Schotel afstellen als je alleen bent.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Hans1954 » di 22 feb 2022 17:12

Je loopt tegen enkele problemen aan als je alleen met de caravan op stap gaat. Één daarvan is het afstellen van de schotel. Je mist dat tweede paar ogen in de caravan die zien of er wel of geen beeld is. Want de pieper kan luid piepen op de verkeerde satelliet. Oplossing gevonden in een tweede telefoon (met eigen account). Zet of hang de televisie op een gewenste plek en zet een telefoon er voor met de beste camera naar de TV gericht. Er zij hiervoor van die handige driepootjes in de handel. Zet een videoverbinding op zoals WhatsApp, Duo of Messenger. (wel geluid uitzetten want anders wordt je gek) Nu kan je met de andere telefoon bij de schotel zien of er beeld is en daarna finetunen op de TV. Probleem opgelost.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Jan van Vijven » di 22 feb 2022 17:16

Slimme oplossing thumbup.gif
Ik zet de tv gewoon even buiten direct aan de schotel kabel, voor mij werkt dit goed.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door DV_t » di 22 feb 2022 17:34

deze kopen SaTLink WS-6933 satelliet meter thumbup.gif

Even met een klein kabeltje aan de schotel en je kunt het mooi bekijken op het scherm. Met je mobiele telefoon even kijken waar de satelliet ongeveer hangt dan kun je daar de schotel alvast heen richten. Fijnafstelling doe je dan op het display van je satfinder.

Daarna kabel naar de caravan eraan en beeld.

Makkelijker kan bijna niet.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door cadance » di 22 feb 2022 21:31

Ik zet het tv geluid dikwijls op max. Bij ontvangst duurt dat harde geluid duurt toch een kort moment?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Chrisje113 » wo 23 feb 2022 08:40

Wat Jan ook aangeeft de tv even buiten zetten en zo de schotel richten. Ik heb dit al jaren zo gedaan en dat werkte perfect.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door iemand » wo 23 feb 2022 08:52

Mooi bedacht Hans,

het kan ook met de pieper, maar anders dan ik de meeste mensen bezig zie.
Piepertje even goed scherp afstellen. Hij mag geen geluid maken als je je hand voor de lnb houdt.
Ook het fine-tunen niet op maximum (bovenkant sinus is te vlak. we gaan zo de af-val flank gebruiken)

Even kijken hoe de andere schotels staan, of dmv sat-finder app met je mobiel en anders kompas of zonnestand gebruiken....

Als je wat hebt, de pieper nog stiller instellen...Sterkste signaal is 19.2
Rechts daarvan is 13 en dan 2 naar links, bingo ....de 23,5
Even mee spelen en dan heb je ze op een rij ....whistle.gif

Schotel fine-tunen op 'afvallen van signaal' (beide kanten opzoeken) en dan mechanisch in het midden stellen
dit voor zowel horizontaal als verticaal.

en klaar thumbup.gif

Kwestie van paar keer oefenen om het gevoel te krijgen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door refram » wo 23 feb 2022 09:11

DV_t schreef:
di 22 feb 2022 17:34
deze kopen SaTLink WS-6933 satelliet meter thumbup.gif

Even met een klein kabeltje aan de schotel en je kunt het mooi bekijken op het scherm. Met je mobiele telefoon even kijken waar de satelliet ongeveer hangt dan kun je daar de schotel alvast heen richten. Fijnafstelling doe je dan op het display van je satfinder.

Daarna kabel naar de caravan eraan en beeld.

Makkelijker kan bijna niet.
Inderdaad! Met een SatLink WS-6933 is het een makkie om de juiste satelliet te vinden. Ik heb er zelf ook eentje, wel in de winkel waar ik deze kocht hem laten instellen op de juiste parameters voor Astra 3 en 1.
https://www.google.be/search?q=satlink+ ... AHoECAEQAA
Het klein kabeltje waar je eerst de satelliet mee zoekt moet wel minimum 1 meter lang zijn, heb ik me laten vertellen. Zou niet alleen te maken hebben om van achter de schotel te kunnen uitrichten, maar ook zou dit de meetresultaten beïnvloeden.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Daphne » wo 23 feb 2022 09:41

Hans1954 schreef:
di 22 feb 2022 17:12
Oplossing gevonden in een tweede telefoon (met eigen account). Zet of hang de televisie op een gewenste plek en zet een telefoon er voor met de beste camera naar de TV gericht. Er zij hiervoor van die handige driepootjes in de handel. Zet een videoverbinding op zoals WhatsApp, Duo of Messenger. (wel geluid uitzetten want anders wordt je gek) Nu kan je met de andere telefoon bij de schotel zien of er beeld is en daarna finetunen op de TV. Probleem opgelost.
Mooi bedacht thumbup.gif Goed om te zien dat je van mogelijkheden uitgaat en niet van onmogelijkheden. Toch even (ongevraagd) een puntje van mijn kant als ik zo vrij mag zijn.

Ik heb een beetje het idee dat je erg uitgaat van het gegeven dat je iets met tweeën moet doen en dan een tweede "persoon" creëert en het daarmee onnodig gecompliceerd maakt. Maar wellicht is dit ook een proces, een eerste stap en dat je het na wat meer ervaring weer anders aanpakt.
Er zijn simpelere methodes die door de andere schrijvers zijn genoemd, wil er nog aan toevoegen dat je ook de schotel daar kunt plaatsen waar je zicht (door het raam) op de TV hebt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door DV_t » wo 23 feb 2022 10:28

Wij hebben nu trouwens een automaat (Travel Vision R7) maar ook die zet ik eigenlijk altijd eerst even met de Satlink aan om te checken of alles in orde is en hij "locked" lekker snel en druk dan de kabel op de caravan.

Heb in de afgelopen jaren ook al veel mensen op de campings kunnen helpen door de Satlink even aan te sluiten en te helpen met afstemming.

ps: plaatje bij het praatje
$_86.jpeg

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door DV_t » wo 23 feb 2022 10:29

En van de app
Screenshot_20220223-102519_2.png
Screenshot_20220223-102519_2.png (43.76 KiB) 3445 keer bekeken
Screenshot_20220223-102545.png

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Hans1954 » wo 23 feb 2022 13:12

Daphne schreef:
wo 23 feb 2022 09:41
Mooi bedacht thumbup.gif Goed om te zien dat je van mogelijkheden uitgaat en niet van onmogelijkheden. Toch even (ongevraagd) een puntje van mijn kant als ik zo vrij mag zijn.

Ik heb een beetje het idee dat je erg uitgaat van het gegeven dat je iets met tweeën moet doen en dan een tweede "persoon" creëert en het daarmee onnodig gecompliceerd maakt. Maar wellicht is dit ook een proces, een eerste stap en dat je het na wat meer ervaring weer anders aanpakt.
Er zijn simpelere methodes die door de andere schrijvers zijn genoemd, wil er nog aan toevoegen dat je ook de schotel daar kunt plaatsen waar je zicht (door het raam) op de TV hebt.
Veelal deed ik al dingen alleen. Net als mijn vrouw deed. Maar enkele dingen moet je samen doen. Soms omdat het niet anders kan zonder één of ander hulpmiddel, soms omdat het omslachtiger is. Nog meer apparaten aanschaffen zie ik voor dit probleem niet zo zitten. Ik heb al 2 telefoons en een eigen wifi-netwerkt in de caravan. Dus het nodige is aanwezig. Kamperen is ook gebruik maken van zaken voor iets waarvoor ze niet direct bedacht zijn. Zeg maar de 2e functie. De schotel afstellen met de TV in zicht lukt bij mijn caravan niet. Wel een opties is om de TV direct naast de schotel te zetten. Verlengsnoer klaar, want de decoder is ingebouwd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Jan van Vijven » wo 23 feb 2022 13:31

[re.gif]
Dat laatste is en was hoe ik het altijd deed en doe.
Als ik voor mezelf mag spreken? Op het vlak van wel of niet handig vanwege alleen zijn... daar denk ik in het geheel niet over na, ik zie wel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Daphne » wo 23 feb 2022 13:55

Hans1954 schreef:
wo 23 feb 2022 13:12
Veelal deed ik al dingen alleen. Net als mijn vrouw deed. Maar enkele dingen moet je samen doen. Soms omdat het niet anders kan zonder één of ander hulpmiddel, soms omdat het omslachtiger is. Nog meer apparaten aanschaffen zie ik voor dit probleem niet zo zitten. Ik heb al 2 telefoons en een eigen wifi-netwerkt in de caravan. Dus het nodige is aanwezig. Kamperen is ook gebruik maken van zaken voor iets waarvoor ze niet direct bedacht zijn. Zeg maar de 2e functie. De schotel afstellen met de TV in zicht lukt bij mijn caravan niet. Wel een opties is om de TV direct naast de schotel te zetten. Verlengsnoer klaar, want de decoder is ingebouwd.
Het komt wel goed met jou. Ideeën genoeg thumbup.gif aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Morgoth » wo 23 feb 2022 16:34

Mijn TV zit vast op een beugel. Die kan er niet uit. En ik loop ook ALTIJD te klooien met die schotel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door PMT » wo 23 feb 2022 23:53

Ik zat ook vaak te klooien en gaf het na enkele minuten op.
Sinds ik de Eiss schotel icm de Bente satfinder heb is het nog nooit zo simpel geweest. Schotel neerzetten Bente op lnb aansluiten en een beetje de schotel de goede richting opdraaien en als de piep op de Bente afgaat hoef ik niet meer naar binnen om te controleren of er beeld is, dat is er gewoon. Ik hoef geen hulp meer.
Had ik jaren eerder moeten aanschaffen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door dieseltijger » do 24 feb 2022 00:04

Die configuratie heb ik ook. De EISS is goud waard. De Bente is een satfinder die ook checkt welke satelliet-identificatie ontvangen wordt. Voor de Astra's is dat niet echt nodig, wel als je richt op een plekje waar veel satellieten dicht bij elkaar staan. Nadeel van de Bente is dat je af en toe met een speciaal programma'tje de satellietfrequenties moet actualiseren.

Vraag: de satlink device: kan je daar de frequentie gewoon met de hand invoeren?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door DV_t » do 24 feb 2022 00:54

[re.gif] ja zeker, het is wel even kijken wat je er in zet en waar maar dit kan via de satfinder zelf.

Verder; de truc van EISS is natuurlijk dat je het paaltje waterpas hebt en de hoek goed. Eigenlijk hoeft je alleen nog maar horizontaal te stellen en wat fijn af te stemmen. Voordat wij de automaat kochten ook een EISS gehad en ook de smartfind van Travel Vision. Als je marktplaats een beetje in de gaten houdt komen ze regelmatig voor zachte prijsjes voorbij.

Maar als je een ander statief waterpas zet en hoekaflezing correct hebt, lukt dit met een triax van een paar euro ook natuurlijk.

Frank_Wal
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 17:01

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Frank_Wal » zo 20 mar 2022 19:41

In het verlengde hier van. Wie kent deze satellietzoeker en werkt hij goed?
Xsarius Satmeter Easy HD Pro Ultra
Bürstner Premio 490TS achter een Skoda Octavia station 1.4

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Musso53 » zo 20 mar 2022 20:46

Ik heb er een sinds oktober 2019. Werkt heel erg goed. Meestal binnen 2 minuten heb ik mijn schotel ingesteld. Vervolgens kabel naar de decoder en direct goed beeld en geluid.
Bijlagen
20191012_110708.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Frank_Wal
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 17:01

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Frank_Wal » zo 20 mar 2022 21:50

Dank je, dan ga ik hem maar eens bestellen voor het seizoen aanbreekt 👍🏻
Bürstner Premio 490TS achter een Skoda Octavia station 1.4

Frank_Wal
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 17:01

Re: Schotel afstellen als je alleen bent.

Bericht door Frank_Wal » zo 3 apr 2022 15:52

De Xsarius Satmeter Easy HD Pro Ultra gekocht en gisteren de schotel mee afgesteld. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij makkelijk werkt en snel resultaat geeft. Blij mee👍🏻
Bürstner Premio 490TS achter een Skoda Octavia station 1.4

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”