Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » ma 21 mar 2022 22:45

Beste mensen,

Een paar maanden geleden heeft mijn vriendin een caravan gekocht. Bedoeld om te 'pimpen' en niet als klus-object, dus een wat duurdere (want 'in top vorm') maar nog wel mooi oud. (begin 80-er jaren) Hij zag er inderdaad goed uit en had alles er op en er aan. (gas kacheltje, koelkastje, 2 pits fornuisje, luifel+voortent, nette gordijnen, kussens, geen geurtjes en vrij nieuwe banden, gekocht voor 2000,- ) Zelf een technische keuring laten doen en alleen de stekker hoeven te vervangen voor aan de auto omdat die wat gecorrodeerd was. Het feest kon beginnen. blij.gif

Afbeelding

Toen ze echter met de föhn het plastic behang verwijderde om daarna zelf een leuk verfje aan te kunnen brengen sloeg de stemming al gauw om. scratch.gif Er kwamen een paar zwartige plekken in het triplex van de wand tevoorschijn waarvan een paar ook wat zacht waren. :( Dus wendde ze zich tot haar vriend (zijnde ondergetekende) die eigenlijk alleen het hout voor het aanrechtje en de tafeltjes zou vernieuwen en het bed. Samen haalden ze met de multitool stukken triplex uit de wand en vervingen wat van de latjes rondom een van de ramen. En passant vervingen ze ook maar even raamrubber. Dat knapte wel op en gaf een goed gevoel. mrgreen.gif

Afbeelding

Later kwam er helaas nog meer ellende tevoorschijn. De linker zijwand van de caravan bleek over bijna de hele lengte donkere plekken te hebben, vooral bij de wielkast. zucht.gif

Nu mijn vraag: Zo'n caravan wand ziet er best simpel uit: Aluminium buiten laagje, 3mm triplex, latjes met isolatie er tussen, 3mm triplex. Dus dat is eenvoudig te vernieuwen. Maar bij de wielkasten zit een soort underlayment doosje tegen de wand van boven bekleed met een laagje aluminium. Het triplex van de wand lijkt achter dat underlayment doosje door te lopen, alsof dat er later tegenaan is gezet. Bij deze hoek is het hout rot en wil ik ook wat gaan vervangen. Maar ik wil niet te ver gaan in het slopen. Wat te doen? Moet dat underlayment met aluminium laagje weg om er goed bij te kunnen? Het zit allemaal met nietjes aan elkaar. Verschrikkelijk. stom.gif

Afbeelding

Het zou geweldig zijn als iemand hier een antwoord op heeft of mij uit kan leggen hoe de delen hier bij elkaar komen zodat ik weet hoe ik het kan aanpakken.
Dank!
Bijlagen
probleem 2.jpg
caravan stukje vervangen 3.jpeg
caravan foto 1.jpeg

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door sjaak109 » di 22 mar 2022 08:38

ik heb ook ooit zo iets aan de hand gehad. met goed fatsoen kon ik op 1 plek niet bijkomen zonder veel te slopen.
ik heb het "rotte" hout geïmpregneerd met epoxy speciaal hier voor bedoeld https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/mrbo ... eer-epoxy/
en daarna bekleed met epoxy en matjes. zelfs al zou de hele plaat wegrotten is de epoxy net zo stevig.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Chris » di 22 mar 2022 10:16

Jammer dat er bij de technische keuring geen vochtmeting is gedaan.
Dan was er meer boven water gekomen.
Want bij een ruim 40 jaar oude caravan kan je zoiets toch wel wat verwachten.
Mja...das nu helaas wat laat.

Ik kan op de foto's helaas niet goed zien waar nu de problemen zitten.
Kan je misschien nog wat foto's maken daarvan?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » di 22 mar 2022 13:05

Dank voor de link, Sjaak. Misschien ga ik er wel gebruik van maken. Maar eerst probeer ik nog wat meer inzicht te krijgen in hoe het in elkaar zit en dus hoe moeilijk/makkelijk het is om deze plekken op te knappen.

Chris: Ik heb hier nog wat meer foto's bijgevoegd. Het is de wand tegenover de ingang, en de wand waar het keukentje zit, wat ik dus deels al heb gedemonteerd om er bij te komen. Die hele wand is onderaan gepijnigd door vocht. Behalve het hout vervangen zou ik er dus ook goed aan doen te weten waar het vocht vandaan komt en hoe ik het lek dicht. Er zitten daar twee ramen (boven het keukentje en er links van) maar daar lijkt het niet vandaan te komen. Kan het zijn dat het van de ondernaad van de wand komt? Dus daar waar de wand aan de vloer vast zit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
probleem 2.jpg
probleem 3.jpg
probleem 1.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Chris » di 22 mar 2022 14:11

Hi Teet..

Nog steeds 3 foto's niet te zien.

Maar..komt het vocht op die plek niet uit opspattend water in de wielkuip wat ergens binnenkomt??

Ik heb een vochtmeter, een inductief type dus geen 2 meetpennen....daarmee kan je binnen vochtmetingrn mee doen.
Dan heb je vooraf een idee waar....maar niet precies waar / hoe het lekt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5740
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Morgoth » di 22 mar 2022 15:45

Het lijkt erop dat de overgang van wielbak naar caravanwand lekt. Maar heel erg is het niet want dan was het na 40 jaar al lang weggerot geweest. Zwart wil niet meteen zeggen dat het verrot is. Zo op het oog lijkt het me allemaal nog wel redelijk hard. Ik zou het allemaal laten zitten. Goed behandelen en van buiten netjes alles afkitten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Ikkeeindhoven » di 22 mar 2022 16:29

[re.gif] Dat dacht ik ook. Zo heel erg is het idd niet. Het lek zoeken, goed afkitten, en klaar. Ja nog x verflaag overheen of zo... Mss met tuinslang goed tegen de wielkas spuiten, kijken of je ergens het water binnen ziet komen.

teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » do 24 mar 2022 21:18

Chris schreef:
di 22 mar 2022 14:11
….
Nog steeds 3 foto's niet te zien.
Ja ik druk telkens op ‘plaats foto in text’ maar hij plaatst ze er onder. Ik neem aan dat je die wel gezien hebt?
Chris schreef:
di 22 mar 2022 14:11
….
Maar..komt het vocht op die plek niet uit opspattend water in de wielkuip wat ergens binnenkomt??
We denken van niet omdat ie nog bijna niet heeft gereden sinds we hem hebben. Maar wie weet.. als het al lang zo is..
Chris schreef:
di 22 mar 2022 14:11
….
Ik heb een vochtmeter, een inductief type dus geen 2 meetpennen....daarmee kan je binnen vochtmetingrn mee doen.
Dan heb je vooraf een idee waar....maar niet precies waar / hoe het lekt.
Handig!

teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » do 24 mar 2022 21:21

Ikkeeindhoven schreef:
di 22 mar 2022 16:29
[re.gif] Dat dacht ik ook. Zo heel erg is het idd niet. Het lek zoeken, goed afkitten, en klaar. Ja nog x verflaag overheen of zo... Mss met tuinslang goed tegen de wielkas spuiten, kijken of je ergens het water binnen ziet komen.
Gaan we doen. Alleen wat ik nog niet echt voor me zie is hoe ik de naden af kan kitten waar de wand van de caravan op de bodem is aangesloten. De aluminium strip zit daar heel strak tegen de ‘huid’ (bobbel-alu) van de caravan dus ik zal er haast niks tussen krijgen of het zit vooral er buiten. Of is daar een handigheid voor?

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Ikkeeindhoven » vr 25 mar 2022 00:18

Strip zal eraf moeten wil je het goed doen. Overdadig kit eromheen kitten kan ook, maar ziet er niet uit, en zal veel sneller ook weeer gaan lekken.

teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » vr 1 apr 2022 08:53

En dat ‘er af moeten’ is een kwestie van los trekken? Of zitten er onder de sierstripjes schroeven verstopt?

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door sjaak109 » vr 1 apr 2022 09:30

onder de sierstrip zitten schroeven. meteen nieuw stripje er in. kost geen drol.
ik heb bij onze huidige caravan de naad tussen zijwand en bodem opgevuld met epoxy verdikt met balloons.
deze week ietwat door een aanrijding van vorige eigenaar. en daardoor kwam er vocht binnen.
de epoxy heb ik aan de binnenkant precies in de hoek vloer/wand gesmeerd zoveel dat het er onder weer uitpuilde.
als deze caravan ooit wegrot blijft dat gedeelte goed .
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

teet
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2022 10:31

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door teet » za 9 apr 2022 09:32

Dank Sjaak!

Ik voeg wat foto’s bij van de wielkast en de rand (wand-vloer). Je ziet de kunststof wielkast (bruin) Die zit van boven met drie dunne koperen schroefjes vast. Van onder (ook gefotografeerd) op het hoekpunt met iets wat op een nagel lijkt. (Platte gladde kop zonder iets) Je ziet verderop in de rand waar de vloer aan de wand zit schroefjes door het aluminium profiel zitten. Sierstrip is aan de onderkant uiteraard weggelaten.

Ik ga dus proberen het spatscherm los te halen. Aan de binnenkant van de wielkast lijkt een dik zwartig goedje te zitten waarmee de wielkast van binnen is beschermd. Ik vermoed dat ik dat na deze operatie weer aan moet brengen. Wat is het?
Bijlagen
71A89B61-C0F6-47E5-8DF9-5DCE21A757E7.jpeg
C5AA1730-41DA-49C8-A8C8-609D81F91EE2.jpeg
DF507FC1-493A-4BEB-B725-71CE7B3840FA.jpeg

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Vraag houtrot rond wielkast aanpak - van Pimp project tot kluscaravan

Bericht door Ikkeeindhoven » ma 11 apr 2022 16:48

Dik zwart goedje lijkt mij gewoon kit. En die nagel is een druk popnagel (geen idee hoe ze officieel heten), die moet je er gewoon uitwippen zeg maar..

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”