Paspoort afgeven

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Paspoort afgeven

Bericht door Stigter » ma 21 feb 2022 21:16

Persoonlijk geef ik mijn paspoort alleen ter inzage af en wil het altijd direct weer terug hebben.
Dat levert altijd discussie op met medewerkers van hotels maar ik kom het ook steeds vaker tegen bij campings.

Is het toeval of komt het echt steeds vaker voor?

Groet Arnold

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Paspoort afgeven

Bericht door SBerend » ma 21 feb 2022 21:35

Komt inderdaad vaker voor. Vooral hotels. Ik heb het BSN nr afgeplakt. Die staat zowel aan de voorkant als achterkant. Fotokopie maken en ik eis de ID kaart(en) direct weer terug. Die mogen ze niet in bezit houden tijdens de vakantie. Zie voorwaarden Paspoort en ID-kaarten. Voor campings gebruik ik alleen de CCI van ANWB als ID bewijs. Hier staat in mijn geval ID kaart nr NL op. ACSI heeft een soortgelijke kaart maar die heb ik niet.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Paspoort afgeven

Bericht door nano » ma 21 feb 2022 21:39

Ik ben er ook niet echt gek van om dat te doen, ze doen het altijd laten overkomen of het aleen voor NL'ers een "probleem" is en het bij andere EU landen ook "normaal" is. Ik weet het niet maar ik moet me ook nog kunnen indentificeren toch?
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Morgoth » ma 21 feb 2022 21:41

Gelukkig heb ik een paspoort zonder BSN nummer mrgreen.gif
Maar afgeven doe ik ook nooit. Ze houden hem overigens in om te voorkomen dat je hem peert met nog een openstaande drank rekening.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Paspoort afgeven

Bericht door SBerend » ma 21 feb 2022 22:07

Morgoth schreef:
ma 21 feb 2022 21:41
Gelukkig heb ik een paspoort zonder BSN nummer mrgreen.gif
Maar afgeven doe ik ook nooit. Ze houden hem overigens in om te voorkomen dat je hem peert met nog een openstaande drank rekening.
Het laatste nog nooit meegemaakt.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Paspoort afgeven

Bericht door nano » ma 21 feb 2022 22:08

Morgoth schreef:
ma 21 feb 2022 21:41
Gelukkig heb ik een paspoort zonder BSN nummer mrgreen.gif
Maar afgeven doe ik ook nooit. Ze houden hem overigens in om te voorkomen dat je hem peert met nog een openstaande drank rekening.
Nou dat was in mijn geval niet zo hoor want dat was gewoon direct aftikken daar, wat overigens geen probleem is.

Maar wij hebben nu ook die CKE pas dus die geven we tegenwoordig af.
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Morgoth » ma 21 feb 2022 22:10

[re.gif]
Dat ze je paspoort inhouden niet? Het kwam vroeger meer voor is mijn gevoel, maar zo af en toe gebeurt het nog wel eens.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Paspoort afgeven

Bericht door deusjevo » ma 21 feb 2022 22:17

Ik heb altijd een kleurenkopie bij mijn papieren zitten.
Daarop is BSN nummer afgeschermd en staat er “kopie” dwars door het paspoort geschreven.
Die kopie mogen ze evt tijdelijk houden na vergelijk met m’n origineel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022 22:30

Was het eigenlijk niet strafbaar zelfs om je paspoort af te geven.
Het ding is niet van jou maar van de Staat der Nederlanden.
Jij bent alleen maar gebruiker.

Mijn paspoort mogen ze zien, en een kopie heb ik zonder BSN nummer, maar ik mag hem niet afgeven van Koning Willem Alexander en Premier Rutte..
Volgens mij is dat zelfs echt waar als je het tot op de bodem uitdiept..

Daarnaast..
Je bent verplicht om je te kunnen legitimeren... zonder paspoort in het buitenland... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Daphne » ma 21 feb 2022 22:41

Stigter schreef:
ma 21 feb 2022 21:16

Is het toeval of komt het echt steeds vaker voor?
Herken het alleen bij campings in Kroatië. Voor de rest is inzage of ACSI ID voldoende.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Wie-niets » ma 21 feb 2022 22:58

deusjevo schreef:
ma 21 feb 2022 22:17
Ik heb altijd een kleurenkopie bij mijn papieren zitten.
Daarop is BSN nummer afgeschermd en staat er “kopie” dwars door het paspoort geschreven.
Die kopie mogen ze evt tijdelijk houden na vergelijk met m’n origineel.
Voorgaande beschrijving wordt als beste manier aangeraden als ze toch om een paspoort ( inzage ) vragen. Nooit origineel afgeven.
Wij deden dat ook zo. Maar meestal was de CKE kaart van de ANWB voldoende. Ook de ACSI ID kaart werd veelal geaccepteerd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Niels83 » di 22 feb 2022 01:34

Chris schreef:
ma 21 feb 2022 22:30
Was het eigenlijk niet strafbaar zelfs om je paspoort af te geven.
Het ding is niet van jou maar van de Staat der Nederlanden.
Jij bent alleen maar gebruiker.

Mijn paspoort mogen ze zien, en een kopie heb ik zonder BSN nummer, maar ik mag hem niet afgeven van Koning Willem Alexander en Premier Rutte..
Volgens mij is dat zelfs echt waar als je het tot op de bodem uitdiept..

Daarnaast..
Je bent verplicht om je te kunnen legitimeren... zonder paspoort in het buitenland... scratch.gif
De kans dat Willem en Mark controleren wat ik met mij paspoort doe acht ik vrij klein. whistle.gif
Maar volgens mij heb je gelijk.

Overigens mag een bedrijf (iig in NL) niet vragen je paspoort te bewaren. Zelf de politie mag dit pas nadat het gevorderd is. Ik kom het dan ook bijna niet tegen, wordt het gevraagd dan weiger ik dat.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Paspoort afgeven

Bericht door El1989 » di 22 feb 2022 09:37

Met onze reizen door Azië en zuid Amerika wouden ze bij de scooter verhuurbedrijven graag je paspoort als “borg” dat moet je nooit doen omdat ze dan bestaande schades op jou gaan verrekenen en dus moet betalen. Doe je dat niet ? Krijg je je paspoort niet terug is een maffia bende daar dus in je 1tje begin je ook niks . Dus nooit afgeven ze konden een kopie krijgen die ze met tegenzin aan nemen .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Jaap van Duijn » di 22 feb 2022 09:46

@TS en anderen,

Als je als zeeman ergens aan de wal komt bijvoorbeeld voor ziekenhuis bezoek, dan moet je je paspoort afgeven, doe je het niet, ok terug - ziek - naar het schip.
Denk dat Jan van Vijven kan beamen?
En ook nu nog dat men je paspoort in hotels inneemt, doe je het niet, geen kamer.
en of je nu grote vent of klein kereltje bent, afgeven of buiten, zo simpel is het.
En ja het staat allemaal omschreven en weet ik het.
Jullie ervaren het anders? Alles kan, niet moet, geef je je paspoort niet af of Identiteit bewijs wat ook dan kom je er niet in.
Nu niet meer, maar in vroeger jaren moesten we het zeemansboek en het paspoort inleveren bij de Kapitein en dit gedurende de hele reis / tijd dat je aan boord verbleef.
Dus dat ik wat ik meegemaakt heb en trouwens nooit een paspoort of zeemansboek (word in veel landen ook als een "paspoort" gezien kwijt geraakt of is er misbruik van gemaakt.
En ja ik heb gekleurde foto kopie mee voor als het toch nodig is en aangenomen word met in groot KOPIE erop, zoals meerderen van U.

Fijne dag nog en groet Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Daphne » di 22 feb 2022 09:49

Chris schreef:
ma 21 feb 2022 22:30
Was het eigenlijk niet strafbaar zelfs om je paspoort af te geven.
Het ding is niet van jou maar van de Staat der Nederlanden.
Jij bent alleen maar gebruiker.

Mijn paspoort mogen ze zien, en een kopie heb ik zonder BSN nummer, maar ik mag hem niet afgeven van Koning Willem Alexander en Premier Rutte..
Volgens mij is dat zelfs echt waar als je het tot op de bodem uitdiept..

Daarnaast..
Je bent verplicht om je te kunnen legitimeren... zonder paspoort in het buitenland... scratch.gif
Op de site van de ANWB kun je in verschillende talen uitleg downloaden waarin staat dat je niet verplicht bent om je ID-bewijs af te geven. Misschien handig om ook bij je te hebben. https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... et-afgeven
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Jan van Vijven » di 22 feb 2022 09:51

Mijn paspoort ben ik nog steeds vaak langere tijd kwijt, indien je weigert kom je niet meer thuis.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Jaap van Duijn » di 22 feb 2022 09:54

@Daphne,

Geheel en 100% juist, maar de hotelier, camping eigenaar heeft ook het recht je niet te ontvangen toch.
En zie wat ook Jan hierboven zegt, dan ben je weg, wil naar huis en vergeet het maar, je blijft waar je bent.

Groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Daphne » di 22 feb 2022 10:01

[re.gif]

Ben je in de omstandigheden dat je anders met de rug tegen de muur staat, snap ik dat je niet moeilijk gaat doen. Wij zijn gelukkig niet in die omstandigheden en kunnen verder met onze eigen caravan. :wink: Een camping die zonder mandaat eist dat we een paspoort of ID kaart in bewaring geven, slaan we over. Geen probleem dat we dan geweigerd worden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Paul Vingerhoets » di 22 feb 2022 10:52

Dat het niet mag, innemen van je identiteit (paspoort of kaart) hebben velen in het buitenland geen boodschap aan.

Ook ik kwam veel bij grotere bedrijven en dan is het de keuze inleveren of vertrekken er is gewoon geen discussie over ook bij hotels in buitenland al maken ze daar dikwijls even een kopie en krijg je het daarna terug.

Al heb ik ook wel eens een verlopen paspoort afgegeven in Spanje bij een bedrijf en dat werd dan week wel geaccepteerd zij het met een scheve lag en een blik door de gaten die erin zaten.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Hans 555 » di 22 feb 2022 11:09

Jaren geleden in Kroatië op de camping ook paspoort "moeten" afgeven. Ik gaf toen aan de volgende dag met de boot naar Venetië te gaan en kreeg toen het paspoort gewoon terug. Na Venetië het paspoort bij me gehouden. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom men dat doet/deed, vragen om het paspoort. De camping vooruit betalen, dus zekerheidstelling, was niet eens mogelijk.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Paspoort afgeven

Bericht door eurotrotter » di 22 feb 2022 12:18

Hans 555 schreef:
di 22 feb 2022 11:09
Jaren geleden in Kroatië op de camping ook paspoort "moeten" afgeven. Ik gaf toen aan de volgende dag met de boot naar Venetië te gaan en kreeg toen het paspoort gewoon terug. Na Venetië het paspoort bij me gehouden. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom men dat doet/deed, vragen om het paspoort. De camping vooruit betalen, dus zekerheidstelling, was niet eens mogelijk.
[re.gif]
Omdat in veel landen de wettelijke plicht ,in dat land,bestaat dat beheerders van campings of hotels de gegevens van hun klanten door geven aan de autoriteiten .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Paspoort afgeven

Bericht door deusjevo » di 22 feb 2022 12:22

[re.gif]

Dan volstaat inzage en noteren van gegevens ook.
Volgens mij wordt het fenomeen trouwens steeds minder gezien iedereen nu overtuigd is van de mogelijkheid van identiteitsfraude in dit digitale tijdperk.

Vroeguhhh gaven wij ons paspoort ook nog wel af en dat ging dan in de kluis van de camping of stond in het slechtste geval gewoon voor het grijpen in een houten bakje achter de balie…
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Hans 555 » di 22 feb 2022 13:27

eurotrotter schreef:
di 22 feb 2022 12:18
Hans 555 schreef:
di 22 feb 2022 11:09
Jaren geleden in Kroatië op de camping ook paspoort "moeten" afgeven. Ik gaf toen aan de volgende dag met de boot naar Venetië te gaan en kreeg toen het paspoort gewoon terug. Na Venetië het paspoort bij me gehouden. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom men dat doet/deed, vragen om het paspoort. De camping vooruit betalen, dus zekerheidstelling, was niet eens mogelijk.
[re.gif]
Omdat in veel landen de wettelijke plicht ,in dat land,bestaat dat beheerders van campings of hotels de gegevens van hun klanten door geven aan de autoriteiten .
Die plicht bestond of bestaat ook in NL maar dan hoef je je paspoort niet af te geven. Overigens nooit een paspoort hoeven afgeven alleen dan in Kroatié.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Ikkeeindhoven » di 22 feb 2022 14:18

Ja is (kan) strafbaar zijn. Je mag 'm gewoon niet aan 3den geven. Zelfs je pinpas, van gezamenlijke rekening, moet je eigenlijk beide je eigen pas hebben, en dus niet elkaars pas gevruiken. Ja ze verzinnen het mooi...

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Paspoort afgeven

Bericht door Leentje » di 22 feb 2022 14:50

wellicht is de app "kopie ID" iets. Daar kun je je ID scannen, gevoelige zaken doorhalen en mailen naar degene die het wil bewaren.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”