Ford Kuga en koppel

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » vr 11 feb 2022 09:42

We zijn aan het kijken voor een andere trekker voor de caravan. We hebben al diverse type auto's bekeken maar zijn er eigenlijk wel uit dat een SUV moet worden op benzine als brandstof. Vanaf volgende maand gaan de kilometers drastisch omlaag, nu nog 19000 km per jaar maar straks misschien nog maar 10000 km per jaar.
We zijn erg gecharmeerd van de Ford Kuga maar welke is dan de vraag.

We hebben er al enkele gezien, allen met de 1.5 motor. Maar nu komt het: er zijn diverse krachtbronnen beschikbaar van 120 pk t/m 182 PK. Maar al deze motoren leveren maar 240 Nm, hoe kan dit. scratch.gif In de regel is het toch zo dat, hoe hoger het vermogen hoe hoger de trekkaracht (Nm). Ik heb het hier over de 1.5 benzine versie met 4 cilinders. Wie kan mij dit uitleggen.

O ja, we hebben uiteraard meer SUV's bekeken en allemaal even mooi maar qua motorvermogen allemaal even iets duidelijker dan Ford.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Davendre » vr 11 feb 2022 10:32

Via Ford Focus forum zijn er mensen die de origine software van een 182 pk op een 120 pk versie kunnen zetten.

Misschien daar ook even aanmelden en je vraag daar stellen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » vr 11 feb 2022 12:22

[re.gif]
Zal ik zeker ook even gaan kijken maar blijft dat het koppel 240 Nm is zowel van 120 PK als van 182 PK.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 11 feb 2022 12:41

Waarschijnlijk is de versnellingsbak hier de beperkende factor.

De motoren met een lagere vermogen worden op de hogere toeren genepen hiervoor, daardoor blijft het koppel hoog in de lagere toeren en het vermogen laag in de hoge toeren

Een aantal van deze motoren zijn technisch hetzelfde maar dus software matig aangepast er zijn personen die de andere originele software erop kunnen zetten.

Ik heb het tot nu toe op mijn focus niet gedaan omdat ie geen probleem heeft met mijn caravan al zou volgens de verhalen de motor in het hele toerenbereik wat soepeler aan moeten voelen als het volledige vermogen vrij is. Geeft verder geen problemen als de auto voor onderhoud of dergelijke in de garage komt is gewoon de originele software.

Als je hem naar een goede tuner brengt is er wel een hoger koppel uit te halen dacht zo ergens rond de 300 Nm
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Jekihero

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Jekihero » vr 11 feb 2022 12:51

Heel simpel gesteld;
Neem twee identieke motoren met een max koppel van pakweg 240Nm en laat het motormanagement van beide een verschillend max. toerental bepalen.
Dan zal de motor met het hoogste toerental het meeste vermogen geven.
De motoren delen bij het max. koppel en op het zelfde toerental even harde klappen uit op de zuigers.
Bij de motor met het hoogst mogelijke toerental worden de meeste klappen per minuut op de zuigers gegeven maar die zijn niet meer zo hard als die bij het max. koppel.

Er speelt veel meer mee dan dit natuurlijk maar in de basis is dit de truuk.
Je kunt op veel manieren het karaker van de motor veranderen. 40 jaar terug was dat nog beperkt, o.a. de vorm van de nokken op de nokkenas om de kleptiming te veranderen een andere carburateur, zuiger of cilinderkop.

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Michielwoerden » vr 11 feb 2022 12:59

Wij hebben de nieuwe kuga met een 1,5 3 cylinder. 120pk bij 240Nm.

Afgelopen zomer geen problemen naar Slowakije maar toch vorige week laten tunen naar 190pk 340 Nm. Je merkt het solo al best wel. Het rijd soepeler.

We gaan van de zomer de prestatie met de caravan zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Chris » vr 11 feb 2022 15:25

[re.gif]

Dat is wel extreem in mijn ideeen....gevoel.
1.5 liter en 3 cilinder.... en dan 190 PK met 340 Nm.

Als ik dan aan mijn tuf denk..
2.5 liter en 5 cilinder, standaard 231 pk en 340 Nm
En nu ook gekieteld... naar 260 PK en 380 Nm.
En de garantie dat het heel blijft....

Uit zo'n klein motortje 340 Nm.... blijft dat wel goed gaan??

Kietelen van benzine motoren kan best, wel beperkter dan diesels, maar best leuk als en een turbo aanwezig is.
Maar dermate kleine motoren zover opvoeren.... kan de bak dat aan, kan het blok dat aan??


@ TS...
Die 120 en 182 PK uit hetzelfde blok is ook vaak een milieu verhaal.
Er zijn best veel landen om ons heen waar je belasting ( bij aanschaf ) betaald afhankelijk van de uitstoot.
Zo'n geknepen blok is gewoon in aanschaf daardoor goedkoper.
JE ziet dan ook vaak dat er na de koop een tuner opgezocht wordt om e.e.a. te kietelen.
Re-mappen is het eigenlijk... nieuwe of andere software in de motor stuur computer.

Pasgeleden toen mijn auto getuned werd kwam daar een belg binnen met zijn Volvo S40 D2.
Niet vooruit te branden en trok nog geen vette worst van een bord.
Motor is exact gelijk, de bak ook, aan de D4 versie... maar daar betaal je in Belgie een hele berg meer voor.
Dus goedkope D2 versie gekocht en laten Re-Mappen naar een snelle en sterke D4 versie...voor een paar honderd euro.
Nu trekt ie de hele worst fabriek mee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Erwin1987 » vr 11 feb 2022 15:39

Re:

Chiptuner die garantie geeft op heel blijven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Chris » vr 11 feb 2022 15:45

Mmm.... idd vragen om reactie...

Mijn bak en mijn blok zullen niet niet te zwaar door belast worden.
Obbe geeft natuurlijk helemaal geen garantie op mijn blok en bak, maar hij blijft ruim binnen de specs van het maximum.

je hebt gelijk.. geen garantie meer op mijn trekkert...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Mstuniek » vr 11 feb 2022 19:35

In ieder geval bij de 4 cilinder Kuga's zijn de 120 pk en 150 pk gelijk aan elkaar. De 150 pk kun je wat langer en verder in toeren laten draaien.
De 182 pk is voor de automaat en 4*4 ivm met andere specs Kijk inderdaad eens op focusclub.nl
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Michielwoerden » vr 11 feb 2022 20:02

Bij de 3 cylinder zijn ook de 120pk en 150pk hetzelfde

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » za 12 feb 2022 09:24

Een ieder bedankt voor de reacties.
Het gaat er mij niet zo zeer om om een auto te tunen/chippen of te re-mappen maar meer het vermogen. Ford kent vele types van de Kuga van 120, 150, 178 en 182 PK. Als ik een Kuga ga kopen (is nog niet zeker) zal ik zeker voor minimaal de 150 PK versie gaan. Het verbaasde mij alleen dat bij de verschillende vermogens maar 240 Nm (af fabriek) beschikbaar is. Het eventueel chippen van een motor brengt bij mij altijd een 'angst' met zich mee, stel dat......
Maar goed ik begrijp dat er diverse zaken de oorzaak van zijn dat er niet meer dan 240 Nm in zit.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door meeder » za 12 feb 2022 09:53

Het Ford Focus forum is ook een hele goede bron voor informatie.
Bij tunen moet er bij Ecoboost motoren van Ford erg goed opgelet worden dat er niet zomaar een standaard tune ingeschoten wordt. Dat kan goed gaan maar er zijn ook zat gevallen waarbij het goed mis is gegaan.

Via het Focus Forum kan je ook contact krijgen met mensen die, indien beschikbaar, de originele 182pk software in de 150pk kunnen schieten.

Het is verstandig dat als je dat zou willen je dit eerst uitzoekt. Het zou jammer zijn als je de 120pk versie koopt deze niet geflasht kan worden maar de 150pk bijvoorbeeld wel.

Het verschil tussen de 150 en 182pk zit hem vooral in dat de 182pk boven 4000tpm nog vrolijk door trekt en de 150pk daar geknepen wordt.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » za 12 feb 2022 10:03

[re.gif]
Ik heb idd al het e.e.a. gelezen op dat forum. Het is mij duidelijk welke motoren wel voorzien kunnen worden van originele software en ook wie dat eventueel kan. Maar ik kom er nog steeds niet achter waarom er wel een vermogenswinst kan worden behaald en geen koppel winst. Een beetje meer PK's oke maar wat meer koppel, helemaal goed. Ook op het Focus forum ben ik daar (nog) niet achter gekomen. Maar ik blijf zoeken. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door doubleyou » za 12 feb 2022 10:16

Inderdaad wel opvallend dat het koppel hetzelfde is. Mijn Mercedes E200 had een 1.8 met 184pk en Max 250Nn bij 3.500 toeren. Ruim voldoende met 1.700 kg aan de haak :).

Toch geen bus als opvolger voor de Mazda6?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door meeder » za 12 feb 2022 11:51

[re.gif] [re.gif]
Omdat ze het koppel terug regelen boven 4000tpm bij de 150pk en bij de 182pk vanaf 5000tpm. Het is dus puur softwarematig.

150pk
Afbeelding

182pk
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » za 12 feb 2022 12:47

doubleyou schreef:
za 12 feb 2022 10:16
Inderdaad wel opvallend dat het koppel hetzelfde is. Mijn Mercedes E200 had een 1.8 met 184pk en Max 250Nn bij 3.500 toeren. Ruim voldoende met 1.700 kg aan de haak :).

Toch geen bus als opvolger voor de Mazda6?
Nope, zit ik weer met een diesel en die zijn later slecht te verkopen en worden steeds meer geweerd uit binnensteden. Hebben nu het besluit genomen om een SUV op benzine te kopen. Twee elektrische vouwfietsen erbij en dan moet het ook allemaal lukken.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

emilio
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door emilio » do 2 jun 2022 21:04

[quote="Hans 555" post_id=879811 time=1644656627 user_id=34767]
[re.gif]
Ik heb idd al het e.e.a. gelezen op dat forum. Het is mij duidelijk welke motoren wel voorzien kunnen worden van originele software en ook wie dat eventueel kan. Maar ik kom er nog steeds niet achter waarom er wel een vermogenswinst kan worden behaald en geen koppel winst. Een beetje meer PK's oke maar wat meer koppel, helemaal goed. Ook op het Focus forum ben ik daar (nog) niet achter gekomen. Maar ik blijf zoeken. thumbup.gif
[/quote]
Hallo ik heb reeds mijn Ford Kuga 150 pk 240 nm koppel laten opwaarderen naar 190 pk en 340 nm koppel ,omdat ik slechte ervaringen had met het vanaf 0 optrekken op een flauwe helling, teveel refs moeten maken om weg te komen dus stinkende koppeling of gillende banden, met deze aanpassing heb ik vanaf de eerste 1000 refs meer trekkracht wat een stuk gemakkelijker rijdt en tevens NL doorkruisen in z'n 5 bij 90 km /u in crusecontrol Zonder problemen was voorheen lastiger omdat de reactie in z'n 5 zeer matig was ,ik trek een Fendt 470 van 1500 kg thumbup.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Paul Vingerhoets » do 2 jun 2022 21:30

Er zijn versnellingsbakken geplaatst die aan hun max zitten wat koppel dat ze kunnen hebben betreft, dat is een reden dat er beperkingen zijn aangebracht op het koppel Ford wil nu eenmaal dat de bakken heel blijven gedurende de levensduur van de auto(lukt niet altijd)

Een goede tuner weet wat de beperkingen zijn en zou daarvoor moeten waarschuwen
Het hoeft niet kapot te gaan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Mstuniek » do 2 jun 2022 22:58

De Getrag versnellingsbakken waren 360 nm, dat zie je terug bij het tunen (340 nm) hierboven genoemd.
Website Getrag is er helaas niet omdat Getrag is overgenomen.
Betreft Ford Kuga MK2.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door meeder » vr 3 jun 2022 06:31


Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hans 555 » vr 3 jun 2022 07:29

Inmiddels heb ik de Kuga links laten staan/liggen en ben mij gaan verdiepen in andere merken. Dat weer heeft geresulteerd in de aanschaf van een Hyundai Tucson HEV die met 180 PK (systeemvermogen van 240 PK) en 265 NM (met de accu erbij 350 NM) de 1600 kg Bürstner goed weet te verplaatsen. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door erichendri » vr 3 jun 2022 10:47

Klopt, versnellingsbakken hebben een max en bij (goedkoper) overzetten van de 185 pk software zit je dus aan die 240 nm vast.
Een goede tuner kan daar echt wel meer uithalen en de bak kan daar echt wel tegen en dat weet een ford tuner wel.
Mazda bakken konden ook flink meer koppel en vermogen aan en bleef heel.
Slecht of bruusk schakelen of rond rijden met te lage toeren hebben de bakken veel meer van te lijden.
En laten we eerlijk zijn, wanneer of hoevaak gebruik je dat meer vermogen eigenlijk.

Wat betreft het beter optrekken op een helling, ook dan slippen de wielen en gaat je koppeling eerder en langer slippen/stinken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door meeder » vr 3 jun 2022 11:56

Re.gif Re.gif
De Tucson lijkt mij een hele goede keuze!
Mooie auto.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Ford Kuga en koppel

Bericht door Hendrik S » vr 3 jun 2022 12:48

De Hyundai heeft ook op mijn lijstje gestaan maar het is een Mazda CX 5 geworden, ouderwetse 2.0 motor zonder turbo ouderwetse automaat maar oerdegelijk en niet kapot te krijgen, als particulier is de betrouwbaarheid het belangrijkste. Bergop is nooit een probleem met een automaat met Koppelomvormer. Nadeel zal waarschijnlijk het verbruik zijn maar de Hyundai was 10k meer dan de Mazda
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”