Bereik-stress PHEV?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door dieseltijger » vr 27 mei 2022 06:46

Teruglezend: Vanwaar stress? Als de tank leeg raakt ga je tanken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3981
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Gemineye » vr 27 mei 2022 14:45

Willem69 schreef:
wo 25 mei 2022 13:31

Ik krij de SKODA SUPERB 1.4 TSI PHEV BUSINESS EDITION PLUS deze heeft geen adaptief onderstel en heb dus hulpveren besteld, ben beniewd wanneer hij dan 400 NM koppel pakt aangezien hij volgens mij geen sportstand heeft.
Hm dat begrijp ik niet. Volgens mij is een "sport" instelling op een knop links naast de pook te kiezen. Dit is voor zover ik weet ook standaard bij een IV, net als dat Volkswagen een "GTE" stand heeft die feitelijk hetzelfde doet.
Voor zover ik het systeem begrijp werkt de auto óf 100% elektrisch in E-mode, óf 100% op brandstofmotor (m.u.v. hele lage snelheden) als de accu leeg is. Alléén als je de "sport" stand kiest, werken beide motoren samen met een maximum van 50% voor de elektromotor. Alléén in die stand levert de auto die 218pk en 400nm. In alle andere standen werkt slechts één van beide motoren en heeft de auto dus minder vermogen.

Het gaat om de "sport" knop links, bovenaan, naast de pook:
Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Willem69 » vr 27 mei 2022 22:15

Volgens mij heet de business edition geen sport maar wel een mode knop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AndreO
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door AndreO » di 25 jul 2023 15:15

Wegens voorziene reparaties die bij Mitsubishi buitensporig veel geld moeten kosten zucht.gif , uiteindelijk maar weer overgestapt op een heerlijke diesel: een BMW 520D (type F11) love.gif . Als ik dan toch veel geld aan reparaties moet betalen, dan liever aan een auto die hier ook om bekend staat.
En natuurlijk heeft het rijgenot van mijn vorige BMW me ook overtuigd om weer terug te keren. Mooi 70 liter volplempen en lekker kilometers maken zonder me zorgen te moeten maken of ik het volgende tankstation wel ga redden.
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Peutje » do 27 jul 2023 21:24

En diesel, blijft gewoon fantastisch met een hut erachter. Kijk met weemoed terug.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Jan van Vijven » do 27 jul 2023 21:27

[re.gif]
Benzine doet niets onder voor diesel...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door troapel » do 27 jul 2023 21:37

[re.gif]
Vroeger was diesel eigenlijk het ondergeschoven kindje. Tegenwoordig is het gelijkwaardig vind ik. Toch is het koppel bij lage toerental erg lekker aan een diesel. Ondanks dat ik/wij graag diesel rijden zal de opvolger hoogstwaarschijnlijk geen diesel meer worden. Woon-werk verkeer is tot een minimum beperkt en dan is benzine of hybride een logischere stap.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Jan van Vijven » do 27 jul 2023 21:45

Met sleurhut er achter kom ik met benzine ook maar aan ruim 1500 RPM...
Ik heb per toeval 1 diesel gehad en zag echt geen enkel voordeel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door WanFie » do 27 jul 2023 21:46

Wij rijden niet meer dan 10.000 -12.000 km per jaar. Hiervan ca. 3500 km met caravan. Een diesel is dan absoluut niet interessant. Met de Niro en de 1300 kg van de LMC rijden we gemiddeld 1:10. Op benzine dus. Vandaag van Oost Brabant naar Schiedam zonder caravan, 1:23.

Onderweg kunnen we ca. 4 a 5 uur rijden zonder tanken. Dus een pauze zonder tanken en een mét. Maar rustig rijden met de snelheid van de vrachtwagens. En die elektromotor in combinatie met automaat is heerlijk bij het wegrijden uit stilstand.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3981
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Gemineye » do 27 jul 2023 22:11

troapel schreef:[re.gif]
Toch is het koppel bij lage toerental erg lekker aan een diesel.
Ik reed ook altijd diesel, mijn huidige benzine phev is de eerste benzine auto die ik voor de caravan heb gehad in jaren. Ik denk dat je nog refereert aan de traditionele benzine auto’s zonder turbo. Die hebben inderdaad veel minder koppel. Met de huidige turbo benzinemotoren is dat echt niet meer zo. Mijn 1.4TSI trekt ook zonder elektrische ondersteuning de caravan met gemak, en ook met weinig toeren. Dat was vroeger met een 1.4 zonder turbo echt ondenkbaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door troapel » do 27 jul 2023 22:15

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Ok, dat het karakter van beide motoren steeds dichterbij elkaar kwam wist ik wel maar dat dat al zo ver is wist ik dan niet. Dank voor de input, zo leer ik nog wat bij. thumbup.gif
Lijkt me heerlijk rijden dan! Met en zonder caravan. mrgreen.gif

[re.gif]

Ik zeg niet dat ze veel minder koppel hebben, maar eerder bij een hoger toerental. Maar dat is blijkbaar niet meer zo. [aschrik.gif]
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door myalexx » do 27 jul 2023 22:46

WanFie schreef:Wij rijden niet meer dan 10.000 -12.000 km per jaar. Hiervan ca. 3500 km met caravan. Een diesel is dan absoluut niet interessant. Met de Niro en de 1300 kg van de LMC rijden we gemiddeld 1:10. Op benzine dus. Vandaag van Oost Brabant naar Schiedam zonder caravan, 1:23.

Onderweg kunnen we ca. 4 a 5 uur rijden zonder tanken. Dus een pauze zonder tanken en een mét. Maar rustig rijden met de snelheid van de vrachtwagens. En die elektromotor in combinatie met automaat is heerlijk bij het wegrijden uit stilstand.
Wij rijden ook maar 12k per jaar en nog is de diesel voor ons echt goedkoper..

Diesel is goedkoper dat benzine, diesel autos kosten momenteel ( 2e hands ) duizenden euro's minder dan de benzine variant..

Tevens vind ik de 188pk en 480nm wel lekker rijden met de hut..
@ 70L tank, dus je kan prima 700km op een tank rijden met de caravan erachter.

Onze vorige auto ( benzine ) had pas vol vermogen bij 2500rpm
Dus veel meer toeren jagen.
Misschien dat dat met de nieuwere benzine motoren beter is Afbeelding
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door troapel » do 27 jul 2023 22:48

[re.gif]
Dat is het enige wat ik mis bij mijn diesel, een fatsoenlijke brandstoftank. Bij mij gaat er maar 47 liter in. Iedere dikke 700 km sta ik weer bij de pomp. Dat zal straks met de caravan wel halveren. stom.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door myalexx » wo 2 aug 2023 22:15

Op zich is 350km rijden met caravan best te doen.

Al moet ik zeggen dat de 700km op een tank ook wel lekker is..
Zeker als je rond de 200-250km gewend was ( alle met caravan )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”