Haakse CEE Stekker met stopcontact

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Wendy_ » zo 13 feb 2022 20:38

De reden dat ik deze vraag stel is dat ik erover nadenk om ongelukken en erger te voorkomen :wink:

De Chateau was een beetje om het kamperen met caravan te ontdekken zonder me heel erg druk te maken over vanalles want er zat gewoon weinig of niks op.

Vandaar dat ik me oriënteer voor ik dingen ga doen of laten doen bij mijn "nieuwe" Hobby en zeker op gebied van elektra en gas.

In dat opzicht kampeer ik pas 3 jaar 😀
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Daphne » zo 13 feb 2022 20:41

[re.gif]

Je leeft nog. En in die 3 jaar is er toch niks gebeurd? blij.gif Dan heb je het prima en met beleid gedaan aflower.gif Waarom zou het nu ineens anders zijn met een andere caravan? Natuurlijk is een extra wandcontactdoos in de voortent makkelijk. Zou dat zeker overwegen om te laten doen. Maar laat je ook niet te bang maken. Chris bedoelt het goed, is een techneut in hart en nieren. Heeft al veel forummers geholpen met probleempjes. Heeft ook ongelukken op het werk gezien met foute constructies en projecteert dit dan op het kamperen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022 21:07

Voorkomen is beter dan genezen.
TS wil "iets".
Doe het dan goed....waarom niet??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Daphne » zo 13 feb 2022 21:10

[re.gif]

Dat is prima Chris, dat schrijf ik toch ook dat een extra WCD voorkeur heeft. Je hoeft alleen niet in een kramp te schieten als het over een haakse stekker gaat knipoog.gif Wij zijn geen gekkies die van niks weten en lekker in een bak met water gaan staan en dan proberen een frietpan aan te sluiten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door PD » zo 13 feb 2022 21:11

Inderdaad, in een kramp schieten heeft geen zin......... de haakse stekker volstaat voor een extra aansluiting thumbup.gif
Bijlagen
CA934FE2-52DC-4A93-A30A-EC417A791722.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

R Meijer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2020 22:22

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door R Meijer » ma 14 feb 2022 02:52

Volgens mij is iedereen het toch best met elkaar eens, alleen komt dat er niet helemaal lekker uit.
Ik heb dezelfde overweging als TS. Gebruikte de haakse CE stekker met een snoer onder de caravan door voor elektra in de voortent. Werkt prima. Op een camping waar de 230 er onbetrouwbaar uitziet zou ik dit niet snel doen en daarom ben ik van plan om een 230V contactdoos aan de onderkant te maken voor het rechterwiel.
Ik zou ook die haakse stekker met wcd afraden al lijkt het me niet per se onveilig zolang de camping fatsoenlijk is aangelegd. Dat is ook wel wat iedereen hier al heeft zegt.


Knaus Sport 450FS - Skoda Octavia 1.4 TSI AUT

Techn

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Techn » ma 14 feb 2022 07:25

En wat denk je dat dat met de “onbetrouwbare” situatie doet???

Wat is er mis met die haakse stekker tov de gewone ?

Het doet wat het doen moet

Er zijn er meer dus die in een kramp schieten.

Ik begrijp zo ie zo niet waarom een topic wordt gestart over een standaard haakse ceeform

Misschien moet je je afvragen hoe veilig het is om al dat gepruts ( hier noemen ze het gadgets) aan de verlichting en movers uit te voeren?
dimmers en relais van 150 ampère zo groot als een lucifersdoosje e.d.
Daar schiet ik soms van in een kramp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Morgoth » ma 14 feb 2022 09:08

Ik heb in de disselbak een dubbele waterdichte contactdoos gemaakt. Dit gebruik ik oa voor het opladen van de fietsen en voor elektriciteit onder de luifel. Onder de caravan voelt voor mij niet zo goed, zo vol in de spray tijdens het rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door deusjevo » ma 14 feb 2022 09:34

Nog even mijn plasje doen: ik zie aan de buitenkant niet direct hoe de elektrotechnische installatie van een camping er in de stroomkasten uitziet maar heb soms wel voorbeelden gezien waarvan ik zelfs als elektra dummy een beetje rillingen kreeg.

Daar ik graag uit ga van m’n kracht zou ik zeker niet een aansluiting die wellicht geen aardlek heeft gebruiken op een camping.
Het extra (IP66?) stopcontact op de caravanbodem dat wij gebruiken in de voortent is dus aangesloten na mijn eigen aardlek.

Oh ja, twintig jaar geleden deden wij in de bejaarde Lander caravan uit 1976 onze dochter van toen enkele maanden oud in een badje, emmer warm water viel om.
Bij het dweilen bleek er onder het keukenblokje een strip kroonsteentjes open en bloot te liggen.
Caravan was “afgezekerd” met een soort van glaszekering, denk dat wij best mazzel hebben gehad.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door WillyL » ma 14 feb 2022 10:18

Ik dacht dat een goede aarding via een dikke koperbuis in de grond geslagen of als lus onder de fundering moet. Dat kan op de camping via de kampinstallatie maar op of onder een caravan zie ik dat niet echt zitten. Je hangt dus sowieso af van de kwaliteit van de kampinrichting om een deugdelijke aarding te hebben. Neemt niet weg dat een eigen verliesstroomschakelaar geen kwaad kan. Maar om hiervoor de haakse stekker af te zweren dat vind ik een brug te ver.
Soms zie ik in de regen verloopstekkers liggen in zompig gras waarvan ik denk 'wat is me dat. Dat zij geen verlies hebben naar de aarde met gevaar voor electrocutie'. Dat vind ik dus veel erger.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Wie-niets » ma 14 feb 2022 10:58

Wij gebruikten die stekker ook gewoon voor opladen van de E-Bikes.

Voor de rest had ik de extra buitencontact doos met diverse toepassingen wel achter de de aardlek van de Caravan. En ik mag toch aannemen dat iedereen een beetje weet wat gevaarlijke situaties oplevert.
Moet maar niet aan vroeger denken hoe het dan wel er eens in de kluwen van stekkers en allerlei aftakkingen ging met maar één paar " hoofd" aansluitingen ..... :(

Dat is nu in de meeste gevallen toch wel ( door verplichte regels) goed geregeld.

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Philmar » ma 14 feb 2022 19:37

Wij gebruiken ook de haakse stekker. Een kabel onder de caravan door naar 2 waterdichte stopkontakten waar ik een aardlekschakelaar heb voor gemonteerd. Deze combinatie op een buis van 20 mm doormeter met haring opgelast onderaan die ik met de voet de grond in duw. Het paaltje is 80 cm hoog en staat aan de tafel onder de luifel. De aardlekschakelaar heb ik genomen voor de zekerheid.

Philmar

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022 22:27

WillyL schreef:
ma 14 feb 2022 10:18
Soms zie ik in de regen verloopstekkers liggen in zompig gras waarvan ik denk 'wat is me dat. Dat zij geen verlies hebben naar de aarde met gevaar voor electrocutie'. Dat vind ik dus veel erger.
Die mensen zijn er ook niet van bewust.... eerder bewusteloos...
en dat is nou exact waar ik op doel.
Op de camping kijken vele mensen niet zo goed uit.

Maar ik schrijf al weer meer dan ik eigenlijk wil....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Wendy_ » di 15 feb 2022 09:24

Beste mensen, dank voor alle reacties en suggesties.
Het was niet mijn bedoeling om de Haakse CEE stekker ter discussie te stellen (misschien verkeerde topictitel gekozen :wink: )

Ik wilde alleen iets wat ik al 3 jaar zo doe en wat nu mogelijk op een betere manier kan, andere caravan, een caravan met een degelijk boordnet etc. en een andere plek waar de aansluiting zit, eens tegen het licht houden met het doel om dit indien mogelijk is beter of anders te doen.
Aangezien ik pas 3 jaar kampeer met een caravan en ik door het lezen van diverse onderwerpen op dit forum merk dat er veel ervaring is wilde ik hier graag gebruik van maken blij.gif
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door thmeyer » di 15 feb 2022 11:58

[re.gif]
Naar mijn menig hoef jij je helemaal niet te verontschuldigen, daar is juist dit forum voor.
Op dit forum reageert iedereen en wil zijn menig - of ervaring delen en dan weet je "soms" tussen de bomen het bos niet meer te vinden.

Maar ik ga er altijd vanuit dat het goed bedoeld is !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door henkth » ma 4 apr 2022 10:53

StevenD schreef:
zo 13 feb 2022 11:55
Screenshot_20220213_115313_com.android.chrome.jpg

Wij hebben deze. Zat bij de vorige caravan ook aan de niet-voortent zijde. Ook bij regen lieten we deze zitten
Steven,
Ik kan deze niet meer vinden bij Obelink.
Kan dat kloppen of zoek ik verkeerd?
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door janoniem » ma 4 apr 2022 11:01

[re.gif]
Hij is er nog wel, maar alleen in de winkel (op dit moment).
Zoekfunctie bij O. is niet optimaal; via Google krijg je wél hits wanneer je in dit geval b.v. "Exin-stekker" en "Obelink" als zoekargument invoert.
Klik hier
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door henkth » ma 4 apr 2022 13:34

Deze is het geworden.
aardlek.jpg
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

haajeetee
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 aug 2020 22:35

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door haajeetee » ma 4 apr 2022 14:51

En welke is dat en waar te koop.?[re.gif]

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door henkth » ma 4 apr 2022 16:30

New Line licht en geluid
Brennenstuhl BDI-A II 30 Mobiele Aardlekschakelaar I
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Hobby Linka » ma 4 apr 2022 16:32

[re.gif]

KEMA keur of zo'n onbetrouwbaar Aliexpress apparaat?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Techn

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Techn » ma 4 apr 2022 18:23

Hoeveel mA ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door henkth » ma 4 apr 2022 18:30

Hobby Linka schreef:
ma 4 apr 2022 16:32
[re.gif]

KEMA keur of zo'n onbetrouwbaar Aliexpress apparaat?
Op verzoek de technische informatie.

De Brennenstuhl BDI-A II 30 (BDI-A 30) is een super handige mobiele aardlekschakelaar (Personenschutz) om (bijvoorbeeld) je mixer veilig aan te sluiten, ook als de elektrische installatie zelf geen aardlekbeveiliging heeft. Deze adapter is een mobiele preventie tegen stroomongevallen tussen stopcontact en apparaat (aardlek detectie).

Scheidt bliksemsnel de aktieve leiding van het stroomnet zodra er stroomverschillen optreden. De adapter schakelt bij een fout massa én nul direct af. Deze aardlekschakelaar kan gebruikt worden in vochtige omgevingen (IP54 beschermingsklasse).

Ook geschikt voor gebruik in België (massapen aan de ingang). De uitgang is Schuko (dus geen massapen).

• Ter persoonsbeveiliging
• Schakelaar: Dubbelpolige afschakeling
• Veiligheidstype: IP-54
• Stroom: 30 mA / 16A
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Techn

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Techn » ma 4 apr 2022 18:32

Dus …
Aan de paal 6A
geen uitschakeling

Aan de paal ook 30 mA
Geen selectiviteit

Of zie ik iets over het hoofd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Hobby Linka » ma 4 apr 2022 19:29

[re.gif]

Waarom geen werking bij 6A? Ik denk dat 16A de max stroom is die afgegeven mag/kan worden. Bij 30ma schakelt hij gewoon af.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”