Afneembare trekhaak

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Afneembare trekhaak

Bericht door henk » do 31 mar 2022 22:00

Goededag allemaal
Ik heb een andere auto gekocht en deze heb een afneembare trekhaak(thule), ik heb op het typeplaatje gezien dat deze 80kg kogeldruk mag hebben.
op mijn vorige auto had ik een vaste trekhaak die mocht ook 80kg druk hebben. Maar die kreeg soms ook druk van 100kg of meer te verduren.
Nu is mijn vraag eigenlijk, hoeveel kg kan ik een afneembare trekhaak max belasten???. En kan zoiets eigenlijk loskomen bij overbelasting????
Ik heb nooit eerder zo`n trekhaak gehad onder mijn auto`s.
Misschien kan iemand mij hier info over geven?
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Musso53 » do 31 mar 2022 22:08

Komt de kogeldruk van 80 KG al niet over met de maximale kogeldruk van je auto?
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Chris » do 31 mar 2022 22:29

100Kg is wel een overbelasting maar eigenlijk kan de trekhaak echt heel veel meer hebben.
Tijdens een rit kan de belasting heel veel meer worden als je op een slechte weg rijd, daar moet elke trekhaak tegen kunnen.
Ik heb wel eens wat foto's gezien van crashes, en daar zie je vaak de hele auto aan die trekhaak hangt...
Niks aan de and dus...afneembare is net zo sterk als een vaste trekhaak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door DV_t » vr 1 apr 2022 00:39

Volgens mij kun je zelfs de hele auto ophangen aan de trekhaak. Die 20-30kg doet het hem echt niet behalve dat hij wat meer kan doorhangen aan de achterkant

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Morgoth » za 2 apr 2022 11:38

Slecht advies! Staat er 80kg op, dan hoor je die 80kg aan te houden. Het staat er niet voor niets op. Alles meer is overbelasting en in principe zelfs strafbaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Gerrie » za 2 apr 2022 11:53

Geen zorgen over maken. Nooit anders gehad dan een afneembare trekhaak. De captur mag 75 kg hebben. Staat meestal rond de 85 kg. Er iets overheen geeft echt geen probleem. Maar maak het niet te gek. Dit is echter voor een vaste kogel net zo.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Wie-niets » za 2 apr 2022 12:12

In principe dien je je aan de wettelijk bepaling te houden. Het is vaak niet dat een trekhaak meer aan kan maar denk ook aan wat een autoconstructie aan kan. Zie hier voor wat de fabrikant aangeeft.
En meestal wordt mocht je ooit aangehouden worden en hier op worden gecontroleerd is in zijn algemeenheid 10 % meer gedoogd. M.a.w bij 80 kg vermeld in de papieren kan dit 88kg zijn in het tolerantie beleid.
En formeel..... eigenlijk heeft Morgoth wel ( een beetje ) gelijk. mrgreen.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » za 2 apr 2022 12:31

1voordeel hoe hoger het gewicht op de kogel hoe kleiner de kans dat ie al los zou komen
Door de vorm van de constructie zal de kogel vaster klemmen in de houder van de trekhaak als het gewicht op de kogel oploopt. Er zit meestal alleen een vergrendeling op die eruitvallen voorkomt als er niets aan hangt. Al zijn er ook construkties waar de kogel er met een soort bayonet sluiting gemonteerd worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door henk » za 2 apr 2022 21:09

Morgoth schreef:
za 2 apr 2022 11:38
Slecht advies! Staat er 80kg op, dan hoor je die 80kg aan te houden. Het staat er niet voor niets op. Alles meer is overbelasting en in principe zelfs strafbaar.
Ja je mag ook maar 50km per uur in de bebouwde kom rijden. whistle.gif
Het gaat mij erom ik had eerder altijd vaste trekhaken onder m`n auto`s. Laatste was Opel Omega die mocht 80kg kogeldruk hebben officieel.en 1650kg trekken.
Maar soms zat daar wel 100kg kogeldruk op en meer trekgewicht dan de 1650kg.
Nu heb ik een afneembare trekhaak en die mag 80kg kogeldruk hebben en 2000 trekgewicht. Ik ben zelf meer voor een vaste trekhaak ipv losse zeg maar.
Behalve dat t verboden is,wat gebeurd er bij 20kg meer kogeldruk?????????
Ik las hier boven al dat er weinig kan gebeuren

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Niels83 » za 2 apr 2022 22:15

In mijn ogen beantwoord je de vraag zelf. De max belasting is 80kg. Dat zou ook het officiële antwoord moeten zijn. In werkelijkheid zal 100kg geen probleem zijn.

Uiteraard is er een punt waarop je trekhaak te ver overbelast, en ja dan kan hij los komen op het zwakste punt. Dat kan de koppeling van de haak zijn of daar waar de haak aan de auto zit. Wat dit punt is zal niet helemaal duidelijk zijn eigenlijk om wat Chris zegt. De druk op de trekhaak varieert onderweg. Dus waarschijnlijk is er niets aan de hand als je met 200 kilo over de spiegel in Oostenrijk rijdt. Terwijl 150 kilo in België teveel zou kunnen zijn. Daarom is de fabrikant voorzichtig en zegt 80kg.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Morgoth » za 2 apr 2022 22:52

Mijn Mercedes mag ook 80kg hebben maar op de kogel staat 100kg scratch.gif
Ik weet natuurlijk ook wel dat ie niet afbreekt met 20kg meer. Maar ik zou de maximale kogeldruk wel zo ongeveer aanhouden. Dat gewicht is niet met een natte vinger bepaald. (Lijkt me)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Niels83 » zo 3 apr 2022 01:59

[re.gif]
Ik denk dat er een ruime marge is, maar waarom zou je niet proberen om bij de 80 in de buurt te blijven? 10 kilo gewicht naar achteren en je bent klaar.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door DV_t » zo 3 apr 2022 10:18

[re.gif] Het kan natuurlijk zijn dat met een iets hogere kogeldruk de combinatie iets prettiger rijdt. Helemaal als je een langere caravan hebt op een enkele as. 10kg naar achteren verplaatsen is dan niet de oplossing. Beter is dan bijvoorbeeld 20kg naar de as te verplaatsen.

In ons geval rijdt 85-90kg op de kogel een stuk prettiger dan de voorgeschreven 75kg.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Niels83 » zo 3 apr 2022 10:32

[re.gif]
Dat snap ik zeker. Mijn trekhaak mag maar 50 kilo hebben en mijn caravan 75kilo. Bij 50 kilo rijdt het niet lekker. Bij 75 veel beter, maar dat vind ik wat teveel van het goede, de achtervering van de auto vindt dat ook niet leuk. Dus probeer ik op zo'n 65 kilo uit te komen dat is een redelijk compromis.
Bij de volgende auto ga ik hier juist op letten. Het liefst wil ik wat over capaciteit op de auto.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door stj63 » wo 6 apr 2022 02:11

In het geval van de kogeldruk is de laagste waarde bepalend. Mag de auto 75kg en de trekhaak 85kg en de caravan 100kg? Dan geldt de kogeldruk van de auto als graadmeter. Met het bepalen van de maximale kogeldruk is al rekening gehouden met hogere belasting van korte duur. Bijv. als je een drempel afrijdt, dan wordt de constante kogeldruk met een factor X gedurende een korte periode verhoogd. Ga je bewust over de maximale kogeldruk heen, dan nemen kort durende krachten in dezelfde verhouding ook toe.

Het is dus zeker niet aan te bevelen de maximaal toegestane kogeldruk te overschrijden. Rijdt de combinatie niet lekker? Pas dan de belading aan, bijv. meer gewicht naar de auto verplaatsen (wat altijd een goede optie is). Als de caravan niet stabiel is bij de maximaal toegestane kogeldruk, dan is de kogeldruk daarvan nooit de oorzaak. Denk ook eens aan de bandenspanning op de achteras van de auto, schokbrekers die versleten of te zwak zijn voor het langdurig voorttrekken van het maximale trekgewicht enz. Ontstaan er problemen, dan worden deze in bijna alle gevallen door de bestuurder zelf veroorzaakt :(.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 8 apr 2022 19:39

Toch denk ik ook dat er caravans zijn die van zichzelf beter mee lopen als ze een wat hogere kogeldruk hebben.

Onze focus mag 75 kg hebben, maar dan is de caravan toch niet helemaal stabiel in volgen
De caravan zelf mag 100 kg hebben en bij een wat hoger kogeldruk wordt de caravan toch rustiger achter de auto caravan gewicht 1500 kg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door SBerend » vr 8 apr 2022 20:26

Paul . Wij hebben een vergelijkbare auto. Wij houden het maximale van 75KG van de auto aan. Het wordt niet voor niets door Ford en in ons geval door Volvo aangegeven. Dat de caravan op de kogel maximaal 100 mag hebben is standaard. Een heel verschil is bijv. een Focus, een RAM of Ra-Ro. Rijdt de combinatie instabiel dan heb je toch echt een ander probleem. Fietsen achterop misschien.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » za 9 apr 2022 18:46

[re.gif]
Nee geen fietsen achterop, heb gewoon gemerkt dat de caravan met een wat hogere kogeldruk beter volgt, net wat rustiger blijft..
Maar och met een jaar zal de focus wel vervangen worden verwacht ik en dan zal het iets worden wat net wat beter bij de caravan past
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door stj63 » ma 11 apr 2022 23:37

@Paul
Ik denk dat je niet moet onderschatten wat er gebeurt.
Je geeft aan dat de caravan met een hogere kogeldruk net wat rustiger blijft waardoor je aanneemt dat de kogeldruk de oorzaak is van de instabiliteit.
Dat is NIET het geval. Door een hogere kogeldruk verplaats je iets meer gewicht van de caravan naar auto. In feite draag je het gewicht dat op de kogel drukt over van de caravan naar de achteras van de auto.

Als dit een positief effect heeft, dan is het meestal zo dat de gewichtsverhouding tussen de trekker en de caravan op het randje zit of er zelfs over. Persoonlijk zou ik zeker geen 1.500kg achter een Ford Focus hangen. Los van het feit dat het volgens de boekjes wel mag vind ik persoonlijk dat dit onverantwoord is. Als dit gewicht wordt veroorzaakt door een kleine aanhanger met wat kruiwagens zand erop, dan is het gewicht niet zo'n probleem. Als dit gewicht is verdeeld over een grote blokkendoos die naar verhouding veel groter is van oppervlak dan de Focus zelf, dan wordt dit toch een totaal andere situatie.

Mijn ervaring is dat instabiliteit van de combinatie maar zelden door de caravan wordt veroorzaakt als je de opgegeven gewichten en maximaal gewicht van de caravan respecteert. Instabiliteit wordt dan veroorzaakt door de auto. Een slinger beweging ontstaat altijd als gevolg van een zijwaartse druk. Als de achterkant van de caravan naar rechts uitbreekt, dan ontstaat er op de kogel een tegenovergestelde beweging. De auto probeert deze beweging op te vangen en drukt de kogel terug naar het midden waardoor de achterkant van de caravan naar links beweegt en door de snelheid voorbij het midden schiet. De tegenovergestelde bewegingen van auto en caravan versterken elkaar en voordat je het goed en wel beseft, is er geen houden meer aan.

Door een hogere kogeldruk zet je wat meer gewicht op de achteras waardoor het kritieke moment van een beginnende slingerbeweging wordt uitgesteld. De grens wordt wat verlegd maar omdat de achterveren van de auto al sterker zijn ingedrukt door het gewicht op de kogel, is de veerweg van de achteras korter. Gaat het mis, dan gaat het ook echt goed mis. De auto is niet meer in staat om de beweging van de caravan op te vangen. Dit is ook de reden waarom vaak gekozen wordt voor zogenaamde hulpveren die in de bestaande veren op de achteras worden geplaatst. Zelf heb ik ook jaren met Fords rondgereden (Escort, Focus, Mondeo en S-Max). Onder alle Fords heb ik destijds hulpveren gehad en eigenlijk nooit problemen gehad. Achter de S-Max voelde het rijden met caravan voor mij het meest comfortabel. Dit was een hoge, brede auto wat ook gunstig was voor de invloed van de rijwind op de caravan.

Je moet het probleem dus echt zoeken in de combinatie en niet oplossen met een hogere kogeldruk. De grootste winst zal je behalen door gewicht van de caravan naar de auto te verplaatsen. Een lichtere caravan zal minder impact hebben op een zwaardere auto wat de stabiliteit zeker ten goede komt. Respecteer de kogeldruk en laad de zware spullen in de caravan zoveel mogelijk laag en direct op de as. Denk ook na of het gewicht wat je meeneemt in de caravan ook echt noodzakelijk is. In mijn caravan zit bijv. een 50 liter schoonwater tank. Die hoeft echt niet gevuld te zijn tijdens de reis. Doe je dat wel, is het toch 50kg wat je meesleept. Probeer ook de balans in de caravan in het oog te houden. Om de paar jaar rijd ik even langs een weegbrug en weeg ik de totale combi, alleen de caravan en dan het rechter- en linkerwiel. Ik zeg altijd maar, ook kleine beetje helpen en meten is weten :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Afneembare trekhaak

Bericht door Jan van Vijven » di 12 apr 2022 03:10

[re.gif]

Ietwat vreemde benadering…
Paul zegt geen fietsen achterop, jij zegt kogeldruk is niet zo belangrijk…
Paul heeft gelijk, juist die fietsen zorgen voor een extra slinger…
Die kogeldruk is ZEER ZEKER belangrijk, die is er niet voor om de auto zwaarder te maken, die zorgt ervoor dat er een constante neerwaartse druk van de dissel op de haak is. Als die te weinig of zelfs negatief zou zijn wordt de kont van de auto enigszins gelicht en ben je zeker de sigaar.
Zorg daarom altijd voor een stevige kogeldruk, laad op en voor de as en het liefst laag bij de grond! Achterin leeg is eigenlijk het beste.

Die Ford kan dat best aan, wellicht niet om 120 mee te knallen maar wel tegen de 100.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Ab » di 12 apr 2022 09:59

thumbup.gif
Houdt in gedachten, dat een aanhanger die nooit slingert al uitgevonden is.
Ze noemen dat ook wel een oplegger..
De best rijdende caravan zou dus de wielen achteraan hebben zitten.
Dat gaat niet, je zou dan maar zo 800 kg kogeldruk hebben.
Niets achter de as laden benadert de best rijdende caravan inderdaad wel zo ver mogelijk.
De consequentie is dat de kogeldruk hoog wordt.
Als je dit maar niet te ver overdrijft, heb je met bovenstaand verhaal in gedachten de minste kans op slingeren.

Btw..In andere werelddelen wordt die 800 kg kogeldruk vaak wel toegepast bij heel grote sleurhutten.
Wel met andere trekhaken en zg. Gewichts verdelers.
(Load distributers)
De assen worden dan ook veel verder naar achter geplaatst.
Stabilisatoren geloven ze daar ( terecht) niet in.
Kogeldruk is wel degelijk heel belangrijk.
10 of 15 kg meer kan een wereld van verschil opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Wie-niets » di 12 apr 2022 12:14

Als nu iedereen gewoon uit probeert de kogel druk ergens tussen de 5 tot 7 % ( indien toegestaan) van de beladen caravan te houden ben je al een heel eind.
En houd zoveel mogelijk gewicht wat pendule werking veroorzaakt ( b.v. fietsen achter op) en belading zeker voorbij de as naar achteren in of buiten de caravan weg. Met het reservewiel en rek ,kun je ook nog eens een beter laag zwaarte punt verkrijgen.
En auto invloeden, vergeet niet hoe meer oversteek je hebt vanuit de achteras tot kogel gemeten hoe sneller dit bijdraagt tot kwispelen of deinen.

En belaad evenwichtig ( ook op wiel/banddruk) en zoveel mogelijk de zware zaken op of dichtbij de caravan as.
Duidelijk moge zijn dat hoe langer de caravan op een as is dit sneller gebeurt.
En een zware auto heeft ook zijn voordelen/ invloed op de combinatie.
Verder kan zoals al hier gezegd zelfs 5 tot 15 kilo meer op de kogel ook het verschil maken maar ook de snelheid b,v. 5 of 10 kilometer verlagen helpt. knipoog.gif

Test je combinatie eens uit zonder ( als dat mag) de stabilisatiehulpkoppeling niet naar beneden ingedrukt. Je ontdekt dan snel genoeg bij welke snelheid waar de combinatie onrustig wordt.
Tsja, en dan zitten we tegenwoordig ook nog met hoogtepunt verzwaarende haast ontbeerlijke accessoires, de dakairco en vaste uitdraai luifels.

Maar....... wat was het onderwerp ook weer. mrgreen.gif Heb diverse afneembare trekhaken op diverse auto's gehad zonder problemen. Vergt wel iets meer " onderhoud " wil je alles netjes houden en haalde deze bij niet gebruik er ook af.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » di 12 apr 2022 14:20

De focus heeft geen moeite met de 1500 kg ook zonder hulpveren.

De auto is getest en goed bevonden om die 1500 kg veilig te kunnen trekken en inderdaad het is dan niet verstandig om te denken dat je met 130 over de Franse wegen moet banjeren.

Mijn gemiddelde snelheid met de caravan zal eerder onder de 90 liggen dan daarboven heb geen haast en hoef niet in 1 keer naar de eindbestemming.

De caravan heeft een 1800 kg as. En zal niet vlug over beladen worden nu niet met de focus maar ook niet met een latere andere auto.
In de focus ligt de voortent op de achterbank enige spullen onder het bed zijn de tafel en stoelen en ander klein spul verder is met een kop keuken kogeldruk geen probleem.

De caravan loopt verder goed mee, maar ik merk gewoon af en toe wat onrust met een kogeldruk van 79 kg niets om ongerust over te worden, voor mij dan tenminste,
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door stj63 » di 12 apr 2022 19:54

Jan van Vijven schreef:
di 12 apr 2022 03:10
[re.gif]

Ietwat vreemde benadering…
Paul zegt geen fietsen achterop, jij zegt kogeldruk is niet zo belangrijk…
Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen Jan. Ik zeg NIET dat kogeldruk onbelangrijk is. Ik zeg juist dat als je alle voorgeschreven gewichten respecteert, dus ook de geadviseerde kogeldruk, een slingerbeweging niet door te weinig kogeldruk wordt veroorzaakt maar door een niet optimale gewichtsverdeling in de caravan. De instabiliteit die dan wordt ervaren, kan je wellicht deels oplossen door de kogeldruk te verhogen maar dat is niet de juiste weg. Verstandiger is het dan om het probleem op te sporen en te verhelpen zodat ook bij de voorgeschreven kogeldruk een stabiele situatie ontstaat.

Probeer dan bijv. eens 10kg van voor naar het midden en van achter naar het midden te verplaatsen. De kogeldruk zal nagenoeg hetzelfde blijven maar je zal direct merken dat de combinatie stabieler zal aanvoelen.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afneembare trekhaak

Bericht door Chris » di 12 apr 2022 21:38

Dat is de eerder genoemde pendule werking...
Staat in feite los van de kogeldruk.
Pendule werking is gewoon een alom besproken fout.. elk laadplaatje van een caravsan zegt : Boven de as!
Beetje natuurkunde en mechanica van vroeger op school toont dat met caravans duidelijk aan.
Daarbij.. hoe langer de hut... etc etc..
De antieke Knaus Swalbenest van mijn dochter heeft nog nooit gekwispelt denk ik.... superkort...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”