Uniroyal of Hankook

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Uniroyal of Hankook

Bericht door Rony_T » do 17 mar 2022 08:21

scratch.gif Ik moet nieuwe banden maat 195/70 - R15C lastindex 104, op mijn caravan Fendt 515 SG. Ik dacht de Hankook Vantra omdat ik hier lovende commentaren gelezen heb. Maar mijn bandenboer biedt me nu Uniroyal Raintyre aan. Heeft er iemand ervaring met deze band? Wat denken jullie?
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Hermanus » do 17 mar 2022 09:30

De Uniroyal Raintyre is een specifieke band met heel veel waterafvoer, dus speciaal voor veel regen. Dit zou aquaplanning voorkomen.
Ik denk dat dit voor een caravan niet van toepassing is, dus zou ik toch gaan voor de Hankook.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Jadatis » do 17 mar 2022 11:14

Eerst even gegoogled, en de 104 is voor snelheidscode Q en hoger, dus geen " for trailer use only band.
Wel een daarvan tegengekomen met 106N.

Uniroyal staat bekend om zijn regenbanden, en zit nu in de Continental groep. Sterker nog Uniroyal heeft de regenband uitgevonden.
Op zich zit dat regengeschiktheid zeker niet in de weg, dus als die goedkoper zijn, gewoon doen.

Als je daarvoor kiest, kijk dan eens op de bandwang of ze nog steeds naast de referentiedruk direct achter de 104/102R van 65 of 69 psi, ook verderop achter maxload verhaal in kg en lbs, ook nog steeds de " maximum inflation pressure" zetten van 10 psi hoger tussen haakjes, met daarvoor eerst in kPa exact omgerekend van psi.

Beide drukken zijn koud gemeten.
Dus als temp van gasmengsel in de band zelfde is als de lucht buiten de band.
Dat is wanneer lang genoeg niet mee gereden , en geen externe factoren als zon op de band, wat tegenwoordig als definitie van koude druk bestempeld wordt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

workel

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door workel » do 17 mar 2022 11:20

[re.gif]
Dat word dan opzoek naar een andere bandenboer.

Heb nu op 3 caravans de Hankook Vantra gehad en die bevallen mij prima. Op de nieuw te leveren Fendt laat ik de banden vervangen door Hankook. De Firestone banden worden 2 reservewielen waarvan ik er 1 ga gebruiken en die andere gaat in de verkoop.

Wellicht een online leverancier die of thuis komt wisselen of een adres heeft waar je de banden kunt laten vervangen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Niels83 » do 17 mar 2022 11:57

Waarom gelijk naar een andere banden boer. Je kunt toch zeggen dat je iets anders wilt.

TFJ

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door TFJ » do 17 mar 2022 12:18

Op mijn Fendt 465 liggen Semperit Van Life 205/70 R15 C 106/104 R (950kg) banden.

Als ik die ga vervangen dan is mijn idee om naar 215/70 R15 C 109/107S (=8PR en 1030kg) te gaan.
Bijvoorbeeld de Continental Contivancontact 100, maar een ander A-merk band is mij om het even. Ik heb meer vertrouwen in het hogere draagvermogen van een band dan van welk (A) merk het is.

TFJ

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door TFJ » do 17 mar 2022 12:20

workel schreef:
do 17 mar 2022 11:20
Wellicht een online leverancier die of thuis komt wisselen.
Let goed op de DOT code, dat je geen "oude" banden krijgt, wat nog wel eens wil gebeuren bij die online prijsstunters.

Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Uniroyal of Hankook

Bericht door Rony_T » do 17 mar 2022 13:07

Nog even wat meer info. De bandenboer kan beide merken leveren. Prijs is nagenoeg hetzelfde op €15 na. De banden zijn beide 8-PR wat betreft wangstijfheid. Zijn beiden nieuwe banden met recent DOT- nummer. Dus ?
scratch.gif
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door princewv » do 17 mar 2022 13:13

Hankook!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Morgoth » do 17 mar 2022 13:15

Ik begrijp niet waarom je een regenband zou nemen op een caravan. De caravan rijdt altijd in het droge spoor van de auto. Daarbij heb ik ook nog nooit gehoord van problemen met aquaplaning bij caravans. De caravanwielen zijn immers niet aangedreven en de snelheden liggen zeker in bochten vrij laag. Daarbij is ook de druk van de band op de weg veel groter als bij een auto.
Totale onzin dus. Als ik een bandenboer had die mij een regenband adviseerde voor een caravan, dan zou ik ook een andere leverancier zoeken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door princewv » do 17 mar 2022 13:33

Ik denk dat die bandenboer de Rainmax 3 band bedoelt. Das niet zo’n echte bedachte regenband als de andere versies.
Dit is wel een transport(er)band.

https://www.bandenleader.nl/auto-band/u ... gJ4WfD_BwE

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Hans 555 » do 17 mar 2022 16:40

Ook hier Hankook banden zowel op de caravan als op de auto en ik ben tevreden. Succes met de keuze thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door mrbullmastiff » do 17 mar 2022 16:43

Als het een band is met de juiste specificaties zou ik liever de Uniroyal hebben dan de Hankook als de prijs vergelijkbaar is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

workel

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door workel » do 17 mar 2022 17:13

Rony_T schreef:
do 17 mar 2022 13:07
Nog even wat meer info. De bandenboer kan beide merken leveren. Prijs is nagenoeg hetzelfde op €15 na. De banden zijn beide 8-PR wat betreft wangstijfheid. Zijn beiden nieuwe banden met recent DOT- nummer. Dus ?
scratch.gif
Dat is goed nieuws, was mij niet duidelijk in het openingsbericht dat hij beiden aanbied.

Mijn keuze Hankook.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door deusjevo » do 17 mar 2022 17:51

100% Hankook 👍
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door sailor wim » do 17 mar 2022 18:17

[re.gif]
Ik ga van Barum weer naar Hankook, even wat zuiniger.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Chris » do 17 mar 2022 19:19

Ik heb nu de Continental Vancontact 100 maar ga volgend jaar naar Hankook.
Meer lovende kritieken.
.
wielnaafsticker 2.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Rony_T » vr 18 mar 2022 07:14

Ja het is de Rainmax 3 band. Dus geen specifieke "auto" regenband maar wel een voor commercieel vervoer, versterkt en met dezelfde wangstijfheidsindex dan de Hankook.
Ben nu wel geen betweter maar wat Morgoth schrijft betwist ik ten zeerste. Droog rijden in het spoor van de wagen kan volgens mij alleen maar indien trekker en caravan dezelfde spoorbreedte hebben, wat zeer uitzonderlijk zou zijn. Verder volgen de wielen voor en achter bijna nooit dezelfde radius. Dat waterafvoer enkel van belang is op trekkende wielen is volgens mij ook larie. Als uitvergroot voorbeeld hiervan stel ik een trekker met spijkerbanden en de aanhanger zonder op een ijsvlakte. Zie je het al gebeuren.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door princewv » vr 18 mar 2022 08:07

Precies wat je schrijft. Het is gewoon een C-band dus prima geschikt voor de caravan. Kijk Hankook heb ik zelf onder de vorige caravan ook hele goede ervaringen mee, dus die zou ik zelf weer kiezen als ik voor de keuze stond.
Bij de nieuw bestelde caravan komen er Firestone of Semperit banden onder en deze laat ik ook mooi zitten. Tenzij ik echt denk dat hier verbeteringen nodig zijn.

Voor wat betreft waterafvoer is dit normaal gesproken bij de auto belangrijker op de achteras, omdat je hier sneller last van aquaplaning kan krijgen door minder gewicht op de banden. Als er een caravan achter hangt weer een ander verhaal. Daarom nieuwe banden meestal ook om de achteras van de auto... Maar ie discussie wil ik hier niet beginnen, want hier heb je altijd voor en tegenstanders van haha.

Als je een goed gevoel hebt bij de Uniroyal zou ik dat gewoon doen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Niels83 » vr 18 mar 2022 08:48

Hoi, ik weet eigenlijk niet eens wat voor banden ik heb. Ze rollen prima.
Wat zijn precies de voordelen die jullie ervaren bij hankook tegenover een andere band? Ik kan me er weinig bij voorstellen wat het verschil is.

Ik lees dat men ze ook onder de auto heeft, zijn het dan ook fijne banden en welk voordeel hebben ze dan. Daar moeten NL nwe zomerbanden op.

workel

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door workel » vr 18 mar 2022 10:01

[re.gif]
De Hankook banden zijn de wangen een stuk sterker dat wekt bij mij het indruk dat de caravan rustiger achter de auto ligt dan met andere banden. Dit heb ik zo ervaren bij mij 2 vorige Hobby's. Moet wel eerlijk zeggen dat de vorige Knaus ook Hankook banden had af fabriek die 17 inch waren en daar had ik het gevoeld dat de caravan waggelde achter de auto, was ook lastig om voldoende kogeldruk te krijgen.
Na het ophalen van onze nieuwe Fendt wissel ik gelijk de banden voor Hankook, moet namelijk een reservewiel hebben en dan los ik dat probleem ook gelijk op.

Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Rony_T » wo 23 mar 2022 18:38

Vandaag de Uniroyal besteld op voorspraak van de bandenboer. Wangstijfheid is dezelfde dan Hankook maar kwalitatief en ervaring gaat zijn voorkeur uit naar de Uniroyal. Worden geplaatst met versterkte ventielen, uitbalanceren aan € 97 / stuk.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door deusjevo » wo 23 mar 2022 19:22

[re.gif]

Mooie prijs thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door Jadatis » wo 23 mar 2022 20:29

Als je ze er op hebt, wil je dan voor mij op de bandwang zoeken naar de beide drukken , referentie vlak achter de loadindex, en de " maximum inflation pressure" achter het maxload verhaal , meest 10psi hoger dan de referentiedruk.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uniroyal of Hankook

Bericht door dieseltijger » wo 23 mar 2022 21:45

Stomme vraag...je zou het wiel toch moeten balanceren met de TPMS sensoren op de ventielen gemonteerd?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”