3 Fase werkt 2 Fase niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » za 15 jan 2022 13:31

Die 16 op de meter...
Dat is dus gemeten met de 20VDC stand.
Gek.... alleen de pomp zou gelijkspanning moeten krijgen.... de kraan bedient de pomp... maar dan klopt de meting nog niet erg.
16 volt kan wel.... je meet n.l. onbelast.
En dit soort voedingen zal de spanning van inzakken als je het gaat belasten.. die 16 Volt DC is denk ik de 12 volt DC uit de omvormer dus.
( ik zie uit de omvormer / zekering automaat een stel witte kabels komen, dat is denk ik voor de 230 volt.
Onder het deel met de gleufjes komt een zwarte, of twee?? zwarte draden vandaan... dat is denk ik de 12 volt kant.


Effe eigenlijk wat ik als eerste had moeten vragen...

Waar is de caravan nu op aangesloten?? 230 volt alleen, of ook op de auto??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » za 15 jan 2022 13:38

De 16 was gemeten met de 20vdc.
De caravan hangt aan het stopcontact dat in de tuin staat.

Ik ben momenteel niet thuis dus ik zal later opnieuw meten. Waar die 0.5 was had ik wel verwacht dar er stroom op zou zitten want zit in de lasdoos en was verbonden met andere kabels.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » za 15 jan 2022 13:42

Volgende...

Is het toevallig zo dat er witte kabel bij WCD's ( stopkontakten) enzo aankomt??

Onder de omvormer, het deel met de zekering automaten komt witte kabel uit..
Onder de omvormer, het deel met gleuven, komt zwarte kabel uit... is dat niet de zwarte kabel die ook in de keuken voor vraagtekens zorgt...dus de 12 volt idd.
Dat zou je met de OHM meter stand kunnen uitvinden.... maar dat is later.
Kijk eerst eens of 230 volt toevallig allemaal witte kabel is....zou e.e.a. duidelijker maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » za 15 jan 2022 14:42

[re.gif]
Ben nog iets vergeten zeggen, toen ik zwart op blauw deed en rood op bruin stond er min...

De resultaten heb ik gekregen met zwart op bruin en rood op blauw.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » za 15 jan 2022 19:15

[re.gif]

Uhhhh.... o.... oja??... scratch.gif scratch.gif

Kijk, we komen nu al op een punt waar het vastloopt.
Het denken van een techneut loopt duidelijk anders dan het denken van een leek.
Dat geeft niks, maar de spraakverwarring is direct enorm.
Wat je schijft over die kleuren zegt mij gewoon helemaal niets.... ik heb het zelf niet gemeten en zal het dus ook niet weten..
Waar meet je... wat meet je...hoe meet je en vooral wat denk je te meten ??
Een oud maar erg waar gezegde is::
Meten is weten... maar alleen als je weet wat je meet... anders is er alleen een hoop tijd versleten...

Ik kan je in een paar berichten niet opleiden tot een volleerd storing zoekende elektrotechneut..
Daar heb ik zelf ook wel effe over gedaan..... heel lang geleden.

Al diverse keren hier in dit draadje gezegd..
Zoek iemand met kennis van zaken.
Een caravan installatie uit het bouwjaar van jou caravan is echt geen rocket science.
Tegenwoordig komt er heel wat meer kijken... bergen digitale technieken zijn ondertussen aan boord.
Bij jou is het echt super basic in vergelijk daarmee.
Alleen als je daar totaal geen kaas van hebt gegeten is het nog steeds onbegrijpelijk.
En dan loop je echt vast.
Jammer ook dat je tijdens de sloop van de keuken niet bekeken hebt wat je allemaal losmaakte... een merkje op een kabel had erg handig kunnen zijn.
Nu ligt er een berg spagetti wat alleen maar in de knoop zit.

Eigenlijk ben ik gewoon bang om je wat uit te leggen.
Want begrijpen we elkaar wel... snap jij wat voor mij heel logisch is, waar ik niet eens aan denk om voor te waarschuwen....
Praat of schrijf ik je niet naar een rokende puinhoop??


Echt... is er dan niemand in de kennisenkring die iets van elektrotechniek weet??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » za 15 jan 2022 19:37

Helaas is er niemand in de kenniskring die zoveel weet over elektro. Ik ga wel verder aan de slag met hetgeen dat ik ondertussen weet. Toch bedankt allemaal.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Knaus440 » za 15 jan 2022 19:51

Ik sluit me dringend aan bij Chris!!!!!
In onze knaus uit 1997 heb ik verschillende dingen zelf gedaan. Zelfs bij het plaatsen van groot Heki dakluik de stroomkabel doorgezaagd. Maar ingecalculeerd! En ik weet dus wat van bedrading en kan doormeten, eenvoudig teminste. En weet hoe de meter werkt!
Ik wens je wijsheid toe in deze draden bol.
Wanneer ik zoiets onder handen zou krijgen begon ik met alle losse bedtading echt los/verwijderen, en nieuwe aanleggen. Of de oude liggende gebruiken, maar dan zeker wat wasr voor was. En de kroonsteentjes weghalen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » zo 16 jan 2022 08:37

Dbo schreef:
za 15 jan 2022 13:11
Daarna op 20V in de lasdoos van de keuken 0.5??
Ik vermoed dat als je dit soort afwijkende waarden meet, dat je iets van zwerfstroom hebt.
Dat is heel vervelend want dat kan overal zitten, maar uiteindelijk ook niet heel erg verwonderlijk met al die kroonsteentjes.
De stroomkabel is niet massief, maar bestaat uit allemaal kleine koperdraadjes (geslagen kabel) en als er nu per ongeluk 1 zo'n draadje niet goed in het kroonsteentje zit en ergens contact maakt met de caravan zelf of een ander draadje, dan kan dat de oorzaak zijn van het meten van vreemde waarden.
Door gebruik te maken van adereindhulsjes voorkom je veel van dit soort problemen, vandaar dat ik dat ook al een paar keer genoemd heb.

Om beter te doorgronden hoe e.e.a. in je caravan loopt, kan het handig zijn om op bepaalde plaatsen eens een kabel los te maken om te kijken wat het effect is.
Dus je meet eerst of er stroom op staat, staat dat er op dan maak je de verbinding los en meet je beide kabels opnieuw. Als het goed is staat er dan op 1 van de 2 kabels stroom en op de andere staat geen stroom meer. Dan weet je wat de aanvoer is. Die kun je dan volgen. Maar uiteraard als je iets heb losgemaakt kun je ook gewoon kijken of ergens een lichtpunt nog licht geeft of dat een stopcontact nog wel stroom heeft.

Let wel, eerst de stroom eraf. Dan voor jezelf noteren (of foto maken) hoe het aangesloten zat (welke kleuren op elkaar zitten) dan losmaken en de losse draden afschermen (bijvoorbeeld door de losse draad tijdelijk in een extra kroonsteentje of Wago klem te plaatsen). Dus zorg ervoor dat er geen ontbloot koper meer is als je de stroom er weer opzet.

En zo kun je doorgaan tot je precies weet waar de stroom in de caravan binnenkomt en waar deze verdeeld wordt en overal een notitie van maken. Daar kun je dan voor jezelf een mooi schema van maken. Want als je niks losmaakt dan blijf je meten, maar krijg je nog geen inzicht in hoe e.e.a. loopt.
Ook niet alles losmaken als een bezetene, soms losmaken meten en gelijk weer vastmaken om elders iets los te maken en te kijken wat dat voor effect heeft.

Op het moment dat jij alles hebt uitgezocht en weet hoe de boel loopt, wordt het ineens een een stuk inzichtelijker voor jezelf om een plan te maken om eventueel ergens een kabel om te leggen of ergens op een bereikbare plaats een lasdoos te plaatsen.
En wellicht krijg je de smaak te pakken en tik je ergens een fatsoenlijke 12V omvormer op de kop en leg je zowel een 12V circuit als een 220V circuit aan in je caravan. Let wel, geen 12V en 220V combineren in 1 lasdoos, dan moet je 2 lasdozen plaatsen en zet dan op de buitenkant wat het is. Mocht je zover willen gaan, dan zou ik bijvoorbeeld kabel met een witte mantel voor 220V gebruiken en een zwarte mantel voor 12V.

Succes. thumbup.gif

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Knaus440 » zo 16 jan 2022 09:57

Dit gaat een cursus elektro techniek worden.
Aanvulling: ervaringen opgedaan in het verleden zijn geen garanties voor een ieder in de toekomst!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » zo 16 jan 2022 10:14

[re.gif]
Bedankt al weer voor de berichten!
Ik ben er achter gekomen de witte mantel 230 v is en de zwarte mantel 12v. Morgen ga ik doen wat TFJ zegt en vervnag ondertussen de kroonsteenjes door de wago klemmen die ik heb gekocht.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Knaus440 » zo 16 jan 2022 12:16

Leuk, er valt altijd te leren! thumbup.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » zo 16 jan 2022 12:18

Je meet en hebt overal spanning... geen stroom....
Stroom meet je pas als er een verbruiker is ingeschakeld.
Je zet dus de SPANNING er op... en niet de stroom...

Spanning meet je met de Volt selectie mogelijkheden....parallel
Stroom meet je met de Ampere selectie mogelijkheden... in serie...
Echter om de risico's te verminderen adviseer ik dringend om geen AMPERE's te gaan meten... dat gaat 10x sneller fout... rokende meters of verbrande kabels... ik heb geen idee wat de meter van TS als beveiliging heeft.
Hou het dus echt op Spanning meten


Gelukkig had ik TS al eerder op de mogelijkheid gewezen dat alle 230 Volt wel eens de witte kabels kunnen zijn en alle 12 volt wel eens de zwarte kabels.
Daarmee klopt een van mijn eerste berichten ook direct dat die 2 zwarte kabels wel eens van de kraantjes kunnen zijn.
Dan klopt ook dat TS er geen spanning meet, want het zijn schakeldraden.
Vermoedelijk 1 kleur de PLUS en de andere de schakeldraad, die naar de pomp gaat.
En... uit het badhok komt exact hetzelfde, daarom zitten die draden parallel aangesloten.
Wat TS dus meet is dwars door de pomp heen.

Misschien een leuke om te proberen...
Die 2 zwarte draden in de keuken.. met daarin blauw en bruin..
Als hij die 2 draden doorverbind zou de pomp moeten gaan draaien... ( als die niet vastzit tenminste)
Kwaad kan dat niet want er staat geen 230 volt op en hooguit zal er een zekeringetje springen.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 16 jan 2022 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag niet hele of meerdere blokken tekst quoten. Hierdoor wordt het allemaal onoverzichtelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door mrbullmastiff » zo 16 jan 2022 15:34

Volgens mij onverantwoord wat hier gebeurd. TS heeft blijkbaar geen enkele kennis van elektra.

Eigenlijk past hier volgens mij maar een advies, blijf er van af en ga op zoek naar iemand om hulp.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » zo 16 jan 2022 16:09

Dat is pas een keer of 6 gezegd, niet alleen in dit draadje maar ook het draadje over de keukenverlichting, wat TS eerder draaide.
Daar zit nu LED op batterijen in.... dat kan geen kwaad.

Maar TS houd vol.... niet verstandig maar.....d.. psies.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » zo 16 jan 2022 16:12

Ondertussen heeft TS al een multimeter gekocht en is daar al mee in de weer geweest om links en rechts wat te meten. thumbup.gif
Kijk daar leer je wat van en ik heb er alle vertrouwen in dat TS met een klein beetje gezond verstand zelf een heel eind kan komen, het is per slot van rekening geen rocket science. Sterker nog, ik denk dat de hele caravan er een stuk veiliger van gaat worden. Want zoals het nu is, met al die kroonsteentjes rommel, is het pas echt gevaarlijk als je het mij vraagt.

@Chris
Ja stroom, spanning.....ik denk dat TS ondertussen al heeft laten zien dat hij begrijpt dat hij spanning in Volt moet meten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » zo 16 jan 2022 16:32

[re.gif]

Denk maar aan een kraan.
Als de kraan dicht is staat er spanning op de pijp en kraan... het water wil weg.
Draai je de kraan open dan is er een stroom...het water kan weg.
Vergelijkbaar met de elektische installatie's.

Maar...
TS zal er wel wat van leren misschien, maar of het veilig wordt..... scratch.gif scratch.gif
Ik bedoel... ik kan prima taart eten maar zelf taart bakken zal een zooitje worden....da's niet mijn vak.
TS heeft geen kennis van materialen, draaddikte's, schakelmateriaal etc etc etc.
Maar gaat wel met 230 volt "spelen".
Ik vrees dan ook dat ie een keer gaat voelen hoe erg 230 volt kan prikken / bijten..
En als het daar maar bij blijft...

Ik heb als eens een hele caravan onder spanning zien staan.... da's echt niet fijn.
Elke keer bij instappen en iets metaals vasthouden kreeg je een optater....
Aardfout, en een lekstroom...
Leg jij dat maar uit aan TS.
Zelfs ik heb me rot gezocht naar de oorzaak..... het amateuristisch gepruts en geklungel...en dat gaat hier ook gebeuren.
Wel gevonden gelukkig...beetje ervaring.

Ik blijf erbij als rastechneut...
Stoppen en hulp inschakelen....
Schoenmaker blijf in godsnaam bij je leest... 230 volt AC kan link zijn, zelfs dodelijk zijn in een slecht geval.
Wie / waar ???? geen idee, dat is aan TS.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door wolf » zo 16 jan 2022 16:55

ik denk dat ik niet graag in de omgeving van TS zou gaan kamperen. zucht.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Morgoth » zo 16 jan 2022 23:30

Ik waardeer TS' doorzettingsvermogen wel. Dat van Chris overigens ook.

Ik zou tegen TS willen zeggen. Begin bij de aansluiting waar de spanning binnenkomt. Volg daar de witte kabel en meet op het eerste punt waar hij uitkomt de spanning. Is dat nog spanning! Volg dan de kabel verder naar de volgende aansluiting Enz.
Of begin bij de defecte WCD en ga dan terug werken aar ga systematisch te werk. Als een kip zonder kop overal klakkeloos meten leidt tot niks.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » ma 17 jan 2022 08:53

[re.gif]
De caravan werd volledig gekeurd door mijn caravan hersteller, wanneer de kroonsteentjes en dergelijke vervangen zijn en alles is af gaat hij terug ter controle. Tussen alle werken door gebruik ik enkel elektriciteit die via een verlengkabel van het huis komt. De elektriciteit van de caravan leg ik enkel aan wanneer ik de veranderingen uit test. Ik werk nie aan de 230 v kabels maar aan de 12v. Het stopcontact in de keuken kon niet werken omdat ik het aangesloten had op 12 v stom.gif . Dit pas ik nog aan. Daarna hoef ik enkel de lichten, pomp en wc doen werken in de badkamer en het is klaar.

Ik apprecieer al jullie raad en tips en ben heel dankbaar ervoor.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 20 jan 2022 10:32

Ik wil iedereen bedanken voor de goede raad!
Alle kroonsteentjes vervangen door WAGO klemmen.
WCD werkt nu ook terug.
Kan het toilet terug doorspoelen.

Het was inderdaad niet zo moeilijk maar zonder jullie zou ik niet geweten hebben hoe er aan te beginnen.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Knaus440 » do 20 jan 2022 11:01

Mooi zo! En de omhulling, de caravan, staat er ook nog? knipoog.gif
Goed hoor om gewoon door te zijn gegaan. thumbup.gif
Pipi langkous zei al eens:" ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het"!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » do 20 jan 2022 11:25

thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 12:16

Top.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » do 20 jan 2022 17:18

Knaus440 schreef:
do 20 jan 2022 11:01
Mooi zo! En de omhulling, de caravan, staat er ook nog? knipoog.gif
Goed hoor om gewoon door te zijn gegaan. thumbup.gif
Pipi langkous zei al eens:" ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het"!
De omhulling staat er nog blij.gif
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”