Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » za 30 jul 2022 11:04

Contact gehad met Sygic: ik heb zo'n beetje alle extra's gekocht. Als ik nu Sygic caravan koop ben ik iig al die extra's kwijt, cq die moet je dan opnieuw kopen omdat je ze niet kunt meenemen naar Sygic Caravan :(
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 559
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door dehoekies » za 17 sep 2022 19:58

Beste navigatie ben je zelf uiteindelijk
Jaren een truck-versie gebruikt van TomTom met een camper , ideaal zolang men de te lage of te smalle doorgangen ook doorgeeft wat niet altijd gebeurt.
Gouden tip rij niet klakkeloos op die informatie van een navigatie want dan is de kans dat je caravan wat smaller wordt aanwezig, rij op zicht en inzicht dan kom je er ook en in ieder geval veiliger en zonder stress.
Veel smalle wegen en viaducten staan er wel in wat het plannen wel wat makkelijker maakt maar het blijft opletten.
Van A naar B is meestal genoeg en als je een truckversie gebruikt is de kans kleiner dat je voor te lage of smalle viaducten of wegen komt te staan.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent ( avatar volgt)

jve
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 okt 2017 19:22

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door jve » do 6 okt 2022 14:30

Klopt dat er caravanners zijn die deze situatie nooit meemaken maar die staan dan de hele vakantie op de zelfde camping ( mogelijk meerdere jaren) Als je tourtocht maakt met een caravan zoals campers dan is een goede navigatie een uitkomst en niet die van de auto!
Na een route door Cornwall GB zijn we op een landstraat beland met een breedte tussen de meidoorn en muurtjes gelijk aan die van caravan werd uitstappen zou alleen via het zonnedak kunnen en terugzetten met geen zicht uitgesloten. Gelukkig heeft de enige tegenligger, tractor zonder aanhanger terug gezet naar een weiland op die weg.
Dus een navigator waar je breedte hoogte en lengte aan geeft.
5 jaar geleden eentje bij Alliexpress gekocht van €40,49 die uitstekend werkt. Ook gratis jaarlijkse update van maps en pio (nu 2022). Maak niet de fout van bv caravan breedte 220 cm dan kom je bij een bruggetje of tunnel die exact 220cm breed is dus zet de maten ruim. Maar gebruik ook eigen inzicht tijdelijke versmalling enz.
.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Ron » do 6 okt 2022 16:55

[re.gif]
Je steld het wel een beetje denigrerend op.
De meeste caravaners en camperaars hier.
Staan juist niet op een vaste plek.
En trekken heel Europa door.
De meesten bereiden de reis enigsinds voor.
Er zijn wat landen waar je zeker niet voor de kortste route moet kiezen omdat je dan inderdaad voor verrassingen kan komen te staan.
Overal waar vrachtwagens verboden zijn. Moet er bij je een lampje gaan branden waarom ? scratch.gif scratch.gif .
Op de borden kijken is ook heel belangrijk.
Dan kom je ook niet zo heel snel in zulke situaties terecht.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door hvdwolf » wo 21 dec 2022 13:33

Ik gebruik OsmAnd relatief vaak.
OsmAnd kun je ook met caravan profiel instellen.
Als ik met OsmAnd de al eerder genoemde route probeer (Van: Singel, Molenhoek; Naar: Rijlaan, Groesbeek.) in standaard modus gaat hij over de brug.
Als ik het met caravan profiel doe (3 ton, 2.3 m breed, 2.5 m hoog) neemt hij netjes "de omweg".
Daarnaast kun je ook de maximale snelheid instellen. Als je die op standaard 130 laat staan voor auto, krijg je andere routes dan wanneer je die bijvoorbeeld op 90 zet. Soms is een omweg over een snelweg waar je solo 110-130 kunt rijden, met caravan met 90 km/u langzamer, dan een route over een B-weg waar je zowel met solo auto als met caravan toch maar 80 mag. En soms wil je toch lekker de snelweg hebben om geen gezeur met b-wegen of dorpjes te hebben, dus heb ik mijn tweede caravan profiel op 110 km/u staan. En in Frankrijk heb ik tolwegen uitstaan. Liever de route nationale en de niet-tol snelwegen waar je sowieso toch maar 110 mag rijden.

OsmAnd is gebaseerd op OpenStreetMap.
Voordeel: Wegen zijn vaker up-to-date dan van welk andere navigatie app, incl. de online Google Maps.
Nadeel: Weg beperkingen zoals die voor caravans en trucks zijn meestal goed aangegeven voor landen in Noord-West Europa, maar in landen als Italie, Spanje, Griekenland, enzovoorts dan weer niet.
En een groot nadeel is dat je geen verkeers informatie krijgt, dus plotselinge weg blokkeringen door ongelukken e.d. zie je dan weer niet.
Daarnaast gebruik ik ook Magic Earth veel maar die heeft geen caravan/truck profiel of voorkeuren.
Meestal doe ik vooraf even een route in OsmAnd, Magic Earth en Google Maps en kijk bij de steden waar de afwijkingen zitten.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Morgoth » do 5 jan 2023 15:23

Dat je niet volledig op je navigatie kunt vertrouwen is hier vorige week gebleken.

Een vrachtwagenchauffeur reed met zijn 40 tons vrachtwagen over "ons" historische draaibruggetje, geschikt voor 3 ton en exclusief de beide voetpaden slechts 1,80 breed, omdat de TomTom hem er overheen stuurde. Saillant detail: Toen mijn buurman op het lawaai afkwam was de chauffeur de 3-tons borden bij de brug aan het verwijderen. Eentje lag al in de struiken....
Schade over € 1.000.000. Chauffeur aangeklaagd.
brug.jpg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Nimma » do 5 jan 2023 15:30

Hoe dan? Misschien dezelfde man die met een bestelbus vol paketten naar Schiphol rijdt, de wagen met draaiende motor verlaat en het vliegtuig pakt. Opzoek naar functie elders awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Nimma op do 5 jan 2023 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door euroland » do 5 jan 2023 15:50

Valt mij wel op dat in mijn omgeving zo'n beetje alle navigatie TomTom genoemd wordt.
Kan zomaar zijn dat deze vrachtwagenchauffeur één of ander merk navigatie gebruikte ongeschikt voor vrachtwagens en dan kan het wel eens fout gaan.
Maar je moet wat voor navigatie je ook gebruikt toch echt altijd de oogjes openhouden en je verstand gebruiken.
Enne, OpenStreetMaps is ook niet alles, iedereen kan eraan bijdragen maar of dat ook altijd klopt ?
Heb ook wel eens op mijn Android Head Unit een app gebruikt met OSM kaarten, deze apps kunnen makkelijk gratis zijn want de kaarten zijn gratis ( duurste onderdeel van een navigatie ) maar daar ging het regelmatig fout.
Zelfs de straat waaraan ik woon is op die kaarten nog steeds éénrichtingsverkeer de andere kant op, verscheidene keren al aangegeven dat het niet klopt maar al jaren nog steeds fout.
TomTom en HERE kaarten zijn toch nog steeds de beste, qua routeberekening ook vaak stukken beter dan Google Maps.
Komt ook nog bij dat ik vind dat Google niks te maken heeft met mijn rijgedrag maar dat is mijn persoonlijke mening.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door thmeyer » do 5 jan 2023 16:54

[re.gif]
Ik gebruik al jaren een TomTom, ook daar kom je wel eens iets tegen wat niet helemaal klopt.
Dit geef ik altijd door en een dag of wat later is het netjes aangepast !!
Wel liefst met een foto met coördinaten.
En met een IPhone staan die coördinaten in de eigenschappen automatische in die van de foto er al in.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door euroland » do 5 jan 2023 17:00

Niet alleen bij de iPhone, bij Android zitten de locatie coördinaten ook in de foto gebakken mits in de foto app aangezet natuurlijk.
Mits je locatie in het toestel aanzet natuurlijk, doe ik bijna nooit, gebruikt behoorlijk wat accu en ook nu weer, Google heeft er niks mee nodig waar ik zit.
Over het algemeen is het onnodig locatie aan te zetten op de telefoon behalve wanneer je gaat navigeren natuurlijk.
Euroland 430 TM SE 1993

Kareltje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 aug 2018 21:53

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Kareltje » ma 23 jan 2023 21:18

Als u voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten zou ik truckmeister adviseren. (Is helemaal gratis met alle gemakken vandien) Maar let wel op daar worden ook de flitslocaties in weer gegeven en volgens mij is dat verboden in het buitenland.

basenhap
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 mar 2023 08:54

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door basenhap » vr 17 mar 2023 20:09

Bedankt voor het toevoegen op dit forum. Ik hoop veel input in te brengen op dit forum maar ook veel kennis op te doen.

Vraagje, wie is er bekend met een navigatie van Garmin 1090 voor onze caravan, ik wil er namelijk een kopen.
Hoe bevalt deze en moet ik dan alleen de maten en de gewichten van de caravan invoeren en onze auto, moet deze lengte ook ingevoerd worden?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door thmeyer » za 18 mar 2023 08:48

[re.gif]
Je moet de totale lengte van je combinatie invoeren !

Dus auto + caravan.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

hmghmg
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 apr 2017 16:51

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door hmghmg » vr 12 mei 2023 19:37

Ik gebruik al sinds ca. 15 jaar “Igo Primo navigatie” (voor Windows Mobile, Wince 5.0 en hoger). Aanvankelijk in Mio 510 en 710 apparaten, 4,3” scherm (uit 2006 !!), waar je de navigatie in een SD-kaart kunt plaatsen. In de Igo navigatie kun je de voertuig combinatie volledig configureren met hoogte, breedte en lengtematen van de auto + caravan en apart als voertuig combinatie opslaan.
<< Eigenlijk nooit meer verrassingen komen te staan! >>
Elke 3 jaar kocht ik via Marktplaats voor ca. 15 euro een kaartupdate en kopieerde de nieuwe kaarten op de sd-kaart(en) van 2 auto’s.
Omdat de Mio uit 2006 soms storing vertoonde, zag ik in 2020 op de China site van A. een 7” Navigatie van Anfilite (Wince 6.0, niet Android) met schermafbeeldingen identiek aan Igo Prima, maar werd niet zo genoemd, voor ca. 45 euro en Lifetime kaart update. Gok gewaagd en blijkt identiek als Igo te werken!
Onlangs via de klantenservice kaart-udate gevraagd en kreeg een link naar een Chinese site, waar ik de meest recente kaarten kon downloaden (q1 2023). Kaarten gekopieerd en werkt perfect!
Tegenwoordig kost deze Navi bij A. ca 70 euro of 90 euro met rearview camera!
Heb nu alleen geen actuele verkeersinformatie TMC, maar mis het niet.
Igo-schermen.pdf
(6.34 MiB) 41 keer gedownload

MDRLC
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 4 nov 2020 14:34
Locatie: Almere

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door MDRLC » di 30 mei 2023 10:52

hvdwolf schreef:
wo 21 dec 2022 13:33
Ik gebruik OsmAnd relatief vaak.
OsmAnd kun je ook met caravan profiel instellen.
Als ik met OsmAnd de al eerder genoemde route probeer (Van: Singel, Molenhoek; Naar: Rijlaan, Groesbeek.) in standaard modus gaat hij over de brug.
Als ik het met caravan profiel doe (3 ton, 2.3 m breed, 2.5 m hoog) neemt hij netjes "de omweg".
Daarnaast kun je ook de maximale snelheid instellen. Als je die op standaard 130 laat staan voor auto, krijg je andere routes dan wanneer je die bijvoorbeeld op 90 zet. Soms is een omweg over een snelweg waar je solo 110-130 kunt rijden, met caravan met 90 km/u langzamer, dan een route over een B-weg waar je zowel met solo auto als met caravan toch maar 80 mag. En soms wil je toch lekker de snelweg hebben om geen gezeur met b-wegen of dorpjes te hebben, dus heb ik mijn tweede caravan profiel op 110 km/u staan. En in Frankrijk heb ik tolwegen uitstaan. Liever de route nationale en de niet-tol snelwegen waar je sowieso toch maar 110 mag rijden.

OsmAnd is gebaseerd op OpenStreetMap.
Voordeel: Wegen zijn vaker up-to-date dan van welk andere navigatie app, incl. de online Google Maps.
Nadeel: Weg beperkingen zoals die voor caravans en trucks zijn meestal goed aangegeven voor landen in Noord-West Europa, maar in landen als Italie, Spanje, Griekenland, enzovoorts dan weer niet.
En een groot nadeel is dat je geen verkeers informatie krijgt, dus plotselinge weg blokkeringen door ongelukken e.d. zie je dan weer niet.
Daarnaast gebruik ik ook Magic Earth veel maar die heeft geen caravan/truck profiel of voorkeuren.
Meestal doe ik vooraf even een route in OsmAnd, Magic Earth en Google Maps en kijk bij de steden waar de afwijkingen zitten.
Ik ben voor van de zomer ook op zoek naar een fijne app om ons met caravan te navigeren.
Het wordt de eerste keer met caravan buiten Nederland omdat wij eindelijk een auto hebben met een beetje trekkracht.

Ik heb net OsmAnd geinstalleerd om een blik te werpen...

Edit: ik had niet door dat de app enkel met offline maps werkt...
Mijn locatie kan die niet beter weergeven dan een stip midden op een witte scherm...
Mijn thuisadres kan die niet vinden, niet eens de stad...
Ook kon ik nergens een caravan optie vinden in de voertuig eigenschappen...

Ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal de bedoeling is... Moet ik nog iets specifieks doen om het wel werkend te krijgen?


Maar als men naar het buitenland ermee wilt is het eigenlijk alleen maar met de betaalde versie mogelijk, want er zijn maar 7 downloads inclusief in de gratis versie... 3 nodig voor Nederland, Belgie, Luxemburg, en minimaal 4 in Frankrijk...
Dethleffs RC3 (1987), met een Citroën C5 break uit 2006 ervoor.

Roelof43
Berichten: 1
Lid geworden op: di 3 mei 2022 09:34

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door Roelof43 » di 6 jun 2023 13:21

Ik gebruik de TomTom Go App, waarin ik in Settings de snelheid van de auto aanpas als ik met de caravan rijdt.
Zo krijg ik een betere rij-en aankomsttijd.

Ik heb vele duizenden kilometers met een caravan afgelegd, maar ik maar zelden een probleem gehad met hindernissen.
En als ze er waren kies je een alternatieve route op de TomTom App en je verliest maar weinig tijd.
Niet de moeite waard om dure navigatiesystemen te kopen, die ook niet nauwkeurig zijn!

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door hvdwolf » ma 19 jun 2023 13:25

De nieuwe Magic Earth heeft nu een vrachtwagen modus. Die werkt ook prima.
Je kunt hoogte, breedte, aslast, gewcht, lengte, max. snelheid ivoeren en op basis daarvan maakt hij dan een route.
Ik heb hem vergeleken met Google Maps, die ik normaal gesproken gebruik, maar voor de caravan gebruik ik nu Magic Earth (i.p.v. OsmAnd zoals ik eerder aangaf).
Ik vind Magic Earth een hele fijne app.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Welke navigatie-app best geschikt voor caravan?

Bericht door WanFie » ma 19 jun 2023 16:00

Afgelopen vakantie hebben we uitsluitend met Google Maps genavigeerd. In combinatie met Basecamp van Garmin. Dat werkt zo:

1. ik maak de route in Basecamp waarop de citymap van Garmin is geïnstalleerd. Daarbij kies ik "Camper" als basisprofiel waarbij ik nog wat voorkeuren kan instellen. Zoals tolvrij rijden bijvoorbeeld.
2. Die route optimaliseer ik door deze zo te kiezen, dat deze kleine wegen en stadjes vermijdt. Dan heb ik de route zoals we willen rijden en heb de rijtijd vrij nauwkeurig.
3. Dan op de laptop naar Google maps en maak een route gelijk aan die van Basecamp. Met behulp van tussen-bestemmingen.
4. Deze route stuur ik naar mijn telefoon. en maak daarvan een snelkoppeling op het startscherm.
5. In de auto de telefoon aansluiten via Android Auto. En rijden maar.

Dit lijkt omslachtig, maar kaarten en routes zijn altijd een hobby geweest. Dus voor mij leuk om te doen. Verder staan we nooit voor verrassingen en Google houdt daarbij het verkeer in de gaten. Afgesloten wegen en files worden automatisch omzeild. Een tussenpunt weghalen kan eventueel makkelijk tijdens het rijden.

Nadeel is, dat er alleen de afstand naar de volgende "bestemming" wordt aangegeven.

Ons is het prima bevallen.

Maar kijk altijd goed op welke wegen de navigatie wil rijden. Zo waren we in Equihen-plage en moeten dan door Boulogne-sur-Mer om op de grote weg te komen. Dat willen alle navigatiesystemen via kleine weggetjes doen. Dat is inderdaad veel korter en sneller, maar met een caravan niet te doen. Een paar tussen-bestemmingen in Boulogne loste die prima op.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”