Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Beste forumers,
Ondanks dat ik al op verschillende forums zit heb ik besloten me toch ook hier aan te melden.
Ik ben namelijk al een tijdje bezig om onze oude brandweerauto (een Magirus Deutz uit 1980) om te bouwen tot expeditievoertuig.
Zodra die klaar is wil ik met mijn vrouw en 3 kleine kinderen met deze camper door Europa reizen.
Alle voorbereidingen, de bouw zelf en straks de reis worden nauwkeurig bijgehouden op onze website; http://www.metvijfopreis.nl
(foto's plaatsen lukt niet, vind ook niet op de site hoe dit moet )
Ik zit er nu sterk aan te denken om een caravan als woongedeelte te monteren achterop de vrachtauto.
Daarnaast hebben jullie met zijn allen natuurlijk héél veel caravan-/kampeerervaring.
Neem gerust eens een kijkje op onze website, ik zal proberen zo veel mogelijk highlights ook hier op het forum te plaatsen.
Veel leesplezier!
Ondanks dat ik al op verschillende forums zit heb ik besloten me toch ook hier aan te melden.
Ik ben namelijk al een tijdje bezig om onze oude brandweerauto (een Magirus Deutz uit 1980) om te bouwen tot expeditievoertuig.
Zodra die klaar is wil ik met mijn vrouw en 3 kleine kinderen met deze camper door Europa reizen.
Alle voorbereidingen, de bouw zelf en straks de reis worden nauwkeurig bijgehouden op onze website; http://www.metvijfopreis.nl
(foto's plaatsen lukt niet, vind ook niet op de site hoe dit moet )
Ik zit er nu sterk aan te denken om een caravan als woongedeelte te monteren achterop de vrachtauto.
Daarnaast hebben jullie met zijn allen natuurlijk héél veel caravan-/kampeerervaring.
Neem gerust eens een kijkje op onze website, ik zal proberen zo veel mogelijk highlights ook hier op het forum te plaatsen.
Veel leesplezier!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Welkom,
foto's plaatsen is echt HEEL gemakkelijk.
Onder het kader waar je de reactie schrijft staat een tabje bijlagen.
daar klik je open verschijnt een tweede knop bestanden toevoegen, daarop klik je.
Je zoekt de foto op die je wil toevoegen, klikt daarop en de rest wijst zich vanzelf.
foto's plaatsen is echt HEEL gemakkelijk.
Onder het kader waar je de reactie schrijft staat een tabje bijlagen.
daar klik je open verschijnt een tweede knop bestanden toevoegen, daarop klik je.
Je zoekt de foto op die je wil toevoegen, klikt daarop en de rest wijst zich vanzelf.
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Inderdaad makkelijk! Bedankt voor de uitleg!
Die wilde ik in de openingspost zetten, die kan nu alleen niet meer bewerkt worden.
Dan maar zo!
Die wilde ik in de openingspost zetten, die kan nu alleen niet meer bewerkt worden.
Dan maar zo!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Welkom, altijd leuk dit soort projecten maar als er een caravan achterop gemonteerd gaat worden moet de brandweer opbouw wijken en da’s nou juist het leuke aan deze vrachtauto vind ik.Holländer schreef: ↑di 18 jan 2022 11:52Beste forumers,
Ondanks dat ik al op verschillende forums zit heb ik besloten me toch ook hier aan te melden.
Ik ben namelijk al een tijdje bezig om onze oude brandweerauto (een Magirus Deutz uit 1980) om te bouwen tot expeditievoertuig.
Zodra die klaar is wil ik met mijn vrouw en 3 kleine kinderen met deze camper door Europa reizen.
Alle voorbereidingen, de bouw zelf en straks de reis worden nauwkeurig bijgehouden op onze website; http://www.metvijfopreis.nl
(foto's plaatsen lukt niet, vind ook niet op de site hoe dit moet )
Ik zit er nu sterk aan te denken om een caravan als woongedeelte te monteren achterop de vrachtauto.
Daarnaast hebben jullie met zijn allen natuurlijk héél veel caravan-/kampeerervaring.
Neem gerust eens een kijkje op onze website, ik zal proberen zo veel mogelijk highlights ook hier op het forum te plaatsen.
Veel leesplezier!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Ik zie mogelijkheden! Dakterrasje op de cabine van met hardhouten planken en rvs kabels zodat je er niet afvalt.
Caravan achterop zal niet heel groot worden, maar zal keuken en bed worden? Zitgedeelte in de cabine?
Mooi project!
Caravan achterop zal niet heel groot worden, maar zal keuken en bed worden? Zitgedeelte in de cabine?
Mooi project!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
geweldig project
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Leuk, een Magirus-Deutz een echte lucht gekoelde mag ik aannemen.
Mooi project, en ben het wel een beetje met Deusjevo eens dat je een caravanopbouw een beetje afbreuk doet aan het karakter van de auto.
Mooi project, en ben het wel een beetje met Deusjevo eens dat je een caravanopbouw een beetje afbreuk doet aan het karakter van de auto.
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Eens met bovenstaande reageerders. Jammer dat de opbouw er al af is.
Was veel kenmerkender geweest dan een caravan er op te gaan bouwen.
Niettemin veel succes met jullie toekomstige avontuur en ombouw van de Magirus.
Was veel kenmerkender geweest dan een caravan er op te gaan bouwen.
Niettemin veel succes met jullie toekomstige avontuur en ombouw van de Magirus.
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Weet het niet, volgens mij kun je daar best wat moois van maken. Wel in een grijze kleur zoals de roldeuren
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Vriend van mij heeft deze gekocht, een Mercedes Benz Unimog 1550l Doka
. . .
Komt een losse camperunit achterop, is er al druk mee.
Ik zal je verbouwing proberen te volgen
. . .
Komt een losse camperunit achterop, is er al druk mee.
Ik zal je verbouwing proberen te volgen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Een caravanopbouw op een vrachtwagen kan zonder problemen (heb ik ook meermaals gedaan).
Houdt er wel rekening mee dat als je er mee Off Road gaat, je problemen kunt krijgen met de caravanopbouw omdat deze niet zoveel kan torderen als het chassis van de vrachtwagen.
Houdt er wel rekening mee dat als je er mee Off Road gaat, je problemen kunt krijgen met de caravanopbouw omdat deze niet zoveel kan torderen als het chassis van de vrachtwagen.
Porsche + Tabbert
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Heel gaaf project..... maar moet nog wel een berg energie in..
Ik blijf volgen als het kan.
Ik blijf volgen als het kan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Mooi project, veel succes er mee en vooral ook veel bouwplezier.
Zojuist al even een rondgeneusd op jullie website, ik ga hem volgen.
Zojuist al even een rondgeneusd op jullie website, ik ga hem volgen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Deze is van een collega van me
Daar kan je in logeren bij zijn B&B
Tot voor kort kon je er ook mee op stap.
Daar kan je in logeren bij zijn B&B
Tot voor kort kon je er ook mee op stap.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Bedankt voor jullie reacties!
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur voor wat mooi is en hoe dingen opgelost moeten worden.
Ik ben het met jullie allemaal eens dat de opbouw van de brandweerwagen (@E.T. inderdaad een échte luchtgekoelde) een mooi geheel vormt met de cabine en dat die een groot deel van het karakter aan de wagen geeft. Ik heb overwogen om de brandweeropbouw te houden maar dit was té onpraktisch. Er was geen vlakke laadvloer, de watertank die middenin stond kon er alleen uit door het dak (wat allemaal gelast was), de opbouw was alles behalve wind en waterdicht en de hoogte was niet toereikend. Vandaar dat ik gekozen heb de hele opbouw te verwijderen.
Is een caravan dan de mooiste oplossing voor achterop? Nee, absoluut niet. Het ontbreekt bij echter aan tijd (en middelen en geld) om iets anders te doen. Het is overigens niet de bedoeling alleen slaap en keuken in de caravan te doen, ook het zitgedeelte moet daar komen (ik heb een voorkeur voor een rondzit die 's avonds omgebouwd wordt tot bed). De cabine wordt om te rijden (het voorste gedeelte) en opslag (het achterste gedeelte). Ik ben op dit moment bezig een scheidingswand in de cabine te maken waar ook de zitjes van de kinderen moeten komen (de "achterbank" zegmaar).
@deusjevo, Die Doka is ook super stoer! De Unimog gaat zéker overal waar anderen stoppen!
@VIP, De originele brandweeropbouw zat al op een torsievrij hulpframe. Het is de bedoeling de caravan hier ook op te monteren. Dat scheelt al enorm veel voor de caravan. Als de caravan rechtstreeks op het chassis van de vrachtauto gemonteerd word (stijf) zal dat zeker problemen gaan opleveren!
@ronk, ook super leuk! Zonde dat er niet meer mee gereden wordt, wat is daar de reden van?
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur voor wat mooi is en hoe dingen opgelost moeten worden.
Ik ben het met jullie allemaal eens dat de opbouw van de brandweerwagen (@E.T. inderdaad een échte luchtgekoelde) een mooi geheel vormt met de cabine en dat die een groot deel van het karakter aan de wagen geeft. Ik heb overwogen om de brandweeropbouw te houden maar dit was té onpraktisch. Er was geen vlakke laadvloer, de watertank die middenin stond kon er alleen uit door het dak (wat allemaal gelast was), de opbouw was alles behalve wind en waterdicht en de hoogte was niet toereikend. Vandaar dat ik gekozen heb de hele opbouw te verwijderen.
Is een caravan dan de mooiste oplossing voor achterop? Nee, absoluut niet. Het ontbreekt bij echter aan tijd (en middelen en geld) om iets anders te doen. Het is overigens niet de bedoeling alleen slaap en keuken in de caravan te doen, ook het zitgedeelte moet daar komen (ik heb een voorkeur voor een rondzit die 's avonds omgebouwd wordt tot bed). De cabine wordt om te rijden (het voorste gedeelte) en opslag (het achterste gedeelte). Ik ben op dit moment bezig een scheidingswand in de cabine te maken waar ook de zitjes van de kinderen moeten komen (de "achterbank" zegmaar).
@deusjevo, Die Doka is ook super stoer! De Unimog gaat zéker overal waar anderen stoppen!
@VIP, De originele brandweeropbouw zat al op een torsievrij hulpframe. Het is de bedoeling de caravan hier ook op te monteren. Dat scheelt al enorm veel voor de caravan. Als de caravan rechtstreeks op het chassis van de vrachtauto gemonteerd word (stijf) zal dat zeker problemen gaan opleveren!
@ronk, ook super leuk! Zonde dat er niet meer mee gereden wordt, wat is daar de reden van?
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Ook al is het jammer dat het karakter van de brandweer wagen verloren gaat.
Het blijft een mooi project.
Een caravan opbouw moet lukken.
De opstap is wel wat hoog.
Het is alleen in deze tijd lastig een betaalbare caravan te vinden die je kan gebruiken,
Daar moet de as van gedemonteerd worden.
En het chassis gemonteerd op het chassis van de Magirus.
En mijn collega rijd er zelf we mee.
Maar tot voor kort kon je hem ook huren om er mee op pad te gaan.
En dat staat er nu niet meer bij op zijn website.
En eigenlijk is dat logisch.
Met een oldtimer moet je toch met wat beleid mee omgaan.
En niet iedere huurder doet dat.
Het blijft een mooi project.
Een caravan opbouw moet lukken.
De opstap is wel wat hoog.
Het is alleen in deze tijd lastig een betaalbare caravan te vinden die je kan gebruiken,
Daar moet de as van gedemonteerd worden.
En het chassis gemonteerd op het chassis van de Magirus.
En mijn collega rijd er zelf we mee.
Maar tot voor kort kon je hem ook huren om er mee op pad te gaan.
En dat staat er nu niet meer bij op zijn website.
En eigenlijk is dat logisch.
Met een oldtimer moet je toch met wat beleid mee omgaan.
En niet iedere huurder doet dat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Holländer schreef: ↑wo 19 jan 2022 08:34
@VIP, De originele brandweeropbouw zat al op een torsievrij hulpframe. Het is de bedoeling de caravan hier ook op te monteren. Dat scheelt al enorm veel voor de caravan. Als de caravan rechtstreeks op het chassis van de vrachtauto gemonteerd word (stijf) zal dat zeker problemen gaan opleveren!
@ronk, ook super leuk! Zonde dat er niet meer mee gereden wordt, wat is daar de reden van?
Zo hoort het ook op een hulpframe.
Gewoon ter info:
Echter houdt er rekening dat er Off Road heel veel tordeert van de caravanopbouw en deze daar niet op is gebouwd.
Zoals bv de ramen, mochten jullie kiezen voor bv een oudere caravan dan zijn de ramen gevoeliger voor barsten/breuken doordat de weekmakers grotendeels vervlogen zijn. De ramen kunnen het torderen van het Off Road dan niet aan en zullen barsten/breken.
Zelfde geldt voor de opbouw en interieur, ook die kunnen Off Road tordering niet aan/verwerken en het Aluminium zal boven de deuropening als eerste scheuren.
Porsche + Tabbert
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Dit was een van mijn laatste creatie's, een Esterel Klapcaravan op de aanhangwagen.
Het chassis van de Esterel zat er nog onder, alleen de As en Dissel waren gedemonteerd en toen op 4 Dempingsrubbers gemonteerd op de aanhangwagen.
Ook hier merkte je al dat bij Off-Road de Caravan tordeerde.
Het chassis van de Esterel zat er nog onder, alleen de As en Dissel waren gedemonteerd en toen op 4 Dempingsrubbers gemonteerd op de aanhangwagen.
Ook hier merkte je al dat bij Off-Road de Caravan tordeerde.
Porsche + Tabbert
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Op de Unimog Doka van die vriend van mij komt een Bliss achtige afzetunit.
.
.
Wordt wel zelfgemaakt met top materialen, anders zijn die units eigenlijk niet te betalen.
Voor de prijs van alleen die Unimog Doka heb je ook twee mooie nieuwe tandemasssers.
Keuzes keuzes….
.
.
Wordt wel zelfgemaakt met top materialen, anders zijn die units eigenlijk niet te betalen.
Voor de prijs van alleen die Unimog Doka heb je ook twee mooie nieuwe tandemasssers.
Keuzes keuzes….
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
@VIP, enorm leuk! Mooi spul betreft truck ook!
@deusjevo, ja dát is het échte werk natuurlijk, maar daar heb ik nou net geen geld voor
Even een vraagje waar jullie wellicht een antwoord op hebben; Wij gaan dus straks reizen met 3 kleintjes (oudste 5 jongste 1 jaar). Dan hebben we veel wasgoed (kleren, beddengoed, etc.) Hoe doen jullie dat als je op reis bent?
Houdt er rekening mee dat wij niet heel veel op camings zullen staan. Hebben jullie zelf iets aan boord, wordt er gewassen in de wasbak? Tips & Trick meer dan welkom!
@deusjevo, ja dát is het échte werk natuurlijk, maar daar heb ik nou net geen geld voor
Even een vraagje waar jullie wellicht een antwoord op hebben; Wij gaan dus straks reizen met 3 kleintjes (oudste 5 jongste 1 jaar). Dan hebben we veel wasgoed (kleren, beddengoed, etc.) Hoe doen jullie dat als je op reis bent?
Houdt er rekening mee dat wij niet heel veel op camings zullen staan. Hebben jullie zelf iets aan boord, wordt er gewassen in de wasbak? Tips & Trick meer dan welkom!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Wasgoed in afsluitbare ton, water ( warm) en zeep erin. Tijdens het schudden van de autorit wordt de was gedaan. Daarna spoelen.
Philmar
Philmar
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Onderweg bij supermarkten heb heb je tegenwoordig ook vaak wasmachines staan, best een uitkomst.
Zit zelfs een droger bij.
Hier een voorbeeldje:
.
Zit zelfs een droger bij.
Hier een voorbeeldje:
.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Een leuk project . Ik zit me wel af te vragen of de keuze voor de magirus een handige is. Jullie willen er veel mee op reis. Dan zal er vast wat stuk gaan op zijn tijd. Hoe zit het met de onderdelen levering. Was een Mercedes, DAF of Volvo geen betere keuze geweest.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Hij is van 1980 dus 42 jaar oud.
Onderdelen zullen dan voor ieder merk een probleem zijn. Al Magirus Deutz overgegaan naar naar Iveco en motoren maakt men nog steeds onder de naam Deutz.
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
@ Gerrie: Citrorob heeft gelijk, voor alle wagens van >40 jaar word het lastig onderdelen te vinden. Er zijn uitzonderingen (Unimog bijvoorbeeld).
Ik kreeg van mijn garage te horen dat hij een onderdeel nodig had voor een Iveco uit 2004, niet meer te leveren.
Vroeger werd er wel anders gebouwd, veel onderdelen werden zo lang mogelijk en in zo veel mogelijk modellen gebruikt. Daardoor is de kans groter dat je ze ergens vindt.
Volvo en DAF 4x4 (van die leeftijd) zijn bijna altijd militaire voertuigen. Die zijn zo mogelijk nóg spartaanser in vering en (gebrek aan) comfort en hebben vaak geen snelle assen (lagere topsnelheid en hoger verbruik). Daarnaast worden militaire voertuigen vaak meer gebruikt (voor oefeningen) dan de 4x4 brandweer wagens (mijn Magirus Deutz heeft nu 19.000km gelopen in 42 jaar tijd). Een dubbele cabine was voor mij noodzakelijk met 3 kinderen dus vielen daardoor ook al veel voertuigen af.
Tot slot is de Magirus ook véél goedkoper dan een Mercedes of vergelijkbaar.
De keuze was dus snel gemaakt. Al deze keuzes zijn overigens uitgebreid besproken op de site, als je nog meer wilt verdiepen
Ik kreeg van mijn garage te horen dat hij een onderdeel nodig had voor een Iveco uit 2004, niet meer te leveren.
Vroeger werd er wel anders gebouwd, veel onderdelen werden zo lang mogelijk en in zo veel mogelijk modellen gebruikt. Daardoor is de kans groter dat je ze ergens vindt.
Volvo en DAF 4x4 (van die leeftijd) zijn bijna altijd militaire voertuigen. Die zijn zo mogelijk nóg spartaanser in vering en (gebrek aan) comfort en hebben vaak geen snelle assen (lagere topsnelheid en hoger verbruik). Daarnaast worden militaire voertuigen vaak meer gebruikt (voor oefeningen) dan de 4x4 brandweer wagens (mijn Magirus Deutz heeft nu 19.000km gelopen in 42 jaar tijd). Een dubbele cabine was voor mij noodzakelijk met 3 kinderen dus vielen daardoor ook al veel voertuigen af.
Tot slot is de Magirus ook véél goedkoper dan een Mercedes of vergelijkbaar.
De keuze was dus snel gemaakt. Al deze keuzes zijn overigens uitgebreid besproken op de site, als je nog meer wilt verdiepen
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl