Relais etc mover.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
RoHu
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 feb 2022 09:38

Relais etc mover.

Bericht door RoHu » wo 16 mar 2022 20:16

Hallo allemaal, de Tabbert 460e is binnen. Ik wil gaan beginnen met het in- onderbouwen van de mover (Enduro 505FL met Truma adapterplaten) en de Enduro LI1230 accu. Een relais met schakelaar heb ik al gekocht (zie foto). Graag jullie mening of dit het juiste relais en schakelaar is. Zekeringen en voldoende dikke draden moeten nog worden gekocht. Graag ook jullie advies hierover. Ik heb de discussie over een blusdiode ook gelezen en dat lijkt me een aanvulling die zeker geen kwaad kan. Alvast een vraag hierover: moet ik die gewoon op aansluiting 85 en 86 van het relais bij prikken?
IMG_20220316_194542.jpg
Corrigeer me rustig als ik iets fout doe bij deze eerste post. Vr.grt. Rob.
Volvo XC40 PIH Toyota RAV4 en Tabbert 460e.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Relais etc mover.

Bericht door dieseltijger » wo 16 mar 2022 20:29

Als je de schakelaar wil beschermen: ja. Als je de relaiscontacten wil beschermen: aansluiting 30 en 87. En uiteraard in sperrichting. Als dat de achtergrond van jouw vraag is tenminste....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Relais etc mover.

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 16 mar 2022 20:38

Noodzakelijk is het niet in deze opstelling maar als het je gerust stelt dan over de contacten van de spoel 86-87 of bij de schakelaar.

De andere schakelcontacten van het relais schakelen alleen als er geen stroom vloeit dus die zullen niet inbranden , je schakelt normaal de hoofdschakelaar niet in en uit als de mover in werking is, maar vooraf en nadien
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Relais etc mover.

Bericht door Chris » wo 16 mar 2022 21:07

De diode, bv een 1N5408 ALLEEN over de spoel. ( 86 - 85 )
Door de spoel ontstaat de vonkvorming... EMK heet dat.
De grote kontakten schakelen geen spoel en schakelen ook zonder dat er vermogen geschakeld wordt.
Dat is echt niet nodig, overbodig zelfs.

Het relais is exact gelijk als het relais wat ik gebruikt heb.
En dat werkt al vanaf 2017 feilloos met alleen die ene diode over de spoel.

De bedrading aan de spoel - schakelaar en 12 volt stuurspanning hoeft niet dik te zijn, 0,75 mm2 is meer dan zat.
Handig om b.v. VMVL 2x 0,75mm2 te gebruikten.

Aan de zware schakel kontakten.... de bedrading die nu tussen mover accu en schakelkast zit is i.p. voldoende.
Want daar zit nu vermoedelijk de hoofdschakelaar die jij vervangt voor het relais...eigenlijk niks anders.
Ik moest toch alles opnieuw bedraden aan mijn mover en heb direct gekozen voor 1 stapje dikkere bedrading....minder verlies.
Was bij mij 10mm2 en ik heb 16 mm2 gebruikt.

Heel belangrijk is dat de ogen die perfect aangekrompen moeten worden ook dat vermogen kunnen hebben.
Flut-dunne oogjes is niet wenselijk... lekker stevige is dat wel.
Vergeet niet dat er in een piek wel 100 Ampere doorheen moet kunnen gaan.
100 Ampere is heel veel... gelukkig is dat ook altijd maar heel kort.

EEN OPLETTER>>>>>>

De diode over de relais spoel mag echt niet verkeerd om gemonteerd worden.
Handige ezelsbrug... het streepje op de diode MOET aan de plus van de 12 volt....
Als je het andersom doet is het gelijk over met de grap.... of de zekering eruit.... of de diode verbrand.
Houd er ook rekening mee dat de stuurspanning van het relais OOK een gezekerd moet worden.
2 Ampere is meer dan zat.

Effe wat foto's voor de duidelijkheid...
De diode zoals ik adviseer, en al vele keren gemonteerd heb...en mijn relais met omliggende aansluitingen... ( ook voor andere dingen nog)

De diode's heb ik beschikbaar voor een kleine vergoeding en portokosten.
Mocht je interesse daarin hebben stuur me dan maar een PB...
Kunnen we dat daar verder regelen.
.
Mover elektronisch.jpg
Spareparts.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Relais etc mover.

Bericht door WillyL » wo 16 mar 2022 23:58

Indien je maar 1 diode hebt ben je best die over de waterpompspoel te hangen. De paar keer dat je de mover aan en uit schakelt zal de zaak niet maken. De ettelijke keren die kraaltjes wel. De fragiele kraanschakelaartjes zullen je dankbaar zijn.
Best natuurlijk 2 diodes, een voor de pomp en een over de relaisspoel..
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

RoHu
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 feb 2022 09:38

Re: Relais etc mover.

Bericht door RoHu » do 17 mar 2022 09:45

Dank voor jullie antwoorden. @Chris, ik neem nog via pm contact met je op over de diode. Ik heb nog een vraag over de door mij gekochte accu (Enduro LI1230). Is de kwaliteit van deze accu, naar jullie ervaringen, vergelijkbaar met bijv. de Victron of de PowerExtreme? (Ik weet dat ik voor de Victron geen relais nodig heb). Het gaat mij puur om de kwaliteitsvraag.
Volvo XC40 PIH Toyota RAV4 en Tabbert 460e.

RoHu
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 feb 2022 09:38

Re: Relais etc mover.

Bericht door RoHu » zo 3 apr 2022 11:07

Op gevoel uiteindelijk toch de Victron 30 Ah gekocht. Diode en schakelaar zijn dus niet gebruikt. Ervaringen met het onderbouwen van de Enduro 505FL zet ik nog in een ander draadje. Bedankt voor jullie antwoorden.
Volvo XC40 PIH Toyota RAV4 en Tabbert 460e.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Relais etc mover.

Bericht door Chris » zo 3 apr 2022 11:17

thumbup.gif thumbup.gif
Dat is ook de accu die mijn Optima zal opvolgen... erg mooi ding..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”