Airtags gebruiken als anti-diefstal

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Micky » wo 2 feb 2022 19:27

wolf schreef:
wo 2 feb 2022 17:55
naar aanleiding van een onderzoek en een reportage op Radio1 naar stalking en spionage kwamen Airtags ook ter sprake.
Naar verluidt heeft Apple de Iphones aangepast zodat je een verwittiging krijgt als er een vreemde Airtag "met je meereist".
Dit wil dus zeggen dat een dief met een Iphone direct weet dat er een Airtag in het voorwerp zit dat hij gestolen heeft.
Hmm, ik blijf zeer septisch om dit te gebruiken ifv diefstalbeveiliging.
Dat is de bedoeling, hij gaat hem echt niet zoeken, dus een grotere kans dat hij hem afkoppelt en laat staan whistle.gif

los daarvan moet hij die melding ook nog zien, nogmaals mijn advies is bedoelt voor de mensen die nu niets hebben, we hoeven hier helemaal geen welles nietes over te gaan doen, het werkt gewoon punt, maar zeker niet vergelijkbaar met een echt volgsysteem alhoewel die juist snel gevonden worden door hun eigen GPS en deze niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door wolf » wo 2 feb 2022 19:39

[re.gif] [re.gif]
Hoe? is die kooi van Faraday nu juist niet de reden waarom men vertelt dat je veilig in een auto zit tijdens een onweer?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Micky » wo 2 feb 2022 19:42

[re.gif]

Gaan we het nu over de kooi van faraday hebben ivm veiligheid tijdens onweer scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Ron » wo 2 feb 2022 19:56

De Golflengte bepaald of de straling wel of niet door de gaten in kooi heen komt.
Je telefoon werkt ook als je binnen in de caravan zit.
Die tags ook.

Maar als je er niet in gelooft.
Je hoeft ze niet te kopen hoor !!!.
Er wordt alleen maar een goede tip gegeven , die weinig kost en je heel veel ellende kan voorkomen.

En dat zeg ik.
Die helemaal niets heeft met Apple.

De ooit de geerfde Mac op linux voor kleinzoon heeft gezet awhoea.gif awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Rene_13 » wo 2 feb 2022 20:34

Micky schreef:
wo 2 feb 2022 19:42
[re.gif]

Gaan we het nu over de kooi van faraday hebben ivm veiligheid tijdens onweer scratch.gif
Ik had het nog weg kunnen halen maar dat zou voor de mensen die het gelezen hadden niet eerlijk zijn.
iets met de klepel en de klok
Ik ben nl niet foutloos knipoog.gif net als velen hier niet foutloos zijn. kus.gif

ik vind die tags een mooie gadget
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Micky » wo 2 feb 2022 20:44

[re.gif]

ging me niet op jouw opmerking, die draagt degelijk wat bij aan het onderwerp, een goede vraag wat mij betreft, het ging me om de reactie erop over veiligheid mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Jan van Vijven » wo 2 feb 2022 22:21

@Ronk,
Mijn gsm werkt vaak wel door een stalen dek heen, Bluetooth niet…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Ron » wo 2 feb 2022 23:11

Stalen dek is waarschijnlijk helemaal dicht ?
Bluetooth werk in ieder geval wel in de caravan.
Als ik een box binnen laat en zelf naar buiten loop met de gsm gaat de muziek binnen gewoon door.
Uiteraard wel in een straal van max een meter of 10

Als ik 1 stap bij ons de fabriek in stap , ontvangen we helemaal niets meer van de openbare netwerken.
Dan hebben we alleen verbinding met ons eigen gsm netwerk .
Het dak is van 1,5 meter dik beton.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Jan van Vijven » do 3 feb 2022 06:17

Ik bedoel er mee te zeggen dat Bluetooth minder sterk is en al sneller wat afstand inlevert.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door RDDR » do 3 feb 2022 08:20

ronk schreef:
wo 2 feb 2022 19:56
En dat zeg ik.
Die helemaal niets heeft met Apple.

De ooit de geerfde Mac op linux voor kleinzoon heeft gezet awhoea.gif awhoea.gif

Ik heb ook geen Apple producten, maar zoals eeder gezegd; Tile en Samsung Smart Tag hebben dezelfde functionalitiet. Die laatste werkt alleen met een Samsung device, maar wereldwijd worder er al aardig wat jaren inmiddels meer Samsung dan Apple telefoons verkocht. Maar dat geldt ook min of meer voor een Airtag ook die werkt standaard alleen via Apple devices. TIle is cross platform. Gezien ik en mijn vrouw een Samsung hebben zou ik deze oplossing nu doen met een Samsung Smart tag. Alleen hebben we geen caravan meer awhoea.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Ron » do 3 feb 2022 09:58

Jan van Vijven schreef:
do 3 feb 2022 06:17
Ik bedoel er mee te zeggen dat Bluetooth minder sterk is en al sneller wat afstand inlevert.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat klopt.
De afstand wordt korter.
Maar dan plak je hem ergens onder de caravan of ergens in de disselbak.
Of zelfs ergens op het dak.
Zoveel plekken zijn er te verzinnen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door wolf » do 3 feb 2022 19:57

RDDR schreef:
do 3 feb 2022 08:20
... Gezien ik en mijn vrouw een Samsung hebben zou ik deze oplossing nu doen met een Samsung Smart tag. Alleen hebben we geen caravan meer awhoea.gif
jamaar een andere Samsung vindt alleen Smarttag als (en alleen dan) hij deel uitmaakt van het Galaxy Find Network en de daarbij horende app geinstalleerd heeft..
Een Iphone darentegen heeft geen extra functies te activeren en/of app te installeren.
Dus... met een Samsung isde kansdat je tag gevonden wordt, vele malen kleiner.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door RDDR » vr 4 feb 2022 12:37

[re.gif]
Staat standaard op elke recent Samsung smartphone. Werkt alleen niet voor die paar users die weigeren om een Samsung account aan te maken. Maar goed: zo las ik hier ook mensen die hun bluetooth uitzetten, dan werkt het ook niet (ook niet bij Apple).

Zie ook hier een real life test: https://youtu.be/9wefUV_bR0Y Zeer weinig verschil
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Rene_13 » vr 4 feb 2022 13:27

[re.gif]

thumbup.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Micky » vr 4 feb 2022 16:12

Ik ben er nog eens verder ingedoken en iemand die een airtag "steelt" wordt pas gewaarschuwd wanneer hij thuis komt, dus dit is dan ook de locatie waar de "dief" "woont", dus tijdens het stelen van een product wordt de dief niet verwittigt, plaatst hij de caravan ergens neer en gaat weg, dan is dat voor jou de laatste locatie en daar kun je dus heen, tenzij er op dat moment geen apple product in de buurt was
er wordt gesproken over dat dit is ivm als je bijv naast iemand zit die een tas bij zich heeft met een tag, dan wil jij geen melding dat je gevolgd wordt want dat is niet zo mrgreen.gif

vanmiddag nog even gekeken naar de fiets van mijn dochter, die stond in de tuin van een huis waar ze was, best ver van het huis zelf in een woonwijk.
elke zoveel minuten kwam er wel een update toen ik aangaf dat ik een bericht wilde als hij gevonden werd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door wolf » vr 4 feb 2022 17:59

RDDR schreef:
vr 4 feb 2022 12:37
[re.gif]
Staat standaard op elke recent Samsung smartphone. Werkt alleen niet voor die paar users die weigeren om een Samsung account aan te maken. Maar goed: zo las ik hier ook mensen die hun bluetooth uitzetten, dan werkt het ook niet (ook niet bij Apple).

Zie ook hier een real life test: https://youtu.be/9wefUV_bR0Y Zeer weinig verschil
mijn Samsung Galaxy S10 mag ik toch als een recente smartfoon beschouwen en daar staat die functie(=app) bij mijn weten niet op. Ik heb uiteraard een Samsung account.
Kan je mij even vertellen hoe ik kan zien of die functie erop staat?
EDIT= ik denk dat ik het gevonden heb: het staat actief bij mij, bedankt voor de info.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door meeder » vr 4 feb 2022 18:33

Er is ook een Android App van Apple om airtags op te zoeken (voor als iemand er één bij jou geplaatst heeft).

In deze video wordt er wat meer uitgelegd en ook wel aangestipt wat eventueel de risico's zijn.
https://youtu.be/VoH1DKidj8g

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Micky » ma 14 feb 2022 23:40

Nog even een praktijk voorbeeld, ben meer dan een uur buiten bereik geweest en de AirTag bij mijn laptop is 1 minuut hiervoor gezien, ligt op mijn hotelkamer, zelfs in de kluis, er zit maar 1 kamer naast me want ik zit op de hoek

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

TFJ

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door TFJ » di 15 feb 2022 08:14

Ik lees in veel reacties over bluetooth, maar wat ik begrijp werken die airtags met "ultra wideband".
Kan natuurlijk wel zo zijn dat als je bluetooth aan/uitzet op een iPhone dat je dan ook gelijk ultra wideband aan/uitzet, maar voor zover ik begrijp zijn het 2 verschillende technieken.

Samsung smarttag bestaat met en zonder UWB.
https://tweakers.net/nieuws/180278/sams ... nctie.html

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Daphne » di 15 feb 2022 08:45

N.a.v. dit draadje heb ik ook een airtag gekocht. Om te testen aan m'n autosleutels gehangen. Gisteravond had DD mijn auto meegenomen en ik kon mijn sleutels lokaliseren. Hij heeft zelf een Samsung telefoon. Test geslaagd.
(voor degene die nu denken dat ik zo m'n echtgenoot wil volgen cool.gif , dat kon toch al want mijn auto is traceerbaar. knipoog.gif Ik kan zelfs via de app de auto openen en op slot doen, ook al is deze kilometers ver van mij verwijderd.)

Nu nadenken hoeveel airtags ik nodig heb om mijn dementerende moeder te kunnen traceren. Aan een polsbandje of ketting is niet handig, want die doet ze waarschijnlijk niet om. Mogelijk 1 in haar handtas of portemonnee en 1 in haar meest gebruikte jas. Ik denk dat ik dan al een heel eind kom.

De airtag die ik nu in gebruik heb, gaat van m'n sleutels af en verberg ik in m'n fiets. Hoewel deze goed is verzekerd, lijkt het me wel handig dat de fiets direct traceerbaar is als deze wordt meegenomen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door nano » za 19 feb 2022 11:23

wolf schreef:
vr 4 feb 2022 17:59
RDDR schreef:
vr 4 feb 2022 12:37
[re.gif]
Staat standaard op elke recent Samsung smartphone. Werkt alleen niet voor die paar users die weigeren om een Samsung account aan te maken. Maar goed: zo las ik hier ook mensen die hun bluetooth uitzetten, dan werkt het ook niet (ook niet bij Apple).

Zie ook hier een real life test: https://youtu.be/9wefUV_bR0Y Zeer weinig verschil
mijn Samsung Galaxy S10 mag ik toch als een recente smartfoon beschouwen en daar staat die functie(=app) bij mijn weten niet op. Ik heb uiteraard een Samsung account.
Kan je mij even vertellen hoe ik kan zien of die functie erop staat?
EDIT= ik denk dat ik het gevonden heb: het staat actief bij mij, bedankt voor de info.
De applicate is smartthings en staat in principe op iedere samsung
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door princeman » do 24 feb 2022 11:48

Wij hebben airtags in de caravan en onze auto`s liggen, voor de prijs en het doel werkt het echt prima.
Ik heb de airtags in alle 3 de situaties buiten de kooi van faraday van de voertuigen gemonteerd maar toch ook weer binnen knipoog.gif
Zelfs met de caravan in de stalling krijg ik nog regelmatig een update van de locatie, ook van de auto`s krijg overdag elke 10 minuten wel een update zonder dat we zelf in de buurt zijn.
Betekend dus dat ze de locatie updates versturen via de bluetooth van andere toestellen die langslopen.

Enige wat echt jammer is, je kan ze niet delen met je gezin of iets dergelijks, je kan ze alleen op je eigen persoonlijke icloud aanmelden.
Hierdoor heeft mijn vrouw toen ze onderweg was met de auto 1 keer een melding op haar iphone gekregen dat ze gevolgd werd door een vreemde airtag (de airtags zijn aangemeld in mijn icloud).
Ik weet niet hoe het zit met generieke (niet apple) bluetooth trackers, kan je deze wel delen of voor meerdere gebruikers aanmelden?

EDIT: ik ben net zelf een rondje gaan googelen en ook eerder in dit forum kwam de Chipolo bluetooth tracker voorbij die je wel kan delen met anderen.
Heb er meteen een paar besteld, ik zal de bevindingen delen, misschien gaan onze airtags er weer uit mrgreen.gif
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Daphne » do 24 feb 2022 12:13

princeman schreef:
do 24 feb 2022 11:48
Enige wat echt jammer is, je kan ze niet delen met je gezin of iets dergelijks, je kan ze alleen op je eigen persoonlijke icloud aanmelden.
Hierdoor heeft mijn vrouw toen ze onderweg was met de auto 1 keer een melding op haar iphone gekregen dat ze gevolgd werd door een vreemde airtag (de airtags zijn aangemeld in mijn icloud).
Dat is lastig scratch.gif Mijn echtgenoot heeft een Samsung telefoon dus die krijgt gelukkig geen melding knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door princeman » ma 14 mar 2022 11:35

Even een kleine update, ik heb inmiddels wat gespeeld met de tegenhanger van de Apple Airtag, namelijk een Chipolo.

Ik heb expres de Chipolo One besteld en niet de Chipolo One Spot, de Spot kan je in combinatie met het apple "find my netwerk" gebruiken maar wordt om die reden toegevoegd aan je persoonlijke Icloud en is dan weer niet te delen (de Chipolo werkt dan eigenlijk hetzelfde als de Aritag)
De Chipolo One meldt je aan in de Chipolo app en kan wel worden gedeeld met andere Chipolo app gebruikers.

Maar...... na 2 weken gebruik ben ik er wel over uit, als locatie tracker wint de Airtag het met wat mij betreft met kop en schouder.
De Chipolo One maakt namelijk alleen gebruik van het netwerk van andere Chipolo gebruikers, hierdoor is het aantal locatie updates die je van de tracker krijgt zeer beperkt.
De airtag maakt gebruik van het netwerk van alle Iphone gebruikers die het "find my netwerk" gebruiken en dit netwerk is vele malen groter.
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airtags gebruiken als anti-diefstal

Bericht door Daphne » ma 14 mar 2022 13:49

princeman schreef:
ma 14 mar 2022 11:35
Maar...... na 2 weken gebruik ben ik er wel over uit, als locatie tracker wint de Airtag het met wat mij betreft met kop en schouder.
.............
De airtag maakt gebruik van het netwerk van alle Iphone gebruikers die het "find my netwerk" gebruiken en dit netwerk is vele malen groter.
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de Airtags. M'n moeder met dementie heeft nu 2 Airtags wat een stukje rust geeft en ik heb een Airtag op m'n fiets. Toen wij vorig weekend vanaf de camping naar Apeldoorn waren gefietst, hebben we op een terras zitten lunchen. Even gekeken waar m'n fiets was en die werd op dat moment live getagd en een paar minuten later weer. Wanneer m'n fiets wordt gestolen, zullen er vast iPhones in de buurt zijn die de Airtag oppikken.
Heb nu nog 2 Airtags over, maar ik vind er vast wel een toepassing voor.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”