Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » di 5 apr 2022 13:06

Mijn ervaring: rijdt vanaf 2005 met Sygic (betaald), en de ogen open voor alle aanwijzingen langs de weg. Maar één keer in Frankrijk vlak voor een lage tunnel in een stad nog net op tijd de weg af kunnen sturen.
Handige tip hierboven: volg de route voor het vrachtverkeer rond de steden. Als ik dat eigenwijs wel eens niet doe wordt er vrolijk gezwaaid door de lokale slager/winkelier/postbode die mij ziet prutsen door de smalle straatjes die de route iets korter maken mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

ReneP
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 sep 2017 11:01

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door ReneP » di 5 apr 2022 15:56

Je kan ook in Tomtom my drive thuis op de pc een route plannen.
Hierbij kun je ook de afmetingen van de auto+caravan ingeven.
Vervolgens sla je de route op in je account, daarna kun je de route ophalen met elk mobile device.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » di 5 apr 2022 16:03

[re.gif]
Klopt, maar wat doe je dan als je niet thuis bent en je op reis een nieuwe route wil plannen zonder pc?
Helaas werkt het niet met de app MyDrive en valt er dus niets te synchroniseren met je mobiel apparaat scratch.gif

ReneP
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 sep 2017 11:01

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door ReneP » di 5 apr 2022 16:11

Moris schreef:
di 5 apr 2022 16:03
[re.gif]
Klopt, maar wat doe je dan als je niet thuis bent en je op reis een nieuwe route wil plannen zonder pc?
Helaas werkt het niet met de app MyDrive en valt er dus niets te synchroniseren met je mobiel apparaat scratch.gif
Kun je niet met je mobiel via je browser naar myDrive?
Schermgrote is niet ideaal, maar volgens mij moet dat kunnen.
Misschien dat je daarvoor eerst je myDrive app moet verwijderen?

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » di 5 apr 2022 17:24

[re.gif]
Net even uitgeprobeerd en dit lijkt zonder de app MyDrive op een tablet in de browser wel te werken.
Zonder muis is het op een tablet wel een hele uitdaging om je route handmatig aan te passen, maar het loont misschien wel de moeite om dit verder te bekijken.
Op een smartphone lijkt me dit NIET te doen.
Als dit op een tablet werkbaar is, spaar ik alvast een los navigatietoestel uit en kan ik de route synchroniseren naar de TomTom Go app.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Hermanus » di 5 apr 2022 17:27

Ook op een telefoon werkt dit prima.

De app Mydrive downloaden, en inloggen.

Je kunt dan routes maken en hierbij aangeven dat je met een auto+caravan rijdt.

En dan de track via Wifi naar je systeem sturen.

So Simpel.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » di 5 apr 2022 18:28

@Hermanus
Klopt helemaal, tenminste als je geen andere aanpassingen van punt A naar B doorvoert.
Maar wanneer je de route zelf handmatig wil wijzigen wordt het opeens een ander verhaal en een hele uitdaging om dit op een klein scherm van een smartphone te doen.

Ik zie dat je via MyDrive enkel en alleen maar een route naar je mobiele TomTom Go app kan synchroniseren, als je deze als track opslaat.
Als ik het goed hebt betekent het dat je volledige ondersteund wordt door zowel gesproken als visuele navigatieinstructies, maar van zodra je van de route afwijkt je steeds terug gestuurd wordt naar de oorspronkelijke route. Dit betekent dat er geen herberekening kan gemaakt worden op basis van de voorheen ingestelde parameters, zijnde lengte, hoogte- en breedtematen?

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Hermanus » di 5 apr 2022 19:37

[re.gif]

Dat klopt, maar dat is het verschil tussen een "route"en een "track".

Bij een route ( op alle systemen van TomTom) kan je afwijken, en houdt het systeem rekening met afsluitingen / file's etc. etc.

Maar maak je zelf een track, dan volgt het systeem exact de gemaakte route, en zal je na een afwijking hiervan weer terugsturen naar de gemaakte track.

Dit is het systeem waar alle TomTom's mee werken.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » di 5 apr 2022 20:16

[re.gif]
Dit betekent dat een TomTom Go app ism MyDrive tov mijn ingebouwde navigatie met TomTom kaart geen meerwaarde biedt, als deze enkel en alleen maar en track als route volgt scratch.gif

Als ik het goed heb zal ik mijn wensen moeten bijstellen en mijn gading zoeken bij bv een losse TomTom navigatie.
Deze laatste laat een afwijking door bv een onvoorziene wegomlegging of file wel rekening met een verder te volgen route, toch?

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Hermanus » di 5 apr 2022 21:18

[re.gif]
Dan moet je wel een specifiek systeem voor campers / caravans kopen, die houdt ook bij omleidingen e.d. rekening met de combinatie.

Alle andere äuto" systemen gaan niet werken zoals je dat wilt.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door cortrans » wo 6 apr 2022 09:27

Of een speciaal truck navigatie systeem, hierbij kun je instellen dat je een truck rijd (instellingen voor auto met caravan dus), een bestelauto, een bus, maar ook een personen auto.
4 klappen in 1 dus voor de prijs van 1
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » wo 6 apr 2022 11:26

[re.gif]

Moris wil toch juist geen extra apparaat op z’n ruit?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door JanPunne » wo 6 apr 2022 14:04

[re.gif] moet dat dan altijd op de ruit?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Hermanus » wo 6 apr 2022 15:24

Ik heb mijn Tom Tom linksonder aan de ruit bevestigd, hij rust als het ware op het dashboard. Bevalt mij prima, zo heb ik er het minste last van.

Het systeem in de auto zelf gebruik ik niet, heb deze ook al jaren niet meer laten updaten. Is mij de prijs niet waard.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » wo 6 apr 2022 16:26

JanPunne schreef:
wo 6 apr 2022 14:04
[re.gif] moet dat dan altijd op de ruit?
Nee, je kan hem ook in een tas in de achterbak doen maar dat leest zo lastig af
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door JanPunne » wo 6 apr 2022 16:38

[re.gif]

stom.gif stom.gif stom.gif awhoea.gif awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 6 apr 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » do 7 apr 2022 17:26

Ik stel vast dat TomTom met een track toch heel anders omgaat dan Garmin.
Doordat een uitgestippelde route in MyDrive aan de TomTom Go app enkel en alleen maar als track kan worden aangeboden, stel ik het volgende vast, van zodra ik door een of andere gebeurtenis van de route afwijk, navigeert TomTom NIET naar het eindpunt, maar me stuurt me steeds terug naar het punt waar ik de route verlaten heb. Echter wanneer ik volhardend de navigatie-instructies blijf negeren, pikt TomTom het volgende punt van de track op, ook wanneer het verder navigeren naar het eindpunt een veel logischere keuze zou geweest zijn.

Als ik bovenstaande samenvat lijkt me de TomTom Go app voor me geen oplossing te zijn, temeer omdat de app niet zelfstandig een nieuwe route op basis van een file, omleiding of verkeersongeval kan berekenen en steeds terug wil navigeren naar dat punt waar ik de track voorheen verlaten had.

Als ik het goed heb, gaat Garmin met een zelf uitgestippelde track tov TomTom geheel anders om, en zal Garmin je bij het verlaten van de route rechtstreeks naar het eindpunt navigeren. Door Garmin niet automatisch de route te laten herberekenen, kan ik me zelf de mogelijkheid geven om een stuk verder de track weer op te pikken. De vraag is of ik al dit gedoe tijdens het rijden wel wil hebben om gewoon de rit verder te zetten?

Ik vrees dat enkel een los navigatietoestel me de mogelijkheid biedt, om dmv een track (zelf gemaakte route) geheel zelfstandig door file, ongevallen en onvoorziene wegomleidingen naar de bestemming te loodsen.

De vraag is of een camper / truck-navigatie hier een meerwaarde kan bieden, als blijkt dat dit in de praktijk (volgens vele reviews) best nog veel fouten voorkomen. Anders kan ik net zo goed voor een standaard navigatietoestel kiezen dat kan omgaan met gpx-bestanden (tracks.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door thmeyer » do 7 apr 2022 18:05

[re.gif]
Korte uitleg werking MyDrive van TomTom betreffende maten en gewichten

MyDrive van TomTom is bedoeld voor iedere TomTom gebruiker, (hier kan men maten en gewichten in voeren om een route te plannen.
Dus voor mensen met een gewone TomTom hebben en ook die een TomTom speciaal voor de camper, caravan en vrachtwagen.
Waarbij in deze laatst genoemde navigatie systemen maten en gewichten apart in hun TomTom ingevoerd kunnen worden.
Deze “vaste” routes kan je naar beide navigatiesystemen verzenden.
Wijk je onderweg af met een gewone TomTom of App af van die geplande route, dan zijn er “geen” maten en gewichten voor deze gewone TomTom of App beschikbaar.
Maar voor de duurdere TomTom speciaal voor de camper, caravan en vrachtwagen zijn deze “wel” beschikbaar en daar kan je wel van de geplande route afwijken zonder in de problemen te komen, wat betreft de hoogte, de breedte of het gewicht.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door blazoen » do 7 apr 2022 18:21

Eigenlijk zou er dus een camper/caravan versie van de tomtom-app op de telefoon de beste oplossing zijn.
Als iemand van tomtom hier mee leest: gaarne een aangepaste app voor mijn iPhone.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door thmeyer » do 7 apr 2022 19:29

[re.gif]
Aanvulling MyDrive Connect

Ik heb zelf een GO Premium en een App GO van TomTom en op beide zitten geen instelling voor maten en gewichten.
Voor de caravan gebruik ik MyDrive connect om routes van te voren te plannen, maar daar moet je wel internet hebben.
Heb je onderweg wel internet dan is dat geen probleem, want dat kan je daar ook via MyDrive Connect je nieuwe route bepalen met de instellingen van maten en gewichten.
Wanneer je geen internet heb, ben je helemaal afhankelijk van de standaard TomToM of standaard App GO.

Een andere app van Sygic voor caravan en camper is ook een goed alternatief.
Deze app is wel iets duurder als die voor een gewone auto.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door nonblond » vr 8 apr 2022 20:17

ik heb naar aanleiding van goede reviews OsmAnd op de telefoon gezet.Daar kun je maten en gewicht van de combinatie invoeren. Nog niet kunnen uitproberen, omdat de caravan in de stalling staat.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Frup » vr 8 apr 2022 20:49

[re.gif]
Interessant! Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks. Wil je die ook delen?
Ik zie niet dat er ook live verkeersinformatie mogelijk is (misschien alleen in-app?).
Dat vind ik persoonlijk wel belangrijk. Zo heeft TT ons vele uren fileleed bespaard.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door theotrucker » za 9 apr 2022 00:50

Via Michelin kun je gratis gebruiken op de Handy. Hier kun je wel caravan afmetingen invoeren.
Ik heb het (nog) niet getest. Binnenkort!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door PMT » za 9 apr 2022 13:05

[re.gif]
Ook in de app kun je geen maten van de caravan invoeren, alleen maar aangeven dat je met caravan rijdt.
Zowel op de pc als de app houdt ie dan alleen rekening met een andere gemiddelde rijtijd en eventuele tolkosten omdat je dan in een andere tarief valt. Maar geen andere wegen die je eventueel niet zou kunnen rijden met een caravan.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door nonblond » za 9 apr 2022 21:31

Frup schreef:
vr 8 apr 2022 20:49
[re.gif]
Interessant! Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks. Wil je die ook delen?
Ik zie niet dat er ook live verkeersinformatie mogelijk is (misschien alleen in-app?).
Dat vind ik persoonlijk wel belangrijk. Zo heeft TT ons vele uren fileleed bespaard.
Dat is bij mij ook een van de vragen. Waze en vroeger de Garmin hebben mij ook heel wat fileleed bespaart.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”