schimmel

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

schimmel

Bericht door Lambertus1950 » vr 7 jan 2022 16:39

Hallo,

Vandaag even gekeken na een paar weken of alles nog in orde is in en met onze stacaravan.
Over het algemeen weinig aan de hand een klein beetje klam voelende katoenen gordijntjes.
In onze stacaravan staat een houten windsorstoel. Daarvan zijn de 4 poten allemaal wit uitgeslagen, een soort schimmel denk ik.
Iemand enig idee wat dat kan zijn ?

Bedankt alvast voor het meedenken,

groet
Albert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18187
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: schimmel

Bericht door deusjevo » vr 7 jan 2022 16:47

[re.gif]
Schimmel knipoog.gif
Verwarm/ventileer je wel of helemaal niets?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

koning

Re: schimmel

Bericht door koning » vr 7 jan 2022 16:49

Ik zou eens een hygrometer plaatsen om de luchtvochtigheid te meten, normaal is tussen de 40% en 60%.
Lijkt een vochtprobleem

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: schimmel

Bericht door Chris » vr 7 jan 2022 16:52

Een klein beetje klam aanvoelende gordijntjes betekend echt meer denk ik.
Normaal voelen gordijnen niet klam, ook niet als het vochtig is..
Ik ben bang dat het "klammer" is dan je vermoed.
Zet eens een hygrometer neer...40-60 % is goed... 70% is al erg vochtig.... nog meer... dan loopt het ligbad over denk ik en moet je de kraan dicht gaan doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: schimmel

Bericht door Lambertus1950 » vr 7 jan 2022 19:47

deusjevo schreef:
vr 7 jan 2022 16:47
[re.gif]
Schimmel knipoog.gif
Verwarm/ventileer je wel of helemaal niets?
Nee verwarmen die ik niet.Camping is gesloten in maart mogen we overnachten enz. Alle ventilatievensters zijn open en schoon.
Vorige winter hadden we dit probleem niet.Voorjaar 2021 hebben de de hele caranavan geschilderd en voorzien van nieuwe heuga tegels. Misschien ligt daar een oorzaak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: schimmel

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 19:55

Bij ons was het wat wittig uitslaan van de houten stoelpoten van de eetkamer stoelen na de wintersluiting van 2 maanden, van het park, over nadat we de vaste vloerbedekking hadden vervangen door pvc laminaat.
De luchtvochtigheid was daarna ook lager.
Ook de vaste vloerbedekking van beide slaapkamers vervangen, daar was het ook over met de klammigheid van de katoenen gordijntjes.
De vloerbedekking lag er al wel een 15 jaar in toen we het vervingen.

Maar, de vochtigheid was ook van jaar tot jaar verschillend.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: schimmel

Bericht door Chrisje113 » vr 7 jan 2022 20:12

Is de regenafvoer vrij van bladeren? Mijn ouders hebben ook ooit last gehad van vocht in de stacaravan en daar was e oorzaak dat de regenwater afvoer verstopt zat.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: schimmel

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 20:40

Overlopende kleine regengoten kan inderdaad een vochtprobleem geven. Maar dat zie je aan de wanden, tekend zich echt af als lekkage!!!
Ik maakte onze regengoot elke keer schoon, aan beide uiteinden 2as de goot open, veegde er dan blad, takjes denneappels uit. En water wat niet weg kon.
Het kan geen kwaad de aansluiting van de dakgoot aan de buitenwand af en toe te controleren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: schimmel

Bericht door Lambertus1950 » vr 7 jan 2022 21:01

Knaus440 schreef:
vr 7 jan 2022 19:55
Bij ons was het wat wittig uitslaan van de houten stoelpoten van de eetkamer stoelen na de wintersluiting van 2 maanden, van het park, over nadat we de vaste vloerbedekking hadden vervangen door pvc laminaat.
De luchtvochtigheid was daarna ook lager.
Ook de vaste vloerbedekking van beide slaapkamers vervangen, daar was het ook over met de klammigheid van de katoenen gordijntjes.
De vloerbedekking lag er al wel een 15 jaar in toen we het vervingen.

Maar, de vochtigheid was ook van jaar tot jaar verschillend.
Het idee van vloerbedekking dacht ik al. Er lag 30 jaar oud zeil in dat we verwijderd hebben.
Bedankt voor je reactie. Ik ga wat vaker heen om de zaak even te luchten en een vochtvreter te plaatsen (ij weet dat daar erg verschillend over wordt gedacht maar toch, . Is maar 25 minuten rijden.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: schimmel

Bericht door Philmar » za 8 jan 2022 09:06

Ik zou eens proberen met een ventilator die door een tijdschakelaar zijn werk doet. Dan krijg je een soort van gedwongen ventilatie. Alle deuren en kastdeuren open en om de zoveel tijd eens verplaatsen.

Philmar

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18187
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: schimmel

Bericht door deusjevo » za 8 jan 2022 10:19

[re.gif]

Prima idee denk ik, wat circulatie op z’n tijd lijkt mij prima
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: schimmel

Bericht door Knaus440 » za 8 jan 2022 10:32

Die gedwongen circulatie is een prima idee!
Is de ruimte onder de stacaravan afgesloten?
Ook daar moet geventileerd worden!
Ik had het dichtgemaakt en geisoleerd, met 3 ventilatie roosters die open/dicht konden.
In de woonkamer zette ik ook wel de ringverwarming zachtjes op blazen. Die haalde de aanzuig lucht onder de stacaravan weg.
Ook gedwongen ventilatie realiseer ik me nu!
Onder de stacaravan was het bij ons kurk droog, stonden op zand/bosgrond.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: schimmel

Bericht door Lambertus1950 » zo 9 jan 2022 23:13

Hallo,

Nog een laatste vraag over dit probleem want vandaag weer even bij de caravan geweest en het is er niet beter op geworden.
Vandaag een stapeltje vochtvreters geplaatst en de 2 dakluiken op een kleine kier gezet.
Misschien helpt dat.
Ik woon zo'n 20/25 minuten bij de camping vandaan. Zou helpen als ik eens in de week er heen ga en een half uur of zo alle ramen deuren open zet ??

groet
Albert

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: schimmel

Bericht door Wie-niets » ma 10 jan 2022 10:47

Je zou het kunnen doen, maar hoe dan ook, permanente ventilatie bereik je het meeste mee.
En het is al gezegd ook onder de stacaravan zorgen voor goede ventilatie d.m.v. voldoende roosters.

En ik zelf ben zwaar tegenstander van vochtvreters, die trekken juist meer vocht aan net zoals vloerbedekking etc etc. Maar goed daar wordt verschillend over gedacht.
En heb je ze toch, als je dan er een keer in de week komt kun je ze legen, maar over gebruik, die beslissing neem je uiteraard zelf.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4192
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: schimmel

Bericht door WillyL » ma 10 jan 2022 10:56

Bij de dakvenster op kierstand er wel op letten dat er geen water kan binnen spatten.
En die vochtvreters elk in een grote plastiek bak zetten zodat ze zeker niet kunnen overlopen (In inxoxgootsteen bv).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: schimmel

Bericht door Opa-Ei » ma 10 jan 2022 10:58

Lambertus1950 schreef:
zo 9 jan 2022 23:13
Hallo,

Nog een laatste vraag over dit probleem want vandaag weer even bij de caravan geweest en het is er niet beter op geworden.
Vandaag een stapeltje vochtvreters geplaatst en de 2 dakluiken op een kleine kier gezet.
Misschien helpt dat.
Ik woon zo'n 20/25 minuten bij de camping vandaan. Zou helpen als ik eens in de week er heen ga en een half uur of zo alle ramen deuren open zet ??

groet
Albert
Dit is weer zo'n water naar de zee dragen verhaal, geen vochtvreters gebruiken die trekken juist vocht van buiten naar binnen aan. stom.gif
Ventileren-ventileren-ventileren en nog heel veel ventileren. Dat is de beste remedie.
Laatst gewijzigd door Opa-Ei op ma 10 jan 2022 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18187
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: schimmel

Bericht door deusjevo » ma 10 jan 2022 11:03

[re.gif]

Eens, wij gebruiken ze ook niet meer
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: schimmel

Bericht door Knaus440 » ma 10 jan 2022 14:43

Grappig, ik hield wel de vochtvreters.
En onderdaad in plastiek bakken en regelmatig legen.
De 1e 2 jaar kregen we het met ventileren alleen niet goed laagvocht gehalte. Met 5 vochtvreters wel. Ventileren was niet voldoende.
Grappige is dat ik het beeld van water naar de zee dragen direct zal erkennen, ervaring in de stacaravan was wel positief dus.
En in de knaus doen we het nooit! Ventileren tijdens stallen is genoeg. Nooit vochtig of klammig.
We hadden de stacaravan en de knaus tegelijk tijdig.
Voor 2012 hadden we een camper, daarin was ventileren ook genoeg. Niks vochtig, ok niet de kussens of gordijnen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: schimmel

Bericht door Lambertus1950 » ma 17 jan 2022 15:00

We hebben dan misschien water naar de zee gedragen door 4 Bison vochtvreters te plaatsen maar ze hebben wel geholpen.
Niks meer klamme katoenen gordijnen en schimmel is gestopt.

Iedereen wederom bedankt voor het meedenken.
groet.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: schimmel

Bericht door Wie-niets » ma 17 jan 2022 17:11

Maar.... je had nu toch ook 2 dakramen op een kleine kier gezet voor ventilatie?
De vraag blijft dan in het gehele plaatje ... wat hebben die b.v. in X- percentage er aan bijgedragen?

Maar als je het zo " droog" en schimmel vrij kan houden met het voordeel dat je redelijk dicht bij woont.....is daar op deze wijze het e.e.a. aan vocht inwerking te voorkomen. En dat was de doelstelling .....

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: schimmel

Bericht door Knaus440 » di 18 jan 2022 10:06

Bij ons was alleen ventileren niet voldoende.
En we hadden dakluik in de keuken van de stacaravan die in "altijd enige ventilatie stand" stond. En geen regen binnen!. Samen met 3 roosters die permanent open stonden.
Pas de combi met de vochtvreters gaf 8-9 jaar ervaring van lagere luchtvochtigheid en tegen schimmelvorming.
Zijn er meer ervaringen in verschil tussen caravan en stacaravan? Zoals gezegd, bij ons tegenover gestelde ervaring.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”