Isoleren en uitbouwen, nieuwe uitstraling

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
raymondjwjacobs
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 mar 2022 15:27

Isoleren en uitbouwen, nieuwe uitstraling

Bericht door raymondjwjacobs » vr 11 mar 2022 12:58

Jachthuis01.jpg
Hallo allen, nieuw hier op het forum en zojuist mijn eerste chalet op de Veluwe gekocht. Ik wil deze graag pimpen en heb het plan om hem te isoleren langs de buitenkant van de bestaande gevel en een nieuwe gevel aan te brengen met potdekselplanken. Daarnaast wil ik aan de rechterkant een uitbouw plaatsen, zodat de voordeur wegvalt in de uitbouw. Daar komt een extra slaapkamer en de nieuwe toegang.

De idee is dat de beste isoleermethode is zoveel mogelijk aan de buitenkant en met een nieuwe gevel van potdekselplanken krijgt het chalet een compleet andere uitstraling en is de uitbouw eenvoudig in dezelfde stijl te maken. Ik voorzie een aantal issues:

- Hoe regel ik de ventilatie tussen de 2 gevels, ook qua vochthuishouding. In welke volgorde isolatie, vochtscherm, potdekselplanken.
- Nog ff nadenken over de dikte van de isolatie, zou niet zoveel moeten uitmaken welke dikte.
- Hoe isoleer ik het beste het dak?
- Kan het onderstel/constructie al dat extra gewicht wel aan? of moet dat verzwaard worden?
- Hoe fundeer ik de uitbouw?
- Verlengen (en/of verhogen) van het huidige pannendak, zodat de nieuwe schil onder het dak valt. Eventueel een kort afdakje maken
- De huidige gevel t.h.v. de toekomstige uitbouw verwijderen of juist laten staan en waar nodig aanpassen?
- Het dak van de uitbouw, plat, punt, aansluitend aan bestaand dak? Zit ook een design keuze aan vast en heeft ook te maken met de isolatie.

Ik hoop dat er een aantal Ervaringsdeskundigen/hobbyisten/profi's op dit forum met me willen meedenken. Ik zit nog in de allereerste fase van de plannenmakerij. Er is geen haast, maar ik hoor graag jullie on-topic gedachten, opmerkingen, tips & tricks

Alvast dank voor jullie terugkoppeling.

Raymond

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Isoleren en uitbouwen, nieuwe uitstraling

Bericht door janvijn » vr 11 mar 2022 21:52

Beste raymondjwjacobs,-

* Als bijlage een bestand van een willekeurig principe gevel/dakdetail,- de wandopbouw van houten regelwerk waartussen isolatie wordt aangebracht. Gevelbekleding aangebracht op houten stroken zodanig dat bij het aanbrengen van de onderste plank een opening ontstaat die kan worden voorzien van een ventilatie profiel,- hetzelfde principe aan de bovenkant waar je een aluminium daktrim zou kunnen aanbrengen,- ook daar de bovenste plank los (open) houden t.o.v. de daktrim zodat er lucht vanaf de onderste plank achter de planken door stroomt en er boven weer uit kan.
* Het bestaande dak zou ik van binnen uit isoleren,- denk daarbij aan het toepassen op de juiste manier van dampdichte en dampdoorlatende folie.
* Om een goed antwoord te kunnen geven of het bestaande onderstel/constructie het extra gewicht kan dragen zou je moeten weten waar dat onderstel/constructie uit bestaat.
* hoe fundeer ik de uitbouw,- je zou kunnen denken aan 4 (kleine) betonnen putringen,- deze zet je gewoon op het maaiveld op de 4 hoeken van de uitbouw. Je gaat in die putring staan en graaft met de schop van binnen uit de grond weg (incl.onder de rand van de putring). De putring zakt hierdoor netjes naar beneden al naar gelang hoe diep je graaft. Evt. stort je deze putringen daarna vol beton.
Je kan ook gewoon 4 gaten in de grond graven,- bekisting maken en 4 betonpoeren storten,- e.e.a. is ook afhankelijk van de draagkracht van de ondergrond.
Ik zou over deze putringen/betonpoeren een houten randbalk maken met daartussen een vrijdragende vloerbalklaag,- deze tussen de balken isoleren en daarover een vloerbeschot. Zorg er ook in dit geval voor dat je de onderkant van deze vloerconstructie ventileerd.
* Verlengen of verhogen van het huidige pannen dak zou ik niet doen,- ik zou proberen dit met een aangepaste gootbetimmering op te lossen.
* Het meest eenvoudige is uitvoering met een platdak,- aansluiten met een zadeldak op het bestaande zadeldak kan ook maar is veel meer werk,- de aansluiting moet worden voorzien van kilgoten,- ook de kapconstructie zal hierop moeten worden aangepast.

Hoop je hier een beetje mee op weg te hebben geholpen,- veel succes met de plannen die aan het maken bent,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
PRINCIPEDETAIL.jpg

raymondjwjacobs
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 mar 2022 15:27

Re: Isoleren en uitbouwen, nieuwe uitstraling

Bericht door raymondjwjacobs » zo 20 mar 2022 23:16

Dankjewel Jan, hier kan ik wat mee. sorrie voor de late reactie. De afgelopen weken best druk geweest met de dagelijkse beslommeringen, maar het seizoen gaat weer beginnen. Dit project is sowieso iets voor na het seizoen in de maanden oktober t/m februari.

Ik zit alleen nog een beetje te dubben over een vochtscherm. Moet ik dat nou wel of niet aanbrengen en zo ja op welke plek? Ik denk zelf tussen oude gevel en isolatie en daar dan wellicht nog een ventilatiemogelijkheid tussen?

Hoor het graag en sta ook open voor andere ideeën

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”