3 Fase werkt 2 Fase niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Ab » wo 12 jan 2022 19:25

thumbup.gif
Het is qua bedrading echt volstrekt onlogisch.
Hier kan inderdaad iemand zonder te meten totaal geen chocola van maken...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » wo 12 jan 2022 19:49

Dbo schreef:
wo 12 jan 2022 18:09


Dat is nu niet het probleem dus zou het gewoon zo laten.
Denk nog steeds dat het hiermee te maken heeft. 1 van de kabels die uit vloer komt gaat naar de badkamer.
IMG_20220112_135315.jpg
IMG_20211105_132318.jpg
Nog een keer dan..
2 kabels... een gaat naar de badkamer..
Een pompje heeft vaak een draad met blauw / bruin..
Zou dit niet van de kraan in de keuken en de kraan in de badkamer kunnen komen ter bediening van de pomp??
Dus een 12 volt circuit...

WANT...... niet ongebruikelijk is de 12 volt met rood en wit.... of rood en blauw.... aangesloten..
In jou geval zou Rood en Wit de 12 volt uit de omvormer KUNNEN zijn..
Nogmaals... meten is weten.
Als je weet wat je meet.

Vergeet niet dat het niet ongebruikelijk is in caravans om 3 verschillende spanningen te hebben.
In moderne caravans is dat terug gebracht naar 2
Die 3...
1e : 230 Volt Wisselspanning.....
2e: 12 volt wisselspanning.... was/is veel in gebruik voor 12 volt gloeilampen in wat oudere caravans.
3e: 12 volt gelijkspanning.... was/is in gebruik voor pompjes etc... en of een event. kachel ventilator.

Moderen caravans hebben nog maar 2 spanningen.
230 Volt wisselspanning
12 volt gelijkspanning die lampjes, LED, pompjes, USB aansluitpunten etc etc van spanning voorzie

Vroeger zat er ergens een dikke zware omvormer met een knol van een transformator in de caravan..
Die verzorgde de 12 volt... wissel... en een beetje gelijkspanning.
Nu zit er bijna altijd een dikke geschakelde voeding van 12 volt in caravans.... die leveren een berg vermogen maar wegen niet veel.
Moderne elektronica.

Wat heb jij allemaal aan boord....weet je dat?

scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » wo 12 jan 2022 21:17

Ik zal een meter halen eens meten.

Er is inderdaad een pomp in de badkamer en in de keuken maar ik denk niet dat dat het is. Zie hier de foto van de pomp het is waarschijnlijk een andere bruin blauwe kabel
IMG_20211004_190924.jpg
Verder is er ook nog een kachel
Laatst gewijzigd door Ab op do 13 jan 2022 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ellenlange quote verwijderd. Niet meer doen.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » wo 12 jan 2022 21:21

Ik zie geen pomp op jou foto hoor..alleen een stukje waterslang.
Wat ik weer wel zie is een stukkie "tweelingsnoer" wat in dat kroonsteentje aan die VMVL kabel met bruin/ blauw zit...gepruts bij uitstek dus.

Maar effe een andere vraag....
Welke merk caravan, type en bouwjaar heb je onder handen ??
Wie weet kan ik iets meer info vinden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door BertJan » wo 12 jan 2022 22:42

nu is dit erg eenvoudig elektra werk, maar als je er geen verstand van hebt blijf er dan af en besteed het uit.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 07:57

Chris schreef:
wo 12 jan 2022 21:21
Ik zie geen pomp op jou foto hoor..alleen een stukje waterslang.
Wat ik weer wel zie is een stukkie "tweelingsnoer" wat in dat kroonsteentje aan die VMVL kabel met bruin/ blauw zit...gepruts bij uitstek dus.

Maar effe een andere vraag....
Welke merk caravan, type en bouwjaar heb je onder handen ??
Wie weet kan ik iets meer info vinden..
Het is een Knaus Südwind van 1994
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 07:58

BertJan schreef:
wo 12 jan 2022 22:42
nu is dit erg eenvoudig elektra werk, maar als je er geen verstand van hebt blijf er dan af en besteed het uit.
Het lijkt misschien wel eenvoudig, maar er is nog niemand die maar een idee heeft hoe dit op te lossen momenteel. Is ook moeilijk van op afstand en elke caravan is anders. Dus ik zou dit niet simpel noemen
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » do 13 jan 2022 08:01

Dbo schreef:
wo 12 jan 2022 18:09
Dat is nu niet het probleem dus zou het gewoon zo laten.
Wat nu geen probleem is, kan in de toekomst natuurlijk wel een probleem worden.
En met al die kroonsteentjes her en der is het vragen om problemen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 08:18

Dbo schreef:
do 13 jan 2022 07:58
BertJan schreef:
wo 12 jan 2022 22:42
nu is dit erg eenvoudig elektra werk, maar als je er geen verstand van hebt blijf er dan af en besteed het uit.
Het lijkt misschien wel eenvoudig, maar er is nog niemand die maar een idee heeft hoe dit op te lossen momenteel. Is ook moeilijk van op afstand en elke caravan is anders. Dus ik zou dit niet simpel noemen

Ik zie het als ras techneut toch wat anders..
In jou Knaus is de installatie zeker nog aardig basic.
Knaus uit die jaren, en eerder want ik had zelf een 1987' er Knaus en nu een 2017 Knaus..dus wel technische kennis van eea.
Alleen is het moeilijk om van een leek de juiste antwoorden te krijgen en op een manier weer uit te leggen die een leek begrijpt.
Het wordt nog moeilijker als er eerder een prutser aan de gang is geweest die zich nergens aan gehouden heeft.
Dat zie ik aan die ledlamp en het tweeling snoertje en het vele gebruik van kroonsteentjes.

Sorry...niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten, jij zal met iets anders vast steengoed zijn...maar deze elektrische bak spaghetti zou ik hulp bij vragen.

Mag ik weten in welke regio je woont...als dat niet ver weg is voor mij wil ik je gerust op weg helpen met de elektrische installatie
Jou Knaus installatie zal geen geheimen hebben voor mij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 09:14

[re.gif]
Ik weet hoe moeilijk het is om iets aan een leek uit te leggen, zelf ben ik programmeur dus weet hoe het is.

Inderdaad ik vraag me ook af waarom hij bij die ledlamp een groen gele draad afgeknipt heeft. Omdat hij enkel de bruine en blauwe nodig had maar hoe moest het dan wel?

Die veel kroonsteentjes zijn overal terug te vinden en de vorige eigenaar zal dit niet geplaats hebben. Je kon het maar terug vinden als je alles weghaalde. Ik denk dat het toch eigen was aan die tijd. Nu heb ik voor mijn stopcontacten ook wel kroonsteentjes gebruikt om van 1 kabel naar 2 stopcontacten te gaan maar wat is hier de correcte manier dan?

Heel erg bedankt Chris voor het voorstel, maar ik ben afkomstig uit België meer bepaald Moorslede
https://maps.app.goo.gl/vBWLoQPXqLox7wBQA

In april gaan we naar domburg maar het blijft een afstand awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op do 13 jan 2022 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 09:41

Effe wat anders...
Je hoeft niet elk berucht waar je direct op antwoord te quoten...dat maakt het nogal onleesbaar nl.
Dit is al veel... [re.gif]
Want iedereen snapt dat je reageert

Maar terug naar je vraag.
De werkelijk ideale dingen om kabels mee te verbinden zijn WAGO klemmen.
Daar kan je van 2 tot veel draden erg goed klemmend in kwijt.
Nooit soepele kern bedrading solderen, dan is alle veerkracht er uit.
Juist dat verende is bij verbindingen die aan wat beweging onderhevig kunnen zijn ideaal.

Die WAGO klemmen passen prachtig in lasdoosjes, en je kan er altijd makkelijk mee aanpassen want ze kunnen ook weer open.
Ik heb altijd een stel verschillende bij me..
Van 2 tot 5 aderig...ideaal spul.
Maar nogmaals...nooit bedrading vertinnen.. nergens in de caravan...en ook niet thuis.
Die veerkracht in koper moet je van profiteren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 09:51

[re.gif]
Begrepen thumbup.gif

In die wago klemmen hoef je draden gewoon in te klikken dus.

De draden zijn niet gesoldeerd ofzo ze zijn samen gedraaid en dan in het kroonsteentje gestopt. Ik kan wel begrijpen dat de wago klemmen beter zijn. Ik zal er meteen gaan halen.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 09:53

Topdingen zijn het..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Hobby Linka » do 13 jan 2022 10:24

[re.gif]

Klopt, ze zijn enkel een beetje groot. Meerder klemmen in een lasdoos geeft al snel een (ruimte) probleem.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » do 13 jan 2022 10:35

Dbo schreef:
do 13 jan 2022 09:51
ze zijn samen gedraaid en dan in het kroonsteentje gestopt
Gewoon even netjes adereindhulsjes eromheen voordat je ze in die wago klemmen stopt.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 10:39

Hobby Linka schreef:
do 13 jan 2022 10:24
[re.gif]

Klopt, ze zijn enkel een beetje groot. Meerder klemmen in een lasdoos geeft al snel een (ruimte) probleem.
Er bestaan meerdere modellen.
De oudere waren idd wat lomper maar de nieuwere bij de bouwmarkt zijn mooi klein hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 14:01

[re.gif]
Ik heb een mooi filmpje gevonden, bddankt!
https://m.youtube.com/watch?time_contin ... e=emb_logo
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 14:49

Grote verschil is natuurlijk dat er in de caravan alleen maar soepel snoer gebruikt wordt en nooit massieve draad.
Door het bewegen van de hele caravan tijdens de rit zou die massieve bedrading breken.
Altijd alles soepel snoer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Morgoth » do 13 jan 2022 16:11

Tsja, ik ben installateur van origine. Maar van deze hoeveelheid foto's met een stuk draad wat eindigt in een kroonsteen kan ik ook geen chocolade maken. Je kunt niet eens zien in welk deel van de caravan de kabel zit.

Kroonstenen voor de 230V is prutswerk. Ze zijn niet geïsoleerd en met het aandraaien draai de de koperen litze draden kapot. Adereindhulsjes maakt het beter maar zet ze tenminste in een lasdoosje. Meestal worden de wandcontactdozen in een caravan overigens gewoon doorgelust. Dus van de ene naar de andere. Dan heb je geen tot weinig lasdozen nodig.

Tip:
Volg de kabels. Je begint bij de automaat en je volgt ze waar ze heen gaan. Verder en verder. tot je bij de defecte WCD komt. Die haal je los en kijk je of je spanning hebt op de kabel. Voor het zelfde geld is de WCD zelf kapot. geen spanning? Dan ga je terug naar de vorige aansluiting. Daar wel spanning of de afgaande kabel? Dan is er onderweg iets mis. Volg systematisch de kabels en kijk wat aan wat is aangesloten en of dit spanning heeft. Als een kip zonder kop van alles lostrekken heeft geen enkele zin.

Als je een meetinstrument hebt kun je ook vooraan beginnen en steeds verder de installatie in.
De installatie van een caravan is super simpel maar met foto's van losse kabels kan niemand hier iets. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een ingewikkeld probleem is.

Ik vraag met trouwens af of deze caravan wel een gelijkstroomtrafo heeft. Ik denk alleen een kleine beltrafo voor de pomp en verder niks. De 12V verlichting zit alleen op de aansluiting van de auto. Denk ik tenminste. Bij mijn oude Hobby is dit ook zo. De 12V installatie komt overigens NIET uit het kastje waar ook je automaat in zit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1671
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door thmeyer » do 13 jan 2022 16:37

Wat Chris al zegt over de nieuwe doorzichtige WAGO klemmen, ze zijn veel kleiner als die grijze uitvoering en wat TFJ adviseert zijn adereindhulzen totaal overbodig.
WAGO zelf geeft zelf aan dat ze geschikt zijn massieve, meeraderige en fijnaderige geleiders, met een doorsnede van 0,5 tot en met 6 mm².
En de toegestane nominale stroom van de klem bedraagt maar liefst 32 A.

zie link: WAGO 221
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door wolf » do 13 jan 2022 16:58

zomaar een opmerking van mij: hopelijk is TS de eerste eigenaar.
Ik heb geleerd me nooit te baseren op de "theoretische" kleuren maar op meetresultaten.
Iedereen kan achteraf aanpassingen gedaan hebben en geen rekeing houden met de kleur(gewoon omdat hij bv. een bepaalde kleur niet in huis heeft)
ik het zeg maar.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1671
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door thmeyer » do 13 jan 2022 17:06

[re.gif]
IK ga hier helemaal in mee thumbup.gif
Daarom: Meten is weten, maar je moet wel kunnen meten, wat je wil en of moet meten !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 19:00

[re.gif]
Ik volg jullie mening helemaal!
Ik haal zo'n wago klemmen die geen adereind nodig hebben en neem meteen een multi meter mee ook zodat ik het kan meten!
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 19:14

Morgoth schreef:
do 13 jan 2022 16:11
Tsja, ik ben installateur van origine. Maar van deze hoeveelheid foto's met een stuk draad wat eindigt in een kroonsteen kan ik ook geen chocolade maken. Je kunt niet eens zien in welk deel van de caravan de kabel zit.

Kroonstenen voor de 230V is prutswerk. Ze zijn niet geïsoleerd en met het aandraaien draai de de koperen litze draden kapot. Adereindhulsjes maakt het beter maar zet ze tenminste in een lasdoosje. Meestal worden de wandcontactdozen in een caravan overigens gewoon doorgelust. Dus van de ene naar de andere. Dan heb je geen tot weinig lasdozen nodig.

Tip:
Volg de kabels. Je begint bij de automaat en je volgt ze waar ze heen gaan. Verder en verder. tot je bij de defecte WCD komt. Die haal je los en kijk je of je spanning hebt op de kabel. Voor het zelfde geld is de WCD zelf kapot. geen spanning? Dan ga je terug naar de vorige aansluiting. Daar wel spanning of de afgaande kabel? Dan is er onderweg iets mis. Volg systematisch de kabels en kijk wat aan wat is aangesloten en of dit spanning heeft. Als een kip zonder kop van alles lostrekken heeft geen enkele zin.

Als je een meetinstrument hebt kun je ook vooraan beginnen en steeds verder de installatie in.
De installatie van een caravan is super simpel maar met foto's van losse kabels kan niemand hier iets. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een ingewikkeld probleem is.

Ik vraag met trouwens af of deze caravan wel een gelijkstroomtrafo heeft. Ik denk alleen een kleine beltrafo voor de pomp en verder niks. De 12V verlichting zit alleen op de aansluiting van de auto. Denk ik tenminste. Bij mijn oude Hobby is dit ook zo. De 12V installatie komt overigens NIET uit het kastje waar ook je automaat in zit.
Bedankt voor de tips!

Ik ga er volgende week mee aan de slag
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 13 jan 2022 19:14

thmeyer schreef:
do 13 jan 2022 16:37
Wat Chris al zegt over de nieuwe doorzichtige WAGO klemmen, ze zijn veel kleiner als die grijze uitvoering en wat TFJ adviseert zijn adereindhulzen totaal overbodig.
WAGO zelf geeft zelf aan dat ze geschikt zijn massieve, meeraderige en fijnaderige geleiders, met een doorsnede van 0,5 tot en met 6 mm².
En de toegestane nominale stroom van de klem bedraagt maar liefst 32 A.

zie link: WAGO 221
Heel erg bedankt voor de link! Heel goed uitgelegd voor een leek als ik.
Ga ze zeker kopen
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”