Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Systemen en aanverwante zaken.
Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » zo 3 apr 2022 16:29

In mijn wagen heb ik een ingebouwde navigatiesysteem met een kaart van TomTom.
Helaas laat de navigatie enkel maar een rit van A naar B toe en is hierdoor niet geschikt voor gebruik met de caravan.

Tenzij er geen beter alternatief zou zijn, lijkt het me anno 2022 te gek om naast een ingebouwde Apple CarPlay een los navigatietoestel aan te kopen om tegen je voorruit te kleven.

Aangezien ik over het kaartmateriaal van TomTom best wel tevreden ben, heb ik de TomTom Go app eens uitgeprobeerd.
De app werkt zelfs samen met MyDrive, helaas worden enkel maar routes die op de computer zijn aangemaakt met de TomTom Go app gesynchroniseerd als te volgen track. Routes die via de MyDrive app zijn aangemaakt worden niet met de TomTom Go app gesynchroniseerd. Op vakantie lijkt me deze wijze van uitstippelen van routes niet erg bruikbaar.


Is Sygic truck navigatie nu de enige (iPhone CarPlay) app waarin je de lengte, hoogte, breedte en het gewicht kan instellen?

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » ma 4 apr 2022 10:12

Niemand die hier een bijdrage kan toevoegen?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Niels83 » ma 4 apr 2022 10:32

Ik snap vooral niet waarom van A naar B niet geschikt is voor de caravan.
Volgens mij heeft Flitsmeister ook een vrachtwagen app, nooit gebruikt.

Google maps is voor mij voldoende.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » ma 4 apr 2022 10:38

Ik snap hem ook niet helemaal, als je van A naar B wilt rijden is een route van A naar B die Tom Tom je aanreikt toch prima?

Wij hebben in ieder geval nog nooit de behoefte gehad aan speciale truck navigatie met instelbare lengte breedte en dergelijke.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Ron » ma 4 apr 2022 10:42

[re.gif]
En als de weg niet geschikt is voor hoogte en breedte staat er altijd een bord.
Niet eens zo heel lang geleden had je alleen een papieren kaart.
Stonden alleen wegnummers op.
Bij de ANWB tekende ze met viltstift de route in. whistle.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door workel » ma 4 apr 2022 10:49

[re.gif]
Zie de meerwaarde van een speciale navigatie ook niet.

Voeren de bestemming in de auto en via google map op de iPhone, die is met files actueel is onze ervaring. Dan gaan wij rijden.

Komen zo al enkele jaren probleemloos op onze vakantie bestemming aan, diverse campings in diverse landen en ben nog nooit voor verrassingen komen te staan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Niels83 » ma 4 apr 2022 10:54

[re.gif]
Dat is toch best al weer een tijdje terug. Bijna 20 jaar geleden kocht ik mijn eerste navigatie systeem. En dat was al een goedkoop Tom Tom kopie van de Aldi of zo..

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Niels83 » ma 4 apr 2022 10:55

Maar even om dit topic niet te vervuilen aan ik heb het niet nodig reacties. Ts, wat mis je nu precies?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door PD » ma 4 apr 2022 10:55

Wij hebben al jaren heel goede ervaringen met een Garmin Camper Navigatie waarin we lengte, breedte en gewicht van de combi in kunnen voeren. Helaas voor TS is dit wel een los device wat je aan de voorruit van de auto monteert.

In het begin parallel-testjes gedaan naar bestemmingen waarvan we eerder hadden geconstateerd dat de reguliere navi ons via een voor de combi onmogelijke route leidde (o.a. een te smal ophaalbruggetje in Edam) en de Garmin Camper Navigatie leidde ons daar perfect omheen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door WillyL » ma 4 apr 2022 11:12

Laatst ben ik door de routeplanner in mijn Mercedes weerom fout of beter onmogelijk gestuurd. Erger nog, ik wist het zelfs op voorhand en toch stootte deze Ongelovige Thomas zich een tweede maal aan dezelfde steen... stom.gif

Op weg naar camping 'Delftse Hout' stuurde me die langs de woonwijk en onder de autosnelweg. Dat laatste stukje heeft echter een bussluis en is onbereidbaar gemaakt voor auto's. Waarom weet die planner dat niet ? boos.gif

Gelukkig wist ik dat nog van enkele jaren geleden en stopte op het laatste kruispunt, uitlokkende of het nu wel mocht en kon. Een vriendelijke buurtbewoner legde het eens uit. Even achteruit, traag rechts, terug richting afrit van de snelweg. Daar moet je richting Ikea en op rotonde links...

Dus ja, een routeplanner die 'caravan'kennis heeft helpt, maar ook een die gewoon weet waar je met een auto door mag.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Frup » ma 4 apr 2022 12:38

Met Sygic Truck ben ik enkele jaren geleden op onmogelijke weggetjes beland. En dat meerdere keren. Verder merk ik dat de gewone Sygic soms ook nog steeds wel een niet-voor-de-hand-liggende route zoekt, terwijl TT in dat (zelfde) geval wél een logische route vindt waar we met de caravan prima kunnen rijden. Daarom geen Sygic (Truck) meer voor mij.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Hermanus » ma 4 apr 2022 12:59

Het gebruik van een speciaal navigatiesysteem voor caravans heeft ons in Frankrijk al vele malen geholpen.
Een normaal systeem laat je vaak dwars door kleine dorpjes heenrijden, waar een caravan-navigatie je om laat rijden.
Ook een keer voor een onverharde weg gestaan, absoluut niet geschikt voor een caravan.

Sindsdien zweer ik bij mijn TomTom. Via de computer de route laten maken, en dan als track naar mijn systeem zetten.

Het systeem in mij auto gebruik ik niet, scheelt mij ook jaarlijks ca € 100,-- voor kaartupdate's, die dan ook nog vaak achterlopen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » ma 4 apr 2022 13:02

WillyL schreef:
ma 4 apr 2022 11:12
Laatst ben ik door de routeplanner in mijn Mercedes weerom fout of beter onmogelijk gestuurd. Erger nog, ik wist het zelfs op voorhand en toch stootte deze Ongelovige Thomas zich een tweede maal aan dezelfde steen... stom.gif

Op weg naar camping 'Delftse Hout' stuurde me die langs de woonwijk en onder de autosnelweg. Dat laatste stukje heeft echter een bussluis en is onbereidbaar gemaakt voor auto's. Waarom weet die planner dat niet ? boos.gif

Gelukkig wist ik dat nog van enkele jaren geleden en stopte op het laatste kruispunt, uitlokkende of het nu wel mocht en kon. Een vriendelijke buurtbewoner legde het eens uit. Even achteruit, traag rechts, terug richting afrit van de snelweg. Daar moet je richting Ikea en op rotonde links...

Dus ja, een routeplanner die 'caravan'kennis heeft helpt, maar ook een die gewoon weet waar je met een auto door mag.
Maar ja, die routeplanner met caravankennis had je ook niet geholpen bij die bussluis?

Google Maps is ook niet vrij van fauten 😏
Laatst bij Circuit Zolder bleef Google Maps mij maar leiden door een straat met een inrijverbod, alternatieve route had hij niet.
De ViaMichelin app deed het wel goed daar trouwens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door JanPunne » ma 4 apr 2022 13:07

Hermanus schreef:
ma 4 apr 2022 12:59
Het gebruik van een speciaal navigatiesysteem voor caravans heeft ons in Frankrijk al vele malen geholpen.
Een normaal systeem laat je vaak dwars door kleine dorpjes heenrijden, waar een caravan-navigatie je om laat rijden.
Ook een keer voor een onverharde weg gestaan, absoluut niet geschikt voor een caravan.

Sindsdien zweer ik bij mijn TomTom. Via de computer de route laten maken, en dan als track naar mijn systeem zetten.

Het systeem in mij auto gebruik ik niet, scheelt mij ook jaarlijks ca € 100,-- voor kaartupdate's, die dan ook nog vaak achterlopen.
Daarbij worden vrachtwagens bijna altijd om dorpjes heen geleid en door deze omroute te volgen loop je ook niet vast met de caravancombinatie. Wij gebruiken de TT Go 6100 op dezelfde manier, maar als er een route van het laatste stuk naar de camping wordt aangegeven door die camping dan volgen we die route.
Zandwegen kun je, tenminste wij wel, uitschakelen. Maar een camping zoals de Beek in Buurse ligt aan het eind van de verharde weg en dan geeft TT het ook door.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Ron » ma 4 apr 2022 13:16

Als je bang bent om in dorpjes vast te lopen.
Gewoon de borden blijven volgen voor vrachtverkeer.
Dan gaat het altijd goed.

De enige keer dat ik in een dorp vast liep , kwam omdat ik op zwarte zaterdag afweek van de gewone route.
De autoroute stond vast , Route National bij een dorp ook ineens.
Ging achter wat locals aan.
Tot ik in een straat terecht kwam , waarvan ik had mwha het wordt nogal smal.
Even wat nagevraagd , en daar kon ik niet verder.
Oplossing achteruit een zijstraat in om te keren.
5 km terug lekker een camping op geschoten.
Biertje pakken , lekker eten en slapen .
En op zondag ochtend de laatste 250 km gereden. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » ma 4 apr 2022 15:23

Zaken die ik bij de standaard navigatiesystemen mis zijn inderdaad het ingeven van hoogte, lengte- en breedtematen.
Met deze gegevens wens ik door bv ongevallen, wegversperringen en omleidingen, te smalle straatjes, ongeschikte bruggetjes, ed. op de reisrit te vermijden.

Aangezien mijn vrouw ook met de combinatie rijdt en afgelopen weekend blind de navigatie volgde, reden we helaas weer een veel te smal landweggetje tussen de akkers in. Wat een geluk dat we toen geen tegenligger op ons pad zijn tegengekomen. Het zijn zulke zaken die ik hier als voorbeeld aangeef, waarin ik een meerwaarde zoek tov de standaard van A naar B navigatie.

Indien ik mijn wensen niet bij een navigatie-app kan vinden, dan blijft er helaas enkel nog een los toestel over.
Dit betekent dat ik een keuze dien te maken tussen TomTom en Garmin, die beiden een speciaal geschikt navigatietoestel voor gebruik met de caravan aanbieden. Bij dergelijke navigatietoestellen lijkt het me de bedoeling om geheel onafhankelijk van een computer op het apparaat zelf je reisroute uit te stippelen, zonder gebruik te maken bij TomTom van MyDrive en bij Garmin van Exployer / BaseCamp.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Pakkie » ma 4 apr 2022 15:41

[re.gif]
Het is natuurlijk maar de vraag of een "caravan-navi" je niet over zo'n weggetje had gestuurd. Als ik hier de oprit afrij kom ik ook op een weg terecht van slechts 3,00m breed. Als ik daarna de eerste weg linksaf sla kom ik op een identieke weg terecht met aan beide kanten sloten dus daar moet je ook niemand tegen komen. Vrachtwagens, tractoren, vuilniswagens etc rijden er echter ook gewoon overheen.

Op weg naar de Bonte Kraai in Raamsdonk wel een keer voor dit tunneltje terecht gekomen omdat de route door het centrum van Waspik dicht was. Een caravan-navi had me dat waarschijnlijk bespaard. De 20.000 km daarna ben ik nooit meer in zo'n situatie terecht gekomen. Mocht dat wel zo zijn, dan keer ik wel om en neem een andere route.

A59.JPG
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Jekihero

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Jekihero » ma 4 apr 2022 16:04

Niels83 schreef:
ma 4 apr 2022 10:32
Ik snap vooral niet waarom van A naar B niet geschikt is voor de caravan.
Volgens mij heeft Flitsmeister ook een vrachtwagen app, nooit gebruikt.

Google maps is voor mij voldoende.
Tjah, als ik de caravan elektrisch verbinding laat maken met de auto komt de navigatie met de vraag of de route aangepast moet worden aan het rijden met een caravan. Ik ben er nog niet achter wat er dan aan de route verandert maar naar verluidt is o.a. de max. hellingpercentage in die route dan 12%.

Kan mij voorstellen dat de navigatiemakers zo meer restricties hebben verzonnen die voor sommigen nuttig kunnen zijn.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » ma 4 apr 2022 16:27

Hier wat recensies van Sygic.

https://www.appwereld.nl/app/sygic-gps- ... 0/reviews/

Gezond verstand gebruiken en verkeersborden blijven lezen blijft toch erg belangrijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Niels83 » ma 4 apr 2022 19:13

Jekihero schreef:
ma 4 apr 2022 16:04
Niels83 schreef:
ma 4 apr 2022 10:32
Ik snap vooral niet waarom van A naar B niet geschikt is voor de caravan.
Volgens mij heeft Flitsmeister ook een vrachtwagen app, nooit gebruikt.

Google maps is voor mij voldoende.
Tjah, als ik de caravan elektrisch verbinding laat maken met de auto komt de navigatie met de vraag of de route aangepast moet worden aan het rijden met een caravan. Ik ben er nog niet achter wat er dan aan de route verandert maar naar verluidt is o.a. de max. hellingpercentage in die route dan 12%.

Kan mij voorstellen dat de navigatiemakers zo meer restricties hebben verzonnen die voor sommigen nuttig kunnen zijn.
Past hij de snelheid niet aan dus de verwachtte aankomst tijd klopt beter. Zal hij je niet om dorpen heen laten rijden. Dat soort dingen lijken mij bij uitstek wat hij in caravan modus zou moeten doen

Jekihero

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Jekihero » ma 4 apr 2022 20:47

[re.gif]

Zeer wel mogelijk, ik zal het eens uitzoeken ofschoon TS daar niet zo heel veel aan heeft.
MB werkt met Garmin en updates gaan automatisch ik meen de eerste drie jaar zonder kosten.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door WillyL » di 5 apr 2022 10:11

[re.gif] Ik zal het na april ook eens testen let mijn MB.
Zolang rij ik nog met een ondertussen 4 jaar oude MB en over de ingebouwde Garmiin ben ik niet al te best aanspreekbaar. Laatste update hield bv geen rekening met de max 70 op Vlaamse wegen en hij stuurt me al te dikwijls via wegen waar je bv niet door kunt (vb naar Delfts Hout is er een van, maar er zijn er meer).
De oude versie houdt ook geen rekening met aanhangwagen. Die stelt toch niet die vraag (trekhaak af fabriek geïnstalleerd).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1263
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door cortrans » di 5 apr 2022 10:22

Flitsmeister heeft inderdaad tegenwoordig ook een gratis truck versie (zie de app shop), hier kun je ook de lengte, breedte en hoogte en gewicht invullen.
Maar zoals met elk hulp middel, blijft gezond verstand ook belangrijk.
Truckmeister is prima te combineren met Apple en Android
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » di 5 apr 2022 10:27

Werkt Truckmeister app nu ook met CarPlay dan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » di 5 apr 2022 11:56

[re.gif]
Helaas, ook flitsmeister ondersteund geen Apple CarPlay.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”