Advies/ervaringen ontvochtiger.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door PIPOOO » vr 7 jan 2022 11:25

Hallo,

Vooral in het voor en najaar. In de winter zijn we er niet. Wil het wel eens vochtig zijn in onze aluminium stacaravan met enkel glas. Raam beslaan etc. Nu overweeg ik een ontvochtiger te plaatsen. Nu is mijn vraag heeft iemand daar al ervaring mee? Normale ontvochtiger of adsorptiedroger?

Ik hoor graag van jullie.

Grt. Bert.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Ab » vr 7 jan 2022 11:36

Het kan..maar alleen als je bijna elke dag het water aftapt van die dingen.
Beter is gewoon een beetje ventileren.
Mijn toercaravans en nu mijn camper staan ook gewoon altijd buiten. Alles blijft erin, startklaar met alles wat erin hoort.
Beetje ventilatie en alles blijft droog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door PIPOOO » vr 7 jan 2022 11:57

Hallo Ab,

Ik zou hem alleen willen gaan gebruiken als we zelf in de stacaravan aanwezig zijn. We doen al zo veel als mogelijk ramen open de roosters zijn altijd open. Maar toch bij het verblijf zoals na het koken, douchen en in de ochtend als we wakker worden zijn de ramen beslagen. Alle binnen deuren staan ook open om zoveel als mogelijk circulatie te krijgen. Ik had de hoop dat door het plaatsen van zo'n apparaat het hiermee te kunnen voorkomen. Het regelmatig legen van de tank is voor ons niet zo'n probleem. Bedankt voor het meedenken alvast.

Grt. Bert.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 13:42

In de 12 jaar dat wij een dergelijke stacaravan hadden werkten we ook met vochtvangers.
Zeker in voor en najaar scheelde veel in beslaan ruiten, condens, luchtvochtigheid.
Wij hadden ze wel continu staan. Kwamen er soms wekelijks, soms om de 2 weken. En tussendoor ook wel eens 1 of 2 dagen.
En dat was altijd vocht vreters leeg gieten. En regelmatig de witte korrels vervangen wanneer ze 1 grote klomp waren geworden.
Uiteraard is hiernaast ventileren van erg groot belang. In alle kamers/ruimten stonden de ventilatie roosters open.
We hadden in de 2 slaapkamers ook nog in de vloer 2 roosters zitten. Fabriek-af gemonteerd.
Wat ook heel veel scheelde in voor en najaar, en winter vooral, was dat ik een wasem afzuigkap gemonteerd had boven kookplaat.
Ik eeet dat er dubbel gekeken wordt naar vochtvreters, maar met 6 vochtvreters in alle ruimten ging het bij ons erg goed, was niet snel vochtig.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Opa-Ei » vr 7 jan 2022 13:46

Er is al zoveel op dit forum gezegd over vochtvreters, iedereen heeft daar een andere mening over, ik denk dat je ze beter niet kan gebruiken, want vochtvreters trekken juist vocht van buiten naar binnen toe, het beste is goed ventileren.
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 14:08

De luchtvochtigheid hielden we in de gaten met een luchtvochtigheids meter. En ventileren inderdaad.
Onze ervaring in de stacaravan is dus goed. In de knaus gebruik ik ze zeker niet, niet nodig.
We zijn begonnen met vochtvreters omdat ventileren alleen niet voldoende bleek.
De meningen zijn verschillend inderdaad, onze ook wat betreft de stacaravan en de knaus.
Maar in de stacaravan was ik er erg blij mee.
Er waren ook mensen met een elektronische ontvochtiger, die vond ik niet prettig. Voelde erg droog aan. En de waterafvoer was lastiger.

Wat bij ons, tot mijn grote verbazing, ook hielp, was in woonkamer/keuken, de vloerbedekking eruit. En vervangen door pvc laminaat. Terwijl het tapijt echt niet vochtig aanvoelde.
Laatst gewijzigd door Knaus440 op vr 7 jan 2022 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Chris » vr 7 jan 2022 14:44

Opa-Ei schreef:
vr 7 jan 2022 13:46
Er is al zoveel op dit forum gezegd over vochtvreters, iedereen heeft daar een andere mening over, ik denk dat je ze beter niet kan gebruiken, want vochtvreters trekken juist vocht van buiten naar binnen toe, het beste is goed ventileren.
Precies.
Ooit een keer bezig geweest om een RVS wasbak weer strak te krijgen nadat zo'n vochtvreter was overgelopen.
Zelfs RVS roest daarvan... en flink ook.
Die vochtvreters trekken juist vocht van buiten ook aan, juist als er een ventilatie opening is zal het hard gaan, die dingen werken zich het rambam om het droger te krijgen.... en stromen zomaar over.

Ventileren is echt het toverwoord...
Of je het rambam stoken...

( het was gelukkig niet mijn eigen wasbak... ik gebruik die vochtvreters echt niet)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door wolf » vr 7 jan 2022 14:48

Zelfs als wij slapen in onze kleine caravan (met enkel glas) is het uitzonderlijk dat de ruiten beslaan 's nachts, maar er staat dan wel altijd een raam "serieus" open.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 14:58

Grappig, de verschillende meningen en ervaringen gaan al geventileerd worden. knipoog.gif mrgreen.gif
Tja, dat spul is raar spul, ik zette de vochtvreter ook nooit zomaar ergens neer, altijd in een plastic bak.
En zoals gezegd, in onze knaus zou ik ze niet gebruiken, was niet nodig.
In de stacaravan hielden ze de vochtigheid mooi op aanvaardbaar peil. Ook gecheckt door de datalogging. Dan maar extra legen omdat ze ook vocht via ventilatie roosters aan zouden trekken.
In die 12 jaar waren wij er blij mee.
Was ook leuk om, door de verschillende meningen hier, het een aantal jaar uit te proberen. Dus met de luchtvochtigheids meter!
En met een paar buren te delen. Zo zagen we concreet dat zijn kachel zonder afvoer, de binnenlucht vochtiger stookten.
Maar ja, ik was dan ook een tevreden gebruiker van vochtvreters voor in de stacaravan, en dus bevooroordeeld. mrgreen.gif
In de knaus gebruiken we die dingen nooit, niet nodig!
Laatst gewijzigd door Knaus440 op vr 7 jan 2022 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Chris » vr 7 jan 2022 14:59

[re.gif]

Je WAS.... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door PIPOOO » vr 7 jan 2022 15:20

PIPOOO schreef:
vr 7 jan 2022 11:25
Hallo,

Vooral in het voor en najaar. In de winter zijn we er niet. Wil het wel eens vochtig zijn in onze aluminium stacaravan met enkel glas. Raam beslaan etc. Nu overweeg ik een ontvochtiger te plaatsen. Nu is mijn vraag heeft iemand daar al ervaring mee? Normale ontvochtiger of adsorptiedroger?

Ik hoor graag van jullie.

Grt. Bert.
Bedankt iedereen alvast voor de reacties. Maar ik bedoel eigenlijk geen vochtvreters maar een elektrische ontvochtiger die dan alleen aanstaat als we er zijn en de vochtvreters zouden we dan kunnen gebruiken als we er niet zijn. Excuus voor mijn onduidelijkheid.
Grt. Bert.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Hobby Linka » vr 7 jan 2022 16:21

[re.gif]

Ik heb alleen ervaringen met professionele luchtontvochtigers. Dit zijn apparaten die worden gebruikt in technische gebouwen waar geen verwarming aanwezig is. Het zijn apparaten die continu aanstaan waardoor de ruimte vrij van vocht blijft. Dus deze zou ook moeten aanstaan bij afwezigheid van jullie. Anders duurt het best wel lang voordat de ruimte droog is.

Prijzen zijn divers, van € 40,00 tot meer dan € 1000,00.

Heb je al eens op luchtdroger gegoogeld?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door PIPOOO » vr 7 jan 2022 19:23

Hobby Linka schreef:
vr 7 jan 2022 16:21
[re.gif]

Ik heb alleen ervaringen met professionele luchtontvochtigers. Dit zijn apparaten die worden gebruikt in technische gebouwen waar geen verwarming aanwezig is. Het zijn apparaten die continu aanstaan waardoor de ruimte vrij van vocht blijft. Dus deze zou ook moeten aanstaan bij afwezigheid van jullie. Anders duurt het best wel lang voordat de ruimte droog is.

Prijzen zijn divers, van € 40,00 tot meer dan € 1000,00.

Heb je al eens op luchtdroger gegoogeld?
Ga ik doen. Bedankt voor de info.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies/ervaringen ontvochtiger.

Bericht door Knaus440 » vr 7 jan 2022 20:36

@Chris: Ja, was inderdaad.
Helaas de stacaravan moeten verkopen door wijzigingen beleid beheer. Eigenaar werd een investeerder. Zoals je nu zoveel in het land hoort met chalet en stacaravan parken.

Sorry voor de uitwijding. Terug on- topic:

Let bij een elektrische ontvochtiger wel er op dat het geen type "doorstamper" is. Maar de luchtvochtigheid vasthoud op een door jouw ongestelde waarde, kijk naar vorstbeveiliging, en zorg voor goede water afvoer.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”