Dethleff E.Home

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Dethleff E.Home

Bericht door dieseltijger » di 8 mar 2022 22:23

Bron: AMT . Eerste publicatie op 07 mrt 2022 | Laatst gewijzigd op 07 mrt 2022
De elektrische caravan. Het kan, maar mag het ook?
2.png
2.png (49.26 KiB) 2699 keer bekeken
Caravans met een hulpmotortje om ze te verplaatsen zonder trekauto zijn er al. Drie jaar geleden toonde Dethleffs een caravanchassis met serieuze elektrische aandrijving. In samenwerking met ZF werd dit ontwikkeld tot de E.Home caravan. Na een overtuigende test rest de vraag: wanneer komt het?
Afgelopen jaar werd de E.Home achter een elektrische Audi e-tron Sportback gehangen, om van de Dethleffs-fabriek in Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië te rijden. Over de Alpen, zonder onderweg bijladen. Een route van 386 kilometer – terwijl de WLTP-actieradius van die Audi zonder caravan op 393 kilometer is bepaald.

Kon de caravan met zijn eigen aandrijving zorgen dat de trekauto geen actieradius verloor, en net zo ver kwam als zonder caravan? Want elektrische auto’s moeten de standaard worden, maar zijn niet echt berekend als trekker. Als de aandrijflijn al de extra belasting van een behoorlijk aanhanger toestaat, dan trekken ze snel hun accu’s leeg.

Tal van voordelen
Op het eind van de rit waren de accupakketten van zowel caravan als trekauto niet eens helemaal leeg. De auto verbruikte 82 kWh, de caravan 72 kWh. Regeneratie bij remmen droeg in de auto 11 kWh bij, in de caravan 6 kWh, vandaar dat er zelfs wat over was in de accu’s.

Een paar honderd kilo in het chassis: de E.Home zal niet gauw ‘fladderen’

Ze hadden wel erg keurig gereden, maximaal 85 km/h op de snelweg en gemiddeld over de hele route 62,3 km/h. Onderweg stelden ze vast dat de combinatie – zoals verwacht – zich bijzonder stabiel gedraagt. Een paar honderd kilo van de elektro-aandrijving in het chassis draagt er natuurlijk aan bij dat de E.Home bepaald niet gauw zal ‘fladderen’.

De caravanaandrijving zorgt dat altijd een lichte trekbelasting op de haak staat. Niet veel, zodat het weggedrag van de trekauto onaangetast blijft. Bij afremmen of afdalen gaat de aandrijving regenereren, zodat de caravan nooit de auto opduwt.
1-2.jpg
1-2.jpg (67.61 KiB) 2699 keer bekeken
Erg groot is de E.Home niet, bewuste keus om een al te grote, zware en sterke elektro-aandrijflijn te vermijden? Onderaan het groene blaadje zit de CCS 2-oplaadaansluiting.

Bijna productieklaar
Twee motoren van elk 30 kW continu vermogen liggen midscheeps, met accupakketten ervoor en erachter van
40 kWh elk. Zo ligt het zwaartepunt van de caravan keurig tussen de wielen, aan hun rubbergeveerde as met langsarmen.

De batterijen wegen bijna 600 kilogram, ZF wil voor een productiemodel modernere motortechniek en kleinere, modulaire accucapaciteit toepassen om 200 kg te besparen.

In bedwang
Hydraulische schijfremmen helpen dit gewicht in bedwang te houden. Twee motoren zorgen dat de caravan op zichzelf, afstandsbediend via je mobiel, gereden en gestuurd kan worden. Cruciaal voor de rijregeling is een belastingsensor in de aanhangerkoppeling, waarmee gezorgd wordt dat de caravan een constante lichte trekkracht op de haak zet.

Cruciaal voor de rijregeling is een belastingsensor in de aanhangerkoppeling

De elektromotoren werken nu op 330 volt, da’s bescheiden. Opladen aan een gewoon stopcontact op een camping levert 50 kWh in 24 uur, onderweg snelladen kan met maar 50 kW maximaal.

Nieuwe aanhangerklasse
Het eerste Dethleffs/ZF-idee trok aandacht van de Amerikaanse Thor-groep. Groot in RV’s, Recreational Vehicles, eigenaar van onder meer het iconische merk Airstream. Zo kwam het tot een overname van de Hymer-groep, waartoe Dethleffs en nog een reeks caravanmerken behoren. Er is een vaste overeenkomst met ZF, om elektrische aandrijving te ontwikkelen en leveren.

Nog één bouwsteen is nodig, of eigenlijk twee: typegoedkeuring voor een zelfrijdende caravan is in Europa nog niet mogelijk. En er is het probleem van treingewicht, met caravans die leeg al gauw meer dan 1.000 kg zouden wegen. Kunnen we daar iets plooien met rijbewijsregels? En gaan we zulke caravans onder de APK brengen, met een jaarlijks verplichte controle- en onderhoudsbeurt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”