Lengte kabels

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Lengte kabels

Bericht door Christian86 » za 29 jan 2022 07:54

Hallo,

Ik ben momenteel het zelf inbouwen van mijn mover aan het plannen en loop tegen de volgende vraag op; is er een beperking wat betreft de kabel naar de “noodschakelaar”. Ik wil de accu eigenlijk boven het linker wiel installeren. De noodknop zou ik het liefst achter het Serviceluik (rechts voor)willen plaatsen. Er zou dus een kabel van 3-4 meter heen en 3-4 meter terug gaan. Kan dit?

Dank alvast

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lengte kabels

Bericht door Wally » za 29 jan 2022 09:54

Met behulp van een relais maakt dat weinig of niets uit.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte kabels

Bericht door Ab » za 29 jan 2022 10:59

Ter verduidelijking..
Van en naar het relais dikke kabels van 10 of 20 cm lang of korter.

1,5 mm2 of zo van accu naar noodschakelaartje en vandaar naar relais.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lengte kabels

Bericht door WillyL » za 29 jan 2022 11:13

Zo heb ik het ook gedaan. Met een hoogvermogerelais, iets van 100 a 150A. De schakelaar zit dus op een lange dunne draad (weg en weer) op de plus naar het relais(spoel) en een kort dun draadje van het relais(spoel) naar de min. De dikke draden dan gewoon tussen de schakelpolen van het relais.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » za 29 jan 2022 11:36

Ja, dat kan....naamgenoot.... geen probleem.

Maar eerst even een foto.... en daaronder de uitleg..
.
Mover elektronisch.jpg
.

1e Het is niet verstandig om heel grote lengte kabel te gebruiken voor de noodschakelaar.
Hoe korter die dikke kabels ( waar veel stroom doorheen gaat,) hoe beter.

Ik wilde exact hetzelfde als jij nu wilt en heb dat ook gemaakt.
Daarvoor heb ik een zwaar 200 Ampere relais gekocht... dat zwarte blokje op de foto.
Dat relais zit dicht bij de accu en dicht bij de stuurkast en schakelt de rode PLUS draad van de accu naar de stuurkast.
Van dat relais loopt er een dunne kabel helemaal rond in de caravan tot achter het serviceluik waar de schakelaar zit... 1 op 1 gelijk aan jou wens..

Om dat relais te bedienen moet er wat extra bedrading komen. ( dunne kabels)
Er moet een Plus draad getrokken worden van de accu naar de schakelaar die jij achter het serviceluik wilt hebben.
Van die schakelaar komt dan de z.g. Schakeldraad... die naar de spoel van het relais gaat.
De 2e draad van die spoel moet naar de MIN pool van de accu.
Zodra je nu de schakelaar achter het serviceluik aanzet zal het relais " aan gaan" ( opkomen in technische bewoording)
En de verbinding tussen accu en stuurkast compleet maken.
Ideaal om op afstand simpel met dunne bedrading ( en geen spannings verlies door lange stukken draad) toch de mover-stuurkast te kunnen bedienen.
HEt allergrootste voordeel hiervan is dat er geen spanningsverlies is, en dat is ideaal voor je mover.
Want... hoe langer de accu kabels, hoe slechter je mover zal werken... door die spanninngsverliezen.

Echter...
Je moet iets aan voorzorg maatregelen nemen.
Zo'n dik relais heeft ook best wel een flink spoeltje om hem te bedienen,
Dat spoeltje veroorzaakt een vonk op de schakel kontakten van die nieuwe schakelaar achter het serviceluik.
Om die vonk te blussen gebruiken we een z.g. Blusdiode.
Daarmee hef je de vonkvorming bijna volledig op.
Heel belangrijk is dan wel dat die diode in de juiste richting gemonteerd word.... maar dat later.

Om die spanning voor de spoel te verzorgen heb ik op mijn accu klemmen naast de dikke kabel van de mover ook 2 dunne kabeloogjes gemaakt.
De ene is voor de bedrading naar de acculader, en de andere is voor de bedrading die de relaisspoel bediend. ( en daar heb ik ook maar gelijk de noodstroom aansluiting bij gemaakt en een Rood signaal ledje om aan te geven dat de mover "Aan" staat... tegen het vergeten uit te zetten.

Als dit systeem je aanstaat en als je meer wilt weten, laat maar horen.
Het uitzoeken van de benodigde onderdelen als 200 ampere relais, blusdiode en schakelaar is niet moeilijk als je het weet.
Ik zal niet noemen dat dikke kabels met de juiste kabelogen er aan gekrompen over die lengte veel meer kosten dan een simpel zwaar relais een schakelaartje en een zweefzekering... ..De benodigde diode kan je we lvan mij krijgen, heb er zat liggen.

Stuur maar een PB bij interesse.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Lengte kabels

Bericht door Christian86 » za 29 jan 2022 19:53

[re.gif] bedankt voor de antwoorden. Genoeg dingen om uit te zoeken! Ik kom er wellicht over een aantal dagen op terug scratch.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lengte kabels

Bericht door WillyL » za 29 jan 2022 21:51

Ergens op dit forum staat ook het schema van hoe een simpele blusdiode aan te sluiten. Het kan ook geen kwaad zo iets te voorzien op de pomp, de schakelaars aan de kraantjes zullen daarna een lang leven hebben.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » za 29 jan 2022 22:18

En knappe blusdiode's heb ik een bergje van...
Opsturen is niet moeilijk..
Geschikt type voor ons... 1N5408.
Lekker stevig ding, 3 ampere en breekt niet zomaar.
.
1N5408.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Lengte kabels

Bericht door Christian86 » za 5 feb 2022 17:36

@Chris (we zijn niet alleen naamgenoot, ik heb ook een Knaus en rij ook een blauwe Zweed).

Klopt onderstaande tekening?

De zwarte lijnen zijn dikke kabels en gaan naar de min van de accu (PowerXtreme 20ah), de rode zijn dikke kabels naar de plus, de groene lijn zijn dunne kabels.
EF3C115F-29F4-4616-9304-59F7D0CA49B0.jpeg

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lengte kabels

Bericht door Wally » za 5 feb 2022 23:45

Tussen - min accu en relais mag ook dun.
Hier loopt alleen maar de stroom door om het relais te schakelen.

Echter met dik rood van +plus accu naar stuurkast en dan naar - min accu creer je een vette kortsluiting.

vanuit de stuurkast behoren nog 2 mover motoren te zitten als verbruiker.

Google eens op handleiding mover daar vind je wel de basisaansluitingen voor een mover.
AAn je stuurkast komen 3 rode en 3 zwarte dikke kabels.
1 set ingaande vanaf je accu voor je voeding en en 2 sets uitgaande voor je motoren.
Het relais dient tussen +plus accu en ingaande stuurkast te komen.

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lengte kabels

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 6 feb 2022 10:13

Hoeveel stroom heeft de spoel van een dergelijke hoogvermogen relais eigenlijk nodig om goed te werken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » zo 6 feb 2022 11:04

@ Naamgenoot...

Yes... klopt... en wat Wally al zegt... de zwarte van de accu naar het relais mag ook dun.

Zie het maar zo..
De spoel van dat relais trekt niet veel stroom... mag dus dunne kabel zijn.... ik heb 0,75 mm gebruikt, wat dus ook naar de schakelaar gaat.
De dikke zware kontakten van het relais schakelen de PLUS... de rode bedrading...
Accupool > Schakelkontakt relais> schakelkontakt uit > moverstuurkast.... DIK ROOD
En de min van de accu gaat direct met een dikke zwarte naar de moverstuurkast.

Nu begin ik toch weer over die blusdiode...
Klein beetje kennis vooraf..
Tijdens het uitschakelen van dit relais zal er op de kontakten van de schakelaar een klein vonkje ontstaan.
Dat vonkje is er de oorzaak van dat zo'n schakelaar inbrand.
Hetzelfde verhaal als vroeger de kontaktpuntjes van je auto of brommer, en ook hetzelfde verhaal als de kranen in onze caravans.

Om die vonk tegen te gaan is een Blusdiode toepassen heel verstandig.
Dan blijft er bijna niets van dat vonkje meer over... en krijgen de schakelkontakten bijna het eeuwige leven.
Een zeer geschikte diode om toe te passen is de 1N5408.
Lekker ruim bemeten en stevige aansluit draadjes.... breekt niet zomaar.
Ik heb een stapeltje daarvan liggen speciaal voor forummers die er een nodig hebben.
Indien interesse stuur je maar een PB...
(Meerdere hebben hun kraan schakelaars al "beveiligd".)

Die diode is heel makkelijk op de polen van de spoel op het relais te plaatsen.
Die polen zijn AMP schuifstekkertjes... en daar zijn zat mogelijkheden om dat ding bij te plaatsen.
Een HEEL belangrijke voorwaarde is wel dat die diode in de juiste sper richting gemonteerd wordt.
Er staat een streepje op... dat streepje MOET aan de plus kant komen...
Dus streepje in jou tekening aan de groene draad.... en de "niet streepjes" kant aan de zwarte... die dun mag zijn.

Ik zal even een foto plaatsen van die diode's en een link van het relais wat prima bruikbaar is...
https://nl.aliexpress.com/item/32700838 ... 4c4dXJKaia
of deze: https://www.amazon.nl/Siwetg-high-perfo ... 4952&psc=1
( zoiets... ook in de auto/vrachtwagen onderdelen shops in NL te koop.... 12 volt, 200 Ampere )
Bij dat relais nog een weetje.
HEt ding mag 200 Ampere schakelen... meer dan zat voor onze movers.
En... hij zal altijd onbelast schakelen... behoud van de schakel kontakten in dat ding.

Zorg er wel voor dat de dikke bekabeling erg goed gemonteerd wordt... goede kabelogen, goed gekrompen..
.
1N5408.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » zo 6 feb 2022 11:11

Paul Vingerhoets schreef:
zo 6 feb 2022 10:13
Hoeveel stroom heeft de spoel van een dergelijke hoogvermogen relais eigenlijk nodig om goed te werken
Goeie vraag, nog nooit gemeten... 100-200 mA misschien??
Het is geen groot ding hoor...
Volgens mij heb ik er ergens in huis nog eentje liggen, kan wel eens meten als je het precies wilt weten.
Moet ik hem wel eerst vinden.... whistle.gif ... snappie.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lengte kabels

Bericht door iemand » zo 6 feb 2022 11:25

In ieder geval nog geen 1 ampere, schat ik zo.
Dus die stuur-bedrading hoeft niet dik te zijn.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: Lengte kabels

Bericht door Luifeltje » zo 6 feb 2022 12:35

Spoel 12V 500mA

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lengte kabels

Bericht door Wally » zo 6 feb 2022 14:42

Helaas, maar tot 70 Amp. Kan geen zwaardere van bv. 200 A. met een blusdiode vinden.
De bedoelde diode zit hier tussen 86 en 85.

Misschien dat andere forum leden een geschikt relais met diode weten te vinden.

Anders zul je zelf een diode tussen 86 en 85 moeten plaatsen.

De aansluitingen 30 en 87 moeten met dikke rode kabels worden uitgevoerd. Hier gaat namelijk bij een gesloten relais de hoofdstroom voor beide motoren door.
Aansluiting 87 is dan weer de plus voor je stuurkast.

86 plus van de accu en 85 min naar massa zorgen ervoor je middels een schakelaar het relais kunt sluiten of weer openen.

Met een schakelaar tussen plus accu en aansluiting 86 voorzie je de spoel van stroom en deze stroom zal de schakelaar in het relais waar de hoofdstroom doorgaat sluiten.

Je mag 30 ook doorlussen met 86 met een dunne draad, als er dan maar tussen 30 en 86 een schakelaar zit om het relais in- of uit te kunnen schakelen.

Tot zover hebt je alleen nog maar wel of geen voeding voor je stuurkast middels aansluiting 87 bij een ingeschakeld relais.

Zie de schematisch voorbeeld op het relais.

Frans
relais.jpg
relais.jpg (36.04 KiB) 1014 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » zo 6 feb 2022 14:55

Dit relais is zeker niet geschikt.
Heeft AMP aansluitingen, moet Schroef zijn... voor kabelogen.

Bij dit soort vermogens is de diode bijna nooit ingebouwd... daarom die losse zelf plaatsen... 1N5408
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lengte kabels

Bericht door Wally » zo 6 feb 2022 15:01

[re.gif]

Was ook helaas, maar tot 70 A.

Voorbeeld is dan ook meer bedoeld als hoe een en ander aan te sluiten.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte kabels

Bericht door Ab » zo 6 feb 2022 15:01

Screenshot_20220206-125232_Chrome.jpg
Zoiets ?

Wel of geen diode is totaal onbelangrijk.
Het ding hoeft in 10 jaar tijd misschien maar 100 keer te schakelen in een caravan..
Ze zijn meestal gebouwd voor 100.000 keer.. knipoog.gif
Bovendien schakelt het relais onbelast.
De aansturing is met een magneetspoeltje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lengte kabels

Bericht door Wally » zo 6 feb 2022 15:18

[re.gif]

Was het met diode geweest, dan heeft TS een klein probleem minder.

Nu kan hij zelf kiezen om er wel of geen diode plaatsen cq. laten plaatsen

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte kabels

Bericht door Ab » zo 6 feb 2022 15:47

Er is helemaal geen probleem.. mrgreen.gif
In de industrie schakelen vele relais dagelijks honderden keren.
Doen dat ook probleemloos vele jaren.
Nergens diodes.
Voor die paar keer in een caravan is het totaal onnodig.
Het is een 200 Amp relais notabene. Dikke koperen kontakten.
Die zo goed als niets schakelen ! Gewoon stroomloos een verbinding maken met iets wat bijna niets verbruikt.
Het gaat de caravan zeker overleven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lengte kabels

Bericht door Chris » zo 6 feb 2022 15:49

Mannen.... jullie missen iets... whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif
Effe bij de les blijven ..

Die diode is niet voor de kontakten in het relais he...
Die diode is voor de kontakten van de stuurschakelaar...... sorry hoor...
Die relais kontakten kunnen meer dan zat hebben... en schakelen ook nog eens onbelast...(Hopenlijk altijd.)
Daar is nevernooitniet een diode voor nodig...!!!
Maar dat spoeltje in dat relais.... dat zorgt voor die rotte EMK... de vonk in de stuurschakelaar...die achter het serviceluik komt...
Dat zijn gewone kleine kontakjes,,, die infikken.
Net als het spoeltje in de pomp dat verziekt voor de kraan schakelaartjes.
Alles met spoeltjes... en DC.... je ouwe bromfiets van vroeger zelfs al..

Enne Ab..
foto gemaakt van mijn link??? knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte kabels

Bericht door Ab » zo 6 feb 2022 17:13

Nee..is dat dezelfde ?

Ik ben het niet met je eens.
De spoel in het relais bekrachtigd een elektromagneet.

Die magneet trekt de dikke koperen kontakten op elkaar.
Geen kleine contactjes te vinden in een dergelijk relais.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lengte kabels

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 6 feb 2022 17:28

De diode dicht bij de schakelaar dan zit ie op de juiste plek of een stevige grote schakelaar 30 ampère dan blijft ie ook wel een tijd heel zonder diode knipoog.gif
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte kabels

Bericht door Ab » zo 6 feb 2022 17:50

Ja..we moeten het niet overdrijven.
Grote fabrieken zitten stik vol met microswitches in allerlei eindschakelaars/ standmelders.
Nergens blusdiodes te bekennen.
Alles blijft ook best heel lang functioneren.
In tientallen jaren troubleshooting heb ik maar enkele microswitches vervangen die ingebrand waren.
Wel de nodige die een opduvel gekregen hadden en gewoon kapot waren.
Mjah..een caravan is veel ingewikkeldere higtech blijkbaar.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”