Inbouw bankairco

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » wo 12 jan 2022 21:10

Hallo ik heb begin deze week de truma comfort rc bankairco aangeschaft, ook alle buizen, dempers, roosters enzovoort. Dit word de 2e keer dat ik een bankairco in ga bouwen, voorheen in de vorige caravan ook gedaan en werkte met de hoge uitblaasmonden perfect . Helaas was het toch niet onze perfecte caravan destijds voor ons gezin dus inmiddels al een andere caravan die onze huidige wensen aantikt…

Maar nu ; ik twijfel aan de plek waar ik de bankairco ga plaatsen . Mijn eerste idee was in de middenzit onder de bank . Die komt mooi voor de as uit en die plek gebruiken wij nergens anders voor . Echter zit daar een omvormer die het allemaal wat krapjes maakt. Het zou willen maar de achterkant van de airco zou dan bijna tegen de omvormer aankomen. Is dit erg ? Ik twijfel hierdoor . Eventueel zou het een optie zijn om de omvormer van plek te veranderen aan de andere kant van het Bretje
(Zie foto’s )

Een 2e optie zou zijn onder het bed echter vond ik dat zonde van de ruimte want die gebruiken we juist wel met de kampeer meuk die je meeneemt.. ook vraag ik me af kwa aanzuiging als die dan niet “loze” ruimte aanzuigt . In de middenzit zou die met een rooster die ik ga plaatsen mooi in het midden aanzuigen zonder dat die de onderkant van het bed loopt te stofzuigen…. (Zie foto’s )

Ik ga tijdens de inbouw foto’s maken en zo een verslag maken voor de liefhebber

Dus graag maak ik gebruik van jullie jaren opgebouwde kennis ! Ik hoor graag wat jullie zouden doen .

Alvast bedankt!

Elwood Afbeelding


Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door El1989 op wo 12 jan 2022 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » wo 12 jan 2022 21:14

Bericht aanpassen lukt me niet via tapatalk dus dan maar zo . Nog even een foto van de plattegrond toegevoegd Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dieseltijger » wo 12 jan 2022 21:36

Ik zie het probleem niet. Je gaat de airco - neem ik aan - niet regelmatig losnemen, en zolang je maar het filter kan vervangen eens in de zoveel tijd: geen issue. Wel zie ik maar één toetredingskanaal voor aangezogen lucht (de gefreesde spleet van ?een kast?). Zorg voor voldoende effectief oppervlak door het plaatsen van twee of drie ronde aanzuigroosters - niet te laag boven de grond.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » wo 12 jan 2022 22:24

[re.gif]
De eerste foto is van de bank bij de middenzit . Ik zaag daar een gat in en komt een aanzuigrooster in van truma die heb ik mee besteld dus dat komt goed . De uitblaas roosters komen 2 stuks in de kast . Dus die gaat vanaf de bank onder het bed door en van het bed de kast in . De derde loopt daar ook langs maar gaat verder via de keuken kast richting de deur en blaast dan richting de stapelbed thumbup.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dieseltijger » wo 12 jan 2022 23:10

Dan zou ik 'm gewoon op die plek (waar ook de omvormer aanwezig is) plaatsen. Ik heb 1 rond aanzuigroostertje omdat de bak waar het ding is geplaatst een enorm oppervlak aan ventilatiespleten heeft. ik neem aan dat je een rechthoekig rooster hebt, plaats deze op een plek waar de spanningen bij volledige belasting van de bank niet te hoog zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dennisb » wo 12 jan 2022 23:11

Ik ga je draadje volgen, zit met dezelfde indeling qua caravan. Ik zou de airco naast de wc willen hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk


Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » do 13 jan 2022 09:24

[re.gif] [re.gif] idd de rechthoekige rooster.

[re.gif] Top! Ik ga vanaf volgende week af en toe een uurtje in de avond eraan klussen .. werk, gezin en sport gaan ook door maar ik zou zeker een update plaatsen na een klus uurtje / avondje thumbup.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » za 15 jan 2022 23:58

Vandaag even een uurtje kunnen klussen ..
Gaten gemaakt in de bodem en toch gekozen om de omvormer van plek te veranderen omdat het anders gewoon niet paste met de buizen.


Afbeelding
De omvormer op de achterwand geplaatst en de tussenschot weer terug gebracht . Deze had een ondersteunde taak voor de bank.


Afbeelding
Gaten in de bodem gemaakt en behandelt .



Afbeelding
Buizen naar het bed gedeelte geplaatst . Vanaf daar lopen ze naar de andere kant van de caravan straks en dan de kast in waar ze op 2 plekken zouden uitkomen . De derde buis gaat ook naar de kast maar gaat ze route verder naar de keukenkastjes om zo achter bij de caravan te komen ..



Afbeelding
Wat de pijlen staan komen de uitblaas plekken..


En nu? De dempers komen aan de wand onder het bed ….. maar ik ben er achter gekomen dat ik de afstand te gemotiveerd had ingeschat 🥲 ik zou nog 3 setjes slangen moeten bijkopen om uiteindelijk bij de plekken te komen .. die bestel ik ergens aankomende week zodat ik volgend weekend weer verder ga klussen .
Word dus vervolgt Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jaap van Duijn » zo 16 jan 2022 08:40

@TS,

Ook bij ons onder het bed geplaatst en in bed geen hinder, wel in de ruimte meer "gehoor" van de blazende, razende wind.
Nog geen dempers geplaatst vonden we nog niet nodig.
Ik zou als je nog niet gedaan hebt, deze ook nog niet plaatsen eerst eens proberen, scheelt je werk, kosten, ruimte en gewicht.
Echtgenote was eerste maal des duivels, jij met je airco wat een kabaal.
Maar na 2 korte reizen is ze omgedraaid en ook kan de fan op stand 1-2 of 4 neen 3 zit er niet op. (nog navragen bij dealer of het klopt).

Succes en plezier met je spul in de warme dagen, O en je kan ook verwarmen als je het nodig hebt, wij hadden op weg naar wintersport volop zon, goede omvormer en flinke accu en lieten de airco werken als kachel, scheelde een jas hadden van 9 tot 16 uur plezier, toen zon minder.
De airco trok 3,2 Ampere redelijk te doen, was een proefje van mij :) - immers alles proberen toch. Geen zon gaat de gas kachel gewoon aan met ingebouwde sensor werkt ook goed.

groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » zo 16 jan 2022 09:19

[re.gif]
Bij de vorige inbouw had ik ook gelijk dempers gedaan op aanraden van diverse leden. Weet ook niet het gelijk zonder dempers, misschien is dat verwaardeloosbaar maar ik heb er toch voor gekozen om ze gelijk erbij te kopen .

Wij hebben in het voor/najaar ook de airco als kachel in gebruik mocht de camping stroom paaltje het toelaten . Vrouw mag nogal graag op kleine boeren campings staan met 4a dus dan kies ik ervoor om gewoon gas te doen zodat de boiler en andere meuk ook kan draaien .. en ook zei was bij de eerste caravan/airco hier op tegen tot we vorig jaar toch wel warme nachten hadden en ze lekker koel in de hut lag te slapen 👍🏻 Thuis hebben we al jaren een split airco in de slaapkamer dat is kwa gelijk niet te vergelijken natuurlijk die dingen zijn muis stil maar kwa slapen is ze dus gewend om koel te slapen met warme dagen

Volgende week weer verder eerst maar eens buizen bestellen. Al met al toch al weer prijzig klusje maar je krijgt er een hoop comfort voor terug
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » zo 16 jan 2022 16:45

dennisb schreef:
wo 12 jan 2022 23:11
Ik ga je draadje volgen, zit met dezelfde indeling qua caravan. Ik zou de airco naast de wc willen hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk
Uit interesse Dennisb. Waarom naast de wc ? Dan plaats je het gewicht eigenlijk achter de as . Geen ramp maar beter is ervoor
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dennisb » zo 16 jan 2022 17:49

Hoi Elwood,

De reden is dat ik al genoeg kogeldruk (100+kg) heb. Mijn bed heeft een scheidingsscherm, waardoor ik op de vloer 3 gaten moet maken in het bankje en het bed. Als ik de airco plaats bij de wc heb ik een grotere ruimte en kan ik 1 uitgang laag plaatsrn voor het stapelbed. De 2 andere uitgangen gaan onder de vloer naar de kast.

Zie ik het goed dat onder het grote gat je chassis zie? En waar plaats je je aanvoer rooster?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » zo 16 jan 2022 18:11

[re.gif] gelukkig is dat gezichtsbedrog .. ik fotografeer vanuit scheve hoek . Tussen het gat en de chassis zit nog zo 4 cm .. bij de aanzuig gat komt een rooster die meegeleverd word . Deze word ook voor de uitblaas gat mee geleverd echter komt daar een truma demper .. officiël mag die niet op de comfort rc om de 1 of andere reden maar heb ik ook gedaan bij me vorige truma comfort rc en geen problemen ondervonden. Wel zo goed als geen lawaai buiten door de demper 😎

Met idd 100+ kg kogeldruk zou ik ook dan hem daar plaatsen
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dieseltijger » zo 16 jan 2022 18:48

Die uitlaatdemper is een juweeltje! Wellicht de moeite waard om te onderzoeken waarom de demper niet is toegestaan. Het kan zoiets debiels zijn als een vochtafvoer die naast de uitblaasopening is gepositioneerd, of dat er (als je de airco laat verwarmen) de warmtewisselaar periodiek ontdooit, en dat dan de boel volloopt - weet ik het. Ik zou een klein gaatje van 4 of 5 mm diameter maken in het compartiment van de demper. Just to be sure.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » zo 16 jan 2022 18:57

[re.gif]

Volgens mij zit dat gaatje ook al standaard in de demper . Alleen als je hem bekleed van binnen moet je het even doorprikken … ik snap ook niet waarom de demper niet mag . Heeft op de vorige unit voor geen problemen gezorgd en ik heb hier op het forum eigen ontwerpen voorbij zien komen als oplossing die eigenlijk het zelfde zijn dus ik doe hem er weer onder en verwacht in de toekomst geen problemen .. ik zit nog wel te twijfelen als ik de truma rooster voor de aanzuiging binnen in de bankwand maak.. hij is toch wel erg groot . Ik de vorige had ik een stuk kleiner gat gemaakt en gewoon een roostertje van de bouwmarkt erop gemaakt.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Inbouw bankairco

Bericht door Jan van Vijven » zo 16 jan 2022 19:04

Onder alle types, dus ook deze, heb ik altijd uitlaat dempers geplaatst. Geen probleem.
Gaatjes maken is ook niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » zo 16 jan 2022 19:07

Top ! Volgens mij had ik de vorige keer ook geen gaatje gedaan dus deze keer ook niet van plan .. blijft altijd leuk aan de caravan sleutelen .. heb nog wel meer klusjes op de planning
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jaap van Duijn » ma 17 jan 2022 10:58

@Jan van Vijven,

Jan zie en zag je voordeel in die uitlaat dempers?
Raad je een ander deze ook aan?

groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 jan 2022 11:00

Ik raad dat direct aan, het is echt een verschil, zeker als je op wat hardere ondergrond staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jaap van Duijn » ma 17 jan 2022 11:03

@Jan,

Dan ga ik die bestellen en er onder plaatsen, ik ga volledig op jouw ervaringen af.
Wel gezegd vinden echtgenote en ik zelf dat buiten veel minder geluid komt als binnen met fan op stand 4.
Helpt het buiten dan ga ik binnen ook doen.

groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 jan 2022 11:05

Die binnen dingen moet je enigszins gebogen plaatsen, ik had er zes, daar merk je minder van dan de buitendemper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Inbouw bankairco

Bericht door Jaap van Duijn » ma 17 jan 2022 11:08

thumbup.gif

grtn Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » vr 21 jan 2022 20:27

Update : leidingen zijn allemaal getrokken en op de juiste plek .uitblaasroosters zijn geplaatst.




Afbeelding
1 demper is in de kast gekomen, de overige 2 zitten aan het schot onder het bed .. Bodum plaat moet nog terug geplaatst worden en even wat tape om de demper en buis zodat die geen lucht lekt daar .. in de kast zelf hebben we altijd zo hang planken ding dus je ziet straks als die erin zit niks van de buizen terug zou ik later als alles weer opgeruimd is ook nog een foto van plaatsen

Afbeelding
2 uitblaas roosters aan de voorzijde van de kast . Wou eerst 1 voor doen en 1 aan de zijkant bij de keuken maar zag daar niet echt het extra nut van in dus gekozen voor deze iets meer symmetrische oplossing ..



Afbeelding
1 uitblaas rooster die naar de achter zijde van de caravan blaast zodat de kindergedeelte ook mooi koel word ..


Maar nu ; wat is de ideale plaats voor de ontvanger van de bankairco ?? Hoog/laag .. dichtbij de airco of juist ver weg ??

Dit weekend nog doen ; rooster en uitblaasdemper onderzijde caravan monteren . De ontvanger plaatsen op een juiste plek .
Aansluiten van stekker aan de airco ( dom dat ze dat niet meeleveren ) en de aanzuigrooster in de bank waar de airco zit plaatsen ..
en natuurlijk alles netjes afwerken en opruimen . Je krijgt toch een hoop stof en rotzooi in de caravan van klussen Afbeelding

Vragen staat vrij als je ergens iets over wilt weten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inbouw bankairco

Bericht door dieseltijger » vr 21 jan 2022 20:36

De IR ontvanger bij mij staat op kuithoogte gemonteerd in de bank waar de airco unit is geplaatst. Ik weet niet waar de thermostaat is geplaatst - ik gok dat deze geïntegreerd is in de ontvanger.

Goed dat je de foto's hebt geplaatst. Ik zat ook te spelen met de gedachte om dempers te plaatsen, maar nu kan ik inschatten hoeveel ruimte ze in beslag nemen. Bij mij is de witte slang mooi in de hoekjes weggefrot - en dat kan je met de dempers wel vergeten.

Die uitblaasdemper vond ik kicken: man man man, wat een verschil. ik kan het ding 's avonds gewoon gebruiken zonder me te generen dat ik andere mensen stoor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Inbouw bankairco

Bericht door El1989 » vr 21 jan 2022 21:32

[re.gif]

Okee bedankt dan ga ik hem aan de schot onder het bed maken.

De binnendempers zijn idd beste Grote dingen.. weet ook het als het echt verschil maakt kwa gelijk binnen . Bij de vorige had ik ze ook gelijk erop gezet . Buiten demper is idd een wereld van verschil . Ook wij hadden gewoon de airco aan in de nacht wanneer we wouden zonder bang te zijn dat we de buren tot last zijn.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”