Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles wat betrekking heeft op campers
Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » vr 28 jan 2022 09:11

Een update over het project, ondertussen zit er een tussenwand in de grote cabine, waardoor we zitplekken creëren voor de 3 kinderen (een soort achterbank) en een opberghok aan de achterkant van de cabine. Hierdoor wordt het isoleren van de cabine ook eenvoudiger. Isoleren overigens vooral vanwege geluid, niet zo zeer temperatuur.
33.jpg
33.jpg (59.39 KiB) 3756 keer bekeken
32.jpg

Daarnaast ben ik op zoek naar een andere set velgen met offroad banden. Ik heb een testvelg van een MAN geprobeerd, ziet er goed uit!
Nu alleen nog op zoek naar een bedrijf die van de rechte boutgaten conische boutgaten kan maken (een zoekrand voor boutcentrering in plaats van naafcentrering).
Iemand goede ideeën? De brandweerauto kan deze velgen met banden in ieder geval goed hebben!
31.jpg
31.jpg (65.18 KiB) 3756 keer bekeken

Voor alle foto's en het verhaal eromheen kun je natuurlijk de blog lezen op http://www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » vr 28 jan 2022 13:32

Netjes zo die tussenwand
Iedere metaal bewerking bedrijf kan jouw gaten conisch maken.
Let op diameter en de hoek van het conische gedeelte.
Maar dat moet lukken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Morgoth » wo 2 feb 2022 12:48

Je kunt ook de huidige velgen laten verbreden. Er zijn in Nederland diverse bedrijven die dat kunnen. Ik heb het met de originele stalen wielen van de Chevy ook laten doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » vr 4 feb 2022 14:29

Ik begrijp dat elk bedrijf de velgen kunnen aanpassen, echter ben ik eigenlijk op zoek naar een totaal oplossing. Niet eerst de banden er vanaf laten halen (en daar anderhalf uur staan wachten), vervolgens de velgen ergens anders heen brengen om ze daar te laten frezen, later ophalen, etc. De bedrijven die ik gevonden heb die het zelf kunnen (of zelf een partner hebben die de banden eraf haalt) zijn echter duur... Reken toch wel op +€500.- voor 5 velgen...

Huidige velgen verbreden kan, echter zou ik dan nog steeds geen banden hebben gehad. Daarnaast moet de brandweerauto dan op blokken staan terwijl de velgen gedaan worden (vinden ze niet zo leuk in de buurt gezien die op een parkeerplaats staat). We hopen dat we een bedrijf vinden die 't voor een normaal bedrag kan uitvoeren!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Knaus440 » vr 4 feb 2022 14:41

Ik zou eens bij "dubbellucht" op het forum gasn kijken en vragen. Dat is de MB camper club.
Ik heb na vervangen van de motor en versnellingsbak bij mijn oude Bedford, de cardanas in laten korten. En uitbalanceren.
Ze verbreden in dat bedrijf ook velgen.
En vragen daar prijzen voor
Is ook een niet te onderschatten klus ivm gewicht en uitbalanceren. Maar ook de garantie dat het goed/perfect gaat en je een gegarandeerde goede velg krijgt!!!
Misschien ook het camper forum raadplegen?
Of bel eens met lasbedrijf Hans Stoot in Assen, die kan ook veel. Last ook frames motoren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » di 8 feb 2022 12:28

@ Knaus440, bedankt voor de tip. De banden op deze velgen zijn in ieder geval niet gebalanceerd (ik wist niet dat het ongebalanceerd kon maar schijnbaar is dat niet zo'n ding). De velgen moeten uiteraard inderdaad wel goed gebalanceerd zijn en ik wil een goed eindresultaat. Ik ga er zeker achteraan!

Op het camperforum ben ik al actief, daar dezelfde vraag gesteld!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door myalexx » ma 14 feb 2022 12:16

Holländer schreef:
vr 4 feb 2022 14:29
Ik begrijp dat elk bedrijf de velgen kunnen aanpassen, echter ben ik eigenlijk op zoek naar een totaal oplossing. Niet eerst de banden er vanaf laten halen (en daar anderhalf uur staan wachten), vervolgens de velgen ergens anders heen brengen om ze daar te laten frezen, later ophalen, etc. De bedrijven die ik gevonden heb die het zelf kunnen (of zelf een partner hebben die de banden eraf haalt) zijn echter duur... Reken toch wel op +€500.- voor 5 velgen...

Huidige velgen verbreden kan, echter zou ik dan nog steeds geen banden hebben gehad. Daarnaast moet de brandweerauto dan op blokken staan terwijl de velgen gedaan worden (vinden ze niet zo leuk in de buurt gezien die op een parkeerplaats staat). We hopen dat we een bedrijf vinden die 't voor een normaal bedrag kan uitvoeren!
500€ voor 5 velgen is niet erg duur, of begrijp ik je verkeerd aflower.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door deusjevo » ma 14 feb 2022 12:18

Is die €500 alleen voor demonteren en monteren van de banden op de velg?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » ma 21 feb 2022 09:03

@myalexx, voor de hoeveelheid en zwaarte van het werk wat er gedaan moet worden is €500.- inderdaad niet veel. Wéér €500.- van het budget af om "alleen conische gaten in de velgen te krijgen" is dan wél weer veel geld. We hebben wellicht een tussenoplossing gevonden, komt binnenkort een post over!

@Deusjevo, de €500.- is totaalprijs, dus de-& montage van de banden en het verzinken van de gaten. Beide is ongeveer €250.-.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » vr 25 feb 2022 09:36

Het is weer tijd voor een update!

We hebben nu namelijk een geisoleerde scheidingswand/achterbank mét gordels:
9.jpg
Er is een caravan als woonruimte aangeschaft:
8.jpg
En het hulpframe is helemaal kaal, klaar om opgebouwd te worden!
9.jpeg
Ook hebben we een snelle torsietest gedaan:
https://youtu.be/HMdq8F75NRI

Daarnaast is er uiteraard een hoop uitzoekwerk gedaan en blijven we plannen.
Voor het hele verhaal met alle foto's kun je terrecht op de website, www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » vr 18 mar 2022 10:00

We zijn weer een stukje verder! We hebben nu een dakrek en op 2 plafondplaten na is de cabine helemaal klaar!
19.jpg
15.jpg
We zijn lekker bezig met het hulpframe verlengen:
20.jpg
Verder hebben we ruzie gezocht met de handhaving van de gemeente en hebben we nog een torsietest gedaan:
https://youtu.be/i9zbbspENJs

Voor alle verhalen en foto's verwijs ik jullie door naar de website: www.metvijfopreis.nl!
Alle reacties zijn welkom!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door deusjevo » vr 18 mar 2022 10:37

Leuk wordt hij en jammer van de problemen met handhaving maar die had je in kunnen calculeren knipoog.gif

Ben benieuwd hoe je dat gaat oplossen, ze kunnen vaak nogal hun tanden erin zetten helaas.

Jammer van de melding die bij handhaving gemaakt is, als ik er als buur last van zou hebben zou ik als eerste gaan communiceren met de overlastveroorzaker.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » vr 18 mar 2022 10:49

Ziet er goed uit.
Ook het subframe blijft mooi vlak bij een flinke torsie.

Ik dacht eerst dat je op eigen grond stond.
Vervelend die handhaving , zeker als je eigenlijk niemand in de weg staat.
Kan je hem niet op eigen oprit of in de tuin zetten ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door PD » vr 18 mar 2022 10:52

ronk schreef:
vr 18 mar 2022 10:49
Vervelend die handhaving , zeker als je eigenlijk niemand in de weg staat.
Dat is vanzelfsprekend nogal subjectief; ik ken net als alle anderen de details niet maar wanneer je in een woonwijk permanent 2 parkeervakken in gebruik hebt voor een caravan en een vrachtwagen, naast je gewone auto, kan ik me er wel wat bij voorstellen......
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » vr 18 mar 2022 13:09

PD schreef:
vr 18 mar 2022 10:52
Dat is vanzelfsprekend nogal subjectief; ik ken net als alle anderen de details niet maar wanneer je in een woonwijk permanent 2 parkeervakken in gebruik hebt voor een caravan en een vrachtwagen, naast je gewone auto, kan ik me er wel wat bij voorstellen......
Als je zijn blog leest , verteld hij dat hij daar niemand in de weg staat.
Er zijn hier in de wijk ook plekken waar je uit het zicht en niemand in de weg staat.
Daar zou het kunnen, maar 99% vd gevallen ben je iemand tot last.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door deusjevo » vr 18 mar 2022 14:00

[re.gif]

PD is ook gewoon niet zo van dit soort projecten knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door PD » vr 18 mar 2022 14:18

[re.gif]
Niet relevant.
ronk schreef:
vr 18 mar 2022 13:09
Daar zou het kunnen, maar 99% vd gevallen ben je iemand tot last.
Klopt, en volgens mij komt Handhaving pas in actie na een klacht door omwonenden. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben maar wij zijn dan ook niet afhankelijk van de openbare parkeerplaatsen in de straat, dat praat makkelijker 😉
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » vr 18 mar 2022 15:47

Ik heb wel eens gehad,dat de handhaving naast me stond.
En ik was 2 uur daarvoor pas thuisgekomen.
Die liep gelijk al te miepen over 3 dagen.

En een andere keer heb ik gehad dat de handhaving langskwam .
Stond er net 1 dag.
Die hield gewoon eerst een praatje pot .
Ben je op vakantie geweest of ga je nog en enz .
En dan daarna pas , let op de 3 dagen.
En als ik wat langer wil staan is een belletje genoeg.
2 verschillende manieren van benaderen.

De 3 dagen is net te kort soms .
Een hele camper ombouwen is wellicht iets te veel van het goede.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » vr 18 mar 2022 16:35

Om een beter beeld te schetsen: Wij wonen in een doodlopende straat van nét geen 3 meter breed met een 90° bocht erin. Dáár staan onze auto('s), op eigen terrein. De brandweerauto kan daar écht niet staan, de bocht kan niet gemaakt worden.

De parkeerplaats waar de brandweerauto en caravan staan is er één met 8 parkeervakken, in een wijk waarbij elk huis een eigen oprit heeft. Vaak staan er 1 of 2 auto's van bezoekers, in het weekend soms 4-5. Er is maar één huis die erop uitkijkt, en dát is ook de melder. Een oude man die alleen woont, niet meer mobiel is en alle tijd heeft om uit het raam te kijken en zich te ergeren.

Ik ben ervan overtuigt dat ik niemand in de weg sta. Ik ben er echter ook van overtuigt dat mensen alsnog weldegelijk geergerd kunnen raken. Uiteraard was dit van tevoren te verwachten, eerlijk gezegd heeft het lang geduurd voordat er klachten kwamen. En ja, de handhaving komt alleen kijken na klachten. Zeker op dit stukje wat in een uithoek van het dorp zit.
De oplossing is nu simpel, de wagen staat op een vrachtwagenparkeerplaats aan de andere kant van het dorp. Als ik er aan wil klussen haal ik 'm op en zet 'm op dezelfde parkeerplaats (wat overigens officieel alsnog niet mag na 16:00 uur 's avonds).

De caravan staat er nog steeds, de boa van de handhaving gaf mij, geheel onbedoeld, de tip om 'm elke 3 dagen te verrijden, dan kan hij er niets van zeggen.

Het heeft mij echter verbaasd hoeveel positieve reacties ik heb ontvangen van buurtbewoners. Na de standaard vraag: "wat ga je er eigenlijk mee doen"? komen vaak de eigen verhalen over zelfbouw, campers en kamperen. Al veel leuke gesprekken gehad met de brandweerauto als ijsbreker. Maar ik wil het niet op de spits drijven, dus is het de bedoeling dat de caravan uiterlijk eind van de maand op de brandweerauto staat. Dan rijdt die, mét de brandweerauto, naar de vrachtwagen parkeerplaats thumbup.gif
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door nonblond » vr 18 mar 2022 16:58

Of de handhaver kent de APV niet of jullie hebben een gunstigere APV dan de gemeente waar ik woon, want daar mag je na 3 dagen de caravan verplaatsen naar een andere gemeente. Binnen de gemeente verplaatsen telt niet als verplaatsen en kan alsnog een boete opleveren.

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » wo 11 mei 2022 09:57

Sorry voor de lange radiostilte, het was érg druk afgelopen maanden.
@ nonblond, Onze handhaver kent de APV niet. Bij ons is 3 dagen ook de max, ongeacht op welk parkeerplekje die staat. Maar we hebben toch de caravan op de parkeerplaats kunnen houden zonder problemen.

Nu is het caravan parkeer probleem helemaal over, want na het maken van een goed hulpframe:
9.jpg
En het repareren van de voorkant van de caravan (hier en hier lees je 't hele verhaal):
11.jpg
staat de caravan achterop de brandweerauto!
YouTube filmpje

Nu zijn we bezig het geheel klaar te maken voor de keuring (het moet een camper op kenteken worden). Denk hierbij aan spatborden voor de achteras:
10.jpg
Voor meer plaatjes en het hele verhaal kun je eens een kijkje nemen op de website,
https://metvijfopreis.nl/slijpwerk/
Laatst gewijzigd door Ron op ma 30 mei 2022 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » wo 11 mei 2022 10:12

[re.gif]
Het ziet er netjes uit.

PS je link is niet goed.
er staat //caravan-forum.nl/XXX.metvijfopreis.nl
Dus het stukje caravan-forum.nl moet er tussenuit.
Misschien een vd mods even laten aanpassen.
Je kan het nu nog zelf doen (binnen het uur na plaatsing)
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Holländer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 jan 2022 08:42

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Holländer » ma 30 mei 2022 10:56

We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen dit weekend.
De caravan gaat weer van de brandweerwagen af.
Hij blijkt namelijk compleet verrot te zijn bij de bodem.

Het hele verhaal kun je hier lezen.

Ik baal vooral erg van de anderhalve maand aan tijd die ik in de caravan heb gestopt, wat nu voor niets bleek. Ik had het (achteraf) eerder kunnen weten als ik eerder de bodem goed had onderzocht (overigens destructief onderzoek). Goed, bij de pakken neer zitten helpt niet, dus we gaan verder. Ervaring rijker, illusie armer. In ieder geval wordt het géén caravan meer!

Check de site voor alle updates: www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ron » ma 30 mei 2022 12:51

[re.gif]
Dat is balen zeg.
zelf een nieuwe bodemm fabriceren ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Bericht door Ikkeeindhoven » ma 30 mei 2022 20:06

Balen van de rotte caravan. Wel erg leuk om dit topic te volgen. Misschien tip, weet je zeker dat het water probleem bij de deur ligt aan het deurrubber? Bij mijn auto heb ik ook eens gehad dat het ineens kletsnat was bij mijn pedalen, dacht ook via het rubber. Dit was niet zo, na hoop dingen uitsluiten, snapte ik er niks meer van. En weer na flink zoeken online wat het kon zijn. Kwam ik volgende tegen. Tussen deur en stoffering vd deur zit een plastic vel, dit is met dubbelzijdig schuimtape vast gemaakt. Dit scheen vaker los te komen, en dan loopt het water dus zo de auto in ipv vie de deur na buiten. Eenmaal de stoffering losgemaakt zag ik het meteen, ja dat vel plastic zat los. Beetje kit ertussen, en m'n auto was en is weer droog mrgreen.gif Wie weet heb je zelfde soort probleempje..

Plaats reactie

Terug naar “Campers”