Afneembare trekhaak

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 12:33

@Daphne: verhip....je hebt een punt. Wegvallende lampjes, kentekens...nooit last van gehad - en dus kom ik er ook niet op... en dan heb je gewoon echt andere keus dan een onhandig afneembaar geval of een handige wegklapper.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 12:39

Klapzwaan schreef:
do 7 jul 2022 11:23
Micky schreef: .....
Hoe kun je in vredesnaam een trekhaak vergeten weenie.gif

nutteloos is het niet, zo'n vaste haak is spuuglelijk, dus die komt er zeker niet meer op bij mij, ok bij een terreinwagen vind ik het wel ok, maar niet bij een auto met een mooi design.
Maar als je geen vaste haak wilt hebben, waarom laat je dan een afneembare haak er altijd opzitten? Afbeelding
Ik heb die Cabrio net gekocht als 2de trekker knipoog.gif mrgreen.gif
Mijn V60 heeft een elektrisch wegklapbare haak die ik er achteraf onder heb laten zetten, want de auto was al gebouwd zonder haak thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Micky op do 7 jul 2022 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 12:40

refram schreef:
do 7 jul 2022 11:29
Micky schreef:
do 7 jul 2022 08:46
[re.gif]
Daar ga je al... waarom zou je hem in vredesnaam niet in de auto bewaren in het daar speciaal voor ontworpen bakje scratch.gif
Misschien omdat veel mensen hun wagen zo licht mogelijk willen houden zonder onnodige ballast.
Mijn trekhaakbol ligt in de disselkoffer van de caravan, zo kan ik hem ook nooit vergeten en de auto weegt de rest van het jaar 4kg minder.
(Alle beetjes helpen) knipoog.gif

Afbeelding
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif grapje zeker?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Gerrie » do 7 jul 2022 12:45

[re.gif]
Wat als er straks zo’n afneembaar, wegklapbaar geval onder de nieuwe auto van je keuze blijkt te zitten. Je ziet dan natuurlijk af van de koop. Veel te nieuwerwets voor je.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Gerrie » do 7 jul 2022 12:46

Mijn bericht was een reactie op Diesel.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 12:56

Oh nee hoor, hoe meer toeters en bellen er op een gebruikte auto zitten - hoe beter. Als het maar werkt en geen gedonder geeft.

Dus vastroestende (of juist weer losroestende) afneembare trekhaken, en Tiremoni drukmonitoren met een hub en instabiele apps die het vertikken om maar te doen waar ze voor op aarde zijn - ik heb er een broertje dood aan. Het heeft geen meerwaarde boven de standaardoplossingen, en geeft gedoe waar ik niet op zit te wachten.

Dus ja, kentekens en lampjes die in de weg zitten - je hebt dan weinig keus. Maar feitelijk wordt er geen extra gemak geboden - maar is het behelpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Hobby Linka » do 7 jul 2022 12:58

dieseltijger schreef:
do 7 jul 2022 12:56

Dus ja, kentekens en lampjes die in de weg zitten - je hebt dan weinig keus. Maar feitelijk wordt er geen extra gemak geboden - maar is het behelpen.
Het zijn niet de kentekens en lampjes die in de weg zitten maar juist de trekhaak. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 13:06

[re.gif] mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 13:13

Klopt, hihihi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7992
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Ron » do 7 jul 2022 14:07

Chris schreef:
do 7 jul 2022 09:07
Iets met azijn gedronken Diesel?
En toch zit er een kern van waarheid in.
In de bewering van diesel.
Scheenbeen stoten valt wel mee.
Anderen halen het wel uit hun hoofd om tegen jouw bumper aan te zitten met parkeren.
Is geen sta/lig in de weg wanneer je hem niet gebruikt.
Kan hem niet vergeten bij de stalling als je hem juist uit de kofferbak haalt.

Als je hem lelijk vind. Dan zou ik een electrische nemen.
Die verdwijnt onder de auto.
Uit het zicht. En toch gebruiksklaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Chris » do 7 jul 2022 14:19

Gewoon er af en in de kofferbak onder de vloer in het speciale opberg hoekje voor de afneembare trekhaak.
Nooit vergeten en sleuteltjes ook in de auto, ook nooit vergeten.
En die 4 kg ( ik denk dat die van mij wat meer weegt) ...dat merkt de motor niet eens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door WillyL » do 7 jul 2022 14:25

Vaste trekhaak met een verdoken mistlicht. Ik zie het probleem niet. Dan plaats je toch gewoon een fraai opzetmistlicht! Dat deden we in de jaren 70/80 toch ook toen mistlichten verplicht werden en er nog geen fabrikant ze standaard voorzag in hun auto's 🤔 whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 17:50

ronk schreef:
do 7 jul 2022 14:07
Chris schreef:
do 7 jul 2022 09:07
Iets met azijn gedronken Diesel?
En toch zit er een kern van waarheid in.
In de bewering van diesel.
Scheenbeen stoten valt wel mee.
Anderen halen het wel uit hun hoofd om tegen jouw bumper aan te zitten met parkeren.
Is geen sta/lig in de weg wanneer je hem niet gebruikt.
Kan hem niet vergeten bij de stalling als je hem juist uit de kofferbak haalt.

Als je hem lelijk vind. Dan zou ik een electrische nemen.
Die verdwijnt onder de auto.
Uit het zicht. En toch gebruiksklaar.
ik zie dat anders en weet het zeker mrgreen.gif ik heb jaren een vaste trekhaak gehad en aangezien ik tot voor corona 70-80.000km per jaar reed, kwam ik heel vaak bij de kofferbak voor mijn laptoptas en iets minder vaak voor de rolkoffer, ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan dat kloten ding, voor mij geen kwestie van gevoel, maar feiten, daarom heb ik hem bij de Saab direct laten verwijderen omdat hij er niet af wilde, nu op zoek naar een nieuwe haak, want daar begon het om mrgreen.gif
En ja, dit kan ik zelf ook, maar bevriende garage die het voor niets deed mrgreen.gif

Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door refram » do 7 jul 2022 18:10

WillyL schreef:
do 7 jul 2022 14:25
Vaste trekhaak met een verdoken mistlicht. Ik zie het probleem niet. Dan plaats je toch gewoon een fraai opzetmistlicht! Dat deden we in de jaren 70/80 toch ook toen mistlichten verplicht werden en er nog geen fabrikant ze standaard voorzag in hun auto's 🤔 whistle.gif
Dat is ook een oplossing, maar de afneembare GDW trekhaak staat er nu al op. Een vaste zou me helemaal niet storen, mijn vorige Laguna had een vaste en heb daarmee veel geluk gehad.
Ik stond voor een rood licht te wachten, rijdt er een Mercedes achter op mijn wagen. Resultaat, mijn Laguna had geen schrammetje. De Mercedes had een heleboel kosten. mrgreen.gif Met een afneembare trekhaak was het resultaat anders geweest.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 18:21

Sorry, maar dat gelul steeds over dat voorkomen van schade door die trekhaak, slaat echt nergens op, als je geen schade hebt door de trekhaak is de botsing zo perfect recht geweest dat je dat ook niet had gehad zonder haak, verder moet de ander dan geen haak hebben en moet de impact volledig recht zijn, de parkeerschades ontstaan doorgaans aan een hoek van de auto, zoals bij mij een paar weken geleden zonder briefje en wel met 2500 euro schade (ook al geloof je dat niet bij het zien van de foto), gewoon op de zaak.. achterlicht, bumper, achterklep, spatbord en het licht was naar binnen gedrukt, dus metaal erachter, waarschijnlijk een vrachtwagen, ik heb in al die vele jaren zonder haak aan de achterkant nog nooit schade gehad op de plek van de trekhaak knipoog.gif
oh ja en bij een kop staart, de vraag is maar net of je niet gewoon WEL schade had, die jij niet ziet omdat je dacht dat de haak dat voorkomen had, je complete onderkant vervormd bij een flinke klap, alleen zie je dat niet perse, dus, voor hem een grote schade betekend indeuken van zijn front, die haak spiest in zijn neus, dus de zijkanten van de bumper van hem raken die van jouw alsnog...

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7992
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Ron » do 7 jul 2022 18:38

[re.gif]
Nee schade voorkom je niet met een vaste trekhaak.
Sterker nog.
Je hele chassis kan krom trekken bij een flinke klap.

@micky als je 20 keer per dag in je achterklep moet zijn .
Is de kans veel groter dat je er tegenaan komt.
Ik kom daar 1 keer per week. mrgreen.gif
Maar ik zou eerder een wegklapbare nemen.
Dan een afneembare.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 18:39

[re.gif] mrgreen.gif

Mijn schade Volvo hierboven heeft een wegklapbare, de Saab cabrio heeft dat niet, was er ook niet [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 19:15

Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten? En dan...."de automaat" Heel, heel lang geleden werd er bij de trekhaak montage ook een oliekoeler gemonteerd om de extra warmte bij de koppelomvormer af te voeren. En ik meen dat VW (en wellicht andere merken ook) bij een haak "af fabriek" ook een extra grotere radiateur monteert. (Geen plannen hoor, de Avensis houdt het nog wel 5..6 jaar uit - maar even bijsteppen met de nieuwe ontwikkelingen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jekihero

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Jekihero » do 7 jul 2022 19:38

Vaak ook zit in de meerprijs voor een "af fabriek trekhaak" een zwaardere ventilator.
Daarom zijn bij de dealer de achteraf in te bouwen ori trekhaken duurder, dan wordt de zaak conform originele spec, uitgevoerd.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door willianv » do 7 jul 2022 19:44

dieseltijger schreef:
do 7 jul 2022 19:15
Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten? En dan...."de automaat" Heel, heel lang geleden werd er bij de trekhaak montage ook een oliekoeler gemonteerd om de extra warmte bij de koppelomvormer af te voeren. En ik meen dat VW (en wellicht andere merken ook) bij een haak "af fabriek" ook een extra grotere radiateur monteert. (Geen plannen hoor, de Avensis houdt het nog wel 5..6 jaar uit - maar even bijsteppen met de nieuwe ontwikkelingen)
Bij mijn bmw gaat het uit- en inklappen volledig automatisch.

Ik heb ook ooit een blauwe maandag een mercedes e gehad, daar ging het uitklappen automatisch (of misschien nog een laatste zetje handmatig) maar het inklappen moest na het ontgrendelen met de hand.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door PD » do 7 jul 2022 19:46

dieseltijger schreef:
do 7 jul 2022 19:15
Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten?
Bij onze Disco-5 gaat het geheel automatisch, dus ook de vergrendeling.

Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 19:57

Now we are talking PD! Knop indrukken, gevolgd door een zachte, doch besliste klik in plaats van gehurkt mieren met zo'n ding. Of vast (niet mieren) of volautomatisch. Niet half-half.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door Micky » do 7 jul 2022 19:59

Die bij mijn V60 is half automatisch , dus die vergrendeld en ontgrendelt elektrisch, de zwaai doe je met de hand, die van PD weegt ook nog je kogeldruk en geeft die binnen op het scherm weer mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 20:04

Te gek zo'n ding!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Laatste aanschaf voor de caravan

Bericht door PD » do 7 jul 2022 20:21

Micky schreef:
do 7 jul 2022 19:59
…. die van PD weegt ook nog je kogeldruk en geeft die binnen op het scherm weer mrgreen.gif thumbup.gif
Klopt 👍 maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die functie slechts één keer uitgeprobeerd heb om te kijken of het werkt…. Ik kijk nooit naar de kogeldruk van de tandemasser 😉 Minder kritisch en altijd hetzelfde geladen.

Ik bedien de trekhaak in de kofferbak al kan dat ook vanaf het dashboard.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”