brusselsesteenweg 494, bus 1 – 1731 Zellik (Asse) – BELGIUM....
."
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”