Autark
Autark
Ik zit al een tijdje te denken om mijn Fendt 550 Diamant 2020 te voorzien van Autark. Ik heb een Powerextreme X30 accu voor de mover en de E&P. Vooral de E&P is erg onpraktisch als die een lege accu heeft. Ik zat daarom te denken om een tweede accu te namen voor Autark. Nu heb ik nog een optima 50ah accu staan. Maar vroeg me af of die ook te laden is vanuit de fendt zelf of dat daarvoor een extra lader moet worden aangeschaft.
zat aan onderstaand schema te denken maar bij voorkeur 1 die automatisch schakelt
[image]https://camperkids.de/wp-content/upload ... 24x565.png[/image]
zat aan onderstaand schema te denken maar bij voorkeur 1 die automatisch schakelt
[image]https://camperkids.de/wp-content/upload ... 24x565.png[/image]
Re: Autark
Je zult een extra lader moeten hebben voor laden aan de paal.
Een Optima is een beel andere techniek dan de Power Extreme.
Vlgs mij laadt de Fendt zelf niks.
In mijn vorige Diamant in ieder geval niet, maar da's alweer heel effe geleden.
Maar waarom nog een accu?
De 30 heeft stroom zat voor mover en E & P
Een Optima is een beel andere techniek dan de Power Extreme.
Vlgs mij laadt de Fendt zelf niks.
In mijn vorige Diamant in ieder geval niet, maar da's alweer heel effe geleden.
Maar waarom nog een accu?
De 30 heeft stroom zat voor mover en E & P
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
een extra accu omdat met een lege X30 ik niet meer van de plaats af kom;-)
ja dat begrijp ik, maar in de handleiding van Fendt zie ik dit staan
S38 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S39 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S40 massa en plus 10/11 bij selfsupporting-pakket
ik vroeg me af welke laad regelaar daar op kan worden aangesloten, zal ook een IBS moeten kopen om de accu spanning af te kunnen lezen op het display
ja dat begrijp ik, maar in de handleiding van Fendt zie ik dit staan
S38 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S39 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S40 massa en plus 10/11 bij selfsupporting-pakket
ik vroeg me af welke laad regelaar daar op kan worden aangesloten, zal ook een IBS moeten kopen om de accu spanning af te kunnen lezen op het display
Re: Autark
Dat gaat over de laadregelaar van een zonnepaneel vlgs mij.
Is dat al aanwezig ?
Sta je ook vaak zonder stroomaansluiting buiten een camping ?
Alleen in dat geval zou je na een paar dagen een lege accu kunnen hebben.
Is dat al aanwezig ?
Sta je ook vaak zonder stroomaansluiting buiten een camping ?
Alleen in dat geval zou je na een paar dagen een lege accu kunnen hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
nee meestal aan de paal, maar laatst was er op de camping een stroomstoring (vermoedelijk door een frituurpan en meerdere elektrische kachels) dan is het wel fijn om niet in het donker te zitten. Ik kan natuurlijk ook een accubeschermer plaatsen zodat er altijd genoeg spanning overblijft voor de e&p.
Re: Autark
In jou gevallen voor nood is de 30ah meer en meer dan zat.
Koop een power extreme lader voor auto naar mover accu ( laden tijdens rijden )
Mocht je nood situatie terrecht komen, auto ervoor stroom erop even paar min motor laten draaien en je hebt genoeg prik om rustig die poten in te draaien.
Wellicht een verlengsnoer meenemen voor als de auto niet goed bij de dissel kan..
Maar je kan in geval van die soort stroom onderbreking op de camping ook wachten tot er weer prik is op de camping..
Hoevaak gebeurt zoiets nou.. Dan is je x30 niet leeg na misschien 2uur 3 spotjes laten branden
Koop een power extreme lader voor auto naar mover accu ( laden tijdens rijden )
Mocht je nood situatie terrecht komen, auto ervoor stroom erop even paar min motor laten draaien en je hebt genoeg prik om rustig die poten in te draaien.
Wellicht een verlengsnoer meenemen voor als de auto niet goed bij de dissel kan..
Maar je kan in geval van die soort stroom onderbreking op de camping ook wachten tot er weer prik is op de camping..
Hoevaak gebeurt zoiets nou.. Dan is je x30 niet leeg na misschien 2uur 3 spotjes laten branden
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Autark
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, dat E&P wel moet werken..
Maar hoe vaak heb je stroomstoring?
Het nut van autark is voor een caravan zeer beperkt.
Wij gingen eens bewust naar een camping die volledig stroomloos was. Romantica in Drage aan de Dalmatische kust.
Na 5 dagen hadden we nog steeds stroom zat in de accu.
Verlichting deden we buiten met een gaslamp.
Binnen met een paar ledl tafellampjes op 2 AA batterijtjes.
Na een week deden ze het nog steeds..
We hadden geen zonnepaneel.
In feite was het enige gebruik de waterpompjes van toilet en kranen.
Op die manier kan je het wel 3 weken volhouden schat ik.
Bij stroomuitval volstaan effe een paar kaarsjes ook nog.
Het is nooit lang.
Oh..btw..onze accu had minder vermogen dan de jouwe.
Maar hoe vaak heb je stroomstoring?
Het nut van autark is voor een caravan zeer beperkt.
Wij gingen eens bewust naar een camping die volledig stroomloos was. Romantica in Drage aan de Dalmatische kust.
Na 5 dagen hadden we nog steeds stroom zat in de accu.
Verlichting deden we buiten met een gaslamp.
Binnen met een paar ledl tafellampjes op 2 AA batterijtjes.
Na een week deden ze het nog steeds..
We hadden geen zonnepaneel.
In feite was het enige gebruik de waterpompjes van toilet en kranen.
Op die manier kan je het wel 3 weken volhouden schat ik.
Bij stroomuitval volstaan effe een paar kaarsjes ook nog.
Het is nooit lang.
Oh..btw..onze accu had minder vermogen dan de jouwe.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
ja ik begrijp dat het niet vaak voorkomt, maar ik vind het wel een fijne toevoeging. De powerextreme heeft een eigen lader, in mijn bus zit wel een omvormer heb alleen geen idee hoe lang het duurt voor er genoeg prik in de accu zit om de levelset in te trekken
Re: Autark
De kans dat de Power Extreme leeg is lijkt me practisch nihil.
Ik ga ervan uit, dat ie tot het moment van stroomuitval aan de lader heeft gezeten toch ?
Wat er daarna gebeurt, ben je zelf bij.
Ik ga ervan uit, dat ie tot het moment van stroomuitval aan de lader heeft gezeten toch ?
Wat er daarna gebeurt, ben je zelf bij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
Mocht je op een europese camping staan, moet je echt heeeeel erg pech hebben dat je paar dagen geen stroom hebt..
Die x30 kan je met de 12v apparatuur in de caravan echt wel paar dagen doen, er vanuit gaande dat je niet alle lampen 24h per dag laat branden en overdag ook een uistapje maakt.
en dan moet je ook nog de pech hebben dat je na een goeie dag / paar dagen stroomuitval de volgende dag wilt vertrekken
Voor die ene noodsitatie kan je je bus ervoor zetten of de noodslinger gebruiken ?
Mits je op de campings kampeert waar ab het over hebt ?
Die x30 kan je met de 12v apparatuur in de caravan echt wel paar dagen doen, er vanuit gaande dat je niet alle lampen 24h per dag laat branden en overdag ook een uistapje maakt.
en dan moet je ook nog de pech hebben dat je na een goeie dag / paar dagen stroomuitval de volgende dag wilt vertrekken
Voor die ene noodsitatie kan je je bus ervoor zetten of de noodslinger gebruiken ?
Mits je op de campings kampeert waar ab het over hebt ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Autark
alleen wil ik graag voorkomen dat ik met lege accu sta. zal E&P eens vragen wat de ondergrens is qua spanning
Re: Autark
Het is niet zo smpel..
2 verschillende accu's parrallel zetten moet je zeker niet doen.
Al je zorgen zijn opgelost als je de YTop volgeladen in je bus zet als reserve stroombron.
Wel effe 1 keer per jaar thuis opladen..
99 % kans dat ie er na 10 jaar ongebruikt weer uit gaat.
2 verschillende accu's parrallel zetten moet je zeker niet doen.
Al je zorgen zijn opgelost als je de YTop volgeladen in je bus zet als reserve stroombron.
Wel effe 1 keer per jaar thuis opladen..
99 % kans dat ie er na 10 jaar ongebruikt weer uit gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
Voor wanneer is het? Enkel tijdens de zomer?
Dan zijn de dagen lang en heb je bijna geen (Led)verlichting nodig. Waterverbruik , dus pompje, is enkele luttele minuutjes per dag en daar stopt meestal het verbruik mee tenzij je een Truma-(ring)ventilator op 12v hebt of Maxxfan en die tijdens de dag of nacht gebruikt. Dat zijn dan de slopoppen tijdens een stroomonderbreking moeten dan uit.
Mijn besluit, je kan daaaaaaaaagen zonder walstroom.
Wel de koelkast op gas want op 12v gaat die niet werken. (enkel via auto gaat dat).
Even bij benadering rekenen: 5 ledspotjes van 5w = 25w of 25/12=2.1A. 30Ah/2.1 A geeft dus ongeveer 14 uur continu branden. Haal je dat tijdens de zomer bij een tijdelijke spanningsonderbreking?
Dan zijn de dagen lang en heb je bijna geen (Led)verlichting nodig. Waterverbruik , dus pompje, is enkele luttele minuutjes per dag en daar stopt meestal het verbruik mee tenzij je een Truma-(ring)ventilator op 12v hebt of Maxxfan en die tijdens de dag of nacht gebruikt. Dat zijn dan de slopoppen tijdens een stroomonderbreking moeten dan uit.
Mijn besluit, je kan daaaaaaaaagen zonder walstroom.
Wel de koelkast op gas want op 12v gaat die niet werken. (enkel via auto gaat dat).
Even bij benadering rekenen: 5 ledspotjes van 5w = 25w of 25/12=2.1A. 30Ah/2.1 A geeft dus ongeveer 14 uur continu branden. Haal je dat tijdens de zomer bij een tijdelijke spanningsonderbreking?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark
Er kan vanalles verzonnen waarom het niet nodig is, maar als TS het wil klaar toch ?
Maar wat @ab aangeeft zet de 2 e accu in je bus vast en neem hem mee eventueel zorgen dat je de goede aansluitingen erbij hebt zodat je snel van accu kunt wisselen in geval van nood
Als gewicht in de caravan geen probleem is kun je de 2e accu ook vast in je caravan zetten gekoppeld met een goede lader en in geval van problemen kun je eenvoudig omkoppelen, of de ene accu alleen voor je mover en pootjes gebruiken en de andere voor het boardnet via de stekker op 12 volt
Maar wat @ab aangeeft zet de 2 e accu in je bus vast en neem hem mee eventueel zorgen dat je de goede aansluitingen erbij hebt zodat je snel van accu kunt wisselen in geval van nood
Als gewicht in de caravan geen probleem is kun je de 2e accu ook vast in je caravan zetten gekoppeld met een goede lader en in geval van problemen kun je eenvoudig omkoppelen, of de ene accu alleen voor je mover en pootjes gebruiken en de andere voor het boardnet via de stekker op 12 volt
Laatst gewijzigd door Paul Vingerhoets op ma 14 feb 2022 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark
Startkabels bijv..
Een reserve Yellowtop hoef je maar 1 of 2 keer per jaar op te laden. Die hoeft ook niet eens vol te zijn om effe de pootjes van het E&P levelsysteem effe in te trekken in noodgevallen.
Met een starthulp gaat dat ook prima.
Vorig jaar heb ik er nog eentje gebruikt om een heel grote tandemasser met een lege accu een stuk te verrijden.
Zo'n starthulp kan nog veel meer problemen oplossen.
Een lege band weer oppompen bijv.
De auto starten mocht onverhoopt de accu leeg raken.
Die dingen kosten niet veel.
Een reserve Yellowtop hoef je maar 1 of 2 keer per jaar op te laden. Die hoeft ook niet eens vol te zijn om effe de pootjes van het E&P levelsysteem effe in te trekken in noodgevallen.
Met een starthulp gaat dat ook prima.
Vorig jaar heb ik er nog eentje gebruikt om een heel grote tandemasser met een lege accu een stuk te verrijden.
Zo'n starthulp kan nog veel meer problemen oplossen.
Een lege band weer oppompen bijv.
De auto starten mocht onverhoopt de accu leeg raken.
Die dingen kosten niet veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
Mijn Tendenza 465 is af fabriek autark met een 55ah yellowtop.
Die pakt constant 0,4A en trekt daarmee dus de accu in een 5 dagen helemaal leeg.
Wat alle stroomverbruikers zijn durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat de Truma iNet de grote boosdoener is, zie ook viewtopic.php?t=42155
Jouw diamant zal wel een vergelijkbare uitrusting hebben en ook voorzien zijn van een Truma iNet?
Dan gaat die Powerextreme X30 dat niet heel erg lang volhouden ben ik bang, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Wellicht is het zo te maken dat je de Truma iNet alleen werkt als je aan de 220V staat?
Ik zou overigens verwachten dat E&P een noodvoorziening heeft om de boel handmatig in de klappen?
Dan kan je accu wel vol zijn, maar heb je een elektrische storing kom je niet meer weg? .
Laatst gewijzigd door TFJ op ma 14 feb 2022 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Autark
mi heeft Topic Starter met de mooie X30 al extra/reserve capaciteit.
een 2 e reserve lijkt me overkill (en overgewicht)
een 2 e reserve lijkt me overkill (en overgewicht)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Autark
Ja, dat geef ik ook al een paar keer aan..
Maar voor de gemoedsrust zijn er simpele oplossingen.
Maar voor de gemoedsrust zijn er simpele oplossingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
E en p heeft wel een noodprocedure. Maar ik heb geen e en p om middels de handmatige procedure in te draaien;)
Ik vind het fijn om een accu te hebben welke leeg kan raken zonder dat ik er last van heb. Meestal staat mijn bus ervoor maar er zijn campinga waar die naar de parkeerplaats moet. En als ik eens ergens een feestje heb zet ik de caravan voor een nacht op de parkeerplaats. Dan past mijn bus er niet meer voor.
Ik vind het fijn om een accu te hebben welke leeg kan raken zonder dat ik er last van heb. Meestal staat mijn bus ervoor maar er zijn campinga waar die naar de parkeerplaats moet. En als ik eens ergens een feestje heb zet ik de caravan voor een nacht op de parkeerplaats. Dan past mijn bus er niet meer voor.
Re: Autark
Indien het echt nood is kan je nog steeds een noodstartpowerpack nemen, zo van die dingen met bandenpomp, lampjes en noodstartkabels. Gamma(lijke) of Hubo(isten)-spul. Weegt niet veel en zit net voldoende kracht in om je uit de nood te helpen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Autark
"Autark" hoeft toch niet persé de beschikbaarheid van spanning te betekenen? Licht heb je van een benzine of gaslamp - warmte heb je van de gaskachel, de plee kan je doorspoelen door een plons water, en water om te drinken: een fles is zo gevuld. Ik zeg maar wat....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Autark
ik kan ook met een tent op vakantie gaan maar dat was de vraag volgens mij niet
Re: Autark
Qua verlichting en water zou het me ook niet zoveel uitmaken, maar als je langdurig in voor/naseizoen ergens staat en je hebt een Truma 4/6 dan heb je verwarmingstechnisch wel een uitdaging want zonder stroom werkt je bedieningspaneel niet. Zelfs met een best aardig geïsoleerde caravan zoals wij hebben, loopt de temperatuur zonder verwarming rap naar beneden als het buiten enkele graden is.
Naast de werking van E&P kan ik me de wens van TS dus wel voorstellen.
Naast de werking van E&P kan ik me de wens van TS dus wel voorstellen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Autark
Tuurlijk nergens vanuit gaan.
Gewoon meten of er 'slaapverbruik' is en hoeveel dat daadwerkelijk is.
Gewoon meten of er 'slaapverbruik' is en hoeveel dat daadwerkelijk is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )