Haakse CEE Stekker met stopcontact

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Wendy_ » zo 13 feb 2022 11:11

Bij aankoop van de Chateau zat een kabel met aan de ene kant een CEE stekker voor in de campingaansluiting en aan de andere kant een CEE stekker met stopcontact voor aan de caravanzijde.
466882-466882-images_other-pro-plus-haakse-stekker-cee1-ecommerce.jpeg
In de Chateau zit verder niks van aard lek of andere elektrische zaken, Een paar lampjes, een koelkast en een paar stopcontacten waar ik mijn wekker en telefoon instak dat was het.
De aansluiting voor de CEE stekker zat aan de voortentzijde van de caravan.
Op deze aansluiting sluit ik normaal gesproken een haspel (Max 2200 Watt met thermische beveiliging) aan met mijn senseo, oventje, koelkast in de voortent, en feestverlichting onder de luifel. (die ik vervolgens niet allemaal tegelijk aanzet natuurlijk :wink: )

Nu heb ik gezien dat bij mijn nieuwe Hobby 400 SF de aansluiting aan de achterkant zit, dus niet in de voortent.
Aan de voortentkant zit geen extra stopcontact en het boordnet is tot 2300 Watt heb ik gelezen.
Nu kan ik de verlengkabel ergens in de caravan insteken (b.v. boven keukenblok) en daar door het raam naar buiten (Dan moet het raam open blijven staan en de combihor waarschijnlijk ook als ik deze niet wil vermeubelen).

Ook kan ik de verlengkabel weer aansluiten op de CEE stekker aan de achterkant en de kabel onder de caravan door naar de voortent leggen.

Nu vraag ik me een aantal dingen af.
1. Hoe veilig of onveilig is het om de verlengkabel in te steken aan de achterkant van de caravan zonder de bescherming van de voortent qua weersinvloeden
2. Klopt mijn gedachte dat als ik de stekker van de verlengkabel in de CEE stekker insteek dat de spanning buiten het boordnet van de caravan om loopt.
3. Is het plaatsen van een geaard stopcontact aan de kant van de voortent via een klepje verstandig i.v.m. mogelijke lekkage
3. Zijn er nog andere mogelijkheden, ik heb geen serviceluik aan de kant van de voortent
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Ron » zo 13 feb 2022 11:38

Aan de achterkant zonder bescherming van de voortent gaat prima.
Zo heb ik het ook jaren gedaan.

Spanning gaat inderdaad buiten het boordnet om.
Meestal is de camping 4 of 6A afgezekerd en de caravan 10 of hoger.
Dus wat stroom sterkte betreft gaat de camping er eerder uit.
Echter je weet nooit zeker of de camping een aardlek heeft , en je weet het wel van je caravan.(de hobby denk ik wel)
Dus dat is het verschil.
Als je toch een eigen wcd via de aardlek van de caravan wil.
Kan je een waterdichte wcd onder de caravan plaatsen , of een in de zijwand (laten plaatsen)
Uitendelijk is het laatste wel heel erg prettig vind ik zelf.
Het zelfde met een gas aansluiting aan de voortent zijde is ook erg prettig is mijn ervaring.

Dus als je de mogelijkheid hebt.
WCD en Gas aansluitingen (laten) maken. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door myalexx » zo 13 feb 2022 11:42

Gewoon een waterdichte geaarde stekker in die cee steken daar is het voor gemaakt.
Je werkt dan wel op de zekering van de camping.

Of een extra zekering plaatsen voor extra veiligheid thumbup.gif

https://www.obelink.nl/haba-tent-vouwwagen-unit.html
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door SBerend » zo 13 feb 2022 11:48

Ik heb dezelfde stekker. Vanuit de stekker loopt kabel naar de voortent onder de caravan door. Ik gebruik echter wel een neopreen kabel.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door StevenD » zo 13 feb 2022 11:55

Screenshot_20220213_115313_com.android.chrome.jpg
Wij hebben deze. Zat bij de vorige caravan ook aan de niet-voortent zijde. Ook bij regen lieten we deze zitten
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Ron » zo 13 feb 2022 12:20

[re.gif]
Het kan allemaal best, ook veilig.
Het meest vervelende is altijd de kabel onder de caravan door mikken.

En uit ervaring weet ik , als je een andere caravan aanschaf.
Je meestal wel wat geld wil investeren voor wat extra gemak.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door iemand » zo 13 feb 2022 13:21

Stopcontact onder caravan, net voor rechter wiel t.b.v. electra onder de luifel. I.p.v. kabel onderlangs caravan gooien.

zie m'n knutselpagina punt 43

Nu meet de interne Digitale kWh-teller meet ook de stroom, die we 'buiten de caravan' gebruiken (Zie punt 49).
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022 13:31

Ik ben tegenstander van die CEE stekers met een gewone ( Schuco ) steker er achterop.
Simpel omdat je dan in de voortent ( waar die kabel dan heengaat) totaal niets gezekerd hebt en ook totaal een aardlek beveiliging hebt.
En die zijn nou net het hardst nodig in de voortent... de vochtigste plek als je pech hebt.

In NL zijn de 230 volt camping aansluitingen over het algemeen wel netjes geregeld, maar als je soms ziet wat je voor een dramatische 230 volt aansluitbende in het buitenland krijgt aangeboden.... mmmm...

Speel liever op safe en maak een aansluiting vanuit je eigen caravan, dan heb je zeker de eigen beveiliging van de caravan in gebruik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door meeder » zo 13 feb 2022 13:55

[re.gif]
De meeste palen hebben toch wel een zekering maar qua aardlek heb je helemaal gelijk.
Overigens zie ik bij gemoderniseerde campings steeds vaker een alamat zitten in de paal dus dan heb je een zekering en een aardlekautomaat.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chrisje113 » zo 13 feb 2022 15:10

We hebben een losse blok tussen het stopcontact en de verlengsnoer zitten met een automaat en aardlekschakelaar. Werkt prima. Bij mijn oude werkgever gebruikte we deze tussen het aggregaat en de keet aansluiting ipv een bouwkast te plaatsen.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door thmeyer » zo 13 feb 2022 15:13

[re.gif]
Ik vind die "haakse CEE stekker met stopcontact prima en vaak handig, alleen je moet er wel met "beleid" mee omgaan.

Opmerking:
Ook ik heb een combi-aansluiting 12 volt/230 volt en antenne-aansluiting met een F- en IEC aansluiting aan de voortent zijde (SB).
Bijlagen
buitenaansluiting caravan.JPG
buitenaansluiting caravan.JPG (22.16 KiB) 2369 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door mrbullmastiff » zo 13 feb 2022 16:56

Wij hebben jaren lang een spatwaterdicht stopcontact onder de bodem van de caravan gehad, prima oplossing als je geen gat in de wand wil voor een stopcontact.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022 17:01

[re.gif]
Dat is het juist Theo..

Beleid....
En dat weten techneuten wel.... maar niet techneuten kan je het niet kwalijk nemen als ze geen idee hebben wat het beleid is...
Ik heb wel eens "constructies" gezien waar ik van rilde..
Juist op campings lijken mensen het niet zo nauw te nemen in de voortent..
en die voortent krijg zijn spanning dan van een voedingspunt wat buiten de hut omloopt...

Bij mij is die haakse CEE er persoonlijk vanaf geknipt.... en ik weet wel waar ik mee bezig ben dacht ik.
Alles via de hut met combi automaat....geen probleem...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door thmeyer » zo 13 feb 2022 17:59

[re.gif]
Mijn 230/12 volt met de 2 TV-aansluitingen zit bij mijn vanuit de fabriek erop.
Als die er niet had opgezeten, vind ik een (dubbele) spatwaterdicht stopcontact (WCD) onder caravan "zeker" een prima alternatief. blij.gif
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door iemand » zo 13 feb 2022 18:50

Toch is de externe aansluiting op de stekker soms wel eens handig. scratch.gif
Ingeval van doorlussen naar buren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Wendy_ » zo 13 feb 2022 18:56

Thnx voor alle tips, ideeën en suggesties.
De Chateau was mijn eerste caravan en het werkt toen verder prima.
Nu ik de Hobby heb gekocht wil ik dit soort dingen graag goed en veilig doen.

Ik ga van de week dus nog even met de verkoper bellen of ze nog een stopcontact kunnen bijplaatsen in de tent en dan netjes via het boordnet van de caravan.

Ik had in 2 dagen zoveel caravans gezien dat ik ook even niet meer zeker wist of de nieuwe het wel of niet had :wink:
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door janoniem » zo 13 feb 2022 19:27

Mijn IP44 aansluitkabels eindigen met een haakse koppeling.
Voordeel: Je loopt er niet zo snel tegen aan en beschadigt daarmee de wandinvoerdoos.
En bovendien: Met caravan op de oprit bereik ik tot die haakse koppeling met één lengte kabel mijn grasmaaier om de voortuin te "knippen".
Maar eenmaal op een emplacement steek ik er ook de stekker van de kabel naar mijn randgeaarde contactdoos in voor voeding van een koelbox onder de luifel .
Die doos hangt wel vrij van eventueel spatwater.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Daphne » zo 13 feb 2022 19:40

Wij hebben die haakse stekker gewoon in gebruik om bijvoorbeeld de fietsen achter de caravan op te laden. Je kunt overal beren zien, maar met beleid kun je zo’n haakse stekker prima gebruiken. Als het echt zo gevaarlijk is waren ze wel uit de handel gehaald.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022 19:50

Dat "Beleid" ....
Dat is het risico....

Jij denkt er over na en gaat niet als een malle in de voortent van alles aansluiten...
Ik heb frituurpannen en ovens gezien die aan een tweeling snoertje in de voortent hingen.
Da's ook een beleid...maar wel gigantisch verkeerd..

Als TS het nu toch nog moet regelen... doe het dan op de nette manier....waarom niet wil ik bijna vragen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Ab » zo 13 feb 2022 20:00

Niks mis met die haakse stekker.
Ook wij gebruiken 'm heel vaak voor het opladen van fietsen.
Als je heel erg benauwd bent alle mogelijkevoor mogelijk onheil, geef dan gewoon eens € 12,95 uit aan de aardlekschakelaar die hier ook ergens in dit draadje getoond wordt.
Dat is een heel veilige keuze.. knipoog.gif
Een mensch lijdt het meest..enz
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Daphne » zo 13 feb 2022 20:05

Chris schreef:
zo 13 feb 2022 19:50
Dat "Beleid" ....
Dat is het risico....

Jij denkt er over na en gaat niet als een malle in de voortent van alles aansluiten...
Ik heb frituurpannen en ovens gezien die aan een tweeling snoertje in de voortent hingen.
Da's ook een beleid...maar wel gigantisch verkeerd..

Als TS het nu toch nog moet regelen... doe het dan op de nette manier....waarom niet wil ik bijna vragen.
Natuurlijk kun je meteen een wcd laten plaatsen. En wat jij hebt gezien is niet de standaard en zeker geen reden om die stekker eraf te knippen. De meeste mensen gebruiken gezond verstand. En zo niet dan worden ze in de meeste gevallen gered door de aardlek van de camping, want ook die hebben het meestal goed voor elkaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Ab » zo 13 feb 2022 20:13

In het geval van TS zou de gehele ekektrische installatie omgebouwd moeten worden..Geen aardlekschakelaar aanwezig.
Een wandcontact via de caravanaansluiting is dan niks beter dan de haakse stekker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door Mstuniek » zo 13 feb 2022 20:19

Heb je misschien de koelkast aan de voortentzijde zitten? Dan kun je mi overwegen om het rooster te verwijderen en daar een verdeeldoos (met verlengsnoer) te plaatsen.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door PD » zo 13 feb 2022 20:21

Het stopcontact op deze haakse stekker kun je probleemloos gebruiken voor bijv. een verlengsnoer naar je voortent, ook wanneer deze niet aan de tentzijde zit.

Laat je niet gek maken door die beren-zoekende lieden, je aansluiting is prima beveiligd door de infrastructuur van de camping.

Het zijn veelal non-kampeerders die de problemen zien 😉

Op de foto een doorlussing van de 1e haakse stekker, in de winter lussen we de 2e door naar de voortent:
Bijlagen
773DF107-E489-4B8D-A41D-94F7C8694287.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Haakse CEE Stekker met stopcontact

Bericht door SBerend » zo 13 feb 2022 20:30

Denk niet dat je constant die rooster moet gaan verwijderen. Schildwants kruipen snel in de ruimtes om te overwinteren. Vooral september zijn ze actief. Voor het eerst zagen wij die beestjes in Zwitserland en voor je het weet zijn ze binnen. En hoe vaak gaat zo'n rooster naar de gallemiesen. Dan maar op een deugdelijke manier via de zekeringenkast en deze maar aan laten leggen door een caravanbedrijf.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”