Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022 13:59

Nee joh...gekkigheid.
Het kan nu tenminste weer...das belangrijk
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » wo 20 apr 2022 22:13

Na een paar dagen hoopvol te zijn geweest toch weer een domper op de feestvreugde.

Het bleef kwakkelen met de koelkast, dan wel, dan niet. Inmiddels 2x een nacht op z'n kop gestaan. Gisteren de hele dag OK. 's Avonds de stekker eruit getrokken. Vanmorgen weer hoopvol aangesloten. So far, so good. Ik heb een sensor in het koelgedeelte en in het vriesvak liggen. Het kastje om uit te lezen naast m'n scherm op m'n bureau. Vandaag overdag 2x de temperatuur omlaag zien gaan, en ook weer zien stijgen. Thermostaat lijkt dus OK. Hij schakelt in en uit. Laagst gemeten temperatuur in vriesvak -16,1 en in het koelgedeelte 3,2. Sinds vanavond 19 uur loopt de temperatuur weer en gaat niet meer omlaag.

De thermostaat heeft het element wel inschakelt. Dit meet ik op de voedingskabels naar het element. Buizenstelsel wordt ook warm maar voor de condensor is het nu al flink afgekoeld. Dat was eerder op de dag niet zo. De thermostaat is onaangeroerd.

Iemand enig idee waar ik nog zou kunnen zoeken? Thermostaat is OK, element ook (anders zou ik vandaag geen -16 hebben kunnen meten). Ik ben ff ten einde raad en zou niet weten wat ik nog zou kunnen onderzoeken. Ik vrees dat er, voor zover dat zou kunnen, iets van zaksel in het systeem zit als gevolg van het langdurig stilstaan. Ik denk dat de koelkast zo'n 3 jaar ongebruikt stil heeft gestaan.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » wo 20 apr 2022 22:18

Je zou eens kontakt met Dometic op kunnen nemen.
Die zullen deze kasten beter kennen dan wie dan ook.
Want... zo kom je ook niet verder.

https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/nl/service
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » wo 20 apr 2022 22:53

Had vandaag al es rondgekeken op hun website maar kon nergens een telefoonnummer voor support vinden. Deze koelkast vind ik ook bij hen op de site niet terug. Komt wel bij hen vandaan maar is in opdracht van Hobby gemaakt en komt dus niet in hun eigen catalogus voort.

Net de koelkast even op z'n zij gehouden en hij schiet er weer doorheen. De buis die de condensor ingaat wordt nu wel weer warm. Lijkt wel iets van een luchtbel of zo die beetje bij beetje verplaats moet worden of na een korte periode van circulatie steeds weer op dezelfde plek terechtkomt.

Op de foto wijst de blauwe pijl de locatie aan waar de buis koud aanvoelt als de koelkast het niet doet. De buis is dan warm tot ongeveer aan de rode pijl. Doet de koelkast het wel, dan is de hele buis warm en wordt de warmte uit de buis in de condensor afgevoerd. Het zal niet heel toevallig zijn dat dit ook het hoogste punt van de buis is. Ik vermoed dus een luchtbel :(.

Wat ik nog zou kunnen proberen is om de koelkast eens helemaal te draaien. Nu enkel op z'n kop gezet en via dezelfde route weer terug op z'n pootjes. Misschien dan eens doordraaien zodat de vloeistof de hele route aflegt?

Koelkast RML8330 warm-koud.png
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » do 21 apr 2022 21:14

Tja..
Het blijft natuurlijk een warmtewisselaar..
Kan lek zijn en nu in de troubles.
De airco van ons 2e auto'tje is ook net stuk geweest.
Piepklein gaatje ergens... zelfs bijna geen belletjes.... maar toch lek.

Als jou wisselaar lek is kan het draaien wel eens te vaak moeten gaan gebeuren.

En start gewoon hier met bellen... je hoort vanzelf meer.
Dometic Benelux B.V.
Oosterhout · 076 502 9000
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » do 9 jun 2022 23:22

Na zeker 15x de koelkast op z'n kop te hebben gezet uiteindelijk toch maar besloten dat de koelkast was overleden. Telkens na het op z'n kop zetten koelde de KK goed. Sloeg de thermostaat ook af na het bereiken van de gewenste temperatuur (duurde naar mijn idee wel langer dan gebruikelijk). Nadat de temperatuur was merkbaar dat de thermostaat de koeling weer had ingeschakeld. Het buizensysteem werd heet tot aan de condensor. Daar bleef de temperatuur lauw maar bereikte niet meer de temperatuur die nodig was om de kast inwendig te koelen. Na weer een nacht op z'n kop deed de koelkast het na inschakelen wel weer tot de eerste uitschakeling. Dit bleef zich herhalen.

De koelkast nu vervangen voor een RML 10.4T en geen enkel probleem meer gehad. Deze kast werkt zelfs boven verwachting goed. Uit de stalling, stekker erin en binnen 3 uur is de temperatuur in het vriesvak onder 0. Na 5 uur zelfs de koelelementen die we erin hebben liggen, keihard bevroren. Ook op 12V tijdens een lange reis komt de temperatuur in het vriesvak niet boven de -7 uit en schommelt steeds tussen -11 en -7. Ben dus heel erg blij met deze koelkast die ik ongebruikt in nieuwstaat voor de halve prijs heb kunnen aankopen. Was uitgebouwd uit een nieuwe camper voordat deze in gebruik genomen was. Soms zit het ook wel eens mee :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » vr 10 jun 2022 08:17

Kijk...
Rigoreus maar erg afdoende blijkt wel...
Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen met die RML 10.4T


Blijft wel een gevoel over dat de "oude" KK het niet erg lang gemaakt heeft.
Want zo oud was ie zeker niet.... er zijn KK die al 30 jaar gewoon doordraaien.
Tja...soms he..

Fijn dat het nu werkt... en goed .!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 08:23

Wellicht is de les dus ook... Dat het omdraaien een tijdelijke oplossing is in de praktijk - en dat je naar vervanging moet gaan uitkijken bij dit soort problemen. Dat geeft je de tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door DV_t » vr 10 jun 2022 10:36

Ik heb een aantal weken geleden ook contact gehad met de dealer om de Slim Tower te vervangen voor de compressorvariant maar 2000 euro ex inbouw ging mij veel te gek.

Nog een keer de hele handleiding doorgespit om te kijken ik iets met de temperatuurregeling niet goed had. Uiteindelijk bleek de deur van de slim Tower een klein stukje open te staan door de vergrendeling die niet helemaal terug ging. Hierdoor heb ik mij dus drie jaar lang aan de koelkast geïrriteerd. Hij leek dus te sluiten maar stond al die tijd toch een paar millimeter open.
deur.PNG
deur.PNG (55.4 KiB) 935 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » vr 10 jun 2022 11:17

[re.gif]
Ik heb me al meerdere keren geiiriteerd aan dat rot knoppie.
Bij mij is het haast niet te verschuiven... gaat zo zwaar..
Dan is er idd wel eens een kans dat je het niet helemaal naar achteren schuitf.... en die kier ontstaat..
Daar let ik wel altijd op... maarrrrrr......

Misschien eens even demonteren en wat beter gangbaar maken.....goed plan.
Want ik gebruik het wel... ventileren van de KK na gebruik gaat gewoon heel goed in de voorste stand.
Doe ik een geel doekje tussen de deur en dan klappert het ook niet als je er zo mee rijd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Henri Berends » vr 10 jun 2022 16:16

Hoe krijg je zo'n slim Tower de caravan uit? Die passen toch niet door de deur?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 10 jun 2022 16:18

Slimtower koelkasten zijn hoog maar smal dus op zijn rug kan die wel door de deur
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » di 14 jun 2022 02:17

De SlimTower is 42cm breed. De deur heb ik niet opgemeten maar daar past ie prima doorheen hoor. Geen problemen gehad met uitbouw oude en inbouwen nieuwe koelkast. De RML10.4 heeft exact dezelfde maat in hoogte en breedte. Wel in de diepte iets meer maar ook daarvoor was nog ruimte genoeg aanwezig.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door iemand » di 14 jun 2022 14:24

Ik vraag me dan nog af... zou kloppen op de buis nog helpen. ipv koeskast op de kop scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » di 14 jun 2022 19:45

Kloppen op de buis, voor zover mogelijk over de hele lengte, hebben we ook geprobeerd. Ook al voordat we hem op z'n kop hebben gezet maar helaas, niets hielp. Na 1 cyclus waarbij de thermostaat de koelkast inschakelt en weer uitschakelt, werd na enige tijd de werking wel weer op gang gebracht maar nog voor de condensor werd de buis niet meer warmer dan lauw. Net boven de boiler was ie bloedheet. Zo warm dat de hittebestendige lak los kwam.

Na 2 weken omkeren en terug op de poten was ik het zat. Ik had er geen geloof meer in dat het nog goed zou komen. Ook bij Dometic hadden ze er geen verklaring voor. Zij gaven overigens aan dat het op z'n kop zetten niet wordt geadviseerd maar dat zij dit zelf ook wel eens deden :). De nieuwe KK functioneert prima en dus blij dat ik heb doorgepakt. Geeft toch wat meer rust op pad te gaan met apparatuur die gewoon werkt :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door Chris » di 14 jun 2022 21:25

Psies...

Het is een onwelkome kostenpost maar je biertje blijft nu wel koud...
Niemand die ook zegt dat kamperen gratis is...helemaal niet met al die luxe waar we toch mee op stap gaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door fendtjeplatin » wo 15 jun 2022 14:46

stj63 schreef:
di 14 jun 2022 19:45
Kloppen op de buis, voor zover mogelijk over de hele lengte, hebben we ook geprobeerd. Ook al voordat we hem op z'n kop hebben gezet maar helaas, niets hielp. Na 1 cyclus waarbij de thermostaat de koelkast inschakelt en weer uitschakelt, werd na enige tijd de werking wel weer op gang gebracht maar nog voor de condensor werd de buis niet meer warmer dan lauw. Net boven de boiler was ie bloedheet. Zo warm dat de hittebestendige lak los kwam.

Na 2 weken omkeren en terug op de poten was ik het zat. Ik had er geen geloof meer in dat het nog goed zou komen. Ook bij Dometic hadden ze er geen verklaring voor. Zij gaven overigens aan dat het op z'n kop zetten niet wordt geadviseerd maar dat zij dit zelf ook wel eens deden :). De nieuwe KK functioneert prima en dus blij dat ik heb doorgepakt. Geeft toch wat meer rust op pad te gaan met apparatuur die gewoon werkt :).
En de thermostaat al eens vervangen of wat verplaatst ?
Zou ook niet de eerste zijn die de geest geeft.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Problemen 230V Hobby Slim Tower 140 liter koelkast

Bericht door stj63 » wo 15 jun 2022 17:43

Thermostaat functioneerde zoals het hoorde. KK slaat keurig af bij ingestelde temperatuur en ook weer aan als de temperatuur opliep. Het is dat het koelproces in het buizensysteem na 1 cyclus niet meer op gang komt. De boiler wordt heet, de buizen naar omhoog ook maar bij de ingang van de condenser worden ze na 1 cyclus niet meer warm genoeg waardoor het verdampingsproces niet meer op gang komt. Na 1 nacht op z'n kop weer prima tot het moment dat de 2e cyclus in gang wordt gezet.

Thermostaat geeft keurig de opdracht opnieuw te verwarmen, het verwarmingselement doet ook wat ie moet doen. Ook nagemeten met een multimeter en neemt ongeveer het wattage af wat ie zou moeten afnemen. Bij de eerste cyclus wordt de condenser goed heet als bewijs dat ie z'n werk doet. Daarna niet meer. De oude KK inmiddels al tot schroot geperst denk ik en nu superblij met de nieuwe :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”