Bereik-stress PHEV?
Bereik-stress PHEV?
Vraagje voor de mede-PHEV rijders:
Ik heb een Mitsubishi Outlander PHEV met daarachter een LMC Munsterland 530 (1500 kg) en afgelopen zomer in NL op vakantie geweest, waarbij ik een verbruik had van ongeveer 1 op 6. Gezien de klein bemeten benzinetank van de Outlander (35 liter) zou dit betekenen dat we maximaal 210 km kunnen rijden op een volle tank. Komend jaar zijn we van plan om naar Italië te gaan en dan begin ik toch een beetje te twijfelen of de combinatie wel geschikt is: gezien de soms grote afstand tussen de tankstations en het (voor mij) onbekende verbruik in de bergen (en lange klimmen) maak ik me zorgen of ik het volgende tankstation wel ga redden.
Wat zijn de ervaringen van de mede-PHEV rijders en met name de Outlander-rijders?
Groente,
Andre O.
Ik heb een Mitsubishi Outlander PHEV met daarachter een LMC Munsterland 530 (1500 kg) en afgelopen zomer in NL op vakantie geweest, waarbij ik een verbruik had van ongeveer 1 op 6. Gezien de klein bemeten benzinetank van de Outlander (35 liter) zou dit betekenen dat we maximaal 210 km kunnen rijden op een volle tank. Komend jaar zijn we van plan om naar Italië te gaan en dan begin ik toch een beetje te twijfelen of de combinatie wel geschikt is: gezien de soms grote afstand tussen de tankstations en het (voor mij) onbekende verbruik in de bergen (en lange klimmen) maak ik me zorgen of ik het volgende tankstation wel ga redden.
Wat zijn de ervaringen van de mede-PHEV rijders en met name de Outlander-rijders?
Groente,
Andre O.
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D
Re: Bereik-stress PHEV?
Dat is best dorstig te noemen. De bruikbare hoeveelheid brandstof is dan niet groter dan ca. 25 liter, dan moet je alweer gaan uitkijken naar een tankstation, wat wel zal lukken maar is niet ideaal.
Toch moet het te doen zijn, twee üur rijden en dan een stop inplannen, wij doen niet anders.
Toch moet het te doen zijn, twee üur rijden en dan een stop inplannen, wij doen niet anders.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bereik-stress PHEV?
Een goede kennis van mij heeft een Outlander maar geen caravan. Hij geeft aan dat de benzinemotor bij hem eveneens dorstig is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Bereik-stress PHEV?
Hoewel een heel ander voertuig, wel dezelfde beperking.
Ik heb in het verleden door Europa rondgetrokken op een Honda VFR750F, een motorfiets. Ook daarmee was effectief circa 240km haalbaar op een tank. En binnen west Europa is dat nooit een probleem geweest. Ik ben welgeteld 1 keer van de autobahn in Duitsland af moeten gaan om in een dorpje te tanken.
Met de snelheid die je met je caravan rijdt moet je tanken om de 2 uur. Wat op zich helemaal geen slecht idee is vanuit het idee van rust nemen en even bewegen. Ik voorzie dan ook geen grote problemen.
PS: verbruik van die outlander is best wel absurd hoog.....
Ik heb in het verleden door Europa rondgetrokken op een Honda VFR750F, een motorfiets. Ook daarmee was effectief circa 240km haalbaar op een tank. En binnen west Europa is dat nooit een probleem geweest. Ik ben welgeteld 1 keer van de autobahn in Duitsland af moeten gaan om in een dorpje te tanken.
Met de snelheid die je met je caravan rijdt moet je tanken om de 2 uur. Wat op zich helemaal geen slecht idee is vanuit het idee van rust nemen en even bewegen. Ik voorzie dan ook geen grote problemen.
PS: verbruik van die outlander is best wel absurd hoog.....
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Bereik-stress PHEV?
Dat is even ver als een flinke EV.
Philmar
Philmar
- hoboken
- Berichten: 702
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Bereik-stress PHEV?
Je kan ook altijd nog een jerrycan benzine meenemen als backup.
Dat deed ik vroeger wanneer we naar het oostblok gingen in de communistische tijd.
Dat deed ik vroeger wanneer we naar het oostblok gingen in de communistische tijd.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Bereik-stress PHEV?
Juist in Italië is dit niet toegestaan! In Duitsland wel maar maximaal 20l. Frankrijk maximaal 10 liter.
Tip: ga iets langzamer rijden. Dat scheelt niet veel in tijd maar wel fors in de tank. Ik rij met 80 kmh tussen 1 op 18 en 1 op 20 met de caravan. Bij 110kmh zakt dit terug naar 1 op 12 a 1 op 13.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bereik-stress PHEV?
Wanneer de bekende "draaikolk" ontstaat moet toch wel zo langzamerhand bij een ieder bekend zijn ?
En inderdaad om b.v. van een gemiddelde van 70-75 naar 80-85 km per uur over het hele traject te komen kost een hoop brandstof en in verhouding verlies in tijd niet veel meer dan een halve dag of minder naar noord Spanje of zuid Frankrijk.
Wij hebben het verschillende keren in ons kampeerleven uitgeprobeerd en meestal kom je dan ook nog uitgeruster aan.
Tsja, het scheelt natuurlijk ook wel een beetje hoe oud je bent, met het klimmen der jaren merken wij wel degelijk verschil en laten het racen aan Max over.
En inderdaad om b.v. van een gemiddelde van 70-75 naar 80-85 km per uur over het hele traject te komen kost een hoop brandstof en in verhouding verlies in tijd niet veel meer dan een halve dag of minder naar noord Spanje of zuid Frankrijk.
Wij hebben het verschillende keren in ons kampeerleven uitgeprobeerd en meestal kom je dan ook nog uitgeruster aan.
Tsja, het scheelt natuurlijk ook wel een beetje hoe oud je bent, met het klimmen der jaren merken wij wel degelijk verschil en laten het racen aan Max over.
Re: Bereik-stress PHEV?
Jaren geleden stond ik aan het Gardameer en daar kwam een gezin met exact deze Outlander aan... PHEV..AndreO schreef: ↑wo 12 jan 2022 13:02Ik heb een Mitsubishi Outlander PHEV met daarachter een LMC Munsterland 530 (1500 kg) en afgelopen zomer in NL op vakantie geweest, waarbij ik een verbruik had van ongeveer 1 op 6. Gezien de klein bemeten benzinetank van de Outlander (35 liter) zou dit betekenen dat we maximaal 210 km kunnen rijden op een volle tank. Komend jaar zijn we van plan om naar Italië te gaan en dan begin ik toch een beetje te twijfelen of de combinatie wel geschikt is: gezien de soms grote afstand tussen de tankstations en het (voor mij) onbekende verbruik in de bergen (en lange klimmen) maak ik me zorgen of ik het volgende tankstation wel ga redden.
Wat zijn de ervaringen van de mede-PHEV rijders en met name de Outlander-rijders?
De man liep idd behoorlijk af te geven op de auto, hij kwam uit Eindhoven en op de ring was de accu al leeg.
Zijn grootste klacht was ook die mini tank en de heel grote frequentie van tanken onderweg..
En ook 200 km was zijn theoretische max.. maar voor de veiligheid tankte hij om de 150 km...ik denk 10x tanken tot de camping... jeminee...
Dat is idd een product probleem bij deze auto.... je tankt je het rambam... maar het kost per tankbeurt een heel stuk minder dan ik in mijn 75 liter tank gooi die ik ook moet vullen.... maar minder vaak...sure..
De auto heeft gewoon een totaal ander doel dan een caravan naar Italie trekken.... en dan valt ie door de mand.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Bereik-stress PHEV?
Tja geen PHEV of dergelijk maar ik zou de route plannen nav de Autohof langs de snelwegen, onderstaand een link voor Dld en Europa. Denk dat je dan een heel eind komt elke 200/250 km een stop, nam nog een jerrycan benzine mee als noot.
Autohof heeft ook een app versie.
https://langsdesnelweg.eu/nl/autohof-in-duitsland/
https://www.truckparkingeurope.com/nl/o ... rplaatsen/
Autohof heeft ook een app versie.
https://langsdesnelweg.eu/nl/autohof-in-duitsland/
https://www.truckparkingeurope.com/nl/o ... rplaatsen/
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik heb zelf een auto met “maar” 45 liter en met caravan erachter haal ik dan ook maar ong 350 km met een verbruik van 1 op 10. Ik neem zelf voor de verre vakantie een jerrycan mee . Uiteindelijk niet nodig gehad omdat je na 350 km ook wel even de benen wil strekken en kan je gelijk tanken . 210 km zou ook prima zijn zoveel afstand zit er volgens mij nooit tussen de pompen . Wel rekening houden als je met je laatste kwart niet net een pomp voorbij rijd en de volgende pas over 60 km is ofzo . Dan kan het wel eens spannend worden
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Bereik-stress PHEV?
Er zit wel een behoorlijk verschil tussen de eerste generatie Outlander PHEV en de tweede generatie.
De eerste versie had een 2.0 benzinemotor en de latere hadden een 2.4 liter benzinemotor waarbij het totale systeem vermogen van 163 naar 224pk is gestegen.
De tank is met 45L inderdaad klein voor het formaat auto. 200km op een tank zou op 22,5L/100km uitkomen dat lijkt mij toch wel heel fors of je moet het gaspedaal als een binaire schakelaar benaderen.
De eerste versie had een 2.0 benzinemotor en de latere hadden een 2.4 liter benzinemotor waarbij het totale systeem vermogen van 163 naar 224pk is gestegen.
De tank is met 45L inderdaad klein voor het formaat auto. 200km op een tank zou op 22,5L/100km uitkomen dat lijkt mij toch wel heel fors of je moet het gaspedaal als een binaire schakelaar benaderen.
Re: Bereik-stress PHEV?
Tis maar hoe je je instelt..
Wellicht een combinatie van maximale snelheid aanpassen en als het kan opladen onderweg.
1 op 6 met hut is niet verkeerd.
Zoals een eerdere spreker melde, wanneer ik met mijn motor rijdt is 225 de max op 10 liter en met de Subaru Outback is het max 450 km op een 60 liter tank met de hut erachter.
Wellicht een combinatie van maximale snelheid aanpassen en als het kan opladen onderweg.
1 op 6 met hut is niet verkeerd.
Zoals een eerdere spreker melde, wanneer ik met mijn motor rijdt is 225 de max op 10 liter en met de Subaru Outback is het max 450 km op een 60 liter tank met de hut erachter.
Groet Antoon
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Re: Bereik-stress PHEV?
De OP heeft het over 35L als tankinhoud. Als ik de specs opzoek staat er 45 of 43 liter.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik ga in zo'n geval "stout" doen. Paar jaar terug: Franse tankautochauffeurs gingen in staking (staking:= belangrijkste exportproduct van Frankrijk naast wijn). Mooi dat ik 110 liter Diesel in jerrycans in de achterbak van de Avensis had. Nu de deceptie: tanken bleek gewoon mogelijk.
Gooi gewoon een 20 liter jerrycan achterin en klaar is klara. Of je moet een andere auto willen, en je zoekt een excuus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Bereik-stress PHEV?
Bedoel je niet 18 liter per 100km zoals ze het tegenwoordig veelal noteren?
Want 1 op 18? dat redden we nog niet eens met onze 1 liter 3 cylinder stadsvlo
Met de caravan erachter haal ik net 1:6 bij goed 80kmh, 110kmh rij ik van pomp naar pomp
Re: Bereik-stress PHEV?
Mijn trekker lust ook wel een slok, maar 1 op 8.5 net geen 9 is haalbaar.
Tank 75 liter.. kom je toch wel een eind mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik versta die hele hype van de pHEV niet, ze verbruiken veel meer stroom in vergelijking met een EV en verbruiken veel meer benzine dan een gewone benzine. En toch is dit fiscaal interessant. De FHEV doen het veel beter
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Bereik-stress PHEV?
Het hangt enorm van het gebruik van de auto af.
Een hybride kan best zuinig zijn, ik haal met mijn Corolla hybride een gemiddeld, uitgerekend, verbruik van rond de 1:21.
Er zijn denk ik weinig andere benzineauto's met een automaat die een vergelijkbaar verbruik halen.
Een hybride kan best zuinig zijn, ik haal met mijn Corolla hybride een gemiddeld, uitgerekend, verbruik van rond de 1:21.
Er zijn denk ik weinig andere benzineauto's met een automaat die een vergelijkbaar verbruik halen.
Re: Bereik-stress PHEV?
Mijn combi weegt 4600 kg en mijn tankje is 45 liter, alles went
Wat ik doe is plannen. Ik rij bijvoorbeeld niet de Ardenne-route via Bastogne omdat ik dat geen pompstation tegen kom. Verder geen enkel probleem.
Dat alles gewoon 100 op de cruise control
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bereik-stress PHEV?
Mag een jerrycan niet in het voertuig? Dan maar in de disselbak ? Is een caravan een voertuig? Kwestie van de kantjes eraf te rijden.
'k Weet niet hoe de Italiaanse wettekst geschreven is.
En anders, geduld is een schone deugd. In de bergen voor de pas toch even extra tanken, ook wanneer de tank nog halfvol is.
Stel dat je 10 uur rijdt dan is een extra 10 km/u cruise-snelheid nog niet zo gigantisch veel in gemiddelde snelheid. Dus even de voet iets lichter op dat pedaal. Misschien moet je zelfs 1 keer minder tanken en heb je zo de 'verloren' tijd ingewonnen.
'k Weet niet hoe de Italiaanse wettekst geschreven is.
En anders, geduld is een schone deugd. In de bergen voor de pas toch even extra tanken, ook wanneer de tank nog halfvol is.
Stel dat je 10 uur rijdt dan is een extra 10 km/u cruise-snelheid nog niet zo gigantisch veel in gemiddelde snelheid. Dus even de voet iets lichter op dat pedaal. Misschien moet je zelfs 1 keer minder tanken en heb je zo de 'verloren' tijd ingewonnen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bereik-stress PHEV?
Tank is inderdaad 45 liter, het verbruik is wel fors, dat kan veel beter.
Welk jaar is de outlander en is deze een 2.4.?
Op facebook is een outlander phev groep waar je veel info vind of vragen kunt stellen.
https://www.facebook.com/groups/9678431 ... ?ref=share
Bij uitgelicht en groepsonderwerp vind je iets over caravan trekken.
Op het www is een outlander phev forum.
https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... d=newposts
Eric
Welk jaar is de outlander en is deze een 2.4.?
Op facebook is een outlander phev groep waar je veel info vind of vragen kunt stellen.
https://www.facebook.com/groups/9678431 ... ?ref=share
Bij uitgelicht en groepsonderwerp vind je iets over caravan trekken.
Op het www is een outlander phev forum.
https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... d=newposts
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Bereik-stress PHEV?
Vriend van ons had een outlander PHEV (2014) met een Fendt 465 van 1500 kg.
Hij tankte zo om de 200 km.
We reden tegelijk op , ik met de Suzuki SX4 1,6 met een Dethleffs 420 .
Hij kwam alleen krap te zitten toen we file kregen voor de Gothard .
Getankt tussen Milaan en Como.
En volgens zijn boord computer haalde hij net het tankstation vlak voor de tunnel.
Eenmaal getankt viel het achteraf nog wel mee.
Ik sloeg de tankbeurt over en tankte pas vlak voor Basel.
Na de hockenheimer ring had hij haast ivb met zijn dochter thuis.
Hij reed met dik 110 km/h naar huis.
En ik met mijn normale gang van 90 a 95.
Bij de volgende tankstop in Pfalzfeld reed hij net weg toen wij het tankstation opreden (autohof).
Dat is altijd mijn laatste tankstop tot huis.
Vlak voor Venlo zag ik hem weer voor me de weg opkomen na het wederom tanken.
Toen heb ik hem maar ingehaald.
Het gaat prima met de Outlander naar Italie.
Zeker als je je een beetje aan de snelheid van 90 a 95 houd.
Dan zijn er genoeg tankstations onderweg
Hij tankte zo om de 200 km.
We reden tegelijk op , ik met de Suzuki SX4 1,6 met een Dethleffs 420 .
Hij kwam alleen krap te zitten toen we file kregen voor de Gothard .
Getankt tussen Milaan en Como.
En volgens zijn boord computer haalde hij net het tankstation vlak voor de tunnel.
Eenmaal getankt viel het achteraf nog wel mee.
Ik sloeg de tankbeurt over en tankte pas vlak voor Basel.
Na de hockenheimer ring had hij haast ivb met zijn dochter thuis.
Hij reed met dik 110 km/h naar huis.
En ik met mijn normale gang van 90 a 95.
Bij de volgende tankstop in Pfalzfeld reed hij net weg toen wij het tankstation opreden (autohof).
Dat is altijd mijn laatste tankstop tot huis.
Vlak voor Venlo zag ik hem weer voor me de weg opkomen na het wederom tanken.
Toen heb ik hem maar ingehaald.
Het gaat prima met de Outlander naar Italie.
Zeker als je je een beetje aan de snelheid van 90 a 95 houd.
Dan zijn er genoeg tankstations onderweg
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Bereik-stress PHEV?
De Volvo 5-pitter staat niet bekend als een zuinige auto. Met volle bepakking en 1.700kg erachter lijkt me 1 op 8,5 wel erg optimistisch, tenzij je 85 op de teller als max aanhoudt. Ik rij 1 op 11 zonder caravan maar 1 op 8 heb ik nog nooit gehaald met de hut erachter. Alleen met 85 op de teller lijkt me dat haalbaar.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Bereik-stress PHEV?
Nee hoor. Tussen 5 en 5,5l op 100km bij 80kmh met de caravan. Heb wel een diesel. Die Benz is bij lage snelheden echt extreem zuinig. Dit is overigens geen gemiddelde hoor. Dit is het verbruik volgens de boordcomputer op lange snelwegritten. Mijn gemiddelde over de laatste vakantie was 6,8l op 100km.
Met de benzine Hyundai Tucson reed ik ook 1 op 7 (ruim 14l op 100km). Met de Chevy haalde ik hooguit 33l op 100km. Ik weet dus wat een hoog brandstofverbruik is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988