Afneembare trekhaak

Ab
Moderator
Berichten: 26704
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Ab » wo 13 apr 2022 00:53

stj63 schreef:
di 12 apr 2022 19:54


Probeer dan bijv. eens 10kg van voor naar het midden en van achter naar het midden te verplaatsen. De kogeldruk zal nagenoeg hetzelfde blijven maar je zal direct merken dat de combinatie stabieler zal aanvoelen.
Veel beter helpt, die 10 kg van achterin de caravan naar de auto te verplaatsen. knipoog.gif
Daar wordt alles nog veel stabieler van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door dieseltijger » wo 13 apr 2022 02:57

Maak je niet druk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door henk » ma 18 apr 2022 21:52

dieseltijger schreef:
wo 13 apr 2022 02:57
Maak je niet druk.
Ik heb afgelopen donderdag ff proef rondje gemaakt met auto en caravan ook qua trekkracht van de auto. Even klein rondje hier in de buurt,even de grebbeberg optrekken. awhoea.gif . Ik heb eerst een Omega 2.2L benzine gehad, altijd goede ervaring meegehad en eigenlijk altijd teveel op de kogel zucht.gif .
Nu een Captiva 3.2L benzine en afneembare haak. Afgelopen vrijdag naar Luxemburg gereden met een kogeldruk van kleine 92kg en geen centje pijn.
Dus weer druk gemakt om niks eigenlijk blij.gif blij.gif .

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door dieseltijger » di 19 apr 2022 11:00

Improviseren, en experimenteren is half the fun. Mooi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7970
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door VIP » di 19 apr 2022 14:03

In het algemeen:

Hoe langer op 1 as klopt.

Bij tandems gaat dat verhaal niet helemaal op.

Een tandem van 9 meter volgt rustiger dan een enkelasser van b.v. 6.5 meter.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » wo 6 jul 2022 00:50

RE.gif

Maakt niet uit, voorlopig heb ik de V60 primair voor de caravan en heeft de oude Kip een speciaal plekje in mijn hart, dus ik red me er goed mee de Saab gebruik ik wel voor school en ritjes in de omgeving, de trekhaak heeft speling omdat hij nooit verwijderd is geweest, iets wat ik hier altijd verkondig….. versleten door laten zitten en te weinig gebruik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door troapel » wo 6 jul 2022 23:24

Micky schreef: de trekhaak heeft speling omdat hij nooit verwijderd is geweest, iets wat ik hier altijd verkondig….. versleten door laten zitten en te weinig gebruik
Hoe bedoel je dat? Kan een trekhaak slijten door weinig gebruik? En hoe bedoel je verwijderen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » wo 6 jul 2022 23:55

troapel schreef:
Micky schreef: de trekhaak heeft speling omdat hij nooit verwijderd is geweest, iets wat ik hier altijd verkondig….. versleten door laten zitten en te weinig gebruik
Hoe bedoel je dat? Kan een trekhaak slijten door weinig gebruik? En hoe bedoel je verwijderen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik schrijf het hier al jaren, nu maak ik het direct zelf mee en Bosal (oris) bevestigd het, als je een afneembare trekhaak niet verwijderd, gaat het corroderen tussen de haak en de houder, door daarna de haak te gebruiken schuur je die corrosie weg en ontstaat er te veel ruimte, dus de kogel gaat bewegen en zorgt voor speling wanneer de corrosie weggeschuurd is door de bewegingen.
Ik moet waarschijnlijk nu ook mijn complete trekhaak vervangen hierdoor. Is dus geen fabel, schreef al dat mijn ex schoonvader dit probleem had, vele anderen en nu heb ik het zelf ook…

Dus gewoon altijd verwijderen die haak mensen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door troapel » do 7 jul 2022 00:18

re.gif

Aah zo! Nu snap ik wat je bedoelt. Dit geldt dus voor afneembare trekhaken en niet voor vaste trekhaken. En ik heb een vaste trekhaak.
Bedankt voor de uitleg! Ik geloof je uitleg direct!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 06:55

Of een vaste trekhaak nemen. Goedkoper, sterker, en je kan 'm niet vergeten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Re di Coppi » do 7 jul 2022 07:58

[re.gif]
Om vervolgens vloekend en tierend een dubbele scheenbreuk te constateren. awhoea.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 08:05

Welnee. Vroeger toen er nog een klodder vet op de haak moest was het pas leuk met lichte broeken.

Al dat gedoe om nutteloze zaken die een probleem oplossen en vervolgens vier extra problemen introduceren vormen een onuitputtelijke bron van verwondering.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 08:10

[re.gif]

Vergeet jij ook altijd je boodschappentas als je naar de Supermarkt gaat, of lijm je die vast aan je hand scratch.gif
Hoe kun je in vredesnaam een trekhaak vergeten weenie.gif

nutteloos is het niet, zo'n vaste haak is spuuglelijk, dus die komt er zeker niet meer op bij mij, ok bij een terreinwagen vind ik het wel ok, maar niet bij een auto met een mooi design.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Chrisje113 » do 7 jul 2022 08:14

ik heb gekozen voor een wegklapbare trekhaak onder de auto ipv zon schenenbreker aan de achterzijde. ik moet zeggen dat bevalt me goed en ik heb hem altijd bij me knipoog.gif
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 08:43

Micky schreef:
do 7 jul 2022 08:10
[re.gif]

Vergeet jij ook altijd je boodschappentas als je naar de Supermarkt gaat, of lijm je die vast aan je hand scratch.gif
Hoe kun je in vredesnaam een trekhaak vergeten weenie.gif

nutteloos is het niet, zo'n vaste haak is spuuglelijk, dus die komt er zeker niet meer op bij mij, ok bij een terreinwagen vind ik het wel ok, maar niet bij een auto met een mooi design.
Nee ik vergeet mijn neus nog - als deze niet vast zat aan mijn gezicht. Lees maar eens op het forum - zat mensen die 'm niet in de auto bewaren en bij de stalling denken....verhip..... Lelijk - ach in mijn geval harmonieert het dan prima bij de eigenaar en verder...waar mensen zich al niet druk over maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 08:46

[re.gif]

Daar ga je al... waarom zou je hem in vredesnaam niet in de auto bewaren in het daar speciaal voor ontworpen bakje scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 08:56

Weet ik het waarom mensen het niet doen...wie weet heeft hun auto geen speciaal ontworpen bakje. Of leidt zo'n haak in het foudraaltje (zit dat er bij?) een geheel eigen leven in de achterbak. Mijn schoonvader zaliger zat altijd te mieren om dat ding weer te bevestigen na de winter. Moest je alles weer schoonmaken, enz enz.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Chris » do 7 jul 2022 09:07

Iets met azijn gedronken Diesel?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 11:08

Chris schreef:
do 7 jul 2022 09:07
Iets met azijn gedronken Diesel?
Integendeel, maar tsjonge...wat halen mensen zich soms problemen (het zit vast, het zit te los, zit íe wel goed, enz enz) op de hals voor de (on)zichtbaarheid van een stalen bolletje op een stalen armpje voor de bumper. Dat is toch raar?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Klapzwaan » do 7 jul 2022 11:23


Micky schreef: .....
Hoe kun je in vredesnaam een trekhaak vergeten weenie.gif

nutteloos is het niet, zo'n vaste haak is spuuglelijk, dus die komt er zeker niet meer op bij mij, ok bij een terreinwagen vind ik het wel ok, maar niet bij een auto met een mooi design.
Maar als je geen vaste haak wilt hebben, waarom laat je dan een afneembare haak er altijd opzitten? Afbeelding
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door refram » do 7 jul 2022 11:29

Micky schreef:
do 7 jul 2022 08:46
[re.gif]
Daar ga je al... waarom zou je hem in vredesnaam niet in de auto bewaren in het daar speciaal voor ontworpen bakje scratch.gif
Misschien omdat veel mensen hun wagen zo licht mogelijk willen houden zonder onnodige ballast.
Mijn trekhaakbol ligt in de disselkoffer van de caravan, zo kan ik hem ook nooit vergeten en de auto weegt de rest van het jaar 4kg minder.
(Alle beetjes helpen) knipoog.gif

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Daphne » do 7 jul 2022 11:29

dieseltijger schreef:
do 7 jul 2022 11:08
Chris schreef:
do 7 jul 2022 09:07
Iets met azijn gedronken Diesel?
Integendeel, maar tsjonge...wat halen mensen zich soms problemen (het zit vast, het zit te los, zit íe wel goed, enz enz) op de hals voor de (on)zichtbaarheid van een stalen bolletje op een stalen armpje voor de bumper. Dat is toch raar?
Te simpel gedacht, of ben je forummoe? Soms kan even afstand nemen helpen knipoog.gif

Kan het ook omdraaien, waarom willen mensen een vaste haak? Alleen omdat ze te lui zijn om die haak te verwijderen en weer te plaatsen als het nodig is? Dat is toch raar?

En bedenk, soms moet je wel een afneembare haak als het kenteken wordt belemmerd. Kan je een forse boete opleveren.

Oplossing voor ieders probleem: een automatisch wegklapbare trekhaak lekkerpuh.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door refram » do 7 jul 2022 11:43

[re.gif]
Voor ik een trekhaak liet plaatsen ben ik naar de technische keuring raad gaan vragen. De stationschef wist me te vertellen dat voor onze auto, waar het achter mistlicht zich onderaan in het midden bevindt, een afneembare trekhaak verplicht is.
De bol komt namelijk voor het mistlicht.

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2519
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door SBerend » do 7 jul 2022 11:49

Inderdaad de beste oplossing. Bij vorige auto een afneembare trekhaak gehad. Altijd op de knieën om het er onder de plaatsen. Lastig bij het oogje te komen. Afdekplaat al een keer verloren en na een ingepakte auto er achter komen dat de trekhaak nog onder in de wielbak lag. Gelukkig gebruik ik kratten voor mijn vakantiespullen . Bij huidige auto heb ik nu een vaste trekhaak. Oogje makkelijk bereikbaar. Enige wat ik nu doe is even geregeld een kunstof schuursponsje over het bolletje halen om de roestvorming tegen te gaan. De twee jaar dat wij huidige auto hebben nooit geen gekraak.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door troapel » do 7 jul 2022 11:58

Zoveel mensen, zoveel wensen. Sommige vinden een trekhaak lelijk. Ik heb daar geen last van. Toen ik mijn huidige auto kocht zat er nog geen trekhaak onder. Ik kon kiezen uit een vaste, afneembare en wegklapbare. Aangezien ik de trekhaak niet lelijk vind heb ik gewoon voor de goedkoopste oplossing gekozen en een vaste trekhaak laten monteren. Wel expres met een 13-polige stekker terwijl mijn caravan een 7-polige heeft. 13-polig heeft toch echt de toekomst en je weet nooit hoe het loopt. Je kan er beter op voorbereid zijn. mrgreen.gif


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”