Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
AndreO
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door AndreO » di 8 feb 2022 15:20

Onze LMC Munsterland is momenteel voorzien van een knoeperd van een watertank (minimaal 50 liter), aangezien wij niet zoveel water verbruiken in de caravan vindt ik dit een beetje overkill en het belangrijkste: hij zit onder de bank, vlak achter de as. Dit betekent dat de belangrijkste plek om spullen op te slaan niet bruikbaar is.
Het is sowieso al een crime om de kogeldruk laag genoeg te houden (helemaal met twee fietsen voorop), dus iets meer bergruimte vlak achter de as en op de grond is zeer welkom! De bank er tegenover (voor de as) is namelijk al dichtgebouwd met een bankairco, dus daar kan ik niks meer kwijt. Afgelopen jaar moest ik zelfs extra gewicht (luifel en voortent inclusief stokken) helemaal achterin leggen om de kogeldruk onder 90kg te krijgen scratch.gif en hierbij had ik het reservewiel al uit de disselbak naar onder de caravan verplaatst, schoonwatertank toilet gevuld en de watertank deels gevuld.

Nu zit ik met het idee te spelen om gewoon 'ouderwets' een jerrycan van 10 of 20 liter in de disselbak te zetten en de watertank eruit te halen. Kan ik ook meteen de accu, die nu voorin onder het bed ligt, verplaatsen naar de ruimte onder de bank, zodat ik hier ook weer makkelijk bij kan voor (de)montage (100 Ah loodzuuraccu weggepropt in een onmogelijk hoekje onder een loeizwaar matras) en wanneer deze vervangen moet worden een LiFePO4 plaatsen, eventueel weer in het onmogelijke hoekje. Er zit immers al een ventilatiemogelijkheid onder de bank en deze is uitstekend bereikbaar. Ander bijkomend voordeel: kan ik ook niet meer per ongeluk de watertank laten overstromen bij het vullen met de waterslang, zoals bij onze laatste camper al eens is gebeurd :oops: en ook geen gesleep met een gietertje

De materialen heb ik uit een eerder zelfbouwcamperproject waarschijnlijk nog wel liggen, maar misschien heeft iemand nog wat tips wat wel of juist niet te doen?
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door jackt » di 8 feb 2022 15:26

Is de genoemde accu bedoeld voor de mover of als boordaccu. Denk in ieder geval aan een adequate dikte van de kabels bij verlengen en bij in ieder geval de Alko-mover mag je de bekabeling niet inkorten of verlengen.......
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door SBerend » di 8 feb 2022 15:49

Heeft TS misschien ook een toilet inzitten die aangesloten is op deze watertank ipv van eigen systeem. Onze laatste 3 caravans waren/ zijn alle 3 op de vaste watertank aangesloten. Zo ja dan is deze ook niet meer te gebruiken of je moet de waterleidingen doortrekken naar de disselbak en het pompje ook verplaatsen naar de jerrycan. Er zijn kleinere vaste watertanks misschien is dat een optie. Mogelijk kan de accu er misschien ook naast. Wij hebben dat met een TEC gehad. Accu-boiler en watertank onder de bank linkerzijde achter de as Mooi stabiel en weinig druk op de kogel. Met een laagje water in de naastliggende tank wordt het probleem mogelijk lager en volgooien op de camping doe ik nooit. Het probleem met fietsen op dissel of achterop heeft iedereen van ons. Je hebt met 2 fietsen al gauw 40 kg extra ballast aan voor of achterzijde.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door Chris » di 8 feb 2022 15:58

Die 100Ah lood accu van zeker 25 kg vervangen voor een lichter model achterin?
En die lichte heb je ook geen ventilatie meer voor nodig.... knalgas zoals bij je oude accu is verleden tijd met de moderne accu's.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AndreO
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door AndreO » di 8 feb 2022 16:11

Kijk dat zijn weer dingen waar ik wat aan heb..

Dat inkorten/verlengen van de kabels kan wel eens een dingetje worden, ik heb wel dikkere kabels liggen (exacte dikte moet ik even nakijken, maar volgens mij 35mm2), huidige kabels lijken maar iets van 16mm2, maar deze moeten dan maximaal 50 cm langer worden dan de huidige kabels.
Toilet is geen probleem, deze heeft een eigen watertankje.
Boiler in dezelfde ruimte is ook wel een idee, makkelijker met aftappen thumbup.gif
IMG-20200902-WA0004.jpg
IMG_20200907_103326612.jpg
IMG_20200907_103150545.jpg
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door deusjevo » di 8 feb 2022 16:19

Ik zou in jullie geval die vaste watertank eruit halen en met jerrycan in dissel verder gaan.
Hebben wij ook en het bevalt perfect.
Tank is 20 liter en is heel makkelijk te vullen en legen.
Wij verbruiken misschien 5 liter per dag voor bijv handen wassen oid.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door Paul Vingerhoets » di 8 feb 2022 16:47

Met die zware accu op de as ga je geen compensatie halen voor de kogeldruk als je de accu nu van achteren naar voren haalt wordt de compensatie zelfs minder dan je al had. Of kan je door het vullen van de watertank voldoende druk krijgen om de kogeldruk te verlagen ?

De huidige tank eruit halen en een klein modelletje ervoor terug plaatsen, kun je nog steeds de bestaande vulopening en slangen gebruiken zonder de hele caravan overhoop te halen om slangen en spanning te verleggen naar de disselbak
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door Chris » di 8 feb 2022 18:45

Die zware accu staat voor onder het bed...
En daar win je wel zeker mee als een nieuwe lichtgewicht op of nog mooier achter de as komt.

Enne... mijn mover bekabeling ook vervangen, was ook 16 mm2 en daar zit nu 25 mm2 aan.
Let wel op dat er goeie ogen die ook goed gekrompen zijn aan die kabels komen...
Solderen is af te raden... dat breekt omdat het een starre verbinding wordt terwijl koper juist flexibel is.

( auto onderdelen groothandel.. hebben vele soorten meestal... ik heb siliconen isolatie gebruikt... lekker soepel werken)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 9 feb 2022 17:47

Oké hebben verkeerd gelezen er staat inderdaad accu voorin, dan scheelt het wel wat als diezelfde accu achter de as komt te staan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

AndreO
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Re: Watertank vervangen door jerrycan in disselbak

Bericht door AndreO » do 25 aug 2022 17:08

Afgelopen juli de vaste watertank verwijderd en een jerrycan van 16 liter in de disselbak geplaatst. Dat geeft een hoop extra opbergruimte! thumbup.gif
Tijdens de vakantie van 3 weken in Italië maar een paar keer (bij)gevuld, dus groot genoeg. Nu nog een keer een nieuwe LiFePO4 accu om een beetje gewicht te besparen, maar hij blijft waarschijnlijk wel op dezelfde plek zitten.
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D

Plaats reactie

Terug naar “Water”