Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Systemen en aanverwante zaken.
Jekihero

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Jekihero » do 14 apr 2022 17:28

Niels83 schreef:
ma 4 apr 2022 19:13
Jekihero schreef:
ma 4 apr 2022 16:04
Niels83 schreef:
ma 4 apr 2022 10:32
Ik snap vooral niet waarom van A naar B niet geschikt is voor de caravan.
Volgens mij heeft Flitsmeister ook een vrachtwagen app, nooit gebruikt.

Google maps is voor mij voldoende.
Tjah, als ik de caravan elektrisch verbinding laat maken met de auto komt de navigatie met de vraag of de route aangepast moet worden aan het rijden met een caravan. Ik ben er nog niet achter wat er dan aan de route verandert maar naar verluidt is o.a. de max. hellingpercentage in die route dan 12%.

Kan mij voorstellen dat de navigatiemakers zo meer restricties hebben verzonnen die voor sommigen nuttig kunnen zijn.
Past hij de snelheid niet aan dus de verwachtte aankomst tijd klopt beter. Zal hij je niet om dorpen heen laten rijden. Dat soort dingen lijken mij bij uitstek wat hij in caravan modus zou moeten doen
Vandaag gekeken wat de navigatie doet met aangekoppelde caravan. De route is niet spannend, (Alkmaar -Norg) en verandert ook niet. De verwachte reistijd wordt idd langer.

Joskuh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 jun 2021 17:16

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Joskuh » ma 6 jun 2022 18:19

Volgens de site van de ANWB mag het blijkbaar mag het nog steeds niet. Daarvoor dus is het handig om een apart navigatiesysteem te hebben.
Heb zelf ook eens plotseling voor een stijging van 14% gestaan met de caravan. Dat is niet grappig, kan ik je zeggen.
Jaren geleden had Michelin zo'n navigatiesysteem. Maar die kan ik niet meer vinden.
Wie heeft een tip?
Gr.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 6 jun 2022 18:46

Bij mijn weten heeft tomtom alleen de tomtom truck waar je maten en gewichten in kunt geven, maar of hellingen in de berekening meegenomen worden weet ik niet meestal zijn dat dan wegen waar een inrijverbod geld voor vrachtwagens dus de kans is dan al kleiner dat je ze tegen komt.

Verder heeft de truck uitvoering wel eens het handje om doorgaande wegen te mijden ook als die niet beperkt zijn..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door refram » ma 6 jun 2022 22:51

De app OsmAnd op de smartphone zetten. (Wel enkel voor Android toestellen)
Met de instelling "vrachtwagen" is gewicht, hoogte, lengte en breedte in te stellen.
Er is de gratis versie met tot 8 kaarten te downloaden, en de pro voor een tientje per jaar, deze is niet gelimiteerd.
Zelfs de gratis versie heeft zeer veel toepassingen.
Hier een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=_n5F4I-C3SE
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door theotrucker » di 7 jun 2022 02:20

Screenshot_20220607_021502_com.viamichelin.android.viamichelinmobile.jpg
Michelin heeft Viamichelin als gratis navigatie voor Android met caravan.
Ziet er mooi uit, maar nog niet getest.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

TFJ

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door TFJ » di 7 jun 2022 07:36

[re.gif]

Net even een route aangemaakt die gaat via de Heumensebaan 3, 6584 CL Molenhoek.
Daar is de maximale breedte 210cm.
https://goo.gl/maps/DSBgznnMUucrxoZe8

Ondanks dat ik "met caravan" heb aangevinkt wil ViaMichelin toch over dat bruggetje heen.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door PMT » di 7 jun 2022 22:15

[re.gif]
Caravan "aan" in ViaMichelin wil alleen maar zeggen dat ie gemiddelde snelheid herberekend tov solo rijden en dat ie de toltarieven aanpast.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door cadance » di 7 jun 2022 22:46

@ Paul Vingerhoets
Wij gebruiken al jaren een MIO.
Is niet duur en je kan de maten van de caravan ook invoeren.
Ook een gratis update welke wij 1x perjaar uitvoeren.
Ik heb natuurlijk ook wat testen gedaan in hoogte en breedte maar Mio wist dan wel telkens de goede route te kiezen.
Mijn vriend heeft een Carmin en die doet het ook goed.
Maar mijn Mio doet er niet voor onder.
Maar met de Carmin heb je denk wel meer mogelijkheden om zaken in te stellen.
Maar ik vind de Mio een makkelijk en een fijn te bedienen instrument
Hij doet wat ie moet doen.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door theotrucker » wo 8 jun 2022 16:58

Jammer, ik had van Michelin meer verwacht.
Vroeger, voordat er navigatie apparaten bestonden was Frankrijk het enigste land waar je met de vrachtwagen een van te voren uitgestippelde route veilig kon rijden.
Met je vinger over de Michelin kaart schuivend kwam je te lage bruggetjes altijd tegen.
Landkaart tijdens het rijden op de knieën, wat een nostalgie!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Rudolf65

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Rudolf65 » wo 29 jun 2022 08:37

Wij zijn net terug uit Engeland en Devon en Cornwall om het wat preciezer te maken. Daar zijn sommige wegen bijzonder smal, slecht onderhouden en stijl.
Daar wil je met je carvan echt niet op terecht komen, maar dat gebeurde dus wel. Onze TomTom kent geen aparte instelllingen voor een caravan, behalve de max. snelheid, en wij willen een volgende keer dus een navigatiesysteem gebruiken dat ons van dergelijke weggetjes af houdt.
Zodoende kwam ik ook op dit forum terecht en verbaasde me over sommige reacties, maar als je meestal of voornamelijk gebruik maakt van Provinciale- en (auto)snelwegen, dan kan ik me wel weer voorstellen dat je met een standaard systeem geen enkel probleem ondervindt.
Helaas zie ik in de reacties nog niet duidelijk een systeem naar voren komen dat echt geschikt is voor de caravan en ook doet wat wij verwachten.
Ik hoop dus op aanvullingen met ervaringen op de verschillende systemen die nu in gebruik zijn.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » wo 29 jun 2022 09:47

Die ervaring in Cornwall en Devon kan ik met je delen. Ik heb nog nooit zoveel spiegels op de weg zien liggen. Als de heggen en bomen langs de weg ook nog niet goed bijgehouden worden is het een spannend gedoe. Zit je ook nog aan de verkeerde kant in de auto [aschrik.gif] De locals rausen met hun lorries daar ook, dus het past allemaal net.
We reden er met een Troll van 2 meter breed. Met de huidige 2,3 m ga ik daar niet naar toe. Een Navi die je van deze wegen weg houdt maakt het reizen met een caravan daar best lastig om om de mooie plekken te komen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 29 jun 2022 10:21

[re.gif]

Dat is net het probleem, de mooiste plekken liggen meestal bereikbaar via de smalle wegen en paadjes en dan wordt het voor velen lastig.

Heb maar 1 advies bij smalle wegen houd de combi breed zodat tegemoet komend verkeer wel moet remmen en ga pas op een laat moment naar de kant zodat de snelheid er goed uit is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door GSAndre » wo 29 jun 2022 10:28

Nimma schreef:
wo 29 jun 2022 09:47
De locals rausen met hun lorries daar ook, dus het past allemaal net.
Sorry, maar herken het beeld van rausende Engelsen totaal niet.
Als er één volk is wat altijd aan de kant gaat of zelfs (meegemaakt) 1 km in zn achteruit gaat zijn het de Britten wel !

Daar kunnen NL of Fransen nog wat van leren
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » wo 29 jun 2022 10:59

Die spiegels zijn het bewijs dat het daar iig wel gebeurde. En de Britten zijn idd zeer hoffelijk, flits met de lampen betekent daar altijd: komt u maar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Rene_13 » wo 29 jun 2022 12:01

Rudolf65 schreef:
wo 29 jun 2022 08:37
Wij zijn net terug uit Engeland en Devon en Cornwall om het wat preciezer te maken. Daar zijn sommige wegen bijzonder smal, slecht onderhouden en stijl.
Daar wil je met je carvan echt niet op terecht komen, maar dat gebeurde dus wel. Onze TomTom kent geen aparte instelllingen voor een caravan, behalve de max. snelheid, en wij willen een volgende keer dus een navigatiesysteem gebruiken dat ons van dergelijke weggetjes af houdt.
Zodoende kwam ik ook op dit forum terecht en verbaasde me over sommige reacties, maar als je meestal of voornamelijk gebruik maakt van Provinciale- en (auto)snelwegen, dan kan ik me wel weer voorstellen dat je met een standaard systeem geen enkel probleem ondervindt.
Helaas zie ik in de reacties nog niet duidelijk een systeem naar voren komen dat echt geschikt is voor de caravan en ook doet wat wij verwachten.
Ik hoop dus op aanvullingen met ervaringen op de verschillende systemen die nu in gebruik zijn.
Je zou eens kunnen praten met PD. ik weet dat hij een speciale navi heeft..
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door thmeyer » ma 11 jul 2022 21:35

Ter informatie:

Vandaag 11 juli 2022 is mijn abonnement van TomTom GO Navigatie App (voor Android) automatisch voor € 12,99 (via Google account) met een jaar verlengd.
Terwijl er in de App van TomTom GO App zelf het nieuwe bedrag van € 19,99 vermeldt stond.
En ook voor 2023 staat ook het oude bedrag van €12,99 weer vermeld !!

Opmerking: Het abonnement geldt voor 1 jaar en wordt automatisch ieder jaar verlengd en is wel direct opzegbaar, maar loopt door tot de laatste dag van geldigheid.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18308
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door deusjevo » ma 11 jul 2022 22:31

Heb je oude voorwaarden, Canal Digitaal heeft bijvoorbeeld ook diverse prijzen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door doubleyou » ma 11 jul 2022 23:44

TFJ schreef:
di 7 jun 2022 07:36
[re.gif]

Net even een route aangemaakt die gaat via de Heumensebaan 3, 6584 CL Molenhoek.
Daar is de maximale breedte 210cm.
https://goo.gl/maps/DSBgznnMUucrxoZe8

Ondanks dat ik "met caravan" heb aangevinkt wil ViaMichelin toch over dat bruggetje heen.
Ik heb even een test gedaan in Sygic. Van Schrouwenberg 4 naar Stekkenberg 6c…..dan zou je volgens mij over dat bruggetje moeten. Klopt dat?
En volgens Sygic kan dat….ondanks de caravan van 2m50 die ik heb aangegeven in het systeem……

Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » di 12 jul 2022 00:08

Bij aanschaf van de RAV navi update laten installeren twv €170. Zonde vh geld. Sygic weet niet dat je met een caravan rijdt. De afgelopen maand last gehad met navigeren in het Franse buitengebied. In de Tarn de camping linksaf richting Millau wordt je meteen de eerste straat rechts gestuurd, waar de lokalen zich een weg door de bergen worstelen. IPV gewoon door naar het eerste dorp en dan rechtsaf en rechtdoor naar de A75. Leuk Sygic voor solo rijden en dan wordt je nog in Brabantse dorpjes binnendoor woonwijkjes gestuurd ipv de weg volgen via de hoofdroute door het dorp. Krijg steeds aanbiedingen om de caravan versie te kopen maar het vertrouwen dat dat gaat helpen met de Knaus erachter is verdwenen. Deze zomer maar vaker cq meestal met Google Maps op de telefoon. Ik moet de eerste caravan Navi die wel goed werkt nog tegenkomen. Dus niet de snelste route en ook niet de kortste, maar logisch van A naar B en niet via een geitenpad.
Jl. vrijdag niet goed opgelet in Lyon. Ben door Maps heel goed weer de stad uitgeleid naar de juiste route naar huis.
Het blijft hannesen met die Navi.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

TFJ

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door TFJ » di 12 jul 2022 00:19

doubleyou schreef:
ma 11 jul 2022 23:44
Ik heb even een test gedaan in Sygic. Van Schrouwenberg 4 naar Stekkenberg 6c…..dan zou je volgens mij over dat bruggetje moeten. Klopt dat?
Nope, dat klopt niet knipoog.gif

Probeer:
Singel, Molenhoek
naar
Rijlaan, Groesbeek

Sygic lijkt het wel goed te doen, pas als ik het aantal aanhangers op 0 zet wil hij via dat bruggetje van 2,1m breed, ook al zet ik alle ander parameters ruim onder de grenswaarden.

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door tonieentonny » wo 13 jul 2022 16:32

Van de TomTomGo app is sinds een paar dagen een beta- versie ( test versie) te downloaden, waarin je lengte, breedte hoogte en gewicht kunt ingeven. Ik ben die nu aan het uitproberen. Ik weet al dat ie ook op Android Auto werkt.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niks zeggen.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Avontuur » wo 13 jul 2022 17:13

tonieentonny schreef:Van de TomTomGo app is sinds een paar dagen een beta- versie ( test versie) te downloaden, waarin je lengte, breedte hoogte en gewicht kunt ingeven. Ik ben die nu aan het uitproberen. Ik weet al dat ie ook op Android Auto werkt.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niks zeggen.
Kun je wat meer vertellen over de tomtom go app? caravan maten ? Werk dit op CarPlay en zo ja kan ik dit ook testen via testflight? En waar vind ik deze link. Lijkt hartstikke handig binnen CarPlay
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Jacco76
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 14 jun 2020 16:52

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Jacco76 » wo 13 jul 2022 17:22

tonieentonny schreef:
wo 13 jul 2022 16:32
Van de TomTomGo app is sinds een paar dagen een beta- versie ( test versie) te downloaden, waarin je lengte, breedte hoogte en gewicht kunt ingeven. Ik ben die nu aan het uitproberen. Ik weet al dat ie ook op Android Auto werkt.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niks zeggen.
Kan je uitleggen hoe je aan die test versie komt? Ben ook erg benieuwd.
Bürstner Ventana 490tk Avantgarde uit 2002 met Unico Verona XL luifel en deluxe voorscherm.
Ford Kuga 1.5 Ecoboost uit 2018

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Moris » wo 13 jul 2022 20:41

@ tonieentonny
Ik gebruik de TomTom navigatie app op mijn iPhone met CarPlay naar volle tevredenheid.
Zou graag ook weten waar de beta is te downloaden voor de lengte en breedtematen.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Bob Diesel » wo 13 jul 2022 20:47

Jacco76 schreef:
wo 13 jul 2022 17:22
tonieentonny schreef:
wo 13 jul 2022 16:32
Van de TomTomGo app is sinds een paar dagen een beta- versie ( test versie) te downloaden, waarin je lengte, breedte hoogte en gewicht kunt ingeven. Ik ben die nu aan het uitproberen. Ik weet al dat ie ook op Android Auto werkt.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niks zeggen.
Kan je uitleggen hoe je aan die test versie komt? Ben ook erg benieuwd.
De laatste dagen is reeds bijna 2 jaar scratch.gif

Meld je hier aan en download de laatste versie

https://www.gpspower.net/tomtom-android ... ost1191505

Je kan maten invoeren ,echter geen eigen poi
Ga bv van uit achies app naar( bestemming) deze vraagt dan welke navi app je wilt gebruiken
bv maps of ?? En kies dan deze tomtom NDS app

Kaarten worden automatisch bij gewerkt en gebruik je data krijg je ook traffic info
Su6 knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”