Zin of onzin, daar is ie weer.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Soep zal niet zo heet gegeten worden. Het is zelfs een lekker broodje: eentje belegd met aap. In de EU hebben landen zich niet verbonden aan het verplicht keuren van lichte aanhangers (onze categorie).
Wat anders is de APK van motorfietsen - dat is in EU verband wel afgesproken. Daar kan een land uitstel bedingen, maar vroeger of later moet het ingevoerd worden. Belooft een politicus een heldhaftige strijd daartegen is het ook lauwe soep/broodje aap. De bron is het AD? Tsja....
Wat anders is de APK van motorfietsen - dat is in EU verband wel afgesproken. Daar kan een land uitstel bedingen, maar vroeger of later moet het ingevoerd worden. Belooft een politicus een heldhaftige strijd daartegen is het ook lauwe soep/broodje aap. De bron is het AD? Tsja....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
In België moeten aanhangers > 750 kg om de twee jaar naar de keuring.
Philmar
Philmar
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
De meeste hier brengen hem volgens mij al iedere 2 aar weg voor een BOVAG of Focwa onderhoudsbeurt. Hier zit verder niets aan vast, en toch doen de meeste hier het. Maar niet iedere caravan bezitter komt hier. Ik denk dat er een hoop caravans op de weg zijn, die dat eigenlijk niet zouden moeten willen.
Voor de motor vind ik het eigenlijk heel logisch. Als die niet in top conditie zijn, kunnen er flinke ongelukken gebeuren.
Voor de motor vind ik het eigenlijk heel logisch. Als die niet in top conditie zijn, kunnen er flinke ongelukken gebeuren.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
@niels: inderdaad.
De info over de APK van motoren heb ik overigens van een ambtenaar die de minister van VWS adviseert. Je ziet dan dat er door sommige media oude prak wordt opgewarmd waarover allang besluiten zijn genomen.
Dus samenvattend: caravan APK: in EU verband is dat niet aan de orde. Punt. Alles wat er op dat vlak speelt is een nationale Hobby (woordgrapje).
De info over de APK van motoren heb ik overigens van een ambtenaar die de minister van VWS adviseert. Je ziet dan dat er door sommige media oude prak wordt opgewarmd waarover allang besluiten zijn genomen.
Dus samenvattend: caravan APK: in EU verband is dat niet aan de orde. Punt. Alles wat er op dat vlak speelt is een nationale Hobby (woordgrapje).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Yep en met MSN als bron weet je bijna zeker dat je ernaast zit
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
In Duitsland moeten alle aanhangers, hoe licht ook, elke twee jaar gekeurd worden.
Ik waag het overigens te betwijfelen of "vrijwel iedereen" zijn caravan laat onderhouden bij een Bovag of Focwa bedrijf. Hier op het forum wellicht maar in het echte leven denk ik het namelijk niet. Maar dit is een onderbuik gevoel.
Ik waag het overigens te betwijfelen of "vrijwel iedereen" zijn caravan laat onderhouden bij een Bovag of Focwa bedrijf. Hier op het forum wellicht maar in het echte leven denk ik het namelijk niet. Maar dit is een onderbuik gevoel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
O...daar hoef je helemaal niet aan te twijfelen..
Hele volksstammen vergeten het onderhoud..
Vrienden..hij...ook laks..
Vorig jaar van overtuigd om toch minstens een onderstelbeurt te doen.
Was idd van alles mis..
Onderhoud is te vaak ook hier een sluitpost..
Hele volksstammen vergeten het onderhoud..
Vrienden..hij...ook laks..
Vorig jaar van overtuigd om toch minstens een onderstelbeurt te doen.
Was idd van alles mis..
Onderhoud is te vaak ook hier een sluitpost..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Ik heb zelf ook jaren in DlD gewoond en vond het toen altijd wat overdreven met betrekking tot alle aanhangers. Maar als ik dan kijk wat je hier in NL op de weg tegenkomt en wat eigenlijk allemaal mag, dan prefereer ik absoluut de normen in DLD, dus iedere twee jaar keuren.
Dan heb ik het nog niet eens over de auto's, waar je hier in NL zoveel aan mag doen (chiptuning, rare velgen en banden enz) zonder dat hier ooit een keuring aan te pas komt.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Zin of onzin, daar is ie weer.
Chiptuning maakt de auto niet gevaarlijk, wat bedoel je met “rare” velgen? Zolang die niet buiten de spatborden uitsteken is er toch niets mis mee?
Die Duitsers overdrijven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die Duitsers overdrijven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Wat kan er aan het onderstel van een kar of caravan misgaan ??
De remmerij of de koppeling ,meer niet.
Dat behoeft regelmatig eng onderhoud ,maar het is niet zo dramatisch dat daar een (dure ) APK keuring aan te pas moet komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Precies.
Een kant remschoenen verglaast, 2x wiellagers, oploopdemper...allemaal moeten vervangen.
Eigenlijk was die laatste de trigger... de caravan "bonkte" zo met remmen...
Oef... wat kan er nog meer misgaan denk ik dan..
Gewoon GEEN onderhoud...
Ja, ze lopen al een paar jaar te denken om een andere caravan te kopen.
Telkens uitstel... en ook van het onderhoud.
Slecht hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Algemeen gesproken is tuning meer peekaaas. Meer peekaaas is meer snelheid.....dan moet die snelheid op op tijd gestopt kunnen worden (om maar wat te noemen).Jan van Vijven schreef: ↑wo 9 mar 2022 15:39Chiptuning maakt de auto niet gevaarlijk
Die Duitsers overdrijven.
Vooral bij brommertjes, met ieniminie standaard remmetjes, die tegen de honderd lopen wordt dit pijnlijk duidelijk.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
En wat zou je denken van Banden?
Velen rijden met banden die zeven acht negen jaar oud zijn en ga zo maar door, ik heb ze gekend die met banden van minstens 10 jaar oud doorreden.
Velen rijden met banden die zeven acht negen jaar oud zijn en ga zo maar door, ik heb ze gekend die met banden van minstens 10 jaar oud doorreden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Ja en ??
De banden fabrikanten zelf zeggen dat 10 jaar geen probleem is.
Zolang ze maar niet continu aan zonlicht bloot gesteld zijn.
Ze moeten wel na 5 jaar , ieder jaar gecontroleerd worden.
Het is een tijd geweest dat de ANWB dat aanraade en dat werd door een aantal verzekerings maatschapijen overgenomen.
En voor tempo 100 is wel de max leeftijd gesteld op 6 jaar
https://www.michelin.nl/auto/tips-en-ad ... -vervangen
https://www.uniroyal.be/auto/bandengids ... anden-zijn
https://www.continental-banden.be/auto/ ... -vervangen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Voor zover mij bekend is, na iedere zes jaar de Banden van de caravan vervangen, of ben ik dan altijd voor de gek gehouden?
Kijk maar eens bij je verzekering.
Het gaat hier over caravanbanden hoor.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Over het verkrijgen van meer pk's zijn wel degelijk regels. En officieel mag je dit maar een klein beetje afwijken van de type goedkeuring. Of je moet langs de RDW. De vraag is alleen wie doet dat...
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Op mijn caravan ( met Delta as ) wsren de banden nog prima na 6 jaar. Nog volop profiel erop, zo goed als nieuw.
Ik verving ze altijd wel, om verzekeringstechnische reden, en daarna kregen ze een 2e leven onder een montagebus. Binnen 2 jaar waren ze dan wel op.
Als een caravan goed spoort, slijten de banden bijna niet.
Je zou er makkelijk veel langer mee door kunnen rijden dan 6 jaar.
Mits je verzekering dat ook goed vindt.
Een klapband kan zeer veel schade veroorzaken.
Bij mij ooit iets van € 8500.
Het werd vergoed..als de banden een jaar ouder waren geweest niet vlgs de expert.
Ik verving ze altijd wel, om verzekeringstechnische reden, en daarna kregen ze een 2e leven onder een montagebus. Binnen 2 jaar waren ze dan wel op.
Als een caravan goed spoort, slijten de banden bijna niet.
Je zou er makkelijk veel langer mee door kunnen rijden dan 6 jaar.
Mits je verzekering dat ook goed vindt.
Een klapband kan zeer veel schade veroorzaken.
Bij mij ooit iets van € 8500.
Het werd vergoed..als de banden een jaar ouder waren geweest niet vlgs de expert.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Dat bedoel ik dus.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Volgens mij schrijf ik ook dat er verzekeringsmaatschapijen dit advies van 6 jaar hebben overgenomen.
Maar dat wil niet zeggen dat het levensgevaarlijk is als ze ouder zijn.
En het vermogen van een auto mag max 10% afwijken van wat er op het kenteken staat.
Maar dat wil niet zeggen dat het levensgevaarlijk is als ze ouder zijn.
En het vermogen van een auto mag max 10% afwijken van wat er op het kenteken staat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Die laatste zin....dat wordt voor diverse auto bezitters ..... terug Tuning naar de maximale marge
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Het probleem met de banden is volgens de banden boeren, verzekeraars, en veiligheidsgoerroe's toch niet de slijtage. Er wordt met de gemiddelde caravan zou weinig gereden dat ze haast nooit verslijten, maar ze gaan door het stil staan uitdrogen met onzichtbare haar scheurtjes en uiteindelijk een zwakke band tot gevolg. Het lijkt mij nog steeds twijfel achtige dat dit na 6 jaar al is bij een kwaliteitsband. Maar goed iemand die daar baat bij heeft, heeft dat op 6 jaar gesteld.
Het terugvoeren zal niet nodig zijn. Het is namelijk pas terug te vinden als ze ze heel goed zoeken. Mijn verzekeraar zei dat het alleen van belang is wanneer de schade door de tuning is veroorzaakt. Tsja dat is een nogal vage omschrijving. Maar zolang je niet harder rijdt dan de auto op papier kan zal het dus wel meevallen. Of dat er geen Tupperware bumpers bij andere door de voorruit gaat.
Volgens mij heeft alleen de RDW er een probleem mee omdat je auto niet aan de goedkeuring voldoet. Maar als je enkel een stage1 tuning doet, en je auto niet volhangt met extra rokende einddempers, stickers en enorme wind vangende bumpers. Is er niets aan de auto te zien. Dan moet de motor uitgelezen worden. Nog nooit gezien dat ze dat deden.
Ik rij dus nog even door met mij getimede auto
Het terugvoeren zal niet nodig zijn. Het is namelijk pas terug te vinden als ze ze heel goed zoeken. Mijn verzekeraar zei dat het alleen van belang is wanneer de schade door de tuning is veroorzaakt. Tsja dat is een nogal vage omschrijving. Maar zolang je niet harder rijdt dan de auto op papier kan zal het dus wel meevallen. Of dat er geen Tupperware bumpers bij andere door de voorruit gaat.
Volgens mij heeft alleen de RDW er een probleem mee omdat je auto niet aan de goedkeuring voldoet. Maar als je enkel een stage1 tuning doet, en je auto niet volhangt met extra rokende einddempers, stickers en enorme wind vangende bumpers. Is er niets aan de auto te zien. Dan moet de motor uitgelezen worden. Nog nooit gezien dat ze dat deden.
Ik rij dus nog even door met mij getimede auto
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Verhip.... Volgens mij heeft mijn caravan voor het laatst in 2018 of 2019 een beurt gekregen. Over drie weken laat ik door de vakgarage stalen ventielen plaatsen, en dan maar tegelijk de 5 jaar oude banden vervangen door re-enforced exemplaren met een hogere loadindex.
Even op de Bovag sticker kijken. Kan mooi aanstaande winter uitgevoerd worden.
Even op de Bovag sticker kijken. Kan mooi aanstaande winter uitgevoerd worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Ik had vroeger een Ruska Buggy. Op papier een 1200cc met 34pk, in werkelijkheid een getunde 1800 met ruim 100pk. En dat in een autootje van 500kg. Volgas betekende een wheely.
De standaard 135-80x15 bandjes waren achter vervangen voor 295 -50x15. Ik had een specuale APK motor en APK wielen. Elk jaar een dagje sleutelen om de boel APK klaar te maken
De standaard 135-80x15 bandjes waren achter vervangen voor 295 -50x15. Ik had een specuale APK motor en APK wielen. Elk jaar een dagje sleutelen om de boel APK klaar te maken
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Zin of onzin, daar is ie weer.
Als autosport en motorsport liefhebber vind ik het prachtig wat er allemaal met chiptunig kan.
Ik was vroeger met freesjes en grotere carburateurs aan de gang.
Even in de [moraal ridder modus]
(niet dat het voor mij wat uitmaakt of interesseert)
Het diesel schandaal van volkswagen deed eigenlijk hetzelfde.
De ene schone minder vermogende mapping actief tijdens de meting
En als je normaal reed een andere mapping, wat minder schoon en wat meer vermogen.
[/einde moraal ridder modus]
Ik was vroeger met freesjes en grotere carburateurs aan de gang.
Even in de [moraal ridder modus]
(niet dat het voor mij wat uitmaakt of interesseert)
Het diesel schandaal van volkswagen deed eigenlijk hetzelfde.
De ene schone minder vermogende mapping actief tijdens de meting
En als je normaal reed een andere mapping, wat minder schoon en wat meer vermogen.
[/einde moraal ridder modus]
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750