Welke router/AP

Plaats reactie
PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Welke router/AP

Bericht door PDVeenstra » za 15 jan 2022 16:36

Hoi mede leden,
Er is al heel wat over geschreven, maar sommige draadjes zijn alweer op leeftijd en de ontwikkeling gaat zo snel dat ik het nog maar eens vraag:

Welke router of AP is goed om op campings verbinding met het wireless netwerk te maken (zowel wachtwoord, als ticketssysteem, etc), waarna al onze apparaten met de router kunnen verbinden? De eisen/wensen aan de router/AP zijn (in volgorde van prioriteit):

- Minimaal 2 radio's. 1 voor eigen netwerk, 1 voor uplink.
- Externe antennes (geschikt voor buiten niet noodzakelijk).
- Liefst 5GHz ondesteuning.
- Router zo klein mogelijk (engenius ez v4 vindt ik eingelijk te groot en de R36a/WiFi Pro de buitenantenne te lastig).
- Liefst 5GHz ondesteuning.
- Eigen voeding (220V) , geen PoE.

4G is geen optie. Mijn gezin gebruikt zoveel data en we hebben geen onbeperkt abbo, omdat we dit buiten die 4/5 weken vakantie nooit opgebruiken.

Ik hoor graag wat jullie nij kunnen adviseren naast de EZ V4/5 en de R36a.
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke router/AP

Bericht door Paul » za 15 jan 2022 17:06

De keuze is op dat gebied niet zo heel groot.
Ik zou je toch echt de ezwifi v5 aan willen raden ondanks zijn formaat.
Als je die echt te groot vind dan heb ik in het verleden wel eens gezocht naar andere opties en toen eens een tp link tl-wr902 ac gekocht.
Snelheid is goed, ontvangst stuk minder dan de ezwifiv5 en niet op alle campings deed hij het vanwege de beveiliging die hem blokkeerde.


https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl- ... N0QAvD_BwE

Een andere interessante optie was de GL-inet GL-AR-750.
Een soortgelijk apparaat als de tp -link maar met externe antennes en meer opties.
De review van het ding is goed maar ik heb er geen ervaring mee.

https://www.amazon.nl/GL-iNet-GL-AR750S ... 7068&psc=1

Verder met de wensen die je hebt (zeker 5ghz) zou ik zo geen andere opties weten.
De ez wifi V4 ondersteund overigens geen 5ghz als je de R36 wil hebben moet je de AH versie hebben maar ik weet niet zeker of de ondersteuning van de tube-uacv2 al geregeld is in de firmware.



BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

fabricsman
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 19:44

Re: Welke router/AP

Bericht door fabricsman » za 15 jan 2022 17:23

Ik moet het toch even zeggen, waarom geen 4g onbeperkt maand Abo. Doen wij elk jaar en zeggen het vrijwel meteen weer op. Dan heb je bv 8 weken Tele2 voor 27 per maand met 8 GB per dag en als je meer verbruikt hoef je alleen maar een sms te sturen voor nog eens 2 GB. Wij gebruiken ook heel veel naar tot nu toe niet meer dan 14 GB per dag. Persoonlijk zeer tevreden over de Tele2 dekking.

PS. Wat jij vraagt heb ik ook nog eens als backup een zgn router met wisp functie, die van ons is van Tp-Link en werkt prima ook regelmatig in hotels gebruikt. Maar op de camping vind ik de capaciteit vaak te beperkt.

Succes met je keuze

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Welke router/AP

Bericht door Peerke » zo 16 jan 2022 12:44

Heb zelf uitstekende resultaten met de ezHotSpot v5, zie ook viewtopic.php?t=38410&hilit=ezHotSpot, compleet sterk, 2,4Ghz en 5Ghz en probleemloos.

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke router/AP

Bericht door Paul » zo 16 jan 2022 13:21

Ik vind het formaat van de ezwifi overigens best meevallen.
Hier een foto met mijn computer muis en de tp link repeater die ik eerder noemde.
De tp link is veel kleiner maar werkt ook veel minder goed.
De ezwifi kan je in de caravan altijd wel ergens kwijt denk ik.

Overigens is de EzWifi V4/5 zover ik weet de enige repeater die 802.1x ondersteund.
Ik heb afgelopen jaar op een camping gestaan die dat protocol had (zelfde als de ziggo hotspots) en kon de repeater gewoon gebruiken en veel mensen om mij heen niet. Die beveiliging ga je waarschijnlijk steeds meer zien op campings.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: Welke router/AP

Bericht door PDVeenstra » ma 17 jan 2022 14:33

Bedankt voor alle reacties. Zeker de foto van de ez v5 met de muis, geeft toch weer dat ie niet heel groot is.
Als deze toch de beste router is met 802.1x ondersteuning misschien toch maar eens een bestelling voor een v5 plaatsen blij.gif .

Mochten er toch nog andere mogelijkheden bij forum leden naar boven komen, ik houd me nog even aanbevolen awhoea.gif .
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Welke router/AP

Bericht door wim » ma 17 jan 2022 16:23

Ik heb de EZ v5 ook.
Hangt in de hangkast en werkt perfect.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Welke router/AP

Bericht door mrbullmastiff » ma 17 jan 2022 20:52

Bij ons hangt hij onder het bed. Werkt prima, lekker uit het zicht en ik kan er toch makkelijk bij.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: Welke router/AP

Bericht door PDVeenstra » di 18 jan 2022 07:03

Ik was gisterenavond nog even het internet aan het afstruinen, kom ik routers van GL.iNet tegen zoals deze:

https://www.amazon.nl/GL-iNet-GL-MT1300 ... 3967&psc=1

Deze ziet er klein uit, heeft externe antennes, ondersteund 5Ghz, en wordt door sommige ook gebruikt op campings.

Heeft iemand hier ervaring met dit merk routers?
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: Welke router/AP

Bericht door PDVeenstra » za 23 apr 2022 22:48

[re.gif]
Ik heb zelf toch de router van Gi.Net aangeschaft en ik moet zeggen, hij heeft een hoop mogelijkheden.
- ondersteund 2,4 & 5 GHz
- ondersteund 802.1x PEAP (getest).
- VPN ondersteuning
- Firewall, DHCP, etc.

Kortom een mooie klein router met alles erop en eraan, heeft geen “losse” externe antennes, maar kan gewoon via USB gevoed worden.
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Welke router/AP

Bericht door DV_t » za 23 apr 2022 22:55

Gebruik ik ook van gl.inet. Als bonus ook een openvpn verbinding aan boord die met een schakelaar in/uit te schakelen is.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke router/AP

Bericht door Paul » zo 24 apr 2022 09:32

Ik ben wel benieuwd naar het ontvangst als je ergens op een camping staat en het accespoint niet naast je caravan staat.
De mogelijkheden van deze routers zijn inderdaad prima maar zonder goede ontvangst heb je daar nog weinig aan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Welke router/AP

Bericht door verbaant » ma 25 apr 2022 11:20

Na een paar jaar aanmodderen, met WiFi versterker, externe antennes, etc. overgegaan op een 4G router van TP-Link (MR600). Niet meer afhankelijk van camping-WiFi, goedkoop prepaid kaartje er in (nu Vodaphone met onbeperkt internet 1week voor €14), in het buitenland een lokaal kaartje. TV voorzien van Chromecast, perfect om KPN iTV en F1 (F1TVpro) te casten, alle iPads en iPhones in de eigen Wifi. Nergens nieuwe inlog nodig voor alle apparaten. Alles op 12V dus ook als we niet aan een 230V paal staan te gebruiken.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: Welke router/AP

Bericht door PDVeenstra » di 26 apr 2022 22:56

Hier in Zuid Frankrijk nu voor her eerst “echt” aan het testen. Camping WiFi is redelijk in de accommodatie en de router pakt dit prima op. 1* inlognaam en ww (802.1x) ingegeven en werkt als een trein. Kids kunnen de hele dag met al hun apparaten online als ze dat willen. Lekker op de 5GHz dus geen last van andere WiFi. Extra apparaat kost hier €17,- p/w. dus zou lekker aantikken voor 6 apparaten.

[re.gif]
Als ik zie hoeveel Gb’s we met die 6 apparaten per dag verbruiken vraag ik mij af of 4G onbeperkt wel zou voldoen. Zijn nooit echt “onbeperkt”? Meestal zit er wel een fair use policy achter toch?
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke router/AP

Bericht door Hans1954 » wo 27 apr 2022 07:49

[re.gif] Dat grote verbruik is dus het echte probleem. Een probleem i.v.m. fair use, maar ook een groter wordend probleem voor camping-wifi. De vraag is zo groot geworden dat daar niet meer tegen te investeren is. Ik heb een 4G-router van Netgear. De M1 met 2 Bingfu antennes op het dak. Dat werkt in Nederland uitstekend, maar in het buitenland ben en blijf je afhankelijk van de contracten die je provider afgesloten heeft met de buitenlandse provider in relatie tot de toegestane snelheid. Die providers moeten onderling nog steeds afrekenen. Een lokaal kaartje lijkt dan toch de beste optie. De Netgear heeft ook een mogelijkheid tot "Offloading" dat is het gebruik van, bijvoorbeeld, campingwifi. Testen thuis zijn daarvoor niet bemoedigend. Dus verwacht daarvan niet teveel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke router/AP

Bericht door iemand » za 30 apr 2022 16:56

pvaken schreef:
zo 16 jan 2022 13:21
Overigens is de EzWifi V4/5 zover ik weet de enige repeater die 802.1x ondersteund.
Ook de ezWifi V3 (witte kastje met 2 sprietantennes en alleen 2.4G) ondersteund het thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke router/AP

Bericht door iemand » za 30 apr 2022 19:25

Ook wel bekend onder ENS202-EXT met versie 1.x firmware die je dan herprogrammeerd tot ENS202EXT-EzHotspot thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Welke router/AP

Bericht door MIFR » wo 4 mei 2022 09:46

Ik ga ook verstappen op 4G. Vorige week weer aan het aanmodderen geweest met WiFi i.c.m. een EZ Hotspot Extender v5. De WiFi op de camping is echt wel prima, de EZ v5 ook, maar de bandbreedte van de campingaansluitingen is op piekmomenten gewoon echt ontoereikend.

Op rustige (internet) tijden werkt het allemaal wel goed, echter als alle kids op de camping gaan streamen (en die doen dat meestal op dezelfde tijd) dan wordt het drama en is er geen doorkomen meer aan. De internetaansluiting van de camping zit dan gewoon vol.

Ik had toevallig nog een (10 jaar) oude 4G hotspot bij. Ik heb deze geprobeerd met een 4G prepaid kaartje van Vodafone. Dit werkte echt al een stuk beter. De hotspot is een CAT6 dus nog niet erg snel daarom ben ik nu aan het rondkijken naar een nieuwe. Ik zit te twijfelen tussen een Netgear Nighthawk M1 (CAT16) of een M2 (CAT20), of een Huawei B818 (CAT19).
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”