Van Nice naar Florence

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
torrente
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Van Nice naar Florence

Bericht door torrente » do 27 jan 2022 11:30

Als wij in het voorjaar in Zuid Frankrijk zijn willen we met de caravan ook nog naar Florence. Wie heeft ervaring over de route via de E80 en campings is deze route goed te rijden met caravan? Graag jullie reacties en ervaring.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Scout15 » do 27 jan 2022 11:43

Een paar jaar geleden zijn wij vanaf Cannes naar het Gardameer gereden. Was een prima en mooie route om te rijden. Zoals je op de kaart kan zien is het wel een bochtig traject met her der tunnels. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18154
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door deusjevo » do 27 jan 2022 11:57

Prachtige weg en prima te doen
San Remo, Ventemiglia, mooie stadjes
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door janoniem » do 27 jan 2022 12:09

Wat jaren geleden enige keren deze route gebruikt naar Camping Valle Gaia
Prima te rijden vanaf Nice in een dag.
Camping ligt gunstig voor bezoek diverse historische steden.
Destijds de trein genomen naar Florence maar dat kost toch wel 2,5 uur.
Ook al eens deelgenomen aan excursie per bus naar Florence, je kon bij de camping instappen.
Zoek je een camping voor onderweg of bij Florence?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1333
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Pakkie » do 27 jan 2022 15:00

De E80 is op zich prima te doen, maar ik denk wel dat een onervaren caravanbestuurder er zweethandjes van kan krijgen. De vele tunneltjes in het traject zijn zo nu en dan wel aan de erg smalle kant, zonder vluchtstrook, vaak voorzien van bochten en de verlichting laat ook nog wel eens te wensen over. Even inzoomen op Googlemaps in de buurt van dergelijke tunnels kan je een goed beeld geven hoe de weg eruit ziet. Ik heb hem ook ooit 's nachts gereden en dan wordt de uitdaging nog groter knipoog.gif.

Er rijden echter ook vrachtwagens over dus met een caravan kan het praktisch gezien ook prima. Ben je echter wat onzeker met de caravan achter je aan dan kan het wel een uitdaging zijn. Hieronder twee willekeurige tunneltjes waarvan je er velen tegen komt:

tunnel3.JPG
tunnel2.JPG
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door eurotrotter » do 27 jan 2022 16:08

[re.gif]

Dit soort tunneltjes hoeft geen probleem te zijn,als je met een paar dingen rekening houdt.
In Italie is het verplicht om met groot licht te rijden op de autostrada,niet alleen in tunnels.
spiegelen is belangrijk; als je in een tunnel ingehaald word door een groot voertuig,bestelwagen of touringcar krijg je het zelfde effect als het beruchte "zuigen"van een vrachtwagen,als je in je spiegels al ziet dat je ingehaald word kun je er op voorbereid zijn.
Vrachtwagens mogen in deze tunnels nergens (meer ) inhalen,maar ja,resultaten uit t verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Deze E 80 is een prima te rijden weg met de caravan,en er is geen enkele reden om aan te nemen dat je m met samengeknepen billen zou moeten rijden.
Ook de Morandi brug in Genua,die wat jaren geleden ingestort is,is vernieuwd en weer volop in bedrijf,dus omleidingen zijn er niet meer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1333
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Pakkie » do 27 jan 2022 16:25

[re.gif]

Voor iemand met wat ervaring zal het inderdaad zeker geen probleem te zijn, maar het is nou ook weer niet zo dat het een erg relaxte snelweg is :wink:
Neem aan dat je dimlicht bedoelt en niet groot licht? Ook dimlicht is niet verplicht op de snelweg in Italië, dagrijverlichting is voldoende. In de tunnels is dimlicht uiteraard wel verplicht.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Scout15 » do 27 jan 2022 16:28

Toen wij deze weg gereden hebben was onze eerst grote reis(4.500km) met de caravan gemaakt. De route is echt niks om iemand zich zorgen over te maken. Het is alleen geen recht stuk autobahn, maar dat was juist wat deze route zo mooi maakt. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door PMT » do 27 jan 2022 17:41

In 1978 vanaf Vaison la Romaine (F) naar camping Norcenni Girasole (toen nog een kleine camping) in Italië gereden. Hoofdzakelijk binnendoor. De enige overeenkomst met tegenwoordig zijn de vele vele tunneltjes op het stuk via de snelweg langs de kust in Italië. In de latere jaren nog enkele malen gereden. Niets om je ongerust over te maken. Het enige waar ik helemaal gek van werd, zijn die vele vele tunneltjes. Erin en de volgende komt al weer. Het alternatief bestaat nog steeds en dat is de oude kustweg volgen. Veel minder tunnels, het duurt vele malen langer, maar veel meer uitzicht op de prachtige kust.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door janoniem » do 27 jan 2022 20:16

Verwacht langs de Italiaanse Autostrada geen ruim uitgebouwde parkeerplaatsen zoals langs de Franse Autoroutes.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door eurotrotter » do 27 jan 2022 22:39

Pakkie schreef:
do 27 jan 2022 16:25
[re.gif]

Voor iemand met wat ervaring zal het inderdaad zeker geen probleem te zijn, maar het is nou ook weer niet zo dat het een erg relaxte snelweg is :wink:
Neem aan dat je dimlicht bedoelt en niet groot licht? Ook dimlicht is niet verplicht op de snelweg in Italië, dagrijverlichting is voldoende. In de tunnels is dimlicht uiteraard wel verplicht.
L’accensione di anabbaglianti, luci di posizione e della targa sono obbligatorie in autostrada e sulle strade extraurbane.

(Het inschakelen van dimlicht, positielichten en kentekenplaatverlichting is verplicht op autosnelwegen en op buitenstedelijke wegen )

Sono gli anabbaglianti, invece, che hanno la primaria funzione di illuminare la strada davanti al veicolo.

( In plaats daarvan zijn het de dimlichten die de primaire functie hebben om de weg voor het voertuig te verlichten.)

Bron:( fonte mrgreen.gif ) https://motori.virgilio.it/info-utili/c ... bligatoria.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Niels83 » vr 28 jan 2022 01:43

Het voeren van dimlicht is in NL toch al zo lang het advies dat ik er toch een beetje van uit ga dat iedereen dat al doet toch? Toen ik in groep 8 zat klaagde mijn juf er over omdat zij fervent motorrijder was (zomer en winter op de motor) en haar zichtbaarheid minder werd doordat iedereen licht ging voeren. Dat was in 1995.

Hoezo zou je dit dan in Italië niet doen?

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1333
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door Pakkie » vr 28 jan 2022 11:26

Dat zou je inderdaad wel denken, maar als ik zie hoeveel Nederlanders de verlichting op automatisch hebben staan en vervolgens in de mist met uitsluitend dagrijverlichting rondrijden scratch.gif

@eurotrotter, ik ben niet zo goed onderlegd in het Italiaans :wink: dus ga in deze af op info van Nederlandse sites zoals bijvoorbeeld die van de ANWB die stelt: "Buiten de bebouwde kom is dimlicht of dagrijlicht (ook led) ook overdag verplicht."
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door eurotrotter » vr 28 jan 2022 11:57

Deze Italiaanse site kun je met Google translate gewoon in het Nederlands vertalen.

P.s. ik heb er de Nederlandse vertaling ,cursief,gewoon onder gezet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

torrente
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door torrente » vr 28 jan 2022 17:30

Ik wil een ieder bedanken voor de informatie. Omdat ik al meer dan dertig jaar met een caravan op vakantie ga naar verschillende landen in Europa constateer ik dat met mijn ervaring deze route geen enkel probleem moet opleveren. Nogmaals dank.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door eurotrotter » vr 28 jan 2022 20:48

torrente schreef:
vr 28 jan 2022 17:30
Ik wil een ieder bedanken voor de informatie. Omdat ik al meer dan dertig jaar met een caravan op vakantie ga naar verschillende landen in Europa constateer ik dat met mijn ervaring deze route geen enkel probleem moet opleveren. Nogmaals dank.
Tip:

Zorg dat je de badge voor de autoroute hebt,met de AREA badge die bij de ANWB verkrijgbaar is kun je ook de Italiaanse autostrada betalen.
Werkt perfect.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

lars&Ted2

Re: Van Nice naar Florence

Bericht door lars&Ted2 » za 26 feb 2022 09:44

Wij zijn van plan om dit jaar met de caravan richting Italië te gaan, hebben hier geen ervaring in gezien we altijd richting Spanje gaan.
Zit te denken aan het Comomeer en via Frankrijk weer naar huis.
Heeft iemand voor ons een mooie route en tips voor campings, we zijn ook van plan om fietsen mee te nemen.
We zijn met tweeën dus hoeft ook geen campings gericht op kinderen te zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”