Autark
Re: Autark
Ik snap het effe niet meer..
Het iNet heb je toch alleen maar wat aan als de caravan op zijn plek staat ?
Op dat moment kan de stekker van de 230 paal er in.
De omvormer levert 12 volt aan het iNet.
De acculader laadt de accu totdat ie vol is, en stopt dan vanzelf.
Waar zit het probleem ?
Het iNet heb je toch alleen maar wat aan als de caravan op zijn plek staat ?
Op dat moment kan de stekker van de 230 paal er in.
De omvormer levert 12 volt aan het iNet.
De acculader laadt de accu totdat ie vol is, en stopt dan vanzelf.
Waar zit het probleem ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2433
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark
Het Inet systeem wordt gevoed door het 12v net dus werkt ook als er een accu gemonteerd is of achter de auto.
De combi 4/6 werken dan ook indien nodig dus verwarming en boiler op gas, maar deze heeft spanning 12v nodig om op te starten en om de gasklep te openen
Dus ook zonder de paal op de camping heb je wat nodig om het warm te krijgen
De combi 4/6 werken dan ook indien nodig dus verwarming en boiler op gas, maar deze heeft spanning 12v nodig om op te starten en om de gasklep te openen
Dus ook zonder de paal op de camping heb je wat nodig om het warm te krijgen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Autark
Sluit gewoon die optima aan op het 12v circuit met parallel daaraan een ctek lader. Opgelost. Tenzij je ook autark je nespresso machine wil gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Autark
Laat die espresso er maar snel buiten...
Dan heb je nog meer accu's nodig
Dan heb je nog meer accu's nodig
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Autark
Precies. Keep it simple.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Autark
Zo iets is dan misschien nog een optie.
Makkelijker kan haast niet.
Makkelijker kan haast niet.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Autark
Ja..maar geheel autark heb je toch wel iets meer voor nodig.Paul Vingerhoets schreef: ↑wo 16 feb 2022 04:44Het Inet systeem wordt gevoed door het 12v net dus werkt ook als er een accu gemonteerd is of achter de auto.
De combi 4/6 werken dan ook indien nodig dus verwarming en boiler op gas, maar deze heeft spanning 12v nodig om op te starten en om de gasklep te openen
Dus ook zonder de paal op de camping heb je wat nodig om het warm te krijgen
Nu ik een camper heb sta ik regelmatig ergens waar geen voorzieningen zijn.
Altijd stroom zat..met 210 Ah accu's, die overdag geladen worden met zonnepanelen. Om de 2 dagen laad ik ook de fietsaccu's als dat nodig is. Met een 5000 watt omvormer ook genoeg 230 volt.
In de zomermaanden altijd stroom zat. Vaak neem ik zelfs op campings niet eens meer stroom van de paal. Gewoon niet nodig eigenlijk.
Maar dat is een heel ander verhaal als toen ik mijn Diamant nog had. Onderweg werkte de verwarming in de winter ook gewoon.
De koelkast ook, op gas op lange ritten in hoge temperaturen.
En zoals eerder al gemeld, een week op een camping zonder stroom was ook geen probleem. Met een 55 Ah Optima, (waarvan je dus maar maximaal 27 Ah kunt gebruiken)
Aan het eind nog stroom zat over om de heel veel stroom zuipende Simpark ( tot 200 A ) te kunnen gebruiken om de caravan van het terras af op het steile wegje achter de auto te hangen.
Volledig autark is zinvol met een camper. Al met al heb je het wel over een heel forse investering, als je volledig zelfvoorzienend wilt zijn.
Met een caravan is het zo goed als nergens goed voor.
Tenzij je vrij gaat kamperen op plekken zonder stroom.
En zelfs dan heb je al genoeg aan een simpel snoertje met 2 krokodillenbekjes aan de ene kant, en een contrastekker voor de caravanstekker aan de andere kant.
Dat is wat ik bij me had.
In 12 jaar caravannen met de Diamant 2 keer gebruikt.
Zonder dat simpele snoertje was het zelfs ook niet eens een groot probleem geweest.
Water kan ook in flessen of een kleine yerycan.
In de jaren daarvoor toen ik net begon met kamperen, na de tent periode, wilde ik in mijn kampeermiddelen ook autark.
Extra accu's, laadboosters omvormers enz.
De praktijk leerde mij dat het weggegooid geld is geweest, er is altijd stroom op campings, en onderweg heb je het niet of amper nodig. Dan volstaat de dynamo en de auto accu al ruimschoots.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
Zodra de stroom wordt onderbroken is dat Truma paneel wel al haar instellingen kwijt, dus dan moet de voeding vanuit de auto wel constant zijn en volstaat de geschakelde 12V aansluiting op de jeager stekker niet.
Re: Autark
Wat maakt dat uit dan?
20 seconden effe weer effe het een en ander intoetsen..
Of gewoon niet, en pas weer als het nodig is ?
20 seconden effe weer effe het een en ander intoetsen..
Of gewoon niet, en pas weer als het nodig is ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2433
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark
Het is niet veel moeite, maar had best voorkomen kunnen worden door het gebruik van een simpele batterij of backup spanning.
Zelfs bij het omschakelen van auto accu naar 230v paal spanning is de Inet zijn instellingen kwijt getest met ingeplugde stekker in de auto en aansluiten van de 230v op de paal, dus 2 spanningen en toch gegevens weg.
Als je dan de programmeer instellingen gebruikt kun je elke keer opnieuw alles instellen.
Als ie nauw de telefoon instellingen over nam via app maar ook dat doet ie niet
Zelfs bij het omschakelen van auto accu naar 230v paal spanning is de Inet zijn instellingen kwijt getest met ingeplugde stekker in de auto en aansluiten van de 230v op de paal, dus 2 spanningen en toch gegevens weg.
Als je dan de programmeer instellingen gebruikt kun je elke keer opnieuw alles instellen.
Als ie nauw de telefoon instellingen over nam via app maar ook dat doet ie niet
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark
Welke instellingen bedoel je, die je kwijt raakt ?
Bij ons moet ik alleen de tijd even opnieuw instellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Autark
Niet door van de wijs laten brengen. 99,9999% van de resterende tijd breng je door met het genieten van jouw vakantie moet je maar denken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2433
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark
Uitschakeltijden van boiler en verwarming bv instellingen verwarmen op el. Of gas of beide worden ook gereset
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark
Lees ik dat die inet van Truma de settings niet kan onthouden? Wat een onding is dat dan? Ze konden toch een simpel Eprommetje voorzien of een knoopcel zoals in een PC om die te onthouden. Dan mag de stroom gewoon af zoals in elke PC (om datum/uur en andere badisgegevens bij te houden).
Pfff.
Voor die uitzonderlijke gevallen dat de stroom wegvalt (ik nog maar enkele keren meegemaakt en dan nog jaaaaren geleden) is de autark echt niet nodig in mijn caravan de 2010.
Met de moderne dingen waar wel elektriciteit nodig is voor de besturing zit je natuurlijk veiliger of zekerder met zo iets. Maar tja, alles hangt af hoe en wanneer je kampeert, winter dan heb je verwarming nodig, zomer de koelkast en tegenwoordig hebben die dus blijkbaar elektriciteit nodig ook wanneer ze op gas werken.
Pfff.
Voor die uitzonderlijke gevallen dat de stroom wegvalt (ik nog maar enkele keren meegemaakt en dan nog jaaaaren geleden) is de autark echt niet nodig in mijn caravan de 2010.
Met de moderne dingen waar wel elektriciteit nodig is voor de besturing zit je natuurlijk veiliger of zekerder met zo iets. Maar tja, alles hangt af hoe en wanneer je kampeert, winter dan heb je verwarming nodig, zomer de koelkast en tegenwoordig hebben die dus blijkbaar elektriciteit nodig ook wanneer ze op gas werken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 2433
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark
Jep, veel heeft tegenwoordig ook stroom nodig om het vonkendoosje te vullen en voor de gasafsluiters die er bij zitten
Niet te vergeten eventuele ventilatoren in de combi verwarmingen
Niet te vergeten eventuele ventilatoren in de combi verwarmingen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark
Ah okay, die instellingen gebruiken wij niet, vandaar dat het niet opvaltPaul Vingerhoets schreef: ↑do 17 feb 2022 08:25Uitschakeltijden van boiler en verwarming bv instellingen verwarmen op el. Of gas of beide worden ook gereset
Boiler staat in de winterperiode nooit aan omdat het water vanzelf mee verwarmt wanneer de kachel in gebruik is en in de zomer staat de boiler in de weekends en vakanties continu 24/7 aan. Voorts doen wij standaard alles op Gas en gebruiken we de E van de 6E (vrijwel) nooit.
Onze iNet box wordt overigens wel gevoed vanuit de caravan-accu, anders zouden we de Combi 6E niet kunnen gebruiken zonder 230 V.
De bronkeuze voor Gas is mogelijk default, geen idee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark
Tja..Ook thuis valt heel af en toe de stroom wel eens even uit.
Daar hoor je niemand over.
Geen noodaggregaten of backup accu's..behalve dan in uitzonderlijke situaties zoals ziekenhuizen en in de industrie.
Wat maken wij ons dan druk over als er tijdens kamperen eens effe, gemiddeld hooguit 1 keer per 5 jaar eens de stroom uitvalt voor een uurtje.
Hoe belangrijk is dat eigenlijk..
Het allerbelangrijkste voor velen, het mobieltje, blijft het gewoon doen.
Daar hoor je niemand over.
Geen noodaggregaten of backup accu's..behalve dan in uitzonderlijke situaties zoals ziekenhuizen en in de industrie.
Wat maken wij ons dan druk over als er tijdens kamperen eens effe, gemiddeld hooguit 1 keer per 5 jaar eens de stroom uitvalt voor een uurtje.
Hoe belangrijk is dat eigenlijk..
Het allerbelangrijkste voor velen, het mobieltje, blijft het gewoon doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark
Voor ons was het werkend houden van het toilet wel heel erg belangrijk toen onze puber 15 jaar geleden net zindelijk aan het worden was.
En dat toen mijn plee al op een accu'tje draaide was verdomd handig.
Daar kwamen we achter op een franse camping waar de spanning om de klapscheet er uit lag...
Waarmee ik wil zeggen dat het criterium voor iedereen anders is.
Jij gaat bij een kaars zitten, een ander zoekt een lantarenpaal... beide licht.
En dat toen mijn plee al op een accu'tje draaide was verdomd handig.
Daar kwamen we achter op een franse camping waar de spanning om de klapscheet er uit lag...
Waarmee ik wil zeggen dat het criterium voor iedereen anders is.
Jij gaat bij een kaars zitten, een ander zoekt een lantarenpaal... beide licht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark
Ik heb een thuis accu met een backup functie voor de hele woning.
Zeker 1x per maand stroom uitval varieert tussen de 10min tot een uur.
En gepaard met alles wat al kapot gegaan is door de schomellende spanningen tijdens die storingen heb ik ervoor gekozen om wel een backup te hebben.
Tv’s, droger, routers, airco’s
En die zelfde gedachte en ervaring van thuis heb ik nu ook autark in de caravan geplaatst.
Op de laatste camping in de herfstvakantie hadden we ook geregeld storing en maar 188V.
En daarbij dat ik een hoop apparatuur van thuis lekker makkelijk op de camping kan gebruiken.
Bevalt het autark in de caravan mij helemaal prima.
Ik woon ook gewoon in de buurt van Rotterdam dus niks achteraf en in een woonwijk van 10jaar oud.
Zeker 1x per maand stroom uitval varieert tussen de 10min tot een uur.
En gepaard met alles wat al kapot gegaan is door de schomellende spanningen tijdens die storingen heb ik ervoor gekozen om wel een backup te hebben.
Tv’s, droger, routers, airco’s
En die zelfde gedachte en ervaring van thuis heb ik nu ook autark in de caravan geplaatst.
Op de laatste camping in de herfstvakantie hadden we ook geregeld storing en maar 188V.
En daarbij dat ik een hoop apparatuur van thuis lekker makkelijk op de camping kan gebruiken.
Bevalt het autark in de caravan mij helemaal prima.
Ik woon ook gewoon in de buurt van Rotterdam dus niks achteraf en in een woonwijk van 10jaar oud.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 15 apr 2022 21:48
Re: Autark
karotti schreef: ↑ma 14 feb 2022 11:04een extra accu omdat met een lege X30 ik niet meer van de plaats af kom;-)
ja dat begrijp ik, maar in de handleiding van Fendt zie ik dit staan
S38 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S39 massa en plus van laadregelaar bij selfsupporting-pakket
S40 massa en plus 10/11 bij selfsupporting-pakket
ik vroeg me af welke laad regelaar daar op kan worden aangesloten, zal ook een IBS moeten kopen om de accu spanning af te kunnen lezen op het display
Hoi ik zit nu in een soortgelijke situatie. Kunt u mij misschien vertellen hoe u de accu en lader precies heeft aangesloten en wat voor soort lader u eventueel heeft gebruikt op de aansluitingen S38, S39 en S40. Mijn leverancier van moverset (caravanmovershop) en ook fendt dealers kunnen mij dit niet vertellen.
Re: Autark
Een leeg flesje van een afwasproduct, gevuld met water (eventueel met dat roze spul) is even handig om het toilet door te spoelen.Chris schreef: ↑do 17 feb 2022 15:14Voor ons was het werkend houden van het toilet wel heel erg belangrijk toen onze puber 15 jaar geleden net zindelijk aan het worden was.
En dat toen mijn plee al op een accu'tje draaide was verdomd handig.
Daar kwamen we achter op een franse camping waar de spanning om de klapscheet er uit lag...
Hiervoor heb je helemaal geen elektriciteit nodig.
Voordeel hiervan is dat je zuinig met het water kunt omspringen en enkel sproeit maar het nodig is. Eventueel met een lekker geurtje.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Autark
Je moet toch wat prutsen in de winter??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark
ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ga er een c-tek lader opzetten. Ik moet nog meten met mijn bus ervoor op welke pinnen nu al stroom zit.
Re: Autark
S 39 en 40 zijn aansluitingen voor een laadregelaar..
Van zonnepaneelstroom bijv.
Van zonnepaneelstroom bijv.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 15 apr 2022 21:48
Re: Autark
Dankjewel Ab ik heb u een email via caravan-forum gestuurd.
wellicht wilt u hierop reageren ik ben pas lid en kan (nog) geen screenshot van handleiding toe sturen
wellicht wilt u hierop reageren ik ben pas lid en kan (nog) geen screenshot van handleiding toe sturen