Hoe oud zijn nieuwe banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Troll2006
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Troll2006 » do 31 mar 2022 01:14

workel schreef:
zo 20 mar 2022 11:38

@Troll2006, dat accepteer je dan toch niet, snap ook niet dat je dan korting accepteert. Ik zou de auto netjes laten staan en wachten op een belletje dat er banden onder lagen met een actueel dotcode.
Dat wil ik best uitleggen. Ik kreeg toen ik zag dat de gemaakte afspraak (dot code van het huidige jaar) niet nagekomen was en daarover reclameerde direct een prima korting. Dat en het feit dat mijn verzekering 10 jaar hanteert heeft mij doen beslissen dat het voor mij voordelig was om het aanbod te accepteren.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.

workel

Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door workel » do 31 mar 2022 13:35

(Wegens onnodig quoten aangepast)


Dat is dan duidelijk, neemt niet weg dat dit een standaard beleid is bij bandenleveranciers, online of vanuit een vestiging. Klagen hierover is dan onterecht om de reden dat je een prima korting hebt gehad.

Ik herken namelijk niet het beeld dat er een oude dotcode word aangeboden, maar dat is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jan van Vijven » do 31 mar 2022 13:53

Zelfs onder nieuwe auto’s zitten soms oudere banden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » do 31 mar 2022 14:01

Lees nog eens mijn post op blz1 een na laatste, over de leeftijd van banden.
Als een verzekering zegt dat je op een been moet gaan staan als je schade indient, doe je dat toch ook niet, en neem je een andere verzekering.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » do 31 mar 2022 15:56

[re.gif]
Helaas hanteren diverse verzekeringsmaatschappijen eenzelfde beleid t.a.v. de banden, daarmee wordt de spoeling al wat dunner.
Zijn er dan ook nog andere wensen hebt m.b.t. het verzekering van de caravan wordt het nog lastiger om de juiste maatschappij te vinden en loopt de premie met een beetje pech nog verder op.
Daarom conformeer ik me maar gewoon aan die 6 jaar, onder de streep wellicht de goedkoopste oplossing.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » do 31 mar 2022 16:21

Waar is de tijd gebleven , dat we nog op de baricaden gingen staan om redelijke eisen er door te krijgen.

Ja, je moet nu handelen naar de regels die opgelegd worden, maar eigenlijk moeren we er gezamelijk voor strijden, dat dit veranderd.
Tegenwoordig met internet, kun je zo een petitie starten.
Ik ben daar niet zo bekend mee hoe dat moet, maar anderen hier misschien wel.
Nog wat organisaties als ANWB, VACO, en bandenfabrikanten zien mee te krijgen.
Ook Camperforum wil dan misschien wel meedoen hoewel campers vaak al van 10 jaar max uitgaan, maar daar ook liefst banden met recente DOT-datum vaak gewenst.

Zelf google ik geregeld op bandendruk , en mail dan bedrijven aan, die in hun info die 6 jaar aanhouden.
Individuele BOVAG bedrijven verschuilen zich dan achter de BOVAG maar vaak schuiven mijn mails in een 4e dimensie ( dementie) , want geen antwoord.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

workel

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door workel » do 31 mar 2022 18:13

[re.gif]
@Jadatis,
Onbegonnen werk kost veel tijd en levert geen resultaat op. Zolang er schade geclaimd word bij de caravan verzekering zal de verzekering maatschappij zaken gaan aanscherpen. Daar verander je als individu niets aan, accepteren of naar een andere maatschappij.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Wally » do 31 mar 2022 20:27

@Jadatis,
Zelf google ik geregeld op bandendruk , en mail dan bedrijven aan, die in hun info die 6 jaar aanhouden.
Individuele BOVAG bedrijven verschuilen zich dan achter de BOVAG maar vaak schuiven mijn mails in een 4e dimensie ( dementie) , want geen antwoord.
Zolang ze het enigszins kunnen verkopen houden ze vast aan 6 jaar. Het is ook handel. knipoog.gif

Een echte kampeerder die 60 jaar met de caravan erop uit trekt koop bij vervanging om de 6 jaar, 9 paar nieuwe banden.
Bij vervanging om de 10 jaar slechts 5 paar.

Frans

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Jadatis » do 31 mar 2022 20:37

Maar ik denk dat zelfs de overheid mee is te krijgen. Want goed voor het millieu.
Ga toch eens kijken of ik op dit forum en camperforum, een handtekeningenlijst kan verzamelen, als eenling wordt je vaak weggeschoven.

Ik onderteken ook vaak de brieven van Amnesty International, en af en toe geven die bericht van mensen die vrij gekomen zijn.

Dus zeggen dat je geen moeite hoeft te doen, komen we niet verder mee.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » do 31 mar 2022 22:35

Kom op zeg: we stellen ons echt op als een stelletje "suckers". Echt. Een verzekeraar die idiote voorwaarden stelt kan de pot op. (En de voorwaarden zijn idioot, omdat bandenfabrikanten zelfs stellen dat hun banden langer meegaan dan 6 jaar). Voor een dergelijke verzekeraar 10 anderen. Bewijs: hier een link naar mijn polis: https://iak.nl/~/media/iak/files/partic ... f?la=nl-nl

Niks te "de banden mogen maximaal 6 jaar oud zijn. ". Laat maar zien waar dat in de polisvoorwaarden staat.

En dan nog wat: ik heb in de twintig jaar dat ik deze caravan in mijn bezit heb twee keer schade gereden - allebei de keren onze schuld. In beide gevallen werden er geen vragen gesteld en gewoon uitgekeerd. Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden. We zitten -kortom- weer problemen te verzinnen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ron » do 31 mar 2022 22:55

Bij Aveco staat dit in de polis.
10 jaar dus. thumbup.gif
Schermafdruk van 2022-03-31 22-54-37.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » do 31 mar 2022 23:02

Bijvoorbeeld. En in mijn polis staat het zelfs helemaal niet vermeld.

Zoals wel vaker hier: Een hoop angsthazerij om niets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door PD » do 31 mar 2022 23:08

dieseltijger schreef:
do 31 mar 2022 23:02
Zoals wel vaker hier: Een hoop angsthazerij om niets.
Dat is slechts ten dele juist....... voor de Tempo100 ontheffing wordt wel de eis van maximaal 6 jaar gesteld. Bovendien, waarom besparen op veiligheid, dus gewoon elke 6 jaar preventief vervangen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ron » do 31 mar 2022 23:09

[re.gif]
Waarom dan niet om 5 jaar ?
Of 4 jaar ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » do 31 mar 2022 23:40

dieseltijger schreef:
do 31 mar 2022 22:35
En dan nog wat: ik heb in de twintig jaar dat ik deze caravan in mijn bezit heb twee keer schade gereden - allebei de keren onze schuld. In beide gevallen werden er geen vragen gesteld en gewoon uitgekeerd.
Vandaar dat de premies voor een caravanverzekering zo belachelijk hoog zijn whistle.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » do 31 mar 2022 23:41

Ja tempo 100..... veiligheid voor alles....hmmm..... Het is evident dat rijden met een hogere snelheid meer risico's met zich meebrengt, toch? Want: de vereiste reactietijd wordt korter bij hogere snelheden, bij een botsing zijn de gevolgen bovendien ernstiger vanwege de hogere energie die vrij komt bij botsingen. Die 10% extra snelheid zorgt voor 20% extra kinetische energie immers?

"Veiligheid voor alles" begint dan logischerwijs met: geen tempo 100 rijden whistle.gif , of de natuurkundige wetten zijn op dit forum niet meer van toepassing scratch.gif of sommigen hebben het niet zo goed begrepen op de middelbare school whistle.gif
Laatst gewijzigd door dieseltijger op do 31 mar 2022 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » do 31 mar 2022 23:48

TFJ schreef:
do 31 mar 2022 23:40
dieseltijger schreef:
do 31 mar 2022 22:35
En dan nog wat: ik heb in de twintig jaar dat ik deze caravan in mijn bezit heb twee keer schade gereden - allebei de keren onze schuld. In beide gevallen werden er geen vragen gesteld en gewoon uitgekeerd.
Vandaar dat de premies voor een caravanverzekering zo belachelijk hoog zijn whistle.gif
Ik heb inderdaad de premie er uit: Er moest nieuwe beplating over de bestaande worden aangebracht wegens een verloren gevecht in het pikkedonker met een rhododendron struik Spuitwerk, bestickering... Nu nog even de andere kant aan de beurt laten komen - svp trouw jouw premie blijven betalen, voor niets gaat alleen de zon op. blij.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » do 31 mar 2022 23:50

[re.gif] [re.gif]
Zit je combinatie onder de 3500 mag in in Frankrijk gewoon legaal 130 zonder dat daar eisen aan worden gesteld.
Dan stelt die tempo100 in Duitsland niets voor.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ron » do 31 mar 2022 23:55

Die 6 jaar is allang door de fabrikanten zelf achterhaald.
En de tempo 100 keuring zou zijn eisen daarop ook moeten aanpassen.
De fabrikanten hebben hun banden getest en de grens van 10 jaar gesteld.
Dat zou voldoende moeten zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » do 31 mar 2022 23:56

dieseltijger schreef:
do 31 mar 2022 23:48
svp trouw jouw premie blijven betalen, voor niets gaat alleen de zon op. blij.gif
Ik heb in mijn leven nog nooit beroep op enige verzekering nodig gehad whistle.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door Ron » do 31 mar 2022 23:58

[re.gif] [re.gif]
Als je echt om veiligheid geeft.
Rij je met de caravan geen 130 km/h ook al mag het wel.

Ik heb een keer de verzekering nodig gehad.
Een hagelbui liet het dak van de stalling boven op mijn caravan instorten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » vr 1 apr 2022 00:00

Nog erger: 40 km/u harder dan 90 km/u. 2 keer zoveel energie die vrijkomt bij een botsing. De kortere reactietijd, en de impact hiervan valt echt volkomen in het niet / is peanuts in vergelijking met het gebruik van banden met een DOT code ouder dan 6 jaar.

Heerlijk die schijnzekerheid van regeltjes en stickers. awhoea.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » vr 1 apr 2022 00:01

TFJ schreef:
do 31 mar 2022 23:56
dieseltijger schreef:
do 31 mar 2022 23:48
svp trouw jouw premie blijven betalen, voor niets gaat alleen de zon op. blij.gif
Ik heb in mijn leven nog nooit beroep op enige verzekering nodig gehad whistle.gif
En toch ben je verzekerd stom.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » vr 1 apr 2022 00:02

ronk schreef:
do 31 mar 2022 23:58
Als je echt om veiligheid geeft.
Rij je met de caravan geen 130 km/h ook al mag het wel.
Gezien het verbruik is het een stuk veiliger voor mijn portemonnee om rond de 80 op de CC te rijden knipoog.gif

TFJ

Re: Hoe oud zijn nieuwe banden

Bericht door TFJ » vr 1 apr 2022 00:07

dieseltijger schreef:
vr 1 apr 2022 00:01
TFJ schreef:
do 31 mar 2022 23:56
Ik heb in mijn leven nog nooit beroep op enige verzekering nodig gehad whistle.gif
En toch ben je verzekerd stom.gif
Jij bent verzekert omdat je brokkenpiloot bent?

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”