Afneembare trekhaak
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
@Daphne: verhip....je hebt een punt. Wegvallende lampjes, kentekens...nooit last van gehad - en dus kom ik er ook niet op... en dan heb je gewoon echt andere keus dan een onhandig afneembaar geval of een handige wegklapper.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Ik heb die Cabrio net gekocht als 2de trekkerKlapzwaan schreef: ↑do 7 jul 2022 11:23Maar als je geen vaste haak wilt hebben, waarom laat je dan een afneembare haak er altijd opzitten?Micky schreef: .....
Hoe kun je in vredesnaam een trekhaak vergeten
nutteloos is het niet, zo'n vaste haak is spuuglelijk, dus die komt er zeker niet meer op bij mij, ok bij een terreinwagen vind ik het wel ok, maar niet bij een auto met een mooi design.
Mijn V60 heeft een elektrisch wegklapbare haak die ik er achteraf onder heb laten zetten, want de auto was al gebouwd zonder haak
Laatst gewijzigd door Micky op do 7 jul 2022 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
grapje zeker?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Wat als er straks zo’n afneembaar, wegklapbaar geval onder de nieuwe auto van je keuze blijkt te zitten. Je ziet dan natuurlijk af van de koop. Veel te nieuwerwets voor je.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Mijn bericht was een reactie op Diesel.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Oh nee hoor, hoe meer toeters en bellen er op een gebruikte auto zitten - hoe beter. Als het maar werkt en geen gedonder geeft.
Dus vastroestende (of juist weer losroestende) afneembare trekhaken, en Tiremoni drukmonitoren met een hub en instabiele apps die het vertikken om maar te doen waar ze voor op aarde zijn - ik heb er een broertje dood aan. Het heeft geen meerwaarde boven de standaardoplossingen, en geeft gedoe waar ik niet op zit te wachten.
Dus ja, kentekens en lampjes die in de weg zitten - je hebt dan weinig keus. Maar feitelijk wordt er geen extra gemak geboden - maar is het behelpen.
Dus vastroestende (of juist weer losroestende) afneembare trekhaken, en Tiremoni drukmonitoren met een hub en instabiele apps die het vertikken om maar te doen waar ze voor op aarde zijn - ik heb er een broertje dood aan. Het heeft geen meerwaarde boven de standaardoplossingen, en geeft gedoe waar ik niet op zit te wachten.
Dus ja, kentekens en lampjes die in de weg zitten - je hebt dan weinig keus. Maar feitelijk wordt er geen extra gemak geboden - maar is het behelpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18950
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Het zijn niet de kentekens en lampjes die in de weg zitten maar juist de trekhaak.dieseltijger schreef: ↑do 7 jul 2022 12:56
Dus ja, kentekens en lampjes die in de weg zitten - je hebt dan weinig keus. Maar feitelijk wordt er geen extra gemak geboden - maar is het behelpen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Klopt, hihihi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
En toch zit er een kern van waarheid in.
In de bewering van diesel.
Scheenbeen stoten valt wel mee.
Anderen halen het wel uit hun hoofd om tegen jouw bumper aan te zitten met parkeren.
Is geen sta/lig in de weg wanneer je hem niet gebruikt.
Kan hem niet vergeten bij de stalling als je hem juist uit de kofferbak haalt.
Als je hem lelijk vind. Dan zou ik een electrische nemen.
Die verdwijnt onder de auto.
Uit het zicht. En toch gebruiksklaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Gewoon er af en in de kofferbak onder de vloer in het speciale opberg hoekje voor de afneembare trekhaak.
Nooit vergeten en sleuteltjes ook in de auto, ook nooit vergeten.
En die 4 kg ( ik denk dat die van mij wat meer weegt) ...dat merkt de motor niet eens..
Nooit vergeten en sleuteltjes ook in de auto, ook nooit vergeten.
En die 4 kg ( ik denk dat die van mij wat meer weegt) ...dat merkt de motor niet eens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Vaste trekhaak met een verdoken mistlicht. Ik zie het probleem niet. Dan plaats je toch gewoon een fraai opzetmistlicht! Dat deden we in de jaren 70/80 toch ook toen mistlichten verplicht werden en er nog geen fabrikant ze standaard voorzag in hun auto's
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Laatste aanschaf voor de caravan
ik zie dat anders en weet het zeker ik heb jaren een vaste trekhaak gehad en aangezien ik tot voor corona 70-80.000km per jaar reed, kwam ik heel vaak bij de kofferbak voor mijn laptoptas en iets minder vaak voor de rolkoffer, ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan dat kloten ding, voor mij geen kwestie van gevoel, maar feiten, daarom heb ik hem bij de Saab direct laten verwijderen omdat hij er niet af wilde, nu op zoek naar een nieuwe haak, want daar begon het omronk schreef: ↑do 7 jul 2022 14:07En toch zit er een kern van waarheid in.
In de bewering van diesel.
Scheenbeen stoten valt wel mee.
Anderen halen het wel uit hun hoofd om tegen jouw bumper aan te zitten met parkeren.
Is geen sta/lig in de weg wanneer je hem niet gebruikt.
Kan hem niet vergeten bij de stalling als je hem juist uit de kofferbak haalt.
Als je hem lelijk vind. Dan zou ik een electrische nemen.
Die verdwijnt onder de auto.
Uit het zicht. En toch gebruiksklaar.
En ja, dit kan ik zelf ook, maar bevriende garage die het voor niets deed
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Dat is ook een oplossing, maar de afneembare GDW trekhaak staat er nu al op. Een vaste zou me helemaal niet storen, mijn vorige Laguna had een vaste en heb daarmee veel geluk gehad.
Ik stond voor een rood licht te wachten, rijdt er een Mercedes achter op mijn wagen. Resultaat, mijn Laguna had geen schrammetje. De Mercedes had een heleboel kosten. Met een afneembare trekhaak was het resultaat anders geweest.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Laatste aanschaf voor de caravan
Sorry, maar dat gelul steeds over dat voorkomen van schade door die trekhaak, slaat echt nergens op, als je geen schade hebt door de trekhaak is de botsing zo perfect recht geweest dat je dat ook niet had gehad zonder haak, verder moet de ander dan geen haak hebben en moet de impact volledig recht zijn, de parkeerschades ontstaan doorgaans aan een hoek van de auto, zoals bij mij een paar weken geleden zonder briefje en wel met 2500 euro schade (ook al geloof je dat niet bij het zien van de foto), gewoon op de zaak.. achterlicht, bumper, achterklep, spatbord en het licht was naar binnen gedrukt, dus metaal erachter, waarschijnlijk een vrachtwagen, ik heb in al die vele jaren zonder haak aan de achterkant nog nooit schade gehad op de plek van de trekhaak
oh ja en bij een kop staart, de vraag is maar net of je niet gewoon WEL schade had, die jij niet ziet omdat je dacht dat de haak dat voorkomen had, je complete onderkant vervormd bij een flinke klap, alleen zie je dat niet perse, dus, voor hem een grote schade betekend indeuken van zijn front, die haak spiest in zijn neus, dus de zijkanten van de bumper van hem raken die van jouw alsnog...
oh ja en bij een kop staart, de vraag is maar net of je niet gewoon WEL schade had, die jij niet ziet omdat je dacht dat de haak dat voorkomen had, je complete onderkant vervormd bij een flinke klap, alleen zie je dat niet perse, dus, voor hem een grote schade betekend indeuken van zijn front, die haak spiest in zijn neus, dus de zijkanten van de bumper van hem raken die van jouw alsnog...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Nee schade voorkom je niet met een vaste trekhaak.
Sterker nog.
Je hele chassis kan krom trekken bij een flinke klap.
@micky als je 20 keer per dag in je achterklep moet zijn .
Is de kans veel groter dat je er tegenaan komt.
Ik kom daar 1 keer per week.
Maar ik zou eerder een wegklapbare nemen.
Dan een afneembare.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Mijn schade Volvo hierboven heeft een wegklapbare, de Saab cabrio heeft dat niet, was er ook niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten? En dan...."de automaat" Heel, heel lang geleden werd er bij de trekhaak montage ook een oliekoeler gemonteerd om de extra warmte bij de koppelomvormer af te voeren. En ik meen dat VW (en wellicht andere merken ook) bij een haak "af fabriek" ook een extra grotere radiateur monteert. (Geen plannen hoor, de Avensis houdt het nog wel 5..6 jaar uit - maar even bijsteppen met de nieuwe ontwikkelingen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Vaak ook zit in de meerprijs voor een "af fabriek trekhaak" een zwaardere ventilator.
Daarom zijn bij de dealer de achteraf in te bouwen ori trekhaken duurder, dan wordt de zaak conform originele spec, uitgevoerd.
Daarom zijn bij de dealer de achteraf in te bouwen ori trekhaken duurder, dan wordt de zaak conform originele spec, uitgevoerd.
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Bij mijn bmw gaat het uit- en inklappen volledig automatisch.dieseltijger schreef: ↑do 7 jul 2022 19:15Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten? En dan...."de automaat" Heel, heel lang geleden werd er bij de trekhaak montage ook een oliekoeler gemonteerd om de extra warmte bij de koppelomvormer af te voeren. En ik meen dat VW (en wellicht andere merken ook) bij een haak "af fabriek" ook een extra grotere radiateur monteert. (Geen plannen hoor, de Avensis houdt het nog wel 5..6 jaar uit - maar even bijsteppen met de nieuwe ontwikkelingen)
Ik heb ook ooit een blauwe maandag een mercedes e gehad, daar ging het uitklappen automatisch (of misschien nog een laatste zetje handmatig) maar het inklappen moest na het ontgrendelen met de hand.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Bij onze Disco-5 gaat het geheel automatisch, dus ook de vergrendeling.dieseltijger schreef: ↑do 7 jul 2022 19:15Stomme vraag: kan zo'n wegklapbare trekhaak automatisch in- en uitklappen? Of moet je - zoals bij de Golf van mijn zwager - op een knopje drukken, en dan met de hand het ding op z'n plaats zetten?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Now we are talking PD! Knop indrukken, gevolgd door een zachte, doch besliste klik in plaats van gehurkt mieren met zo'n ding. Of vast (niet mieren) of volautomatisch. Niet half-half.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Die bij mijn V60 is half automatisch , dus die vergrendeld en ontgrendelt elektrisch, de zwaai doe je met de hand, die van PD weegt ook nog je kogeldruk en geeft die binnen op het scherm weer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11150
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Te gek zo'n ding!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Laatste aanschaf voor de caravan
Klopt maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die functie slechts één keer uitgeprobeerd heb om te kijken of het werkt…. Ik kijk nooit naar de kogeldruk van de tandemasser Minder kritisch en altijd hetzelfde geladen.
Ik bedien de trekhaak in de kofferbak al kan dat ook vanaf het dashboard.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)