Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Hoi iedereen,
Wij hebben net onze eerste caravan gekocht en bij de aankoop zag ik dat er een klein stukje hout van de bodemplaat (wss multiplex of betonplex) wat aan de zachte kant is. Binnen is er geen teken van vocht te zien dus ik denk dat dit komt van opspattend water. De onderkant ziet er ook niet echt behandeld uit.
Mijn vraag naar jullie toe is:
1. Hoe behandel ik best de onderkant tegen vocht?
2.hoe herstel ik best de zachte plek? Betonplex uitsnijden met schutter en daarna nieuw stuk monteren en volledig behandelen?
Foto’s van de onderkant zullen nog volgen
Alvast bedankt iedereen!
Wij hebben net onze eerste caravan gekocht en bij de aankoop zag ik dat er een klein stukje hout van de bodemplaat (wss multiplex of betonplex) wat aan de zachte kant is. Binnen is er geen teken van vocht te zien dus ik denk dat dit komt van opspattend water. De onderkant ziet er ook niet echt behandeld uit.
Mijn vraag naar jullie toe is:
1. Hoe behandel ik best de onderkant tegen vocht?
2.hoe herstel ik best de zachte plek? Betonplex uitsnijden met schutter en daarna nieuw stuk monteren en volledig behandelen?
Foto’s van de onderkant zullen nog volgen
Alvast bedankt iedereen!
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Allereerst zoeken naar de begrenzing van de zachte natte plek!
Daarna; waar komt het vocht vandaan!
Dan pas zoeken naar oplossingen.
Foto's zijn heel fijn.
Daarna; waar komt het vocht vandaan!
Dan pas zoeken naar oplossingen.
Foto's zijn heel fijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Opspattend water is onwaarschijnlijk als oorzaak. Is er een vochtmeting gedaan? De Chateau Calista en Cantara series hadden regelmatig last van lekkage in het front. Wellicht is dat al hersteld maar wel goed om te controleren. De bodem moet kunnen ademen, repareren en volledig afsluiten is geen goed idee.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Heb de hoeken aan de binnenkant goed gecontroleerd en nergens is vocht te zien, ook niet onder de zetels in de hoeken.
Het hout is niet echt rot maar wel zacht in de rechter achterhoek.
Kan dit niet zijn door jarenlang niet te beschermen?
Laatst gewijzigd door Trina op do 14 apr 2022 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Kijken zegt helaas niets.
JE moet echt meten met een geschikte meter.
De officiele meter daarvoor is een Caisons... maar die is prijzig.
Er is ook een Cheap maar goed werkende meter bij Aliexpress te koop.
Zoiets als hieronder op de foto.
Dus echt niet met die 2 prikpennen, die bescchadigen alleen maar en zijn voor kachelhout goed.
Vocht komt niet van opspattend water, maar vind een lek, of in een kitnaad of een heel bekende, bij de rangeer handgrepen of rijverlichting..
Daar vind het een weg naar binnen en komt dan tussen de binnen en buitenwand, of de toplaag van de vloer en de onderlaag van de vloer.
Gevolg is wat jij voelt... zacht..
Je moet daarom echt de plek vinden waar het vocht vandaan komt, de basis van het reparatie proces.
Daarna ga je pas de veroorzaakte schade repareren.
Nogmaals, het is echt niet van opspattend waterr.... helaas....
De vochtmeter.
. .
.
De link: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... mainSearch
JE moet echt meten met een geschikte meter.
De officiele meter daarvoor is een Caisons... maar die is prijzig.
Er is ook een Cheap maar goed werkende meter bij Aliexpress te koop.
Zoiets als hieronder op de foto.
Dus echt niet met die 2 prikpennen, die bescchadigen alleen maar en zijn voor kachelhout goed.
Vocht komt niet van opspattend water, maar vind een lek, of in een kitnaad of een heel bekende, bij de rangeer handgrepen of rijverlichting..
Daar vind het een weg naar binnen en komt dan tussen de binnen en buitenwand, of de toplaag van de vloer en de onderlaag van de vloer.
Gevolg is wat jij voelt... zacht..
Je moet daarom echt de plek vinden waar het vocht vandaan komt, de basis van het reparatie proces.
Daarna ga je pas de veroorzaakte schade repareren.
Nogmaals, het is echt niet van opspattend waterr.... helaas....
De vochtmeter.
. .
.
De link: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... mainSearch
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Dan heb je ook nog de BM31 met meetbol.
Die is wat duurder (60 euro) maar direct leverbaar in NL.
Ik heb eea over 'vochtmeting' verzameld op mijn site onder onderhoud-pagina
Die is wat duurder (60 euro) maar direct leverbaar in NL.
Ik heb eea over 'vochtmeting' verzameld op mijn site onder onderhoud-pagina
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Chris schreef: ↑do 14 apr 2022 20:45Kijken zegt helaas niets.
JE moet echt meten met een geschikte meter.
De officiele meter daarvoor is een Caisons... maar die is prijzig.
Er is ook een Cheap maar goed werkende meter bij Aliexpress te koop.
Zoiets als hieronder op de foto.
Dus echt niet met die 2 prikpennen, die bescchadigen alleen maar en zijn voor kachelhout goed.
Vocht komt niet van opspattend water, maar vind een lek, of in een kitnaad of een heel bekende, bij de rangeer handgrepen of rijverlichting..
Daar vind het een weg naar binnen en komt dan tussen de binnen en buitenwand, of de toplaag van de vloer en de onderlaag van de vloer.
Gevolg is wat jij voelt... zacht..
Je moet daarom echt de plek vinden waar het vocht vandaan komt, de basis van het reparatie proces.
Daarna ga je pas de veroorzaakte schade repareren.
Nogmaals, het is echt niet van opspattend waterr.... helaas....
De vochtmeter.
.
Hout vocht meter.jpg
.
.
De link: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... mainSearch
Dan ben ik waarschijnlijk goed beet genomen?
Heb namenlijk 4.000€ betaald voor de caravan.
Je bedoel de handgrepen waarmee je de caravan kan verduwen wss?
Hoe weet ik waar het lek exact vandaan komt?
Er zit een raam, een naad en zo’n handgreep bij die hoek.
Bedankt voor de vele hulp.
Hopelijk valt het allemaal op te lossen.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Goed beet genomen weet ik niet. Dan moet het bewust met kennis van zacht hout zijn verkocht.
Weet je, op het forum staan otem hoe mensen schade aan de bodem hersteld hebben. Met foto's.
Gelukkig ter plekke nog geen zwam als ik je zo hoor.
Weet je, op het forum staan otem hoe mensen schade aan de bodem hersteld hebben. Met foto's.
Gelukkig ter plekke nog geen zwam als ik je zo hoor.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Ik heb zelf een paar Chateaus gehad onze laatste was een Calista 450 Chalet over het algemeen zijn het prima caravans.
Het kan best dat er een lekkage is geweest die in het verleden is gerepareerd. De lekkages bij Chateau zaten meestal in het front maar de handgrepen zoals door Chris benoemd zijn bij iedere caravan een risico. Jullie caravan is van de laatste serie denk ik daarbij was het lekkage probleem via het front opgelost maar meten is weten. Wat ook vaak voorkwam in het verleden is een probleem met de ramen in het front waarbij de binnen en buitenzijde van het raam los komt. In het algemeen is het allemaal te repareren, op het forum zit veel kennis en is veel te vinden daarover.
Heb je de caravan bij een bedrijf of particulier gekocht?
Het kan best dat er een lekkage is geweest die in het verleden is gerepareerd. De lekkages bij Chateau zaten meestal in het front maar de handgrepen zoals door Chris benoemd zijn bij iedere caravan een risico. Jullie caravan is van de laatste serie denk ik daarbij was het lekkage probleem via het front opgelost maar meten is weten. Wat ook vaak voorkwam in het verleden is een probleem met de ramen in het front waarbij de binnen en buitenzijde van het raam los komt. In het algemeen is het allemaal te repareren, op het forum zit veel kennis en is veel te vinden daarover.
Heb je de caravan bij een bedrijf of particulier gekocht?
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
De schade valt eigenlijk heel goed mee hoor, is echt oppervlakkig en er is nog geen hout weg ofzo.
Heb het eigenlijk pas gemerkt met het voelen.
Dit forum is echt een zege voor diegene met problemen of vragen. Iedereen is ook enorm behulpzaam.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Wij hebben ze particulier gekocht dus geen garantie.mrbullmastiff schreef: ↑vr 15 apr 2022 12:01Ik heb zelf een paar Chateaus gehad onze laatste was een Calista 450 Chalet over het algemeen zijn het prima caravans.
Het kan best dat er een lekkage is geweest die in het verleden is gerepareerd. De lekkages bij Chateau zaten meestal in het front maar de handgrepen zoals door Chris benoemd zijn bij iedere caravan een risico. Jullie caravan is van de laatste serie denk ik daarbij was het lekkage probleem via het front opgelost maar meten is weten. Wat ook vaak voorkwam in het verleden is een probleem met de ramen in het front waarbij de binnen en buitenzijde van het raam los komt. In het algemeen is het allemaal te repareren, op het forum zit veel kennis en is veel te vinden daarover.
Heb je de caravan bij een bedrijf of particulier gekocht?
Heb mij wel al de vermelde vochtmeter van ali expres besteld
Ik zag het gisteren wat negatief maar ben vandaag positief opgestaan met de gedachte dat alles te herstellen valt.
Ik vraag me af indien we een vochtprobleem vinden en dit herstellen ik de bodem en rotte delen moet beginnen herstellen of ik het dan gewoon zo kan laten zonder verder herstel of gaat het rot verder trekken? De schade is tot nu toe echt minimaal. Onze bedoeling is om er toch 10jaar mee op reis te gaan tot de kinderen niet meer mee willen.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Toch wil ik even een lans breken voor de prikkers. Ja, je prikt gaatjes. Daardoor kun je deze niet in zichtbaar interieur gebruiken. Maar onder de banken of in de kastjes is dat niet zo heel erg vreselijk. Met die prikkers meet je wel echt in het hout. Als de wanden dus zijn dan moet je oppassen dan een capacitieve meter niet het aluminium meet van de buitenwand of metalen strips of koperen kabels in de wand.
Dus ja, je prikt gaten maar ze werken wel goed. En ze zijn goedkoop. Ik gebruik dus gewoon mijn haardhout prikker voor de vochtmeting.
Dus ja, je prikt gaten maar ze werken wel goed. En ze zijn goedkoop. Ik gebruik dus gewoon mijn haardhout prikker voor de vochtmeting.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Zo 1 met prikkers heb ik al voor mijn hout te meten deze kan ik dan gebruiken onder de banken en de andere op zichtbare plaatsen.
Kan ik ze gelijk eens vergelijken met elkaar
Laatst gewijzigd door Trina op vr 15 apr 2022 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
O... prikkers....
Geen caravan onderhoudsbedrijf zal die prikpennen gebruiken.
Wat meet je met die dingen,,,,, voor welke houtsoort??
De gele, die je, naar ik begrijp, al besteld hebt is met vele verschillende houtsoorten te gebruiken, ook het Berken mulitplex vat vaak in caravan interieurbou gebruikt wordt.
Dat is Gear 1.
Maar even een andere vraag.
Welk bouwjaar heeft het Kasteel??
Ik had destijds een Knaus die na 23 jaar ook een te vochtige plek bleek te hebben.
Maar die had bijna heel zijn leven buiten gestaan.... alleen in de 4 wintermaanden binnen.
Jammer is het wel, maar niet onoverkomelijk, beetje handige Harrie kan daar best wat van maken.
Hier wordt dan ook vaak geadviseerd om bij een particuliere aanschaf een vochtigheids test de doen of te laten doen.
Vocht is gewoon een nare, maar bekende nare boosdoener, net als roest bij auto's.
Niet laten zitten dus.... echt aanpakken.
Er zijn wel caravan met hun eigen specifieke vochtplekken, mijn oude Knaus had dat ook bij de rangeer handgrepen en dat water zakte ook naar beneden en sloopte de vloer.
Dus niet dat jou Chateau dat alleen zou hebben....het is een bekend iets.
En.... helaas hoort een vochtmeting miet bij het standaard onderhoud.
Wil je wel een vochtmeting dan moet dat apart gevraagd worden, event. samen met onderhoud.
Heeft de vorige eigenaar dat gedaan??
Misschien niet en was hij volledig te goeder trouw... moeilijk puntje dus.
Geen caravan onderhoudsbedrijf zal die prikpennen gebruiken.
Wat meet je met die dingen,,,,, voor welke houtsoort??
De gele, die je, naar ik begrijp, al besteld hebt is met vele verschillende houtsoorten te gebruiken, ook het Berken mulitplex vat vaak in caravan interieurbou gebruikt wordt.
Dat is Gear 1.
Maar even een andere vraag.
Welk bouwjaar heeft het Kasteel??
Ik had destijds een Knaus die na 23 jaar ook een te vochtige plek bleek te hebben.
Maar die had bijna heel zijn leven buiten gestaan.... alleen in de 4 wintermaanden binnen.
Jammer is het wel, maar niet onoverkomelijk, beetje handige Harrie kan daar best wat van maken.
Hier wordt dan ook vaak geadviseerd om bij een particuliere aanschaf een vochtigheids test de doen of te laten doen.
Vocht is gewoon een nare, maar bekende nare boosdoener, net als roest bij auto's.
Niet laten zitten dus.... echt aanpakken.
Er zijn wel caravan met hun eigen specifieke vochtplekken, mijn oude Knaus had dat ook bij de rangeer handgrepen en dat water zakte ook naar beneden en sloopte de vloer.
Dus niet dat jou Chateau dat alleen zou hebben....het is een bekend iets.
En.... helaas hoort een vochtmeting miet bij het standaard onderhoud.
Wil je wel een vochtmeting dan moet dat apart gevraagd worden, event. samen met onderhoud.
Heeft de vorige eigenaar dat gedaan??
Misschien niet en was hij volledig te goeder trouw... moeilijk puntje dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Edit Trina: nogmaals onnodige quote verwijderd. Lees aub de quoteregels.
De caravan is van ‘98 en is binnen echt perfect en buiten ook enkel in de rechter achterhoek was de multiplex wat zachter.
Ik zag dat de multiplex plaat op een metalen beugel lag/steunde vermoed ik. Ik las net in een ouder topic dat via die beugel wel vocht aan de bodemplaat kon. Wegens het aflopend water wat niet rechtstreeks naar beneden geleid word maar via de bodem. Maar dit zegt natuurlijk nog niet veel.
Eerst de vochtmeter afwachten en vlug actie ondernemen indien een vochtprobleem.
Hopelijk moet ik niet te veel rot verwijderen nadat ik het probleem heb gevonden.
De caravan is van ‘98 en is binnen echt perfect en buiten ook enkel in de rechter achterhoek was de multiplex wat zachter.
Ik zag dat de multiplex plaat op een metalen beugel lag/steunde vermoed ik. Ik las net in een ouder topic dat via die beugel wel vocht aan de bodemplaat kon. Wegens het aflopend water wat niet rechtstreeks naar beneden geleid word maar via de bodem. Maar dit zegt natuurlijk nog niet veel.
Eerst de vochtmeter afwachten en vlug actie ondernemen indien een vochtprobleem.
Hopelijk moet ik niet te veel rot verwijderen nadat ik het probleem heb gevonden.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Ach, weet je, als je wat handig bent, tijd hebt, goede moed ook, dan kun je veel zelf hoor.
Met als uitkomst een zeer tevreden gevoel over je "eigen gemaakte" caravan.
Dat is mijn ervaring na lekkage dak van onze oldtimer alkoof camper. Het complete dak met frame vervangen. En renovatie stacaravan na stormschade en lekkage.
Wel een tip; wees niet te zuinig op het materiaal wat je weg moet halen. Liever een iets groter stuk herstellen dan een vochtig stuk laten zitten.
Met als uitkomst een zeer tevreden gevoel over je "eigen gemaakte" caravan.
Dat is mijn ervaring na lekkage dak van onze oldtimer alkoof camper. Het complete dak met frame vervangen. En renovatie stacaravan na stormschade en lekkage.
Wel een tip; wees niet te zuinig op het materiaal wat je weg moet halen. Liever een iets groter stuk herstellen dan een vochtig stuk laten zitten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Er is al veel info gegeven en er zijn al tips aangedragen.
Nog 1 toevoeging: wat je ziet/voelt is maar het topje van de ijsberg.
Oftewel er is meer nat/zacht dan wat je nu ziet/voelt.
Nog 1 toevoeging: wat je ziet/voelt is maar het topje van de ijsberg.
Oftewel er is meer nat/zacht dan wat je nu ziet/voelt.
Porsche + Tabbert
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
precies!!!!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Er moet me toch iets van het hart..
Bij een bodem of wandplaat die zacht is of aangetast heb je echt geen vochtmeter nodig om te zien hoever je moet slopen en vernieuwen. Dat kan je zo ook direkt zien.
Als je begint met uitzagen zie je en voel je prima waar je kunt ophouden.
Een vochtmeter gebruik je om beginnende lekkages op te sporen.
Juist om die rotte plekken te voorkomen.
Een stuk verrotte vloer of wand is een proces van meer dan een jaar..eerder jaren.
Daar nu een vochtmeter voor kopen is 4 of 5 jaar te laat..
Bij een bodem of wandplaat die zacht is of aangetast heb je echt geen vochtmeter nodig om te zien hoever je moet slopen en vernieuwen. Dat kan je zo ook direkt zien.
Als je begint met uitzagen zie je en voel je prima waar je kunt ophouden.
Een vochtmeter gebruik je om beginnende lekkages op te sporen.
Juist om die rotte plekken te voorkomen.
Een stuk verrotte vloer of wand is een proces van meer dan een jaar..eerder jaren.
Daar nu een vochtmeter voor kopen is 4 of 5 jaar te laat..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Heldere reactie Ab.
Was eigenlijk ook mijn gedachte.
Loshalen, zoeken, zachte delen verwijderen.
En lekkage ppunt vinden uiteraard.
Niet in paniek raken, maar ook niet onderschatten!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Het kan ook zomaar meevallen. Er loopt nogal wat water via de hoeken van een caravan af.
Dat de buitenkant van de bodem daar iets van mee krijgt is niet zo vreemd.
Na 24 jaar kan er dan wat 'oppervlakkig' zacht worden.
Dus op zoek naar de oorzaak, dit verhelpen en vervolgens de gevolgen beoordelen.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Dat de buitenkant van de bodem daar iets van mee krijgt is niet zo vreemd.
Na 24 jaar kan er dan wat 'oppervlakkig' zacht worden.
Dus op zoek naar de oorzaak, dit verhelpen en vervolgens de gevolgen beoordelen.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Ab heeft 100% gelijk.
Het rotte deel uitzagen.
Tussen de boven en onderplaat zit isolatie, die weghalen en latten in zetten ter versteviging om de nieuwe triplexplaten vast te kunnen.
zetten.
De onderkant v.d caravan zou ik met een beits verven, dan kan het hout ademen.
Blefke
Het rotte deel uitzagen.
Tussen de boven en onderplaat zit isolatie, die weghalen en latten in zetten ter versteviging om de nieuwe triplexplaten vast te kunnen.
zetten.
De onderkant v.d caravan zou ik met een beits verven, dan kan het hout ademen.
Blefke
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Ik ga dus eerst opzoek gaan naar de oorzaak en dan pas beginnen herstellen.
De uitleg van de bodem is wel zeer interessant!
Bedankt voor de tip.
Ik voeg later wat foto’s toe van het proces
De uitleg van de bodem is wel zeer interessant!
Bedankt voor de tip.
Ik voeg later wat foto’s toe van het proces
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Hier ben ik terug
De vochtmeter is deze week toegekomen.
Dus gelijk op zoek naar de oorzaak
Tijdens de meting zag ik dat links en rechts achter toch ergens vocht moest binnenkomen en dat het niet van boven kwam.
En ja ik vond 2 barsten achteraan de caravan die “herstelt” was met een wit achtige brei.
Iemand die weet wat deze witte brei is?
Na uren prutsen om die plakkerige er af te krijgen kwam er een barst tevoorschijn die ervoor al lichtjes zichtbaar was.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het vochtprobleem denk ik dan .
Nu ben ik naar onze bouw specialist geweest en die rade mij G60 silicone aan om dit te dichten.
Wat een straffe silicone is me dat plakken plakken en nog eens plakken.
Maar blijft elastisch wat wel noodzakelijk is omdat de caravan wel wat beweegt tijdens het rijden.
Hier nog wat foto’s van het proces
Iedereen alvast bedankt voor de vele hulp! En hopelijk drogen de vochtige plekken nu mooi uit. Dan weet ik dat ik mijn werk goed gedaan heb .
De vochtmeter is deze week toegekomen.
Dus gelijk op zoek naar de oorzaak
Tijdens de meting zag ik dat links en rechts achter toch ergens vocht moest binnenkomen en dat het niet van boven kwam.
En ja ik vond 2 barsten achteraan de caravan die “herstelt” was met een wit achtige brei.
Iemand die weet wat deze witte brei is?
Na uren prutsen om die plakkerige er af te krijgen kwam er een barst tevoorschijn die ervoor al lichtjes zichtbaar was.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het vochtprobleem denk ik dan .
Nu ben ik naar onze bouw specialist geweest en die rade mij G60 silicone aan om dit te dichten.
Wat een straffe silicone is me dat plakken plakken en nog eens plakken.
Maar blijft elastisch wat wel noodzakelijk is omdat de caravan wel wat beweegt tijdens het rijden.
Hier nog wat foto’s van het proces
Iedereen alvast bedankt voor de vele hulp! En hopelijk drogen de vochtige plekken nu mooi uit. Dan weet ik dat ik mijn werk goed gedaan heb .
Re: Chateau calista 440 bodemplaat herstel/onderhoud
Sorry...roet in het eten.
Had eerst gevraagd welke kit..
Siliconenkit is juist de verkeerde.
Butylkit...echt de enige die gebruikt wordt.
Maar verder.
Ik zie denk ik dat je de bumper gekit hebt.
Die bumper is vrees ik niet jou lek.
Dat ding is er als laatste bij de bouw tegenaan geschroefd.
Het onraad zit denk ik dieper verstopt.
Was het idd maar zo makkelijk...
Enne..die witte brei....ik denk butylkit.
Verwar het niet met butyleenkit...das anders.
Had eerst gevraagd welke kit..
Siliconenkit is juist de verkeerde.
Butylkit...echt de enige die gebruikt wordt.
Maar verder.
Ik zie denk ik dat je de bumper gekit hebt.
Die bumper is vrees ik niet jou lek.
Dat ding is er als laatste bij de bouw tegenaan geschroefd.
Het onraad zit denk ik dieper verstopt.
Was het idd maar zo makkelijk...
Enne..die witte brei....ik denk butylkit.
Verwar het niet met butyleenkit...das anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.