Langere fiets met brede banden vastzetten

Plaats reactie
Ome Willem toch
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 26 jul 2021 09:10

Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Ome Willem toch » do 13 jan 2022 23:33

Hallo,
Mijn vrouw heeft om medische redenen binnenkort een nieuwe e-bike nodig. Deze is wat langer èn heeft bredere banden. Vermoedelijk past deze net wel/net niet in de bestaande goot op zowel de fietsendrager op de dissel van de caravan als op de losse fietsdrager voor de auto. Twee nieuwe fietsendragers wordt wel een prijzig verhaal. Heeft iemand tips of ervaring met het verplaatsen/vervangen van de goot ( of 2 halve gootjes). Zijn die te verzetten? En hoe krijg ik die bredere banden erin of vastgezet? Het gaat om de Gazelle Eayflow HMS.
Graag jullie reacties!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Niels83 » vr 14 jan 2022 01:18

Wij kunnen van hieruit niet ruiken welke fietsendrager je hebt, naar elke fiets heeft een andere wielafatand, en meestal kun je de gootjes wel verplaatsen.

Was zijn er ook goten te koop voor mountainbike of dirtbikes. Maar of dat voor jouw drager bestaat, daar zegt mijn glazen bol niets over.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 09:52

Ik snap wel je verhaal over langere en bredere goten.
Geen idee of die voor jou beide ( onbekende) dragers bestaan, maar een beetje metaal (plaat) bedrijf zou zoiets vast wel kunnen maken.
Een wielgoot is nou ook geen hogeschool techniek... stukkie in de juiste hoeken gezette aluminium plaat kan dat zomaar vervangen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1276
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Wally » vr 14 jan 2022 09:55

Indien de juiste breedte niet verkrijgbaar, gewoon een aluminium U-profiel kopen of laten buigen/zetten bij een metaalbedrijf.

Frans

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Jaap van Duijn » vr 14 jan 2022 12:51

@TS,

Wij hebben de TREK verve 2+ en die hebben ook bredere banden goed te merken trouwens.
Die passen gewoon in de THULE en op de camper op de Bike lift.
Die hebben aan een (binnen) zijde voor gevormde steun en ik zet een extra riempje aan "buiten zijde".
Gaat perfect.
Ben je schrikachtig knijp de achter wiel handrem aan met ook zo een bandje en vanzelf haal accu's en tassen en weet ik het van je fiets en leg die in de caravan of auto. Immers hoe minder gewicht op die drager hoe beter.
Zie plaatje.

Groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
fiets.JPG
fiets.JPG (30.14 KiB) 5490 keer bekeken

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 14 jan 2022 15:49

Begin eerst eens met passen, als de dragers niet erg oud zijn en geschikt voor ebike is de kans groot dat het wel past.. veel ebikes hebben bredere banden dan standaard
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door PMT » vr 14 jan 2022 16:01

Voor dikke banden heeft Thule wel wat, maar voor een langere goot zou je voor een tandemgoot moeten uitkijken denk ik.
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/a ... r-_-598101
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door AadB » vr 14 jan 2022 16:17

Als de banden iets te breed zijn dan je er wat lucht uit laten lopen, dan kun je de wielen wel goed vast zetten. Daarna wel even oppompen natuurlijk mrgreen.gif
De lengte is een kwestie van meten. Ik heb de indruk dat de fiets maar iets langer is en dan gaat het waarschijnlijk wel passen.
Maar meten is weten.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door iemand » vr 14 jan 2022 16:23

Zou fijn zijn als je aangeeft WAT voor SOORT/TYPE fiets-rack je hebt.
En evt een foto ervan plaatst.

Nu blijft het gokken. scratch.gif

KZou zeggen ga het passen en zet het anders gewoon goed vast dmv (extra) spanband per wiel.
Evt kun je dat de goot wat breder/platter maken.

Kben ook wel benieuwd hoe lang de fiets is en wat er dan evt naast de caravan uitsteekt whistle.gif
Apart dat Gazelle dat nou net niet vermeldt weenie.gif

Nog een tip mbt de ondersteuning. Die gaat wettelijk tot max 25 km per uur.
Vraag gelijk na of dat evt verlaagd kan worden naar bv 20 km (via service menu).
Meeste ongevallen komen, door dat de berijder niet in de gaten heeft hoe snel je gaat en dan is de reactietijd in gevaarlijke omstandigheden te kort [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ome Willem toch
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 26 jul 2021 09:10

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Ome Willem toch » zo 16 jan 2022 09:41

Hoi allemaal, heel erg bedankt voor het meedenken en de tips. Mocht het tot een aanschaf komen, gaan we zeker passen en meten. De fietsendrager voor de auto heeft verschuifbare rails. Ik denk dat die met enkele nieuwe gaatjes wel iets zijn te verlengen. Voor die op de dissel vermoed ik dat ik naar de smid moet. Maar dan komt het zeker goed. Vakman! De tip om de snelheid voor de maximsle ondersteuning te verlagen naar 20 km, is goed bedoeld maar wij rijden zelf nooit harder dan 18 km/ . Zien we ook nog eens wat onderweg 😎 . Het vastzetten van de (hydraulische) remmen, vind ik twijfelachtig. Niet elk remsysteem is daar ‘blij’ mee.
Voor het overige nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Morgoth » ma 17 jan 2022 20:41

Ome Willem toch schreef:
zo 16 jan 2022 09:41
Het vastzetten van de (hydraulische) remmen, vind ik twijfelachtig.
Dat vind ik ook. Bovendien brengt het niets. Mijn fietsen staan muurvast zonder aangetrokken remmen. Je zet de wielen toch in de goot vast?
Ik zet de fietsen overigens met een extra elastiek vast in plaats van spanbanden. Met elastieken trek je de boel niet aan gort en ze kunnen door bewegen niet losser gaan zitten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Wie-niets » ma 31 jan 2022 13:29

[re.gif]
Helemaal mee eens. Zeker bij hydraulische remmen wordt dit sterk afgeraden.
En zowel op de Caravanfietsendrager als autofietsendrager altijd extra elestieken met dezelfde gedachtegang als Morgoth verwoord in zijn laatste alinea. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18300
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door deusjevo » ma 31 jan 2022 13:31

Ome Willem toch schreef:
do 13 jan 2022 23:33
Hallo,
Mijn vrouw heeft om medische redenen binnenkort een nieuwe e-bike nodig. Deze is wat langer èn heeft bredere banden. Vermoedelijk past deze net wel/net niet in de bestaande goot op zowel de fietsendrager op de dissel van de caravan als op de losse fietsdrager voor de auto. Twee nieuwe fietsendragers wordt wel een prijzig verhaal. Heeft iemand tips of ervaring met het verplaatsen/vervangen van de goot ( of 2 halve gootjes). Zijn die te verzetten? En hoe krijg ik die bredere banden erin of vastgezet? Het gaat om de Gazelle Eayflow HMS.
Graag jullie reacties!
Hoe lang is “wat” en langer en breder?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ome Willem toch
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 26 jul 2021 09:10

Re: Langere fiets met brede banden vastzetten

Bericht door Ome Willem toch » ma 31 jan 2022 18:25

Inmiddels fiets besteld. Kunnen we eind deze week ophalen. Afstand voor- achternaaf is ongeveer 14 cm langer dan bij ‘gewone’ fiets. Past gelukkig in de gootjes van de losse fietsendrager. Mogelijk moet ik bredere wielstoppers plaatsen, maar ga het eerst uitproberen. Voor de drager op de caravandissel kan ik pas in april de situatie bekijken. Dan komt ie uit de stalling. Gaat goed komen en bedankt voor jullie reacties.
https://www.gazelle.nl/easyflow-hms

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”