Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » ma 17 jan 2022 18:41

Ik hoop binnenkort eindelijk te slagen met de aanschaf van een andere caravan. En dan komt er ook een andere luifel. Ik ga 2 à 3 jaar reizen dus de luifel gaat veel gebruikt worden. Ik wil geen voortent (ruimte niet nodig) en geen cassetteluifel. Dat laatste vanwege het gewicht en ik vind het daarnaast geen mooi ding, zeker met zijwanden wordt het wat mij betreft esthetisch een klein drama :).
Voor 1 of 2 nachten voldoet mijn eenvoudige luifeltje van 3 x 2 prima. Die staat echt binnen 10 minuten.
Bij mijn Avento voldeed de Esvo schuifluifel als ik langer stond eigenlijk prima. Het zonder hulp opzetten ging ondanks het full frame verrassend goed. Maar deze luifel is met veel wind en regen te kwetsbaar gebleken.
Vanwege de windvastheid en de mooie vorm ga ik voor een boogluifel en dan kom ook ik uit bij Unico en Fortex. Mijn eerste idee is een Torino of Explorer met 2 zijwanden vanwege het opzetgemak. Ook al vind ik ze mooier dan de Verona en Aronde, ik overweeg deze 2 nu toch vanwege de beschikbaarheid. De Torino en Explorer hebben minimaal een half jaar levertijd. Ik heb een nieuwe passende Aronde gevonden en morgen weet ik of de beschikbare Verona op de Kabe past. Qua vorm heeft de Aronde de voorkeur. De afzakkende lijn van het donkere stuk aan de zijkant van de Verona vind ik een designmisser. Morgoth weet precies wat ik bedoel :). Bij de Aronde loopt ie mooi horizontaal, evenwijdig met de raamlijn. De kleur champagne zwart van de Verona lijkt me wel fraaier.
Bovendien is de Verona leverbaar met een portaalwand (vast met levertijd) en dat lijkt me dan een ideale optie om te kunnen gebruiken bij slechter weer. Zo biedt deze luifel erg veel flexibiliteit en biedt dan ook de kans om te ventileren. Iets wat bij 2 voorwanden slecht lukt bij regen. Een hele dichte voorwand vind ik ook veel minder mooi.
Ik heb uiteraard veel gelezen over deze luifels. Kwalitatief zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Maar wat ik niet zo gauw terugvond: hoe snel zet je in je eentje een Verona of Aronde op? En hoe lang doe je over een Torino of Explorer?
Ik zie op de meeste foto’s bijna geen scheerlijnen. Heb je die inderdaad niet nodig?
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022 19:34

Een Torino zet ik vlotjes op in mijn eentje.
Mja... meestal heb ik totaal geen haast en gaat het allemaal op het gemakkie....en een beetje ouwehoeren hier of daar.
10 minuten in mijn eentje?? zoiets.... laat het 15 minuten zijn met alles pakken erbij.

De Torino heeft opgezet 4 spanbanden.
Twee op de voor / zijkant punten en 2 aan de schuin naar de grond lopende achterpunten die tegen de caravan zitten.
Tijdens opzetten gebruik je kort even 1 midden spanband... direct na de boog inritsen span je die wat op.
Dan kan je n.l. alles loslaten, de luifel staat al zelf.
Die middelste gaat na de 2 voorpunten en de 2 achterpunten weer weg... is echt tijdelijk.
( event. met veel wind kan je dan de middenpoot en die midden spanband weer neerzetten.)

De Verona is eigenlijk hetzelfde, alleen achter geen spanbanden aan de punten maar de hoeken van de luifel die aan de grond komen.
De "arbeidstijd" is nogal afhankelijk van het aantal haringen wat je gaat gebruiken... die moeten er in gewoon.
Of als je de zijkanten van de Verona niet gebruikt is dat ook direct een zooi haringen minder.
Ik schat effe...met zijkanten een stuk of 20 haringen meer.
Unico is niet schaars met haringen, vooral rond de ritsen.

Gelijk al een tip...
Die zijkanten zijn van plastic raamfolie.
Als je de Verona opzet MET zijkanten, en je trekt de spanbanden strak aan dan staat de Verona prachtig strak en rimpeloos.

Echter... als je die zijkant halfronde rits later effe losmaakt, om effe lekker door te waaien, dan moet je wel eerst de spanbanden wat ruimte geven zodat de rits weer dicht kan.
Doe je dat niet, dan staat er zo enorm veel ( ongelijke) spanning op die rits dat de naad bij het raam gevaar loopt op uitscheuren. ( een van de issues van klachten hierover.)
Dus altijd eerst dan even lossen, rits dicht en weer spannen.

Beide mooie producten...
En die zijkant naad van Unico ben ik met je eens.... had ook anders gekund... in een rechte lijn met de ramen, dat heeft Fortex wel goed voor elkaar.
MAar ik vind het frame van Unico weer wat mooier...dikker.
Ach, hier haal je wat en daar breng je wat.
Beide, dus zowel Fortex als Unico zijn echt top producten, en van top materiaal gemaakt.
( het doek is bij beide hetzelfde)

De Verona heeft op de belangrijke hoeken spanbanden en geen span rubbers, ertussenin zitten wel rubbers.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 17 jan 2022 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Micky » ma 17 jan 2022 19:37

Explorer heb ik nu 1 keer opgezet, was zo gepiept, letterlijk idds 10-15 minuten als je de slag te pakken hebt nog sneller, 2 spanbanden aan de caravankant, geen spanbanden bij de porten maar 4 haringen per kant

de aronde duurt wat langer, die zet ik wel op voor een lang weekend, maar niet voor 2 nachten, tenzij je de zijwanden en de voorwand eruit laat, dan gaat het ook super snel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reizigers

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Reizigers » ma 17 jan 2022 19:48

Ik denk dat het opzetten van, welke dan ook, een voortent erg persoonlijk is hoe snel eea gaat.
In de tijd dat wij met de caravan trokken zette ik in mijn eentje de voortent op en mijn vrouw begon het avondeten te maken.
Nooit langer dan driekwartier tot een uurtje over gedaan.
Maar ik ken ook mensen (familie) die er twee dagen over doen.
Nou zette ik de tent ook op als we ergens twee nachtjes bleven. Dus heel veel ervaring en routine.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » ma 17 jan 2022 21:38

Dus je kan een Aronde op de caravan schuiven zonder de uitritswanden eraan? Dan ben je vrij snel klaar lijkt me thumbup.gif.

Kan dat met een Verona ook?

Het verschil in opzettijd en gemak lijkt dus niet zo heel groot.

De Aronde in kwestie heeft een rode boog, gecombineerd met antraciet en grijs en waarschijnlijk nog ergens een rood accent. Daardoor wordt het wel een onderscheidende luifel die perfect bij een Kabe staat. De Verona is champagne met zwart en dat vind ik an sich een stuk mooier. Het misstaat zeker niet bij een Kabe maar het is natuurlijk wel minder passend. De portaalwand zoals leverbaar bij de Verona biedt Fortex niet. Wellicht zouden ze die kunnen maken. Ik kan er een telefoontje aan wagen.

Morgen eerst maar eens checken of gevonden maat Verona aan een Kabe past.
Laatst gewijzigd door doubleyou op ma 17 jan 2022 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022 21:40

Effe kijken... werkt dit?

https://www.unicovoortenten.nl/producte ... lightbox-9

Op foto 9 van de Verona serie zie je een zijkant eruit.... beide kunnen eruit.

Als je vragen over maten hebt moet je gewoon BAX bellen, die hebben hele tabellen welke tentmaat aan welke caravan past.
De maten in de folder komen niet overeen met hun adviezen vaak..
De manier van meten is denk ik anders.
Voor mijn hut zou ik een maat 12.1 gekozen hebben, zij adviseren een 12.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » ma 17 jan 2022 21:54

Ik snap dat de stukken eruit kunnen en heb die foto's ook gezien. Die flexibiliteit is een van de pluspunten. Maar ik vroeg me af of ik 'm meteen zonder stukken aan de caravan kan schuiven. Dan kan je 'm nog sneller opzetten want je hoeft er niks meer af te ritsen. Die zet je er dan aan als het nodig is.

Zoals gezegd ga ik morgen de maat checken. Bij Bax uiteraard :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022 22:00

Ja... je kan zonder opzetten..
Tuurlijk.
En event. later er aanzetten is ook geen probleem lijkt mij, hooguit dat je de boog iets moet aanpassen... ( wel effe weer de spanband tussen de boog doen)
Die boog heeft best wel wat spanning in de constructie.
Wordt ook opgezet met een spanband ertussen.
Als het spul staat moet je eerst de boog fixeren, dat setje zit ook bij de luifel.
Pas dan de band tussen de boog weg.
Dat deed ik de 1e keer fout, eerst de band weg gehaald... en toen sprong ie alle kanten op behalve de goeie....foutje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » do 20 jan 2022 00:23

Vandaag bij Bax geweest om de Verona te bekijken en te checken of hun showroommodel maat 15 in op een Kabe 560 past. Prima geholpen.....maar helaas past die niet. Het zou een maat 14 moeten zijn die ook nog eens aangepast moet worden vanwege de Kabe vorm. Een standaard maat 14 krijg je niet mooi strak. Levertijd week 31 en als je 'm volgende week bestelt zelfs week 41 scratch.gif. De portaalwand blijkt al 2 jaar uit het programma. Geen voorraad meer en ze gaan 'm ook niet maken. Erg jammer!

Bax gaat met nieuwe kleuren komen en het huidige champagne zwart gaat eruit.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 07:29

Aha..
Goed dat je geweest bent dus...
De levertijden zijn idd bizar gewoon..te kort aan alles in het atelier...dat is boven de winkel.
Jammer...

Ook jammer dat champagne/zwart eruit gaat...mijn favoriete kleurcombi.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Micky » do 20 jan 2022 07:52

doubleyou schreef:Dus je kan een Aronde op de caravan schuiven zonder de uitritswanden eraan? Dan ben je vrij snel klaar lijkt me thumbup.gif.

Kan dat met een Verona ook?

Het verschil in opzettijd en gemak lijkt dus niet zo heel groot.

De Aronde in kwestie heeft een rode boog, gecombineerd met antraciet en grijs en waarschijnlijk nog ergens een rood accent. Daardoor wordt het wel een onderscheidende luifel die perfect bij een Kabe staat. De Verona is champagne met zwart en dat vind ik an sich een stuk mooier. Het misstaat zeker niet bij een Kabe maar het is natuurlijk wel minder passend. De portaalwand zoals leverbaar bij de Verona biedt Fortex niet. Wellicht zouden ze die kunnen maken. Ik kan er een telefoontje aan wagen.

Morgen eerst maar eens checken of gevonden maat Verona aan een Kabe past.
Ja de Aronde is officieel een luifel met voorwand maar dan wel met fatsoenlijke ventilatie mogelijkheden wij hebben stoffen afdakjes boven de roosters zodat je zelfs in de regen zonder petluifel kunt ventileren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Micky » do 20 jan 2022 07:53

doubleyou schreef:Ik snap dat de stukken eruit kunnen en heb die foto's ook gezien. Die flexibiliteit is een van de pluspunten. Maar ik vroeg me af of ik 'm meteen zonder stukken aan de caravan kan schuiven. Dan kan je 'm nog sneller opzetten want je hoeft er niks meer af te ritsen. Die zet je er dan aan als het nodig is.

Zoals gezegd ga ik morgen de maat checken. Bij Bax uiteraard :)
Je zet hem altijd op zonder zijwanden en voorwand, dat rits je er pas later in


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door blazoen » do 20 jan 2022 08:21

Wij hebben een Unico Verona gehad aan onze Eriba Touring 530 en onlangs een Fortex Aronde aan onze Eriba Feeling 425.
Beide caravans hadden een hefdak.
Wat betreft de Unico, het is een lichte luifel vergeleken bij de Fortex. Handig als je op iedere kg wil letten.
Het opzetten van de Fortex Aronde was echter een stuk eenvoudiger en daarmee ook sneller.
Achterboog opzetten, doek eroverheen, inritsen en dan naar voren werken. Het doek wordt met ritsbare tunnels aan het frame vast gemaakt. Enkele haringen spannen inclusief de standaard stormband en klaar is kees.
Bij de Verona was het een stuk lastiger en daardoor ook langzamer.
De achterboog, die alleen boven de rail bestaat moet je in delen bevestigen aan je caravanrail. Ook het goed opspannen is een complex gebeuren. Dit is een lastige klus met bovendien kans op schade als je ook maar even de voorwand raakt met een stang.
Dan moet je om de ritsen te ontlasten een pees om de stang heen slaan en naar beneden spannen. Dat is bij de Fortex niet nodig, door de constructie is de kracht op de ritsen beter verdeeld.
Wat ons betreft is de Fortex de sneller op te zetten luifel. Zeker bij een hefdakcaravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Morgoth » do 20 jan 2022 08:51

Tsja, je weet wel waar mijn voorkeur naar uit zou gaan knipoog.gif

Ik zet de Explorer in mijn eentje in een minuut of 10 op denk ik ongeveer. We doen het meestal echter met z'n tweeën omdat ik het doek liever niet op de grond heb liggen ivm vuil worden. Ik heb er drie losse zijwanden bij; twee met ramen en eentje zonder ramen die ik zowel links als rechts kan zetten. Deze laatste heeft niet de schuine flap om ook de hoek achterin dicht te maken. Met zijwanden kost het iets meer tijd. Dat zit hem voornamelijk in het in de grond meppen van (ik dacht) 7 haringen per kant.

Ja, ik vind ook die schuine aflopende lijn niet mooi maar ook de kale stokken van de Torino niet. De doorslag om een Fortex te kopen was echter de vriendelijke behulpzaamheid van Fortex tegen de ongeïnteresseerdheid en onvriendelijkheid van Bax. Bovendien kon ik bij Fortex van alles laten aanpassen, bij Bax kon niks.
Ik wilde, na een paar keer gebruiken, aan mijn dichte zijwand een kleine aanpassing gemaakt hebben. Fortex heeft dit gratis gedaan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 09:05

Dat laatste is idd wel een feit.
Hoe jammer ook..kost zeker klanten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door AlexvK » do 20 jan 2022 12:00

Met interesse deze draad gelezen. Ik had Fortex gebeld en inderdaad waren zij erg vriendelijk aan de telefoon.

Voor 2022 is het echter voor beide luifels geen doen om dit geleverd te krijgen.
Nu moeten we wel iets voor dit jaar.

Ik heb een Dorema Mondial gezien, dit is een luifel. We zouden die dit jaar willen aanschaffen en gebruiken.
En dan ook dit jaar al een voortent bij Fortex of Bax bestellen en deze in 2023 gebruiken. Eventueel de Dorema luifel weer verkopen of erbij houden.

Is het opzetten van een Dorema Mondial veel werk wat jullie denken?
In de test van de ANWB is hij best wel goed beoordeeld en niet veel slechter dan de verona van Unico.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 12:11

Over opzetsnelheid kan ik van de Mondial geen info geven..ik heb hem niet.


Maar dat de ANWB deze Dorema en Fortex/ Unico bijna op gelijke hoogte zet...zeer vreemd.
Een budget merk tegen atelier producten.

Als een C&A kostuum tegen een maatpak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Hobby Linka » do 20 jan 2022 12:21

[re.gif]

Vergelijk jij een Dorema met een maatpak?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Daphne » do 20 jan 2022 12:23

Chris schreef:
do 20 jan 2022 12:11
Over opzetsnelheid kan ik van de Mondial geen info geven..ik heb hem niet.


Maar dat de ANWB deze Dorema en Fortex/ Unico bijna op gelijke hoogte zet...zeer vreemd.
Een budget merk tegen atelier producten.

Als een C&A kostuum tegen een maatpak.
Bij vergelijken wordt ook de verhouding prijs/kwaliteit meegenomen. Daarnaast kan confectie van dezelfde kwaliteitsstof gemaakt zijn als een maatpak. Een maatpak zit beter maar confectie is goedkoper en gaat even lang mee. Dan is het kiezen wat je belangrijker vindt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door AlexvK » do 20 jan 2022 14:51

Ik zeg ook niet dat ik het vergelijk qua kwaliteit. Als de maatpakken nou eenmaal niet leverbaar zijn dan moet je toch wat hebben om aan te trekken.

Was benieuwd of die mondial fatsoenlijk vlot is op te zetten.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » do 20 jan 2022 18:32

Ik ga meemaken hoe snel ik straks een Fortex Aronde kan opzetten in mijn eentje. Ik heb de mazzel dat ik aan een Fortex Aronde luifel kon komen. Toen heb ik er maar een passende Kabe bij gekocht blij.gif .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 19:12

Daphne schreef:
do 20 jan 2022 12:23

Bij vergelijken wordt ook de verhouding prijs/kwaliteit meegenomen. Daarnaast kan confectie van dezelfde kwaliteitsstof gemaakt zijn als een maatpak. Een maatpak zit beter maar confectie is goedkoper en gaat even lang mee. Dan is het kiezen wat je belangrijker vindt.
Alle drie de luifels is Ten Cate All Season doek.
Alleen is de "zwaarte" van Fortex en Unico een gradatie hoger.
Dat voel je direct als je beide in je handen hebt.
Daarnaast vond ik het frame, en dan zeker wel het lichtgewicht aluminium Quick System frame van Dorema een duidelijke mindere/dunnere kwaliteit als beide anderen.
En... veel meer stokken in het frame...een berg aluminium gewoon.
Als je daar dan de prijs naastzet dan is de Fortex Aronde en de vergelijkbare Unico Verona ongeveer 50% duurder.
Echter hebben die twee laatsten ( wat Dorema noemt:) Sunwings..
Als je die ook meerekend om hetzelfde model te kunnen vergelijken zit je ong. € 250-300 goedkoper met een Dorema.
Maar...
Aan zowel de Aronde als de Verona kan nog weer een luifel, dat kan bij de Mondial niet.
Kies zelf maar...ik kan niet in jou portemonee kijken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door AlexvK » ma 24 jan 2022 20:07

Door de levering problemen bij Fortex en Unico uitgekomen op een Dorema Air Octavia.

Deze kan worden gebruikt als luifel en als voortent.
Maar in principe is het een volledige voortent.

Normaal bijna 2800. Nu een versie met Klimatex doek gevonden. 1275.
We gaan het maar proberen. Als het niet bevalt weer op marktplaats en na de vakantie een Unico bestellen.

Het is nu even de beste optie en dan hebben we toch wat voor dit jaar. Ik kan eigenlijk niet zonder. Zeker in meivakantie is het wel nodig.
Op marktplaats komt maat 15 (Unico) of maat 16 andere tent eigenlijk nooit voorbij.

Het is wel jammer. Want liefst koop ik wat het beste voelt.

De recensies zijn best wel goed van de Dorema. Dus misschien valt het wel weer mee 😳

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door Chris » ma 24 jan 2022 20:12

Op de Faceboek groep van Unico komt best wel eens een aangeboden Unico voorbij.
En maat 15 heb ik ook wel eens gezien.
Mja... moet wel net nu gebeuren natuurlijk...

Succes met dee Dorema Air... benieuwd naar je ervaringen.
In ieder geval geen stokken berg... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Opzetsnelheid Unico Verona en Fortex Aronde luifel.

Bericht door doubleyou » ma 24 jan 2022 21:24

Bax heeft een champagne/zwarte Verona in maat 15 liggen! Ex showroommodel van 1635 voor 1225 euro. Past helaas niet op de nieuwe Kabe, anders had ik 'm gekocht.

https://www.baxrecreatieshop.nl/voorraa ... irect.html
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”