Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door moyzo » vr 8 apr 2022 07:56

Van onze Duitse vrienden hoorde ik dat in Duitsland er een 2-jaarlijkse gaskeuring verplichting gaat komen.

Bislang gehörte die Gasprüfung verpflichtend mit zur jeweiligen Hauptuntersuchung eines Wohnmobils. Motto: Ohne Gasprüfung keine TÜV-Plakette. Das hat sich seit dem 1. April 2022 geändert: Jetzt ist eine eigenständige Gasuntersuchung notwendig, und zwar sowohl für Wohnmobile, als auch für Wohnwagen.

Hij waarschuwde ons dat er campings zijn die zo'n gaskeuring eisen voor je een plek krijgt.

Die eigene Sicherheit der Camper ist also der Hauptgrund für die Gasprüfung. Dazu kommt der versicherungsrechtliche Aspekt. In einem Schadensfall – etwa bei einem Brand oder eine Explosion – kann die Versicherung die Regulierung verweigern, wenn das Campingfahrzeug ohne gültige Gasprüfung genutzt wurde. Und schließlich, der dritte Grund: Viele Campingplätze verlangen den Nachweis einer Gasprüfung, ehe Wohnmobile oder Wohnwagen einen Stellplatz erhalten.

Wij laten wij onze caravan elke 2 jaar een grote beurt geven dus die gas aansluiting wordt dan automatisch mee genomen. Ik ben alleen benieuwd of wij, als Nederlandse gasten tijdens een bezoek aan een Duitse camping ook een bewijs zouden moeten overleggen en wat voor bewijs (rekening met checkpunten of zo?)

Misschien is het bangmakerij maar je zal toch maar raar doen als je op die grond de toegang geweigerd wordt.
Heeft iemand hier meer info over?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door SBerend » vr 8 apr 2022 08:02

Op camping in Werltewaar mijn ouders tot 2016 stonden was ook de 2 jaarlijkse keuring. Echter niet voor de NL caravans
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door iemand » vr 8 apr 2022 08:10

De enige 'eis' die ik lees, is dat je geen Sticker krijgt zonder gas-controle.

Tja ik hoef hun sticker ook niet op mijn caravan. weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door Daphne » vr 8 apr 2022 08:36

Het onderwerp komt elke paar jaar voorbij en achteraf heeft niemand meegemaakt hierop gecontroleerd te zijn. Ik denk dat het nu ook weer zal meevallen. En willen ze toch handhaven dan is onze Nederlandse onderhoudsbeurt van een BOVAG of iets dergelijks natuurlijk niet rechtsgeldig.

Dit draadje over de verplichte TUV gaskeuring voor Duitsland begon ergens in 2011 en was tot 2021 levend viewtopic.php?t=13291
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door karelV » vr 8 apr 2022 11:48

Wij hebben afgelopen nacht op camping Am Mühlenteich overnacht en daar werd ook niet gevraagd naar een gaskeuring.........wel werd er gevraagd naar de Corona inentingen inclusief de booster prik die eigenlijk al uit onze smartfone waren gewist.....
[
20220408_092407.jpg
attachment=2]20220408_092314.jpg[/attachment]
20220408_092335.jpg
Bijlagen
20220408_092314.jpg
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duitse campings kunnen een gaskeuring eisen.

Bericht door Morgoth » vr 8 apr 2022 14:06

De gaskeuring is NIET verplicht in Duitsland. Mijn caravan krijgt elke twee jaar weer TüV zonder gaskeuring. De TüV kijkt alleen naar de verkeersveiligheid. Het gas heeft hier niets mee te maken.
Voor zover ik weet is een gaskeuring alleen voor zg Dauercamper verplicht, eigenlijk net als voor woonhuizen. Ik heb een caravan met Duits kenteken en ben nog nooit gevraagd naar een gaskeuring.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Gas”