Werkt dit??? De krik

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Werkt dit??? De krik

Bericht door jwvanwijngaarden » ma 4 apr 2022 09:47

Onder onze Weinsberg 390QD uit 2020 zit een Alko chassis. Omdat ik toch beducht ben voor die éne lekke band tijdens de vakantie ben ik op zoek naar een manier om de caravan op te kunnen krikken. Ik vind drie mogelijkheden: de Alko krik, ca €99,- de potkrik van Kojack met twee handige beugels/steunen, ook €99,- en tenslotte bij Obelink een ProPlus potkrik, te combineren met ProPlus opzetstukje. €16,-. Voordelen van de opties: Alko is licht, Kojack wsl. eenvoudig te gebruiken, en Proplus is simpel en goedkoop. Zijn er goede redenen om niet voor de ProPlus oplossing te kiezen? Graag jullie adviezen en ervaringen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ron » ma 4 apr 2022 09:51

Ik heb ook zo'n simpele potkrik met opzet stuk .
En dat gaat prima.
Ook gebruik ik die om de caravan waterpas te zetten.

Als je ooit een lekke band krijg.
De caravan met potkrik opkrikken en stabiliseren met de poten van de caravan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door moyzo » ma 4 apr 2022 10:37

We hebben de kojack, de vaste onderdelen die onder caravan gemonteerd worden wegen 1,6 kilo.
De krik 5,1 kilo ( heb ik een handig tasje voor gemaakt voor in de auto op de pak te hebben incl de hefboom die in delen mee gaat.)
We hebben laatst een wiel verwisseld - even reservewiel getest- werkte verbluffend makkelijk maar kwamen er achter dat we nog wel een houten blok of oprijkeg nodig hadden voor de hoogte. Nu heb je dat toch in de dissel liggen als het goed is dus geen probleem.
Overigens kan het volgens mij geen kwaad om elk jaar even te oefenen en eventueel het reservewiel vanonder de caravan te halen, mocht je dit daar vervoeren en de drager in te vetten op de bewegende delen etc.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Niels83 » ma 4 apr 2022 11:03

Ik herinner me dat er een probleem was met de potkrik. Was het niet zo dat je hem niet onder het frame krijgt als je een platte band hebt.

Geen idee hoe het heet ik het 2 dubbele schaarkrikken mee. Dat gaat er goed onder, is wat meer werk met opdraaien. Ik gebruik ze ook om op de camping net even iets steviger te staan.
Ik heb wel maar een caravan van 800 kilo.

Eerst had ik 2 van die Obelink krikken. Bij ongelijk terrein kreeg ik ze er niet altijd onder. En 1 van de 2 was direct lek.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door henkth » ma 4 apr 2022 11:11

Bij het toepassen van een Alko krik of Kojack krik moeten er in het chassis gaten zitten om de beugels te kunnen monteren.
Indien de caravan is uitgerust met een mover en deze achter de wielen is geplaatst, is het monteren van deze beugels niet mogelijk volgens mij.
Ik heb al eens een stukje geschreven over het monteren van een bevestiging op de dwarsbalk van de mover indien deze achter het wiel is geplaatst.
Het is een Reich bevestiging en geschikt voor de Alko krik.
Er waren niet veel reacties dus ik ga er van uit dat niet veel caravans hier mee zijn uitgevoerd.
Bijlagen
kriksteun onder mover 2.jpg
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ron » ma 4 apr 2022 11:26

Met dit hulpstuk zet je de krik neer waar jij wilt.
Bij een lekke band kan je de caravan eerst met de keggen wat hoger zetten.
Schermafdruk van 2022-04-04 11-24-44.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 6 apr 2022 15:46

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik begrijp uit jullie reacties dat alle drie de mogelijkheden goed kunnen werken. Ik lees dat ook uit de reacties bij de drie opties op de Obelink site. Aandachtspunt is of je bij de potkrik=optie voldoende hoogte hebt als je band plat is. Dat ga ik nu eerst uitmeten, zodra de caravan uit de stalling is.
Als dat het geval is heb ik eigenlijk weinig reden om niet voor de potkrik met hulpstuk te kiezen, dat is wel ruim €80,- goedkoper dan beide andere oplossingen.
Nogmaals dank voor de reacties!!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ab » wo 6 apr 2022 15:54

Kijk vooral eerst eens naar de krik van de auto ( indien aanwezig)
In heel veel gevallen volstaat die krik ook.
Soms met een kleine aanpassing, vaak niet eens nodig.
Waarom een 2e krik als het niet nodig is.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 6 apr 2022 16:00

Goeie tip!! Ga ik doen.
Dank,
JW

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door deusjevo » wo 6 apr 2022 16:20

jwvanwijngaarden schreef:
wo 6 apr 2022 15:46
Heren, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik begrijp uit jullie reacties dat alle drie de mogelijkheden goed kunnen werken. Ik lees dat ook uit de reacties bij de drie opties op de Obelink site. Aandachtspunt is of je bij de potkrik=optie voldoende hoogte hebt als je band plat is. Dat ga ik nu eerst uitmeten, zodra de caravan uit de stalling is.
Als dat het geval is heb ik eigenlijk weinig reden om niet voor de potkrik met hulpstuk te kiezen, dat is wel ruim €80,- goedkoper dan beide andere oplossingen.
Nogmaals dank voor de reacties!!
Desnoods trek je de caravan mbv de auto met z’n lekke band op het reservewiel of een blok hout, heb je zeker genoeg ruimte om je krik te plaatsen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 6 apr 2022 17:36

Heb hier vd week ook met simpele potkrik banden verwisseld onder de caravan. Ging prima. 16 euro bij de praxis..

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door henkth » wo 6 apr 2022 19:13

Het langs de weg verwisselen van een wiel moet zo snel mogelijk gebeuren.
Het gebruik van een potkrik of auto krik vereist dat deze goed gepositioneerd en recht staat.
Je moet al bijna op je buik om die goed onder de as of onder het chassis te plaatsen.
Verder, niet elk chassis heeft een geschikt punt om zomaar een krik te plaatsen.
Ondertussen raast het verkeer langs je.
Dan is een Alko krik of een Kojack krik toch wat sneller te plaatsen omdat je dat meer van de zijkant doet.
Daardoor ben je weer sneller en veilig op weg.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Chris » wo 6 apr 2022 21:44

[re.gif]
Voor zwaardere caravans is de Alko krik niet geschikt.
Mijn 1700 Kg hut werd geleverd met een garage krik... met de mededeling dat die Alko niet stevig genoeg was..
Garagekrik... heftig ding..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door dieseltijger » wo 6 apr 2022 23:32

Je hebt ook zo'n HBM chinees geval. Hier: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... _wQAvD_BwE

Redelijk compact, stabieler dan een schaarkrik. Ik neem 'm vaak mee: toch ruimte zat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door deusjevo » wo 6 apr 2022 23:45

Zoiets heb ik ook gehad, van het befaamde knipoog.gif merk Michelin en die kreeg m’n Range niet omhoog ⬆️
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door dieseltijger » do 7 apr 2022 04:48

Ja, de geclaimde 2 ton..... Bedoelt de fabrikant dat er voertuigen van 2 ton gekrikt kunnen worden (belasting dus max 1 ton) of dat er daadwerkelijk een kracht van 20 k Newton veilig uitgeoefend kan worden?

Ik schat in het eerste. Verder compact geval en stabieler dan Toyota schaarkrik ken of Al-ko krikken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ron » do 7 apr 2022 05:34

Mijn caravan krijg ik prima met zo'n goedkoop ding gelift hoor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Taan » vr 8 apr 2022 15:02

jwvanwijngaarden schreef:
ma 4 apr 2022 09:47
Onder onze Weinsberg 390QD uit 2020 zit een Alko chassis. Omdat ik toch beducht ben voor die éne lekke band tijdens de vakantie ben ik op zoek naar een manier om de caravan op te kunnen krikken. Ik vind drie mogelijkheden: de Alko krik, ca €99,- de potkrik van Kojack met twee handige beugels/steunen, ook €99,- en tenslotte bij Obelink een ProPlus potkrik, te combineren met ProPlus opzetstukje. €16,-. Voordelen van de opties: Alko is licht, Kojack wsl. eenvoudig te gebruiken, en Proplus is simpel en goedkoop. Zijn er goede redenen om niet voor de ProPlus oplossing te kiezen? Graag jullie adviezen en ervaringen.
ik heb een Alko gekocht op marktplaats. Dat kost ook niet veel.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Morgoth » ma 11 apr 2022 16:46

dieseltijger schreef:
wo 6 apr 2022 23:32
Je hebt ook zo'n HBM chinees geval. Hier: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... _wQAvD_BwE

Redelijk compact, stabieler dan een schaarkrik. Ik neem 'm vaak mee: toch ruimte zat.
Zo'n ding heb ik thuis. Voor een personenauto gaat ie hoog genoeg maar mijn Chevy kon ie niet aan. Ook de tractor uiteraard niet maar eerst een stapel pallets eronder en toen de krik werkte bewonderenswaardig goed.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door dieseltijger » ma 11 apr 2022 17:26

Het ding is gewoon een kl*te garagekrik, en een heel goede standaardkrik (niet te groot, niet te duur, niet te zwaar). Ik gebruik 'm als standaardkrik - en dus is 'ie (voor mij) goed. De Avensis heeft een joekel van een kofferbak, dus er is altijd wel een plekje voor dit ding. O ja...nog een nuttige gadget: Plankjes: voor onder de wieltjes, voor het neuswiel, en voor de zijstandaard van de motor op een zachte ondergrond.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door mrbullmastiff » ma 11 apr 2022 23:47

Bij mij is er ook zo een kleine garagekrik bij de caravan geleverd. Bij mijn vorige caravan had ik een Alko krik maar de garage krik geeft toch wat meer vertrouwen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ab » di 12 apr 2022 00:41

Van mijn laatste 6 auto's was de krik van de auto uistekend ook bruikbaar voor caravans, boottrailers, aanhangers en getrokken hoogwerkers, en alle andere zooi die ik mee trok..

Ik denk dat hetzelfde geldt voor heel veel caravanners.
Alleen heeft het gros daarvan nog nooit de autokrik gebruikt..en weet zelfs amper of helemaal niet waar dat ding zit, of hoe die eruit ziet.

Goed voor de omzet van meneer Obelink en de Wit om er maar een paar te noemen.. blij.gif

Die verkopen graag Alko kriks, potkriks, zelfs zgn garagekriks op wielen, en specifieke chassissteunen met dedicated kriks.
Aan caravanners, die gemiddeld 1 keer in de 10 jaar eens gaan zoeken waar dat ding nu ook alweer ligt..en hoe die ook alweer werkt.. awhoea.gif en daarna maar een hulpdienst gaan bellen. mrgreen.gif

Die ooit in een van die mooie supermarkten een kar volgeladen hebben met aallerhande " handige" dingen, (waar onder kriks en hulpstukken) die vervolgens nooit meer gebruikt zijn.
Omdat die krik al aanwezig was, en de rest eigenlijk onnodig.

Ik weet daar alles van..ben ervaringsdeskundige. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Ikkeeindhoven » di 12 apr 2022 08:41

[re.gif] hahaha.. Is zeker de waarheid. Ik moest wel een krik (potkrik had ik gekozen) kopen omdat in mijn auto geen krik of reserve wiel aanwezig is (daar ligt mijn lpg tank)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door Morgoth » di 12 apr 2022 14:23

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor een soort krik er in mijn auto ligt. Ik zal eens kijken. Maar mijn caravan is zo kort en licht dat ik hem in geval van nood wel met de steunpoten durf op te krikken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Werkt dit??? De krik

Bericht door mrbullmastiff » di 12 apr 2022 23:53

Ik heb geen krik in mijn auto, ook geen reservewiel of reparatie set.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”