Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door killerbee1958 » di 5 apr 2022 18:36

Hoi,

Heeft iemand ideeen hoe je een stacaravan zou kunnen ombouwen om gebruikt te worden op een camping waar het aansluiten op riool/water NIET is toegestaan.
Nu heb ik een toercaravan en vul ik geregeld de watertank vanaf een waterpunt vlak bij mijn plek en uiteraard leeg ik het cassettetoilet op de daarvoor aangewezen plaats.

Ik overweeg de aanschaf van een stacaravan op mijn vaste plek ivm de grotere ruimte en omdat deze camping ons goed bevalt.
het mag ook vanuit het regelement maar zonder aansluiting op.

Heeft iemand hier ideeen hoe je dat zou kunnen oplossen?

1. zijn er ombouwsets om van je vaste toilet een cassette toilet te maken
2, Zijn er nieuwbouw leveranciers die zoiets af fabriek kunnen leveren (tot nu toe niet gevonden)
3. Kan ik een grote watertank met iets van een dompelpomp gebruiken als aanvoer voor vers water?
4. Stel dat ik een caravan met CV neem dan is dat geen probleem denk ik omdat de CV een eigen gesloten circuit is. Correct?


Het is allemaal nog maar orienteren. Gezien de prijzen in de markt momenteel en de staat van mijn huidige caravan heb ik geen haast maar ik wil me wel alvast orienteren.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door Chris » di 5 apr 2022 19:00

Hoi Killerbee...

Long time not seen.... alles goed??

1e.... Ik denk het niet dat er ombouw sets zijn... totaal verschillende systemen een vast en een "mobiel" toilet...
2e ... Sta caravans zijn vrijhel allemaal apart gebouwde caravans. De aluminium "dozen" zijn wel achter ons gebleven ondertussen. Als je een nieuwe besteld is dat in overleg misschine realiseerbaar, maar het naast de beperkingen ook nog eens veel meer werk zijn.
3e... Ja... dat kan... maar net is 2..... levert een berg extra werk op met telkenmale water halen..... en zorgen dat het vers blijft.
4e... CV water is een totaal gesloten circuit... niets met drinkwater te maken.
Maar... hoe ga je die stoken.???
Een CV ketel gebruikt Gas.... is dat er wel of moet je ook met Flessengas aan de gang dan..
Dat kan nog wel eens erg bewerkelijk en prijzig worden met flessengas... die prijzen lopen momenteel de spuigaten uit n.l.

Goed idee.... ik weet het niet... lijkt mij enorm bewerkelijk...een downgrade van een sta caravan lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door Niels83 » di 5 apr 2022 19:04

Ook CV heeft wat afwatering, maar dat is minimaal, emmertje eronder, en wat is dat verdampt voordat de emmer vol is.

Wil je douchen in de caravan? Als je echt wil douchen heb je wel veel afvalwater. Is er een put nabij, zou je gewoon een vuilwatertank kunnen nemen waar je een tuinslang op knutsels en zo afwateren, of zo'n vat dat kan rollen, maar douchen is al snel 30 liter pp en dan douche je heel minimaal.

Voor je wc kun je het toilet vervangen voor een chemische.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door El1989 » di 5 apr 2022 19:34

Heb je wel een “normale” afvoer voor vuil water ? Dan zou je eventueel een sanibroyeur achter de toilet kunnen plaatsen die spoelt dan alles door een normaal
Formaat afvoer weg
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door killerbee1958 » di 5 apr 2022 20:31

Nope ook geen aansluiting op vuilwater.

Inderdaad had ik de sanibroyeur al gevonden maar vanwege geen aansluiting op waterafvoer lastig

En ja ergens wil ik wel douchen in de stacaravan maar aan de andere kant moet ik ook eerlijk bekennen dat we dat nu ook niet doen in de riante douche van de sprite (492 SR, heeft echt een mooie douchecel).

Dus douchen is niet eens het allerbelangrijkste.
Maar het gebruik van het eigen toilet is wel een vereiste.
Nu doen we alleen de kleine boodschap op ons caravantoilet. Toiletgebouw is wel redelijk dichtbij.

Ik ben ook al aan het kijken of ik de vereniging kan laten inzien dat niet aansluiten op water en riool echt niet meer van deze tijd is.
maar zo vooruitstrevend zijn ze op deze camping niet.

HoI Chris. vooral aan het kijken geweest afgelopen tijd. Heb eigenlijk nooit problemen of vragen waarvoor ik jullie hulp nodig heb. awhoea.gif

De sprite is nog steeds in mint condition en ik ben ook aan het kijken om een vastere wintertent voor de sprite te zetten als alternatief voor de stacaravan.

Ik denk dat een stacaravan zonder vaste aansluiting geen doen is.

BTW: met gasflessen sjouwen vind ik dan weer geen probleem. Ik verwacht niet dat ik met al te slecht weer op de camping ga zijn. Daarvoor is mijn comfortable huis dan weer te dicht bij de camping. Dan ben ik zo weer ingepakt en vertrokken. mrgreen.gif
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door El1989 » di 5 apr 2022 22:46

Dan zou ik toch liever gaan voor een vaste voortent die je gewoon het hele jaar kan laten staan. Een sta caravan is juist lijkt mij voor alle gemak die je er bij krijgt . Als je geen riool en afvoer water hebt en aanvoer vast water zie ik niet het nut ervan in. Je hebt nu een prachtige caravan . Ik zag laatste hier voorbij komen iemand met een vaste voortent met vloer en zelfs een schuif deur… is dat geen betere oplossing ?

Edit hier ; https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=24918
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door Chris » di 5 apr 2022 22:48

Dat laatste...het gas...
Dat gas sjouwen... maar het verbruikvan het extreem dure gas momenteel....ik denk dat het verbruik voor een sta caravan ruim meer zal zijn dan van de Sprite..flink wat meer...

Ook een saniboyeur niet mogelijk ivm geen afvoer...
t' Wordt wel een opgave dan..

Andere tent voor de Cruizer... kijk eens bij Unico en Fortex...prachtige boogstok tenten met heel veel oppervlakte.
En door de boog super water afwaterend en erg goed windvast..
Toptenten...
Want ik denk dat de tent niet 12 maanden per jaar staat....dan kom je nog weer in een andere klasse n.l.
En met een veel steviger frame.... stijgerpijp zo ongeveer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door erwin l » wo 6 apr 2022 00:23

Het lijkt mij allemaal niet zo een groot probleem. Zoveel verschil is er nu ook weer niet in constructie. Met een beetje hobbyen moet het kunnen. Zeker als je nu al probleemloos omgaat met aan- en afvoeren van water en gas.

1. zijn er ombouwsets om van je vaste toilet een cassette toilet te maken
nee, maar je kunt de closetpot verwijderen en er een cassettetoilet voor in de plaats zetten. Als je die tegen de buitenwand kunt plaatsen maak je daar een luikje net als in de toercaravan. Er zijn linkse en rechtse uitvoeringen verkrijgbaar.
2, Zijn er nieuwbouw leveranciers die zoiets af fabriek kunnen leveren (tot nu toe niet gevonden)
denk ik niet, maar zelf fabrieken is ook leuk
3. Kan ik een grote watertank met iets van een dompelpomp gebruiken als aanvoer voor vers water?
is allemaal te koop, met buitenvul aansluiting en al. Past wellicht in een slaapkamer onder een van de bedden. Je zult wel moeten voorzien in een 12 volt voeding voor de pomp. En de kranen zul je waarschijnlijk moeten vervangen door caravan exemplaren die door een microswitch de pomp inschakelen. Ook wat draadjes trekken dus, en de leidingen op elkaar passend maken.
Voor warm water zou je een caravan- of camperboiler kunnen overwegen, want je hebt geen waterdruk voor de geiser.
4. Stel dat ik een caravan met CV neem dan is dat geen probleem denk ik omdat de CV een eigen gesloten circuit is. Correct?
Ja, aan de waterzijde. Aan de gaszijde even checken of de ketel op flessengas kan branden. En een automaatje installeren zodat de ketel tijdens een fleswissel blijft branden.

Materialen en adviezen zul je het beste kunnen vinden bij leveranciers van camper en toercaravan toebehoren.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door killerbee1958 » wo 6 apr 2022 08:48

Ik denk ook dat het wel kan maar inderdaad mezelf maar eens afvragen of het de moeite (en geld) wel waard is.

1. Ik zal ook weer niet zo heel vaak stoken hoor in de (sta)caravan dus dat slepen met gasflessen zie ik als overkombaar.
2. INderdaad zijn er op de camping ook flink wat vaste plaatsen met een vaste wintertent (Eilers) die gewoon atlijd blijft staan (dat is wat ik ook dan wel wil, het " steeds" verwijderen wil ik voorkomen. Daarnaast vorig jaar in een voorjaarsstorm mijn huidige walker aan gort zien gaan, dus nu liever iets meer uitgeven om iets winter en storm bestendigs te krijgen.
3. Het idee om behalve voortent ook de vlonders meteen aan te leggen is wel een goede. Daarmee creeer je echt goed bruikbare voorruimte.


Dank voor alle meedenken, Ik blijf beide sporen gewoon even verder onderzoeken.

Plaatjes bij de voortent kreeg ik niet meer te zien, maar de tip van de belgische leverancier was goud. De Eilers tenten zijn, imho, buitensporig duur.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door PD » wo 6 apr 2022 10:34

Is een ruime tandemasser geen alternatief voor een stacaravan ?
Ze zijn er tot ruim 11 meter totaallengte 😉 en de breedte van 2,50 mtr is ook erg comfortabel.

In de winterperiode gebruiken wij onze tandemasser gedurende 4 maanden als een soort van stacaravan (winterplek) en dat bevalt uitstekend.

Ipv een wintertent zou je er één over de gehele lengte aan kunnen zetten.
Bijlagen
B9481614-83AF-42ED-9282-2454894850C9.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door Knaus440 » wo 6 apr 2022 11:52

[re.gif]
Dat was mijn idee ook al, meestal zijn stacaravans ook moeilijker te verwarmen omdat ze slechter geïsoleerd zijn.
En je hebt ook minder gedoe als de stacaravan na veranderend beheer opeens weg moet.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door El1989 » wo 6 apr 2022 12:04

killerbee1958 schreef:
wo 6 apr 2022 08:48
Plaatjes bij de voortent kreeg ik niet meer te zien, maar de tip van de belgische leverancier was goud. De Eilers tenten zijn, imho, buitensporig duur.

Onderaan het topic zijn de foto’s opnieuw geplaatst thumbup.gif en
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door killerbee1958 » wo 6 apr 2022 13:49

Knaus440 schreef:
wo 6 apr 2022 11:52
[re.gif]
Dat was mijn idee ook al, meestal zijn stacaravans ook moeilijker te verwarmen omdat ze slechter geïsoleerd zijn.
En je hebt ook minder gedoe als de stacaravan na veranderend beheer opeens weg moet.
INderdaad de nodige horror stories (ondermeer die van jou) in het draadje over stacaravans gelezen.
Is inderdaad ook een ding om mee te nemen in mijn overwegingen hoe in de toekomst verder.

Idee van Hans om een dikke Tandemasser neer te zetten gaat niet werken. Mag ook weer niet volgens de regelementen.
Bovendien kom je dan wel in prijsklasses van een stacaravan terecht.

Desondanks, dank voor het meedenken. Het idee om een zo groot mogelijk caravan eerst neer te zetten en dan de voortent is ook een optie.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stacaravan zonder vaste aansluiting op water/riool

Bericht door Ab » wo 6 apr 2022 17:24

Verdiep je eens in een zgn. droogtoilet.
In de camperwereld zijn er al best veel ervaringen mee.
Met name bij camperaars die heel lange tijd in hun camper verblijven op plaatsen waar geen mogelijkheid is om een cassette te legen.
Die bovendien veel te snel vol zijn voor hen.
Wat daar werkt, zou in jouw geval ook wel een idee kunnen zijn.
Voor afvoer van water is er ook die bak met filters waar enkelen hier al gebruik van maken.

Er zijn ook campinggeysers te koop die gewoon met een dompelpompje met lage druk werken.

Btw..familie van mij in Canada hebben een stuk terrein in de wildernis, met een blokhut en een gastverblijf. Simpel onderkomen met een bed.
De wc is een huisje met een plank met een gat erin, met een diep gat eronder. Elke dag gaat er een schepje kalk in, of as van het kampvuur. Het gebruikte wcpapier steek je in brand. Je ruikt echt niks, en na een paar jaar gaat er weer een laag zand over, en een nieuw gat gegraven.
Iedereen heeft daar zoiets.
Zal wel weer niet mogen in dit overgereguleerd landje.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”