Verstandig caravan verkopen.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jeffr » zo 30 jan 2022 15:59

Zoals eerder in een ander topic aangegeven zijn wij rustig aan het rond kijken voor een andere caravan.
Helaas niet echt een kopers markt.

Wat wij ons afvragen wat krijgen we voor ons kip sunline 41ttz bj 97.

Opties fortex aronde met u
Petluifel 1m en slaapaanbouw.
2jaar oud.

Mover 1jaar oud.

Is het verstandig om eerst te kopen voor verkoop?inruilen of particulier?
Beter om de mover ( truma sx)eventueel over te zetten op de nieuwe caravan? De tent opmaat gemaakt is deze los te verkopen scratch.gif

Wat vinden jullie wijsheid.


Mochten we niks vinden houden we de kip nieuwe caravan is een luxe probleem
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door PD » zo 30 jan 2022 16:18

Ik zou momenteel niet verkopen voordat je iets nieuws hebt… de markt is nog steeds overspannen door schaarste.

Wij leveren ook bij inruil de caravan nooit in voordat de volgende er staat !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Chris » zo 30 jan 2022 16:26

Hoe hard het ook klinkt... de mover en de fortex kan je beter demonteren/los verkopen.
Bij inruil of verkoop zijn beide geen hamerstuk... je zal hooguit wat sneller verkopen.
Ik koos voor het overzetten van mijn mover ...op een zaterdag met een vriend gedaan.
Dan hoef jij geen nieuwe te kopen en is ie gelijk veel meer waard dan hij opbrengt onder de Kip bij verkoop...

De Fortex is een ander verhaal....maar wel idem dito.
Die is ws aangepast op jou Kip daklijn.... maakt de markt kleiner..
Echter... zoals ik mijn Unico op de FB pagina van Unico vond, zo is er denk ik ook wel een Kip caravan groep op FB..
Daar maak je veel meer kans op een verkoop met een leuke opbrengst dan dat de Aronde bij verkoop van het gehele Kip pakket oplevert.
Dan moet je maar afwachten of de nieuwe Kip baas waarde in de Fortex ziet terwijl losse verkoop alleen geinteresseerden zullen reageren, maar uit een bredere groep op b.v. Facebook.

Mijn vrijwel nieuwe Walker voortent mocht gratis mee met de verkoop van mijn vorige caravan.
De moeite niet dus...jammer maar ik had er niks meer aan.
Had hem dus ook beter op MP of FB kunnen aanbieden.... te laat.
Mover bleef.... mijn winst..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door workel » zo 30 jan 2022 16:34

Ik schreeft het ook al in een ander topic, als je de financiële middelen hebt verkocht ik de Kip niet alvorens ik een andere caravan heb/had gekocht.

Denk dat de Kip snelle is verkocht dat je een andere caravan hebt. Lijkt mij niet zo slim, geeft je ook weinig ruimte als je iets wil kopen, wellicht koop je te snel omdat er geen caravan is en je vakantie voor de deur staat.

Kip proberen compleet te verkopen met voortent en mover, denk dat er wel markt voor is. Mocht dat niet lukken dan de mover er onderuit. Wellicht voor de nieuwe caravan en anders op marktplaats.
Zou hem niet zo snel inruilen gezien het bouwjaar (niet vervelend bedoeld) prijs zal wel laag zijn, particulier verkopen levert hij meer op, maar gezien de gekte op de 2de handsmarkt weet je het maar nooit

Geen idee wat je zoekt maar laat iedereen het weten, familie, vrienden en collega's, wellicht komt het pareltje voorbij. Anders de verkoopsite in de gaten houden.

Succes met je zoektocht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door dieseltijger » zo 30 jan 2022 16:39

Je krijgt niet de hoofdprijs voor een 25 jarige caravan, en de mover "wordt besmet" door de caravan leeftijd. En de voortent los verkopen levert ook niet veel op: Het is geen Unico luifel oid waar iedereen plotseling een rood waas voor ogen krijgt.

Het is nu een overspannen verkopersmarkt door het gebrek aan aanbod. Dus -zonder emotie- gewoon wachten tot volgend jaar als het tekort aan aanbod voorbij is, de eerste mensen teleurgesteld hun caravan verkopen (kamperen is toch eigenlijk niet leuk - dat soort verhalen). Dan sla je jouw slag.

Gelet op de leeftijd van jouw caravan kreeg je er niet veel voor, krijg, je er niet veel voor, en zal je er niet veel meer voor krijgen. Je gaat dan de mover overzetten op de nieuwe, en je biedt jouw oude caravan met passende voortent aan.

"Time is on your side" zou ik zeggen. Wachten tot volgend jaar. Dus even 1..2 jaar geduld....tot het een kopers markt wordt. Hetzelfde zie je met tweedehands auto's. Iedereen loopt nu te hijgen. Ga jij lekker wachten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door PD » zo 30 jan 2022 16:58

dieseltijger schreef:
zo 30 jan 2022 16:39
Dus -zonder emotie- gewoon wachten tot volgend jaar als het tekort aan aanbod voorbij is, de eerste mensen teleurgesteld hun caravan verkopen (kamperen is toch eigenlijk niet leuk - dat soort verhalen). Dan sla je jouw slag.
Gebaseerd op…..NIETS…
Wachten op wat misschien komen gaat… nonsens… of je moet wachten op je dood 😂

Leef Vandaag, wellicht komt er geen morgen !
Bijlagen
B7B389AD-C50B-4A90-993C-9D92EB2192C6.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Ron » zo 30 jan 2022 17:07

Ik denk dat Chris het juiste antwoord geeft.

Mover over bouwen op de nieuwe hut.
De luifel verkopen. Het is een Fortex daar is echt wel vraag naar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jekihero

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jekihero » zo 30 jan 2022 17:20

@ jeffr

Je hebt een PB

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door El1989 » zo 30 jan 2022 17:32

dieseltijger schreef:
zo 30 jan 2022 16:39
"Time is on your side" zou ik zeggen. Wachten tot volgend jaar. Dus even 1..2 jaar geduld....tot het een kopers markt wordt. Hetzelfde zie je met tweedehands auto's. Iedereen loopt nu te hijgen. Ga jij lekker wachten.

Dit is waar zou ik zeggen en onzin . Als jij echt graag een nieuwe caravan wilt naar je wensen van nu is 1/2 jaar wachten een heel eind . Ik hou zelf nooit de markt in de gaten met dingen die ik wilt . Ik leef nu en wil het liever vandaag als morgen. En als ik dan teveel betaal dan is dat maar zo maar goed dat ben ik
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

workel

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door workel » zo 30 jan 2022 17:42

dieseltijger schreef:
zo 30 jan 2022 16:39
Het is nu een overspannen verkopersmarkt door het gebrek aan aanbod. Dus -zonder emotie- gewoon wachten tot volgend jaar als het tekort aan aanbod voorbij is, de eerste mensen teleurgesteld hun caravan verkopen (kamperen is toch eigenlijk niet leuk - dat soort verhalen). Dan sla je jouw slag.

Gelet op de leeftijd van jouw caravan kreeg je er niet veel voor, krijg, je er niet veel voor, en zal je er niet veel meer voor krijgen. Je gaat dan de mover overzetten op de nieuwe, en je biedt jouw oude caravan met passende voortent aan.

"Time is on your side" zou ik zeggen. Wachten tot volgend jaar. Dus even 1..2 jaar geduld....tot het een kopers markt wordt. Hetzelfde zie je met tweedehands auto's. Iedereen loopt nu te hijgen. Ga jij lekker wachten.
Die markt blijft nog wel een jaar of 1/2 overspannen verwacht ik, net als huizen en gebruikte auto's aanbod klein vraag ook, les 1 van economie.

Denk dat je nog verbaasd bent wat dergelijke caravans opbrengen, tis wel een Kip hé, tussen de €5250/€5750 lijkt mij wel redelijk reeël.

Duur koper en duur verkopen, heeft tot gevolg dat het bedrag van je investeert redelijk gelijk blijft dat zal wel mee vallen, je leeft vandaag morgen kan het wel te laat zijn. Kom je de droom caravan tegen dan kocht ik hem. Je moet ook leven.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door deusjevo » zo 30 jan 2022 17:47

Met mover moet hij wel minstens €5000 kunnen opbrengen denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jeffr » zo 30 jan 2022 17:54

Bedankt leuk zo de reacties lezen.

Wachten dat kan ik niet. Als ik wat wil dan is dat niet over 2 jaar.
Er zitten zeker al bruikbare tips tussen. De mover neem ik het liefste mee. De tent mag voor een mooi bedrag bij de caravan mee maar gratis dan verkoop ik hem los.
Inruilwaarde zal inderdaad 0 zijn maar particulier beter maar daar zal ik toch eerst de markt voor kleine caravans moeten bekijken .👍🏻
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door dieseltijger » zo 30 jan 2022 18:00

Kijk ook even op marktplaats, dan heb je een beetje een beeld wat een Kippetje opbrengt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Chrisje113 » zo 30 jan 2022 18:34

Anders eventueel inruilen en de mover over laten bouwen. Vrienden hebben dat ook gedaan en ombouwen koste een schijntje.
Prijs voor inruil kan best meevallen het is een gekke markt op dit moment.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jan van Vijven » zo 30 jan 2022 18:57

Verstandig kopen bestaat niet, luxe kost geld en als je het te lang in bezit houdt is het niets meer waard.
Kijk op MP wat jouw hut waard is en kijk tevens rond dat wat jij wilt moet kosten, het verschil moet je ophoesten.
Wil je geen rompslomp dan ruil je in, particulier verkopen zal wat meer opbrengen maar kan ook de nodige ergernissen met zich mee brengen.
Mover overzetten rendeert meestal wel.
De tent zal ook wel wat opbrengen maar daar moet je niet te veel van verwachten.
Ik verwacht dat je +/- €1500 kunt verdienen als je alles in eigen beheer doet, heb je de sores daar voor over?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door SBerend » zo 30 jan 2022 21:54

Ik niet. Net zoals Jan van Vijven het zegt. Mover kan overgeplaatst worden. Niet altijd. Die van ons is op de vorige caravan blijven zitten. Waarom.? Vermoedelijk de breedte van de caravan. Wij kregen een nieuwe. Niets extra's betaald. Geen ergenissen verder. Nieuwe banden Natuurlijk betaal je die, maar later geconfronteerd worden bijv. Oude banden zit je ook niet op te wachten. Wil je met een dubbeltje op de eerste rang zitten heb je vaak meer werk Ik heb daar geen zin in. Kan indien nu er wat aan mankeert ook terug komen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Chris » zo 30 jan 2022 22:13

[re.gif]
Dat werkt wel bij inruil op een nieuwe hut.
Maar wil TS dat ??

Ik heb mijn mover ook van de oude naar de nieuwe hut over gebouwd... dat was eigen werk.... mover kostte op die manier niets...
Daarbij had ik de enorme mazzel om van de caravanbruggen bij mijn dealer gebruik te mogen maken..
Uniek..
De eerste hut is mijn oude en de 3e plek is mijn nieuwe hut..
.
IMGP0468.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door dieseltijger » zo 30 jan 2022 22:44

Ongelooflijk....er wordt op Marktplaats 4..7k gevraagd voor een Kip caravan uit '97. Overspannen - maar de markt heeft altijd gelijk. Ik zou niet wachten inderdaad.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Niels83 » ma 31 jan 2022 08:24

Het is bijna altijd het voordeligst om hem zelf te verkopen. Zonder de waardevolle spullen als de mover en de tent. Als je dit vooraf doet neem je het risico dat je kip verkocht is en de nieuwe niet te vinden. Als je het daarna doet moet je die centen wel tijdelijk kunnen missen. Daarbij krijg je haast zeker te maken met oplichters, zeurende mensen, mensen die hoogste bod doen om te kunnen komen kijken en dan nog gaan onderhandelen etc.
Het makkelijkst is hem inruilen, de omruil van de caravan gaat te gelijk, dus je zit nooit zonder caravan en je hebt geen gedoe met geld.

Om te bepalen wat verstandig is zou je moeten weten wat de dealer biedt voor je caravan en wat je er voor op marktplaats krijgt. Dan kun je bepalen of het gedoe van zelf verkopen het verschil je waard is.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Pakkie » ma 31 jan 2022 09:02

Hier de afgelopen jaren een paar keer van caravan gewisseld en iedere keer zelf verkocht wat zo'n 2k€ meer op leverde dan inruilen. Toevallig beide laatste caravans bij een deaier gekocht waarbij de inruilprijs dus bekend was. Het was me al direct duidelijk dat ik hem zelf voor een flink hoger bedrag (2k op 10-12k vind in procentueel best veel) kon verkopen dus heb ik daar voor gekozen.

Ik heb altijd eerst de andere caravan gekocht en vervolgens onze oude verkocht. Heb je wel tijdelijk twee caravans zoals hieronder, maar als dat qua ruimte en financieel past, is dat uiteindelijk wel het makkelijkste omdat je dan niet gedurende een onzekere periode caravanloos bent. Daarnaast zo nu en dan een caravan gekocht "voor de handel". Bij al die caravan-verkopen nooit te maken gehad met oplichters, zeurende mensen, vervelende onderhandelaars or whatever.

Als de mover onder de nieuwe carvan past zou ik ervoor kiezen om die over te laten zetten want hij is zo goed als nieuw. Mbt de Fortex is het de vraag of je daar nog zo veel extra voor terug krijgt omdat die op maat is gemaakt, maar mogelijk dat er in de KIP-community wel iemand is die daar aardig wat Euro's voor over heeft.

twee.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jeffr » vr 4 feb 2022 10:25

De knoop is door gehakt.

We hebben een andere caravan gekocht. Uiteindelijk niet gekozen voor jong gebruikt of nieuw maar toch gekozen voor een rijpe caravan uit 2003🤣🤣
Het is uiteindelijk een Adria 462 pu geworden. De mover laat ik overzetten en we willen er een mooie zakluifel bij kopen.

Min puntje vinden wij de wat kleine koelkast. Daar moeten we nog even naar kijken.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Niels83 » vr 4 feb 2022 10:55

Gefeliciteerd. De koelkast is natuurlijk op te lossen met een koelbox in de voortent. Dan staat je drinken ook dichterbij waar je het gebruikt.
Maar waar ik nu benieuwd naar ben hoe verkoop je je caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jeffr » vr 4 feb 2022 11:01

[re.gif]

Voortent wordt luifel thumbup.gif

Verkopen van mijn caravan ga ik zelf doen. Via mp. Facebook etc.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door dieseltijger » vr 4 feb 2022 11:44

Gefeliciteerd! Gekkenhuis he...die 2e hands markt. Maar volgens mij ziet jouw Kipje er goed uit, en de prijzen zijn idioot hoog. Wellicht kan je het qua kijkers zo plooien dat ze op 1 dag naar de stalling toe komen / in een weekend bij jou langskomen zodat je niet hoeft te zeulen met de oude caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Verstandig caravan verkopen.

Bericht door Jeffr » vr 4 feb 2022 12:03

[re.gif]

Inderdaad de markt is vrij klein. We hadden een lijstje gemaakt met interessante caravans. Op dinsdag gemaakt op donderdag eigenlijk alles weg.
De dealer waar wij heen gingen had deze adria net een uur daarvoor binnen gekregen. Zo gek kan het dus lopen.

De kip zal uit de stalling worden gehaald om de mover en spulletjes over te zetten. Daarna zal de kip voor de deur blijven tot dat hij weg is. De mover is 1 jaar oud en de adria had er geen 1 dus de keuze was snel gemaakt om hem over te zetten.

Over de fortex tent ben ik nog niet uit. Die is 2 jaar oud maar je moet net iemand treffen.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”