Hoe oud zijn nieuwe banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » vr 1 apr 2022 00:10

Ja, ik rij als een oude krant en ben een profiteur bovendien (O nee: dat heet "slim" in het huidige tijdsgewricht). Ik wil de andere zijkant ook laten vernieuwen - om de symmetrie te herstellen. Vandaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » vr 1 apr 2022 00:15

ronk schreef:
do 31 mar 2022 23:09
[re.gif]
Waarom dan niet om 5 jaar ?
Of 4 jaar ?
In Amerika is het dringend advies voor travel-trailers, de banden na 4 jaar te vervangen.
Daar ST banden Special Trailer die voor 65mph ( =104kmpu) uitgerekend zijn in hun maximum draagvermogen. Beetje harder rijden en /of beetje meer gewicht op de band, en oververhitting treedt op, wat maar nul keer voor mag komen in het bandengebruik.
De klapband of loopvlakloslating kan dan pas jaren later optreden, als de beginnende scheurtjes ver genoeg gescheurd zijn, wat je daarna ook doet.

De meeste grotere maten hebben 6 loadindex stappen hoger dan vergelijkbare LT band ( eur C-band)
, =18% meer draagvermogen bij zelfde druk.
Vergelijk " onze" 10% regel , 10% meer draagvermogen bij 10% hogere druk, max 100kmpu, en dat gaf al vask problemen.
Heeft in verleden veel bandproblemen gegeven, vergelijkbaar met " onze" oude 10% regel voor gewone autobanden.

Denk dan ook dat die korte vervangingscyclus ontstaan is door verkeerde keuzes van de banden en caravan-handel. In USA vanwege het ST verhaal, en in Europa door de oude 10% regel, en daar moeten wij als gebruikers voor boeten.

Dus die korte vervangingscyclus is nu achterhaald door niet meer gebruik van de oude 10% regel, hoewel dat ,denk ik , nog steeds wettelijk toegestaan is.

Maar een band haalt niet zomaar de 10 jaar gebruik.
Om de kans daarop zo groot mogelijk te maken .
1. Bandendruk voeren met ruime reserve.
2, ( bij stilstand) beschermen tegen zonlicht ( UV)
3. Niet stallen bij werkende (elektrische ) apparaten , die peroxiden , als Ozon, produceren.

En dus bij die jaarlijkse controle, dient vooral op verouderingsverschijnselen gelet te worden, als scheurtjes.

Zelf heb ik ooit een TV programma gezien, waarin banden voor hergebruik, getest werden , door op spanning, op het loopvlak met een hamer te slaan , aan het geluid konden ze dan horen of er holtes in zaten, die dan door oververhitting ontstaan zijn. Dus onderspanning of overbelasting.

Als je een 2ehands caravan koopt, zou ik de banden vervangen omdat je niet weet hoe de vorige eigenaar met de banden is omgesprongen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » vr 1 apr 2022 00:21

Hé interessant. Over twee weken - mede naar aanleiding van jouw bijdragen - laat ik andere reinforced banden monteren met een hogere load-index, zodat ik een hogere veiligheidsmarge heb.

Verder dat meppen met een hamer....bij dure banden of gecoverde banden (zoals die veel bij stadsbussen werden toegepast meen ik) zou je kunnen overwegen om het met ultrasoon te controleren - echografie zeg maar. Delaminatie onder het loopvlak zou je snel ontdekken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » vr 1 apr 2022 07:48

Dat schreef ik 2 weken geleden ook al, kijk naar een hoger draagvermogen ipv het merk. Want ik zie velen hun voorkeur uitspreken voor een bepaald merk, maar niet voor een hogere loadindex.
Mijn keuze zou zijn om altijd te kiezen voor de band met de hogere loadindex, vooropgesteld dat het een A merk betreft en dat deze onder de caravan past. En dan is het mogelijk dat jouw favoriete merk die band niet in het assortiment heeft zitten in de maat die jij nodig hebt, maar een ander A merk wel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » vr 1 apr 2022 08:27

Klopt. Ik had mij laten leiden door de kosten (het zat financieel even tegen) en maar 10% marge gehanteerd. Nu een vettere marge, en eveneens reinforced, en volg het advies van PD om stalen ventielen te monteren ivm montage tpm sensoren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ron » vr 1 apr 2022 09:25

Jadatis schreef:
vr 1 apr 2022 00:15
Heel verhaal
Ik ben het helemaal met je eens. thumbup.gif

De stelling van mij waarom geen 5 of 4 jaar richting @PD .
Was meer als bedoeld , als je zo op veiligheid bent waarom dan niet eerder als 6 jaar.
Waar leg je als "Leek" de grens als de fabrikanten een hogere grens hanteren.
Uiteraard met de door jou genoemde voorwaarden van gebruik.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » vr 1 apr 2022 20:35

Nu kun bij je die jaarlijkse controle niet alles controleren , dus blijft altijd een zeer kleine kans dat de band toch beschadigd is zodat klapband of loopvlakloslating kan optreden.

Als de BOVAG eenmaal om is, zouden die een cursus bandcontrole kunnen geven , met de barstjes en uitstulpingen , maar ik denk dat de hamermethode ook zeer nuttig is. Versleten loopvlak zal bij caravans niet zo vaak voorkomen maar dat zien ze zo.

De 6 jaar of korter fans schrijven dan , zie je wel.
Maar ook een spijker of schroef kan de band doen leeglopen, en daar helpt geen goede zorg en controle tegen.

Maar moet je daarom blijven bij 6 jaar, ik vind van niet.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door theotrucker » za 2 apr 2022 01:14

Tempoverschil in Duitsland met 100 km/u Zulassung is natuurlijk geen 10% maar 25 %.
De standaard maximum snelheid in Duitsland voor personenauto's met aanhangwagen is namelijk niet zoals in Nederland 90 km/u maar 80 km/u.
Dezelfde maximum snelheid als logischerwijze ook voor vrachtauto's.
Er zijn nog steeds Nederlanders die denken dat ze met dezelfde snelheid als in Nederland door kunnen hobbelen zonder ontheffing.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » za 2 apr 2022 21:06

[re.gif]
Doel je nu met 10% en 25 % op de oude 10% regel?
Dan even voor het goede begrip.
De oude 10% regel was dat je 10% bij de maxload mocht tellen bij personenauto-banden, als je de referentiedruk met 10% verhoogde en max 100kmpu aanhield, wat terecht 25% harder is dan 80kmpu.
En die 100kmpu is niet toegestaan in Nederland , toen de regel ingevoerd was zelfs max 80kmpu, dus volgens de theorie had je dan nog die 20kmpu harder als reserve.
Maar in frankrijk mocht je soms wel 100kmpu, en dan zat je met die oude regel al aan de grenzen.
Beetje harder of iets neer gewicht op een band, en de schade was toegebracht.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door stj63 » do 7 apr 2022 00:25

TFJ schreef:
do 31 mar 2022 23:50
[re.gif] [re.gif]
Zit je combinatie onder de 3500 mag in in Frankrijk gewoon legaal 130 zonder dat daar eisen aan worden gesteld.
Dan stelt die tempo100 in Duitsland niets voor.
Gaat hier dan wel over F.3 op het kenteken van de auto. Wat het werkelijk gewicht is doet er niet toe (kan ook niet want de camera kan niet wegen). De camera's detecteren een aanhanger en F.3 op het kenteken van de auto geeft dan een grens aan. In mijn geval 4.200. Dat weeg ik nooit. Met m'n nieuwe caravan kom ik daar nu misschien wel dichter in de buurt maar dat doet er helemaal niet toe. F.3 op kenteken is hoger dan 3.500kg dus netjes 90 rijden.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » do 7 apr 2022 08:57

[re.gif]
Al dit soort zaken is inderdaad gekoppeld aan de op de kentekens opgegeven Toegestane Max. Massa's (TMM).
Als F.3 (= treingewicht) niet is gespecificeerd dan geldt de som van TMM auto + TMM caravan.

Maar waar ik eigenlijk op doelde is dat er in Frankrijk verder geen eisen zijn die Tempo 100 wel heeft. (bijvoorbeeld eisen aan schokbrekers, banden, oplooprem). Zo mag je in Frankrijk met een torsieas geveerd aanhangertje zonder schokbrekers met banden van 12 jaar oud gewoon 130 over de péage.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”