Hoe oud zijn nieuwe banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
torrente
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door torrente » vr 18 mar 2022 16:44

Voor mijn Knaus Sudwind wil ik nieuwe banden kopen. Het worden Hankook banden. De vraag is alleen wat zal het productie jaar zijn. Nou weet ik wel dat je dat op de band kan zien aan de DOT-code maar ik wil geen banden die al 1 of 2 jaar oud zijn. In dat geval moet je binnen een paar jaar weer nieuwe banden omdat ze niet ouder mogen zijn dan zes jaar van de verzekering. Hoe kijken jullie hier tegenaan en of hoe lossen jullie dat op.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door nonblond » vr 18 mar 2022 16:51

Voor de auto winterbanden besteld op internet en deze waren 9 weken oud. Degene die ze monteerde had net beweerd dat hij ze nooit op internet zou kopen, omdat die veel te oud waren en dat hij ze veel jonger leverde voor hetzelfde geld. Beide bleek niet te kloppen. Voor de caravan banden bij de dealer prijsopgave laten doen. Vond ik te duur, maar die had nog een set banden van twee jaar oud en die kon ik met 50% korting kopen. Vond ik een goede deal dus gedaan.

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Hermanus » vr 18 mar 2022 17:08

Heel simpel. Ik doe dit al jaren zo: Banden kopen en daarbij bedingen dat ze van 2022 zijn. Na montage contoleren, en pas betalen als dit klopt.

Ad-max
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 18:35

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ad-max » vr 18 mar 2022 17:11

Mijn bandenboer besteld de juiste banden. Als ze te oud zijn gaan ze direct weer terug naar de leverancier. Pas bij acceptabele dot worden ze gemonteerd.

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Opa-Ei » vr 18 mar 2022 17:44

1 X bij een caravan bedrijf in Mijdrecht een "BOVAG" keuring laten doen en gelijk nieuwe banden erop laten leggen.
Wat schetste onze verbazing bij terugkomst bij de stalling dat de stallingsbeheerder zei er liggen banden om die 2 1/2 jaar oud zijn.
Dat heeft nog een heleboel problemen gegeven om er echt nieuwe banden om te krijgen, maar de aanhouder wint.
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Niels83 » vr 18 mar 2022 17:50

Zoveel scheelt het online bestellen of bij een banden zaak er onder laten leggen. Ik zat te kijken naar hankook voor de auto. Goedkoopste 60veuro, bij profil 77 euro. Bij die laatst kun je gewoon eisen dat ze van dit jaar zijn. Online is het een gedoe, als ze oud zijn dan is terug sturen best lastig

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » vr 18 mar 2022 18:26

Van https://www.autobandenmarkt.nl/FAQs/Vra ... anden-1190
Zijn de banden ook nieuw?

Wij leveren uitsluitend nieuwe banden uit lopende produktie aan. Wij markeren magazijn artikelen die ouder dan 2 jaar zijn als DOT artikel met het jaar van productie. Aan de hand van de DOT markeringen op de wang van de band kunt u de kalender week en het jaar van productie vinden. Let u er wel op dat door een vakkundige opslag in de loop van de tijd de specifieke eigenschappen van het materiaal kan verbeteren, omdat de band niet direct door gebruik in het verkeer de tijd krijgt om verder uit te harden. Volgens de BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) gelden bij een vakkundige opslag banden tot 3 jaar als fabrieksnieuw en tot 5 jaar als nieuw.
Ik zou voor aanschaf, zeker op een caravan, altijd met de bandenleverancier afspraak maken over welke DOT je minimaal wenst.
Vooropgesteld dat je van zeg oktober tot april toch niet met de caravan weg gaat, maakt het niet uit of je DOT3921 of DOT1322 hebt (en alles wat ertussen ligt).

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door iemand » vr 18 mar 2022 18:36

torrente schreef:
vr 18 mar 2022 16:44
omdat ze niet ouder mogen zijn dan zes jaar van de verzekering.
Vraag dan eerst maar eens na bij de verzekering HOE ze dat bedoelen.
Ik denk.... 6 jaar NA plaatsen. Maw gewoon de bon bewaren.

Anders worden er 4Q van elk het jaar geen banden vernieuwd.

Enneh 6 jaar limiet is achterhaald.... Advies is binnen10 jaar vervangen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door PD » vr 18 mar 2022 18:43

Niet ouder dan 2 maanden accepteren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jekihero

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jekihero » vr 18 mar 2022 19:09

Begin deze week 5 banden gekocht bij bandenleader.nl

DOT 0322

Ad-max
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 18:35

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ad-max » vr 18 mar 2022 19:11

iemand schreef:
vr 18 mar 2022 18:36


Enneh 6 jaar limiet is achterhaald.... Advies is binnen10 jaar vervangen.
Na 10 jaar vervangen zal voor menig caravanner inhouden de complete caravan vervangen ipv alleen de band... Veel banden halen de 10 jaar vast wel, maar jij zou maar net die set hebben die na 7 jaar klapt...en dat zijn er ook genoeg .

Voor mij: better safe than sorry. Reken eens uit wat het verschil aan kosten is bij vervanging na 6 jaar en vervangen na 10 jaar. Voor die paar Euro zit ik liever rustig in de auto.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Wally » vr 18 mar 2022 20:43

[re.gif]

Oorzaak van een klapband binnen 7 jaar is eigenlijk altijd;
- een te slappe band
- een te hoge snelheid
- binnen een dag in Spanje op het strand willen liggen.

Frans

workel

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door workel » vr 18 mar 2022 21:08

[re.gif]
Kan aan mij liggen maar ik snap het gecreëerde probleem niet.

Als je banden koopt, locale bandenboer, Profile, Kwikfit of online dan zal je altijd banden kopen die nieuw zijn het een recente dotcode. Online worden oude banden met oude dotcode apart aangeboden is mijn ervaring bij bandenconcurrent.

Ik heb nog nooit voor de auto's, caravan's of winterbanden e.d. meegemaakt dat ik nieuwe banden kocht en banden heb ontvangen met oude dotcode.

Je maakt je druk om helemaal niets.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door BertJan » vr 18 mar 2022 21:14

online banden kunnen tot 3 jaar oud zijn zonder dat dit wordt vermeld, dit geven diverse leveranciers aan dat dit het geval kan zijn.

Troll2006
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Troll2006 » vr 18 mar 2022 21:17

@ Workel
Nou, ik wel. Ondanks duidelijk de afspraak dat nieuwe banden geleverd zouden worden toch banden van een jaar oud gemonteerd. Wel korting gekrgen na klagen, dat wel.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Wally » vr 18 mar 2022 21:18

workel schreef:
vr 18 mar 2022 21:08

Ik heb nog nooit voor de auto's, caravan's of winterbanden e.d. meegemaakt dat ik nieuwe banden kocht en banden heb ontvangen met oude dotcode.
Jij misschien niet, anderen wel.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mar 2022 21:25

Wally schreef:[re.gif]

Oorzaak van een klapband binnen 7 jaar is eigenlijk altijd;
- een te slappe band
- een te hoge snelheid
- binnen een dag in Spanje op het strand willen liggen.

Frans
Die laatste twee punten slaan nergens op, zolang je de snelheidscodering niet overtreed is er niets aan de hand en er staat ook nergens dat je maar een paar uur per dag mag rijden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Wally » vr 18 mar 2022 21:30

[re.gif]
Natuurlijk wel, in combinatie met een te slappe band.
Een te slappe band is in 90% van de gevallen de oorzaak.

Ook bij banden jonger dan 6 jaar.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mar 2022 21:35

Blijft alleen de te slappe band over!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Wally » vr 18 mar 2022 21:38

[re.gif]

Nee hoor, doe je het rustig aan dan kom je ook met een te slappe band in Spanje.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ab » vr 18 mar 2022 23:25

Nee, dat red je echt niet.
Een te slappe klapt of gaat kapot door te weinig draagvermogen.
De druk in de band bepaalt het draagvermogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door workel » zo 20 mar 2022 11:38

Troll2006 schreef:
vr 18 mar 2022 21:17
@ Workel
Nou, ik wel. Ondanks duidelijk de afspraak dat nieuwe banden geleverd zouden worden toch banden van een jaar oud gemonteerd. Wel korting gekrgen na klagen, dat wel.
BertJan schreef:
vr 18 mar 2022 21:14
online banden kunnen tot 3 jaar oud zijn zonder dat dit wordt vermeld, dit geven diverse leveranciers aan dat dit het geval kan zijn.
@Troll2006, dat accepteer je dan toch niet, snap ook niet dat je dan korting accepteert. Ik zou de auto netjes laten staan en wachten op een belletje dat er banden onder lagen met een actueel dotcode.

@BertJan, wat een ander aangeeft is niet de maatstaaf, bij bandenconcurrent (heb ik al wat banden gekocht) word het keurig netjes vermeld als er een oude dotcode word aangeboden. Dus alles over een kamscheren dat online de boel geflest word is in mijn ogen niet een reëel beeld.

Maar ja laat iedereen een keuze maken die het beste bij hem of haar past, ik kies of on-line of locale bandenboer.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » zo 20 mar 2022 11:55

Ach ik let er gewoon nooit op. Banden die in een magazijn opgeslagen zijn verouderen maar heel langzaam. En bovendien vervang ik ze binnen 10 jaar. Dus al zou een band een DOT code uit begin 2021 hebben - couldn't care less. Er is maar één DOT code waar je wel op moet letten:
IMG_20220320_114738.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » zo 20 mar 2022 12:01

Volgens de wetten van de natuur, kan de band indien goed behandeld , 10 jaar gebruikt worden ( indien loopvlak niet versleten) . Dan nog 2 jaar na productie bewaard, en als nieuw beschouwd.
Dit schrijven bandenfabrikanten, VACO en ANWB ook.

Dan is het zaak om verzekeringen, BOVAG, Tempo 100 zover te kriijgen, dat ze dit accepteren.

Nu wordt het omgedraaid, en willen we zo kort geleden mogelijk geproduceerde banden om aan de , naar mijn mening, onredelijke en achterhaalde eisen van die organisaties te voldoen.

Tegenwoordig moeten we ook nog aan het millieu denken, en als gemiddelde gebruiksduur van 6 naar 8 jaar zou gaan, dan scheelt dat weer een boel banden die welliswaar verplicht gerecicled moeten worden, maar dit is nog steeds niet echt millieuvriendelijk te doen.

Dus verenigen en die instanties in de tang nemen .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ab » zo 20 mar 2022 12:10

Gelukkig dat banden niet zo snel verouderen. mrgreen.gif
Ik heb al 2 maanden 4 nieuwe banden liggen.. 4 seizoens.
Voor mijn camper. Nog geen tijd gehad om ze erop te leggen.
De bedoeling was al een paar keer op zaterdagen maar het weer was zo mooi, dat het effe moest wachten..
De oude banden doen het ook nog wel effe, eigenlijk kunnen ze nog best een jaar mee..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”