Lichtgewicht gasfles

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Arnold76 » wo 9 feb 2022 09:47

Ik heb de easy blue ook weeens overwogen maar wat is nu het voordeel van deze fles t.o.v. de grijs groene navulbare flessen ?
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7994
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ron » wo 9 feb 2022 10:21

[re.gif]
Omruil gemak.
Bij iedere gamma of ander bouwcentrum kan je ze omruilen.
Geen gedoe met bouwjaren e.d

Maar gas is veel duurder.
Als je net als ik 3 jaar met 6 kg doet is de easyblue goedkoper.
Maar moet je ieder jaar of meerdere keren per jaar een fles vullen.
Dan zijn koopflessen goedkoper.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door moyzo » wo 9 feb 2022 10:48

De kunststof gasflessen van benegas zijn gewoon excact hetzelfde als de blauwe koop flessen waarop we in dit draadje doelen.
102733B5-54D6-4C0D-B09B-74C4664A188C.jpeg
Benegas heeft het alleenrecht genomen op de groene kleur en maakt er vervolgens een ingewikkeld duur systeem van. Ik denk dat ze uit dezelfde fabriek komen.
Alleen al het feit dat ik niet vrij ben om met mijn gasfles daar heen te gaan om te vullen of in buitenland beperkt ben heeft ons naast de absurd hoge inruilprijs doen besluiten om de groene te vervangen voor blauwe kunststof flessen. Op het inruil formulier van benegas staat ook de vraag:reden van inleveren waarop ik hoge gasprijs en moeilijk systeem ingevuld heb. Voor degene die vraagtekens hadden over de term statiegeld of koop hierbij nog wat uitleg op de foto. Voor 7,5 en 10 kg flessen gelden zelfde regels
Bijlagen
2E1BB441-73F4-47BE-B949-AD57669EC057.jpeg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Wally » wo 9 feb 2022 12:56

Arnold76 schreef:
wo 9 feb 2022 09:47
Ik heb de easy blue ook weeens overwogen maar wat is nu het voordeel van deze fles t.o.v. de grijs groene navulbare flessen ?
Ik betaalde voor de groene 5 kg 18 euro voor de vulling, is 3,6 euro de kilo
Afgelopen zondag voor 6 kg Primagaz light blue nog 22,95, is 3,82 de kilo.

Echter als je een jaar verschil inlevert betaal je minimaal 2,00 euro voor de keuringsjaren van de groen fles. Bel maar eens rond.
Dan zijn er bedrijven die vragen met droge ogen 3,50 euro voor een keuringsjaar en voor de vulling ook zomaar 20 euro of meer.

Er zijn/waren? grote campingszaken, richting Duitsland, die de vulling groene fles voor 10 euro leverde. Is voor mij 200km vv, dus niet interessant.

Echter gezien Benegas, heeft Primagaz overgenomen, zijn advies prijzen heeft verdubbeld, zullen andere leveranciers van gas enof vulstations,
hun prijzen ook aanpassen.

Ik heb nog geen advertentie gevonden van de Benegas, light steel, alleen op de site van Benegas. Adviesprijs vulling 46,95!!
Ik vermoed dat eerst de overgenomen voorraad Primagaz behoorlijk moet slinken. Al hoewel er ook al bedrijven 46,95 vragen voor een vulling van Primagaz

Primagaz 6 kg is nog tussen de 22,95 en 30 euro voor een vulling te vinden. Google maar eens.

Ik denk dat het voor de rest, zolang Poetin zijn zin niet heeft, het toch koffiedik kijken blijft met de gasprijzen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de light steel fles niet de kunststof fles,
Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door deusjevo » wo 9 feb 2022 13:04

ronk schreef:
wo 9 feb 2022 10:21
[re.gif]
Omruil gemak.
Bij iedere gamma of ander bouwcentrum kan je ze omruilen.
Geen gedoe met bouwjaren e.d

Maar gas is veel duurder.
Als je net als ik 3 jaar met 6 kg doet is de easyblue goedkoper.
Maar moet je ieder jaar of meerdere keren per jaar een fles vullen
Dan zijn koopflessen goedkoper.
Nou, voorlopig zijn ze niet meer leverbaar bij de bouwmarkten hier in de buurt.
Waarschijnlijk wordt alle oude voorraad (die er al bijna niet meer is) opgemaakt en gaan de Gamma’s en Karwei’s dan in de afwacht stand.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7994
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ron » wo 9 feb 2022 13:49

[re.gif]
Ik heb nog 1 volle fles en een bijna volle fles staan.
Dus kan nog ff vooruit.
Gasprijzen zullen best gaan dalen ,maar wanneer ?

Voorlopig is het zo , gebruik je ieder jaar 1 of meer vullingen.
Fles kopen, waarbij lichtgewicht of staal eigenlijk peanuts aan gewichts verschil is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door deusjevo » wo 9 feb 2022 14:30

Net bij de Gamma in Rotterdam Alexander nog een 6 kilo Primagaz Easyblue lightsteel fles gekocht, hadden er nog een stuk of 10 staan denk ik, ook de grotere (10 kilo?) flessen.

25,69 euro + 25 euro statiegeld
.
4502306C-0EC8-4EB8-8266-05991DEDC065.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7994
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ron » wo 9 feb 2022 14:32

Je zou ze bijna alle 10 kopen. awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ed62 » wo 9 feb 2022 14:54

Vanmiddag een ritje gemaakt naar de fa. Horst in Breda,

Is me dat schrikken over de kennis die ze hebben over de verkoop van de I-light gasfles.
Aanvankelijk had ik hem betaald. Maar toch weerhield me iets om hem mee te nemen.
Hij zag er niet als nieuw uit. Na gekeken te hebben op de fles was deze van 2014. Op mijn vraag of ze geen latere datum hadden kwam 2015 te voorschrijn.

Dus toch besloten om deze niet te kopen. Er werd nog iemand bijgehaald en deze beweerde dat er geen keurings termijn op zou zitten. Wel op de metalen flessen mevrouw werd er gezegd.

Die €55,— die ze op het net aanbieden met de tekst ruilfles klopt dus wel. Ja, je kunt hem wel als eigendom beschouwen.
Gebruik je veel gas dat je hem een paar keer per jaar bij moet vullen is het voordeliger.

Maar als je hem ivm met de keuringsjaren niet meer kan laten vullen ben je toch duurder uit.

Dus let goed op of dit voor jou een goede aankoop is.

Kerstin

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door jessedew » vr 11 feb 2022 14:05

Ad schreef:
vr 4 feb 2022 15:19
jessedew schreef:
vr 4 feb 2022 14:54
Gebruiken jullie gas ook voor de verwarming van de caravan?

Ben zelf een mooi weer kampeerder dus gebruik alleen campingaz flessen om op te koken in de voortent, die blauwe plastic fles (bijna leeg) nog nooit gebruikt.
Als je hem alleen maar voor koken gebruikt en slechts een paar kg per jaar, dan zou ik gewoon een stalen 5 kg fles nemen en elke keer laten bijvullen. Wij gebruiken hem voor verwarmen en heet water (douchen) en dan tikt het lekker aan. We hebben kunststof navulbare flessen om gewicht te besparen. Ook zijn deze flessen veiliger dan de stalen, kunnen bij brand niet exploderen. Verder kan ik zien hoeveel er nog in zit.
Zeker, dat zal aardig aantikken. Het gas in de caravan gebruiken we idd niet, wij hebben ook een oude caravan, als je hem idd vaker en langer gebruikt en zelfs erin kan douchen is dat wel een ander verhaal ja.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door BertJan » vr 11 feb 2022 20:25

wat dom dat een bedrijf zegt dat er geen keurjaren op de fles zitten, bij dezelfde flessen is benegas juist de fout in gegaan omdat ze dachten dat de fles 15 jaar mee kon voordat deze gekeurd moet worden en dit blijkt 10 jaar te zijn en hierdoor hebben ze te kort aan flessen en nu ook oa hierdoor de prijs nu verhoogd.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ferdi » za 12 feb 2022 18:38

Zojuist deze interessante film bekeken over het wisselen van gasflessen in een automaat bij de bouwmarkt in Duitsland. En dat voor €22,- voor een grote fles.
Zie filmpje Campingtrend.

https://youtu.be/W8SWes_Z8E8


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door meeder » za 12 feb 2022 19:00

Heeft iemand onlangs toevallig nog een RVS fles van JSP gekocht? De dealerlijst lijkt niet echt up to date te zijn en de website: https://www.jspgascylinders.com/ werkt niet echt lekker en op: https://jspeurope.com/ wordt eigenlijk alleen gerefereerd naar de industriële toepassingen.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Paul » za 12 feb 2022 19:36

Ik heb er vorig jaar een gehaald bij Kuipers gassen in eemnes.
Volgens de website verkopen die ze nog steeds.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door meeder » za 12 feb 2022 20:13

Dank. Ik moet komende week toch nog naar ons kantoor in Naarden. Dan kan ik zo even via Eemnes rijden.

Reizigers

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Reizigers » za 12 feb 2022 22:50

Afgelopen week in Spanje 15Kg propaan gekocht voor €15,75.
In NL kost 10kg het drievoudige.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door deusjevo » zo 13 feb 2022 00:10

[re.gif]

Tja, d’r wordt daar nog aardig wat gestookt op propane.
M’n broer z’n CV installatie gaat er ook nog op, als ik het goed heb flessen van van 100 liter.
De oliehandel daar komt daar echt niet weg met NL prijzen.
Benzine is trouwens wel knap duur geworden voor Spaanse begrippen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door moyzo » wo 16 feb 2022 15:29

Ed62 schreef:
wo 9 feb 2022 14:54
Vanmiddag een ritje gemaakt naar de fa. Horst in Breda,

Is me dat schrikken over de kennis die ze hebben over de verkoop van de I-light gasfles.
Aanvankelijk had ik hem betaald. Maar toch weerhield me iets om hem mee te nemen.
Hij zag er niet als nieuw uit. Na gekeken te hebben op de fles was deze van 2014. Op mijn vraag of ze geen latere datum hadden kwam 2015 te voorschrijn.

Dus toch besloten om deze niet te kopen. Er werd nog iemand bijgehaald en deze beweerde dat er geen keurings termijn op zou zitten. Wel op de metalen flessen mevrouw werd er gezegd.

Die €55,— die ze op het net aanbieden met de tekst ruilfles klopt dus wel. Ja, je kunt hem wel als eigendom beschouwen.
Gebruik je veel gas dat je hem een paar keer per jaar bij moet vullen is het voordeliger.

Maar als je hem ivm met de keuringsjaren niet meer kan laten vullen ben je toch duurder uit.

Dus let goed op of dit voor jou een goede aankoop is.

Kerstin
Gewaarschuwd na dit bericht gelijk gebeld met die firma en ja inderdaad de flessen zijn niet bedoeld als eigendom en zijn ook niet nieuw mevrouw, ze keuren ze zelf zei meneer en we moesten ze daar omruilen. Nou ik was toch anders voorgelicht zei ik door uw collega aan de telefoon.. Ja dan bent u net als die mensen die hier moeilijk deden aan de kassa, die snapten het principe niet.. sorry @Ed62, dat zei hij. Ik had 2 flessen vooruit betaald via de webshop dus wat nu?
Maar of ik dan mijn geld terug wilde? Uiteraard zei ik en het was een spannende week want ik zag het bedrag nog steeds niet verschijnen maar nu een week later staat het gelukkig weer op de rekening.

Ondertussen verder met ons gasavontuur:
s'woensdags gelijk op diverse sites naar andere oplossingen gezocht, bij Coppens in Best stond de primagaz easyblue nog voor €22,50 (excl 25 statiegeld) en bij de Karwei voor €22,95. Maar toen wij om half zes bij Coppens aan kwamen was er een nieuw bordje bij de primagaz: €46,95 voor de vulling ipv €22,50 (was net veranderd in de winkel en webshop)
Dus lege Benegas achter gelaten, statiegeld zou via Benegas terug betaald worden en snel naar Karwei waar we 2 primagaz easyblues hebben gescoord voor €22,95 excl statiegeld per stuk.
Kunnen we weer even vooruit voorlopig maar met het winterkamperen gaat het natuurlijk wat sneller. Ondertussen aan het rondkijken, De blauwe kunststoffles kost overal €100 als 5 kg variant leeg. In heerlen hadden ze net weer binnen gekregen.
Ander alternatief is de alumiumfles daar ben ik ook nog eens naar aan het kijken want die zou na tien jaar herkeurt kunnen worden en de blauwe kunststof niet?
Weet niet of iemand daar al meer over weet?
We willen met 2 flessen van 5 of 7,5 kilo blijven kamperen, we hebben een duocontrol dus 2 flessen is ideaal in koude periode en eentje buiten zetten bij het fornuisje in de zomer blijft dan ook een mogelijkheid.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Lichtgewicht gasfles

Bericht door Avontuur » wo 16 feb 2022 16:16

Ik heb twee Alugas flessen gekocht met geduld via Marktplaats. Een voor 50,- leeg in Almere en gisteren één nog vol voor 61,50 in Oss. De ene herkeuring in 2029 en de andere 2030.

Gewoon Marktplaats in de gaten houden. De tweede fles was geluk, oudere mensen stopten met kamperen, en hadden nog een volle aluminium staan.

Afbeelding
A travel adventure has no substitute.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Ed62 » wo 16 feb 2022 20:25

[re.gif]

Wow, moyzo
Wat ben ik blij dat ik het niet snap. scratch.gif scratch.gif

Maar kijk even naar de prijs van de fa hinnegas in Almelo.

Sturen lege ook op maar komt e4verzendkosten bij.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Micky » wo 16 feb 2022 21:09

Avontuur schreef:
wo 16 feb 2022 16:16
Ik heb twee Alugas flessen gekocht met geduld via Marktplaats. Een voor 50,- leeg in Almere en gisteren één nog vol voor 61,50 in Oss. De ene herkeuring in 2029 en de andere 2030.

Gewoon Marktplaats in de gaten houden. De tweede fles was geluk, oudere mensen stopten met kamperen, en hadden nog een volle aluminium staan.

Afbeelding
Ouwe lachgas handelaar awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Avontuur » wo 16 feb 2022 21:11

[re.gif] mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Ja je verstookt wat in de winter mrgreen.gif , hoewel het dit jaar wel meevalt.
Maar voor de winter drie flessen in gebruik is wel prettig, dat dan weer wel.

Mijn twee Benegas flessen zijn opgemaakt en weg.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door PD » wo 16 feb 2022 21:22

Avontuur schreef:
wo 16 feb 2022 21:11
Maar voor de winter drie flessen in gebruik is wel prettig, dat dan weer wel.
Psies thumbup.gif
Beter mee verlegen dan om verlegen en eind maart lever ik er weer één in om er in november weer één extra te nemen, statiegeld € 15,-.
Bijlagen
IMG_2803.JPEG
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door sailor wim » ma 21 feb 2022 13:04

Binnen, binnen in m'n hart m'n ziel ze zijn binnee.
2x 5 kg gevulde lichtgewicht gasflessen gekocht bij van Wijk.
Een Primagaz retour en blij mee.
Het zal hier al bescheven staan denk ik maar nu €29 voor 5 kg en voor de gelijke groene zou ik € 49 kwijt zijn dus €20 verschil.
Aanschaf €100 per fles levensduur 10 jaar tel uit mijn winst na 5 x vullen.
Betaald €229 waarvan al af was €25 statiegeld.
Ps. alles uit het hoofd met slecht kort geheugen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lichtgewicht gasfles

Bericht door Wally » ma 21 feb 2022 15:29

[re.gif]

Juig niet te vroeg.

Wat als de oude Primagaz voorraad op is en er alleen Benegas te koop is?
Nu is er nog Primagaz 6 kg leight te koop voor 23 tot 30 euro.
Er zijn al bedrijven die voor Primagaz ook 46,95 euro vragen, advies prijs van Benegas.
Is toch 7,8 euro de kilo.

En dan zullen de vulstations echt niet voor 3 a 4 euro de kilo blijven vullen.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”